Kontrollrummet

Vilka bakgrundstjänster skall väck i en musik-PC winXP ?

gäst · 25 · 6634

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Florian le Sage

  • Gäst
Hej, som titeln antyder så undrar jag vilka tweakar man kan göra utan att leva farligt, vet ju tex att MSN och vissa bakgrundstjänster kan tas bort etc för en ren musikdator, icke internetansluten, MEN jag följde en känd USA-tweaklista (mkt omfattande) en gång till punkt och pricka varpå datorn kraschade totalt, därför vill jag denna gång endast göra det mest nödvändiga och riskfria!!!

Har just skaffat mig en ny och fräsch hembyggd Core-2-quad 6600 intel 2GB ram asuspw5d Antec osv osv, det var på tiden kan man lugnt säga och nu emottages heta tips tacksamt*

 B)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Börja med att fimpa active desktop. Ingen flashig bakgrundsbild, sparar lite. Animerade ikoner och sånt skall väck :)

ska kolla, hade en guide jag hörde skulle funka. googlar lite och återkommer om jag hittar!


men florian; emeritus är väl pensionerad? Du rockar väl så det ryker fortfarande?  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Active desktop skall väck! Väck, väck väck! ;)

Tror det helt enkelt finns en inställning med XP (sp2), en liten ruta man klickar i för att datorn skall vara inställd för "performance" snarare än... annat ;)


(Som flygande papper när man kopierar filer och liknande skräp)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Den traditionella windows-2000 användargränssnnittet i bruk i stället för "leksaksgränssnittet" (XP-look).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
musicxp.net brukar jag följa ganska mkt när jag optimerar syskonens burkar..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
musicxp.net brukar jag följa ganska mkt när jag optimerar syskonens burkar..

Den sidan verkar dock vara nerlagd sedan en tid tillbaka??
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
musicxp.net brukar jag följa ganska mkt när jag optimerar syskonens burkar..

Den sidan verkar dock vara nerlagd sedan en tid tillbaka??
oj jisses.. my bad.. håller inte på med windows ALLS sen en bra tid tillbaks, så det kan ju vara en av orsakerna till att jag inte  har koll på den sajten.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
kollade in på den sajten nu, och den är igång, men under underhåll.. det man kan göra är att gå in på tuning tips till vänster i menyn och skapa en användare för att komma åt tipsen..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se



Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Helt ärligt så tjänar du minimalt med prestanda på att rensa bakgrundstjänster. Med dagens datorer är det helt sonika inte mycket att tjafsa om i XP. Om du körde vista så hade du tjänat lite på att döda aero och andra flashiga saker, men i XP finns det inte så mycket prestanda att vinna (du får loss lite minne på sin höjd).


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Helt ärligt så tjänar du minimalt med prestanda på att rensa bakgrundstjänster. Med dagens datorer är det helt sonika inte mycket att tjafsa om i XP. Om du körde vista så hade du tjänat lite på att döda aero och andra flashiga saker, men i XP finns det inte så mycket prestanda att vinna (du får loss lite minne på sin höjd).

Instämmer!
Det som bör göras, är följande två saker:

Högerklick på "Den här datorn"
Välj "Egenskaper"
Klicka på fliken "Avancerat"
Klicka på knappen "Inställningar" i "Prestanda"-rutan
Klicka på "Justera för bästa prestanda"
Klicka på fliken "Avancerat"
Klicka på "Bakgrundstjänster" i rutan "Schemaläggning av processor"
Klicka "OK" och sedan "OK".
Klart! :)

Förklaring:
Justera för bästa prestanda: gör i princip inget för den egentliga prestandan, men det känns snabbare eftersom man slipper animerade fönster o dyl som är helt onödigt.
Bakgrundstjänster: ASIO är en bakgrundstjänst. Go figure... ;)

Som redan har sagts, så är de flesta "tweaks" mer eller mindre meningslösa, eftersom de bara sparar några kb RAM och inte gör ett dugg för prestandan - och RAM har man mycket av i dagens burkar. Vissa "tweaks" kan göra systemet instabilt eller segare att använda till annat - och det är mindre kul...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Helt ärligt så tjänar du minimalt med prestanda på att rensa bakgrundstjänster. Med dagens datorer är det helt sonika inte mycket att tjafsa om i XP. Om du körde vista så hade du tjänat lite på att döda aero och andra flashiga saker, men i XP finns det inte så mycket prestanda att vinna (du får loss lite minne på sin höjd).

Har själv iofs alltid kört med tipsen från musicXP så vet inte hur det funkar utan dem, men en polare till mig har kört med musikdator i massor av år och efter det att han gjort musicXPs tunning tips så påstod han att det blev en enorm skillnad!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Har inte kollat in exakt vad musicXPs guide rekommenderar (orka regga mig bara för att läsa den), men jag antar att det är en vanlig guide liknande tweakXP och resten? Alltså ställ in windows på bakgrundstjänster (vilket ger ljudkortets drivare/bussarna lite mer stabilitet i prestanda) och sen stänga av en massa funktioner i windows (ta bort all grafik/snygga saker och sånt)?

Ändra till bakgrundstjänster har en liten effekt, fast jag tycker inte det avbräcket är värt det iom att själva systemet känns mycket slöare även fast det säkerligen går att utnyttja ljudkortet en gnutta mer.
Resten av tweaksen ger verkligen _minimal_ effekt när det gäller prestanda. Vid idle så använder windows under 1% (ofta bra mycket mindre än det) på en någorlunda modern dator, och efter tweakarna kanske du kan få ner det till 0.9%. Och den skillnaden märker du då inte ofta.
När det gäller minnesanvändning kan du få en hygglig skillnad dock, fast det är ju inga underverk att prata om.  Om du har 1GB minne brukar XP vid uppstart käka upp runt 250-350MB, och du kan väl trimma ned detta till 200-250 kanske. Så ja, har du dåligt med minne kan det vara en bra idé att tweaka bort lite tjänster. Men om man inte har problem med minnet är de mesta tweakarna oftast mer onödiga än nödvändiga.
Gör dem om ni vill, men det kommer inte att göra några underverk och låta dig köra 20 extra kanaler i din DAW.


Florian le Sage

  • Gäst
Helt ärligt så tjänar du minimalt med prestanda på att rensa bakgrundstjänster. Med dagens datorer är det helt sonika inte mycket att tjafsa om i XP. Om du körde vista så hade du tjänat lite på att döda aero och andra flashiga saker, men i XP finns det inte så mycket prestanda att vinna (du får loss lite minne på sin höjd).

Instämmer!
Det som bör göras, är följande två saker:

Högerklick på "Den här datorn"
Välj "Egenskaper"
Klicka på fliken "Avancerat"
Klicka på knappen "Inställningar" i "Prestanda"-rutan
Klicka på "Justera för bästa prestanda"
Klicka på fliken "Avancerat"
Klicka på "Bakgrundstjänster" i rutan "Schemaläggning av processor"
Klicka "OK" och sedan "OK".
Klart! :)

Förklaring:
Justera för bästa prestanda: gör i princip inget för den egentliga prestandan, men det känns snabbare eftersom man slipper animerade fönster o dyl som är helt onödigt.
Bakgrundstjänster: ASIO är en bakgrundstjänst. Go figure... ;)

Som redan har sagts, så är de flesta "tweaks" mer eller mindre meningslösa, eftersom de bara sparar några kb RAM och inte gör ett dugg för prestandan - och RAM har man mycket av i dagens burkar. Vissa "tweaks" kan göra systemet instabilt eller segare att använda till annat - och det är mindre kul...

OK, det var väl något sådant som hände mig tidigare, stängde av för många grejor enl. tweakxp och datorn ballade ur.

Med 2GB ram så är det väl nu bara att glida på utan oro antar jag, vanliga situationer där förra (P4 från 2002) datorn hoppade i taket var vid simultan 8-kan. inspelning i 96 khz och runt 15-20 spår och/eller vid mix av dessa projekt, ej många pluggar heller vilket gjorde en galen.

Hur är det med växlingsfilen då, har för mig att det finns något rekommenderat värde som skulle ställas in där?



Utloggad tsmalmbe

Hur är det med växlingsfilen då, har för mig att det finns något rekommenderat värde som skulle ställas in där?

Ett fast värde, 2 eller 3 gånger RAM-minnets storlek är att rekommendera. De som rekommenderar att ta bort den (=0) har helt fel, så gå inte på den bomben.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Kan också passa på att citera RME:s supportsidor:

Citera
Senseless Tips...

...can be found in masses in the internet. It seems as if those are copied since generations, but no one ever tested them seriously. Two examples:

Reduce hardware acceleration of the graphics card.

Causes the opposite of the desired effect. De-creasing the acceleration (System, Performance, Advanced Settings, Graphics, Hardware acceleration) means nothing else as that the CPU now has the burden to perform these tasks. Congratulations...

Changing the virtual memory configuration (swap file) in regard of size and location (System, Performance, Advanced Settings, Virtual Memory, Let Windows do it all.)

Windows handles this perfectly, any changes include a lot of risks but no advantages. The main argument is: In case Windows REALLY begins to use this file (swaps) it doesn't matter whether the used storage device is a ZIP or Barracuda - you can't use your PC any longer for several minutes. The only serious advice: Buy more RAM.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Låter man Windows styra pagefilen helt själv, kommer den att fragmenteras på nolltid. En effektiv minneshantering innebär att operativsystemet använder pagefilen effektivt, hela tiden. Därför är det helt enkelt bäst att preallokera (=ställa in fast storlek) ett område på skivan där Windows kan härja fritt. Det finns dessutom lite mer performance att ta ut ifall man har swapfilen på en skild, dedikerad FAT-partition (mindre overhead i skivhanteringen). Det att windows annvänder pagefilen betyder INTE automatiskt att datorn är oanvändbar i minuter. Det kan gälla några kilobytes som skrivs ut/in likaväl. Det händer konstant. Just fragmenteringen kommer att göra pagefilen långsammara än långsam över en längre tid. Därför rekommenderar jag fast värde. Defragmentering hjälper givetvis, men endast professionella verktyg såsom Diskeeper klarar av detta. Och är inte storleken fast, så fragmenteras den igen ganska snabbt.

Detta är inte ett senseless tip.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har alltid följt RME:s rekommendation och låtit Windows hantera det - och har aldrig fått några problem av det, utan alltid haft bättre prestanda än jag har behövt.
Jag läste dessutom på Microsofts hemsida någonstans, att de rekommenderar att man inte flyttar swapfilen till någon annan disk, eftersom risken finns att systemet blir mindre stabilt. Kommer dock inte ihåg vad jag letade efter, eller om det bara var något speciellt operativsystem det gällde - så jag kan inte komma med någon länk dit...
Kan det kanske vara något som bara gällde Win98 eller något sådant...?
« Senast ändrad: 17.12.2007, 15:18:27 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Jag läste dessutom på Microsofts hemsida någonstans, att de rekommenderar att man inte flyttar swapfilen till någon annan disk, eftersom risken finns att systemet blir mindre stabilt. Kommer dock inte ihåg vad jag letade efter, eller om det

Det här låter som major bullshit från MS, utan någonslags definition angående denna "risk". Det är ju välkänt att prestandan på system där man använder pagefilen mycket (tunga grafikbaserade arbetsstationer) ökar då man har flere pagefiler utspridda över flere skivor.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Jag läste dessutom på Microsofts hemsida någonstans, att de rekommenderar att man inte flyttar swapfilen till någon annan disk, eftersom risken finns att systemet blir mindre stabilt. Kommer dock inte ihåg vad jag letade efter, eller om det

Det här låter som major bullshit från MS, utan någonslags definition angående denna "risk". Det är ju välkänt att prestandan på system där man använder pagefilen mycket (tunga grafikbaserade arbetsstationer) ökar då man har flere pagefiler utspridda över flere skivor.


Det låter ju riktigt konstigt och inte särskilt smickrande för MS Windows att de skulle ha problem att hantera sin pagefil när unix/linux hanterar sin swapdel utan problem vart du än lägger den - på egen partion och/eller egen disk.


Utloggad tsmalmbe

Det låter ju riktigt konstigt och inte särskilt smickrande för MS Windows att de skulle ha problem att hantera sin pagefil när unix/linux hanterar sin swapdel utan problem vart du än lägger den - på egen partion och/eller egen disk.

Jag gissar att det är en urban stadslegend.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag försökte hitta något om det, men lyckades inte. Jag hittade däremot info om hur man flyttar swapfilen i XP och att det kan höja prestandan - så jag misstänker att det jag hittade för länge sedan hos M$ (för jag vet helt bombsäkert att jag läste det bland deras supportsidor), är så länge sedan att det gällde Win98...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Lägga swapfilen med fast värde på en egen partition kan vara en bra idé ibland, just för att slippa fragmenteringen. Fast enda gången man faktiskt märker av detta är när någon app käkar upp minne så windows måste swappa mycket och man sen byter till någon app som ligger i swappen. Viktigt om man göra detta är att lägga windowsswappen på en tom partition så hela swapfilen verkligen hamnar i ett kontinuerligt stycke. Om man har ett rent nyinstallerat windows kan man låsa den på originalpartitionen också förstås, alternativt kan man första stänga av swappen helt, sen defragga disken och sen ställa upp den på ett fast värde.
Fast ärligt talat, det här är bara något som ger effekt när det "redan är kört" för musikapps. Just när man kör musikgrejor finns det ingen prestandavinst för om windows börjar swappa när man kör musikapps så är det redan kört. Och om ni nu flyttar swappen, se till att inte lägga den på samma disk som ni har för audio/samplingar, det är dumt.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Bakgrundstjänster som du inte använder kan du ta död på. De gör varken till eller från. Käkar bara minne. Lite minne... och det gör inte så förbaskat stor skillnad egentligen. Själv har jag tagit ihjäl det mesta men vet man inte vad de olika tjänsterna gör så skall man nog hålla sig ifrån det, eftersom det kan ställa till mer än det hjälper. (Har själv kapat allt vad nätverk, automatic update, messenger, remote tjafs och annat.) Men så läser jag felloggar dagligen och vet vad jag kan behöva starta och ändra när det behövs. Men det betyder inte att jag gillar XP. Eller Vista för den delen. Otäcka bastarder till operativ. Tacka vet jag servrar.

Ett par små tips:
Swapfilen bör göras till en fast storlek, eftersom en stor del av den overhead som sker kommer från att filen skall öka/minska i storlek. Fullständigt onödigt. Lägger den normalt inte på en annan partition, men jag skall prova vid tillfälle.

IIS kan du stänga av för den gör ingen som helst nytta. (Om du inte skall ge dig på hemsidesnickrande.)

Allt som gör skojiga animeringar i XP eller Vista skall bort.

Värsta jädra boven: Alla Microsofts Indexeringstjänster. Tidigare fanns det en skojig tjänst i Office-paket för indexering av Office-filer. (Gud vad det är viktigt att hitta Excel-filer snabbt! Not!) Sedan har man byggt in det i operativet! Jo, tjenare! Problemet med tjänsten är att den indexerar när den själv tycker att det är dags och inte när det är lämpligt eller ledigt. I en del av datorerna jag jobbar med så kör man realtidsloggning av omkringliggande system. När indexeringen sätter igång så får man dropouts i datan. Skitkul! Vad som händer om man spelar in och streamar datan till disken och indexeringen sätter igång kan jag bara gissa. Går bort på servrar och DAW.



Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Några tjänster som garanterat kan inaktiveras (musikburk eller ej) är ju:
Remote Registry
Security Center
Remote Access Connection Manager
Remote Access Auto Connection Manager
Telephony
Telnet
Themes
Error Reporting Service
Alerter
Messenger
WIA


Sen kan man gärna slå av Task Scheduler och Windows Time på sin musikburk också.