Forum > Demolåtar
Stormbringer - HasseFX (cover på Deep Purple/Whitesnake)
HasseFX:
Ännu ett coverprojekt, denna gång tillsammans med North Carolina-baserade sångaren Shawn Pelata. Vi samarbetar med ett par andra egna projekt, men första gången jag hörde hans röst så fick jag för mig att jag absolut måste testa en tyngre version av en av mina favorit-trudelutter av Deep Purple!
Shawn har en grym pipa i sammanhanget! Jag har "lekt till" med versionen, någon slags mellanting mellan Deep Purple-originalet från slutet av 70-talet och Coverdales egen cover (!!) med Whitesnake från 2015. Tjockt med gitarrer är det.... :unsure:
Jag har en del kvar som ska fixas, men jag kommer att ta en paus från låten ett tag så jag lägger ut denna rätt råa (väldigt) fulmastrade version.
Titel: Stormbringer
Text och musik: Coverdale & Blackmore
Arr: HasseFX
Alla instrument: HasseFX
Sång: Shawn Pelata
Produktion och mix: HasseFX
Obs - privat länk.
https://soundcloud.com/hassefx2/stormbringer-1/s-aLBfXWHtJeT
Burnin_Sven:
Kan dessvärre bara lyssna med plattan så ljudet är nog inte att lita på men jag tror att ett läge lite mera åt livehållet mera rent och sparsmakat skulle bli en jätte skoj cover på låten. Det är bra helt klart men man har hört den förut är på nåt sätt mitt första intryck. Jävligt bra jobbat dock till er båda.
HasseFX:
Tackar hjärtligt för lyssning och kommentarer! ^_^ Jag tar till mig synpunkterna inför det fortsatta arbetet med låten!
martinm:
Deep Purple har jag lyssnat mycket på genom åren men just stormbringer har hamnat lite i skymundan, kanske för att jag är ett stort Gillanfan. Tycker att ni har gjort allt bra och det är väl bara slutfinishen på mix o master som är kvar. Ska väl gå att matcha mot någon trevlig referens som kanske inte behöver vara originallåten. 😀
HasseFX:
Tack Martin! Är också mer fan av Gillan-tiden och det senare de gjorde var inte alltid så kul! Däremot - hörde Stormbinger när den släpptes och gillade direkt - tycker fortfarande riffet är ett av de "bästa" :) Men har aldrig varit speciellt förtjust i 70-talssoundet på hårdrock (Zep undantaget). 80-talet var tyngre men i min åsikt imbecillare rent musikaliskt (NWBHM, Thrash). Har fnulat på en cover sedan dess, men 2015 gjorde Coverdale som sagt ett eget cover-album (The Purple Album) med "moderniserade" Purple-låtar. Där kom tyngden, men hans röst var trasor tyvärr och loudness wars rasade som värst!
Jag ville ligga närmare Whitesnake i tyngd men ändå ha lekfullheten och skorrande Hammond från 70-talet och en lite stökig "grupp-känsla". T ex är sologitarrerna spelade en bit i taget, så nästa kan "svara" på den första... vänster-höger-vänster etc. Förbaskat roligt var det!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida