Jag håller på att "spela in mig" i lite nya arbetssätt och passar på att testa några covers och nya samarbeten. Av olika skäl så slog jag mig på att göra en cover på John Miles' mäktiga over-the-top megahit "Music" från 1977 (orginal och JM's egna bearbetningar finns på JoTuben)
För att passa mitt nya "band" så var min idé att göra en progressive rock-version, med ett tyngre sound och ersätta den gigantiska orkestern och kören i JM's versioner av gitarrer, elpiano, mellotroner och orgel. Alla instrument spelade för hand, fix och mix i Logic X.
Arrandet har tagit sin lilla tid och jag har behållit några små quirks för att skapa/behålla känslan av samspel. T.ex. första spåret jag lade var trummor, livespelade till original albumversionen, vilket på känt 70-talsmanér flexar lite i tempot.
Inte en chans att jag skulle själv ge mig på sången, men i "prog-nätverket" finns Alexis från Cypern som fixade en fin personlig version och lite charmig diskret grekisk brytning på köpet

Det är en rätt så färdig demo-mix, clearat med musikförlaget och allt, men ska jobba vidare med mix och detaljer så småningom. En lärorik resa har det varit minst sagt
Låtnamn: Music
Text och musik: John Miles
Arr: HasseFX
Alla instrument: HasseFX
Sång: Alexis D
Produktion och Mix: HasseFX