Kontrollrummet

Identifiera Gibson elgitarr

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Jag har en av dom billigare "SG" varianterna med bara en humbucker och wraparound stall men hittar den inte deras katalog. Köpte den på musikbörsen och den har alltid varit ganska kass och svårstämd så jag tänkte kolla vilken typ av stall det egentligen ska sitta på den.

Är det nån som ķänner igen den?

« Senast ändrad: 02.11.2020, 16:23:22 by Burnin_Sven »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Tack för svar och länk. Jo jag vet jag vill bara se om det verkligen är ett sånt som sitter på min som satt på den från fabriken.

Det är verkligen en väldigt basic klump helt utan finess eller ens nån slags bearbetning för intonering överhuvudtaget. Det är ändå en Gibson gura som kostade över 5000 spänn. Jag har två byggsatser för ca 1200 styck som har långt bättre grejor.

Kollade din länk och den kostar mer än en vettig gitarr. Man kan tex köpa en lönnhals som kostar mycket mindre.

Sitter bara stolparna på rätt ställe så räcker det att justera vinkeln på stallet med dom små stjärnskruvarna. Sen är själva iden med gitarren att den ska ha ett fast ojusterbart stall.

På min sitter dom åt skogen fel så det går inte att justera tillräckligt och till råga på allt så glappar det som fan på stolparna så jag måste shimma det.
« Senast ändrad: 02.11.2020, 20:58:19 by Burnin_Sven »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja, det känns som en jäkla dum grej att spara in på. Bygget som sådant är ju enklare generellt än hi-end Gibson så att sätta ett vanligt tune-o-matic som är justerbart borde ju vara det naturliga kan jag tycka. Det är ju en variant, att modda för ett sådant istället. Går väl att hitta för en hundring eller två skulle jag tro.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Trots att det är en "märkesgura" så åker man på att mecka med den. Halsen är som en lång svajmast och under kriget med den och alla justeringsförsök så säger jag tur att det finns bakpulver och superlim så man kan rädda skivan.



Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Har kollat massor och hittar ingen variant av SG som ser ut som min men det närmaste är som sagt och som du också tipsar om special junior modellerna. Min har en stall placerad Humbucker och ett smalare huvud än vad dom har. Ska fixa en bra film på den om nån har nåt tips.

Den har lite väl höga band och en som sagt en riktig svajmast till hals så man får lira in sig en halvtimme på den varje gång man ska använda den för att det ska funka någorlunda. Mahognyn gör att tonen blir lite suddig på nåt sätt också så mina gamla trötta öron blir förvirrade och har svårt att höra själva tonhöjden på nåt sätt när man ska stämma den.

Vinkeln på skårorna i sadeln gör också att strängarna lätt fastnar även fast dom är helt ok gjorda så där har man ett inbyggt fel i själva konstruktionen. Det finns en manick som löser det problemet och det utan att man behöver borra och dona men jag har glömt vad den heter.



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Yes där är den och det verkar sitta samma usla stall som på min hmm. Ska fixa bättre shims än kopparbitarna jag tryckte dit och testa om det går att köra med en dremel och intonera stallet lite bättre.