Kontrollrummet

Examensarbete i modern pop- och rockhistoria.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Hallå!

Det är så att jag och en kurskamrat håller på att skriva ett alternativt examensarbete (läs: får skriva två examensarbeten) som handlar om modern pop- och rockhistoria. Vi ska i våran c-uppsats skriva om tillgång och synen på material till musik och synen på ämnets status. Den alternativa delen blir helt enkelt (suck) att göra ett eget material som sträcker sig från Bluesen fram till idag, självklart otroligt selektivt och begränsat. I vårt alternativa arbete så har vi tre utgångspunkter/perspektiv. 1. Det sociokulturella perspektivet. Dvs hur historien och samhället påverkat hur musiken tar och har tagit form 2. Återkommande fenomenet med "låtfabriker". 3. Vad som stannar kvar och står ut. Vad som håller och ligger som starka influenser till ny musik och nya artister. Ett bra exempel är hur Beatles ligger som grund för hur dagens pop låter ta bara band som Oasis och Coldplay.

Det vi skulle behöva hjälp med är tre saker. Vi efterlyser akademisklitteratur om böcker som behandlar läromedel i musik och ämnet musik, vilket vi har haft väldigt svårt att hitta. Vi behöver tips på böcker i modern pop- och rock historia. Vi har inte hittat många genomgående utan antingen har de täckt en en genre exempelvis jazzen eller ett band exempelvis The Beatles. Så vi har fått sålla hårt i den litteratur vi hittat för att få ihop vårat material. Till sist så behöver vi tips från er på de så kallade låtfabrikerna och även andra liknande fenomen som återkommit under musikhistorien. Exempel på "låtfabriker" är Tin Pan Alley, Motown eller varför inte Cheiron Studios. Länkar och boktips skulle  uppskattas.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Florian le Sage

  • Gäst
Oj, att ni inte hittar litteratur etc som det ju finns eller åtminstone har funnits i ämnet och åtskilligt jädra massvis utav låter skrämmande tycker jag...learn how to search man, nätet tex är ju orimligt bra för att guida till allt vad man letar efter här i världen!!!

Ämnet ni skall skriva om är ju skitkul, hur gamla är ni och vilket perspektiv äger ni är ju en viktig aspekt i sammanhanget, har ni inte stenkoll så se till att kolla upp det väsentliga ifrån 50-talet och fram till nu, gör alla epoker och stilar en rättvisa (om än kort som du sa...).

Hör av er till musikhistoriskt kunniga personer, intervjuva dom etc etc för att få en genomgående bild av det ni skall återge på bästa sätt inför framtiden, sätt in alla olika relevanta fragment i en intressant tråd som fångar läsaren, jag gjorde ett helt eget utbildningsmaterial baserat på ovanstående principer på den tiden jag vickade som musselärare 1991-92 i ett högstadium i Solna...i princip ingen var intresserad av musik innan dom fick mig som lärare, sedan---the rest is history, dåtidens håglösa ungdomar kom fram till mig flera år senare och tackade mig hjärtligt och vissa ägnade sig t.o.m. nu åt musik helt seriöst*

Ett par grejor ur rminnet beträffande klassiska och totalt framgångsrika låtskrivare/fabriker:

---J.Lennon/P.McCartney
---E.John/B.Taupin
---J.Page/R.Plant
---B.Ulvaeus/B.Andersson
---Stock/Aitken/Waterman
---och en hoper till från både förr (mest) och nu...fler fabriker än Tin pan alley fanns ju i både Detroit och andra hak som Chicago etc, Tsykland hade sina Schnultzenschlagers osv, alla länder som vi här i norra europa vanligtvis inte har koll på såsom dom i Asien/Indien eller Balkan/Turkiet/Arabien osv har ju enorma industrier i både musik och filmhänseenden, ofta större än det vi tror är kommers eller gångbart...

Som sagt leta bättre och mer, kolla in studiolitteratur, intervjuer med producenter och gamla artister, kolla program/dokumentärer osv osv osv och ni kommer ha bra kött på benen!!!

 B)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vill minnas att stock/aitiken/waterman hade 12 låtar på englands topp 20 ett tillfälle =D

Glöm inte Brian Eno, och Daniel Miller/depeche mode, som varit milstolpe för synthpop. DM har ju haft listtoppar mellan 1981 till dags dato.. U2 likaså.

90-tals monsterproducenter: Kevorikian, Flood (mark ellis)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tack för tipsen, båda två.


Oj, att ni inte hittar litteratur etc som det ju finns eller åtminstone har funnits i ämnet och åtskilligt jädra massvis utav låter skrämmande tycker jag...learn how to search man, nätet tex är ju orimligt bra för att guida till allt vad man letar efter här i världen!!!
Jag kanske var lite för vag i min beskrivning av vårat arbete. Alltså det handlar om läromedel till barn i äldre åldrar (13-17 år). Det vill säga den akademiska litteratur vi behöver bör behandla synen på och tillgången till läromedel i musik, helst då läromedel i modern rock- och pophistoria. Sen till det alternativa examensarbetet så kommer vi att göra ett eget läromedel i rock- och pophistoria eftersom ett sådant, i mina ögon saknas.

I båda dom avseendena så finns det inte mycket litteratur att tillgå. Det finns extremt lite akademisk litteratur, som är legitim, gällande musikundervisning i sverige överhuvudtaget och således ännu mindre litteratur gällande läromedel för ämnet musik i sverige. Det vi hittat hitills är Tommy Strandbergs "Varde Ljud" som är alldeles nyutgiven och Skolverkets nationella utvärdering av grundskolan 2003 (NU03). Till det alternativa examensarbetet så är den litteratur som finns nu mestadels referenslitteratur man som lärare kan ta bitar ur. Men inget man kan dela ut till sina elever som läromedlel, kompendium eller elevmaterial. Det måste då läggas upp på ett relativt pedagogiskt, didaktiskt sätt. Inte för djuplodande men inte heller för grunt. Där behöver vi alltså mer övergripande litteratur som tar upp det "väsentliga" i västerländsk modern rock- och pophistoria. En av dom få böcker vi hittat där som varit hyfsat överskådlig och ändå tillräckligt omfattande är K G Johanssons "Rockens Århundrade".

Bör tillägas att vi sökt på Internet, Universitets- och stadsbiblioteket efter material till båda arbetena. Vi har även intervjuat aktiva musiklärare och ansvariga på både musiklärarutbildning och kommunal musikutbildning kring just det här. Så nej Florian jag tycker inte det finns, eller har funnits, hur mycket material som har att göra med det vi skriver om. Varken det till c-uppsatsen eller det alternativa examensarbetet.

Ämnet ni skall skriva om är ju skitkul, hur gamla är ni och vilket perspektiv äger ni är ju en viktig aspekt i sammanhanget, har ni inte stenkoll så se till att kolla upp det väsentliga ifrån 50-talet och fram till nu, gör alla epoker och stilar en rättvisa (om än kort som du sa...).
Jo det känns som att vi inte gör ett examensarbete "bara för att" utan att vi gör något som vi själva kommer att kunna använda oss av senare när vi börjar jobba. Vi har skrivit hälften av "läromedlet" Blues, Jazz, Rock och Pop. Vi begränsar oss dock till max 4 A4 per årtionde/epok.
« Senast ändrad: 13.12.2007, 10:04:21 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"