Kontrollrummet

Tar en evighet att ladda ljuden i pluggar...?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
När jag ex startar EZ Drummer och skall ladda mitt vintage-kit så tar det evigheter att ladda in alla 315MB ljud.
Öppnar jag själva pluggen så ser men att den laddar ca 1MB på tre sekunder, vilket är alldeles på tok för långsamt.

Trodde att det berodde på att jag bara hade 1GB ram, så jag har köpt till så jag har 3GB men det är ändå likadant och datorn jobbar som besatt.

Köpte mig ett Motu Ultralite för att underlätta för min stackars dator lite, men ingen skillnad.
Vad kan jag göra??  Tips??    :unsure:
Me, Myself & I


Utloggad tsmalmbe

Ljudbankerna på skilda, snabba skivor.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag har lagt in bankerna på hårddisken för att slippa hålla på med skivor, men det kanske inte är bra?

Har C: där operativsystemet ligger
      D: där alla projekt ligger sparade med audiofiler
      E: där Cubase är installerat

Som det är nu ligger pluggen installerad på e: och ljudbiblioteken ligger i samma bibliotek.
Vilken partition är det bäst att flytta det till i så fall?

Kompisen har dock EZ installerat på samma sätt på sin dator, men han laddar alltihop (315MB) på typ 10-15 sekunder till skillnad från min 1MB/3sek. Han har dessutom bara två GB internminne mot mina tre?
Me, Myself & I


DåligtGehör

  • Gäst
Har för mig att det var något med sample-raten som kunde orsaka väldigt sega inladdningstiden. Typ om man inte hade sitt ljudkort inställt på 44.1K http://www.toontrack.com/forum/tm.aspx?m=19670


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
OK. Det måste jag testa direkt!!
Men det känns ju lite dumt då man vanligtvis spelar in i 48?

Jag har ju dessutom vart dum nog att köra denna låten i 96!   :(
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Nej det funkade inte det heller!!    :(
Provade att ändra, men kunde inte ändra till lägre än 48 av ngn anledning, men det gjorde ingen som helst skillnad.
Vad finns det mer som kan orsaka detta?
Me, Myself & I


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag kör ju oxå ez:et..

Spelade in en låt i 48 av nån underlig anledning.Då fick jag nämnda problem.Det tog ruskig tid innan allt var laddat..Så hädanefter så kör jag bara i 44.1

DG har poängen,kolla i Toontrack länken han la upp..Har för mig att jag fick svaret där då jag hade samma problem för ett par månader sedan,men löste det genom att bara spela in i 44.1..Nu funkar det klock rent..Dom har ju kört några nya uppgraderingar oxå..kolla det med.Och kolla in "Vintage drums",jizes vilka najsa sound..

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

kanske resamplingen är boven då.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Provade att ändra, men kunde inte ändra till lägre än 48 av ngn anledning, men det gjorde ingen som helst skillnad.

Men om du inte kan ändra till 44.1K så lär det heller inte göra någon skillnad ju.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Minns inte så noga iofs, men tror han utgick från mount everest, typ 96..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
...
« Senast ändrad: 09.12.2007, 22:13:23 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad tsmalmbe

Jag har lagt in bankerna på hårddisken

Poängen här är att det skall vara pluralis. Det hjälper inte att dela en fysisk disk i flere delar, det blir tvärtom sämre prestanda.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag har lagt in bankerna på hårddisken

Poängen här är att det skall vara pluralis. Det hjälper inte att dela en fysisk disk i flere delar, det blir tvärtom sämre prestanda.

OK, kan det vara ok med en lös hårddisk eller tappar man när den är kopplad med USB?
Me, Myself & I


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det kommer fortfarande att ta tid. Ett streamande ljudbibliotek mappas upp i RAM när det laddas in, för att kunna spelas upp omedelbart när det behövs. Alla samplingar tuggas förmodligen därför igenom för att det ska finnas komplett info i RAM om start- och stopp-block på disken, så att man slipper gå via allokeringstabellen på disken för att hitta var samplingarna ligger varje gång de ska spelas upp.
En separat disk hjälper alltid, men jag är inte säker på att det gör så stor skillnad som du kanske skulle vilja... :unsure:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Nu har jag bara skummat den här tråden. Men jag har för mig att det laddar mycket segare om man kör på 24-bitar. Om du har ställt in ditt projekt på 24-bit testa att gå ner till 16 och öppna om EZ Drummer och se om det laddar fortare.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
OK. Tack för hjälpen allihop!    :)
Det blir till att satsa på en ny dator med snabbare hårddiskar, snabbare minnen och åtminståne duo-processorer då om man vill få upp farten lite. Torktumlaren får vänta lite till....    ;)
Me, Myself & I