Kontrollrummet

Hårdvarutrigger (audio -> MIDI) - finns en sån här apparat?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad G.

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Hej,

Jag har lekt lite med KT Drum Trigger, som skriver MIDI-noter när en viss ljudnivå i ett visst frekvensområde uppnås. Lägger man den på inputkanalen så svarar den ju i realtid, och det funkade bra att sitta och slå med en penna i bordet och höra ett virvelslag från EZdrummer varje gång micken uppfattade ett bordslag. Nu är ni nog med på vad jag menar i alla fall....

Fick då en liten idé att köpa några claesohlson-mickar för en tjuga styck och placera dom på olika ställen och köra flera instanser av KT Drum Trigger. På så sätt skulle man ju kunna bygga världens primitivaste digitaltrumset.

Jag undrar bara: Finns det någon hårdvara som gör samma jobb som KT Drum Trigger, och sedan skickar allt till ljudkortet genom en och samma midikabel? Om jag nu vill lägga in mickar i små lådor och banka på så kommer jag ju behöva en mickingång per "trumma", och mitt ljudkort har bara två. Dessutom skulle det belasta datorn en del om flera mjukvarutriggers ska jobba samtidigt.

Hoppas någon förstod min fråga nu, för jag tyckte det här var en kul idé som jag vill testa.


Gustav


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Finns ett gäng såna burkar... Tex Alesis D4 har 8 st trigingångar och kostar inte många pengar begagnad numera.

EDIT: Roland TMC-6 är en annan burk... lite nyare och kostar säkert lite mer
EDIT2: Eller bygg själv: http://www.edrum.info/
« Senast ändrad: 08.03.2007, 23:18:50 by Linkowich »


Utloggad G.

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Hade hoppats det skulle finnas något enklare. Har inget intresse av att det ska finnas inbyggda ljud i modulen el. liknande. Vill bara ha in MIDI-noter i min sequencer när en vanlig mikrofon (ingen trigg-pad eller nåt sånt) tar upp ett ljud vars nivå är över ett visst gränsvärde.

Men tack för svar!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag tror att kawai R100 trummaskin kunde ngt sånt....man kunde trigga trumljud med hjälp av CV. Vet inte vid vilken nivå de triggas, men bord gå att ratta fram lagom spänning. Sedan så skickde den vidare trumman som midi om man ville...typ 16 ingångar för mikar kasnke.

kan vara nåt?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad G.

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
jag tror att kawai R100 trummaskin kunde ngt sånt....man kunde trigga trumljud med hjälp av CV. Vet inte vid vilken nivå de triggas, men bord gå att ratta fram lagom spänning. Sedan så skickde den vidare trumman som midi om man ville...typ 16 ingångar för mikar kasnke.

kan vara nåt?

Låter precis som det jag letar efter! Hade ju inte varit helt fel med en ställbar threshold för vilken nivå den ska trigga, men annars låter det perfa! Ska kolla upp den, tack!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
borde finnas billigt..jag trro det va så den funka iallafall :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
korg ddd1 har 8 in o 12 ut.. o midi in o ut.. funkar kalas.. ja har en i racket. köpte den för en hundring!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad G.

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
korg ddd1 har 8 in o 12 ut.. o midi in o ut.. funkar kalas.. ja har en i racket. köpte den för en hundring!

Daemn... Du vill inte sälja den till mig för tre hundringar?  ;)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
hehe skulle jag möjligtvis kunna göra.. men den passar så bra i mitt rack.. ;)

bor du i närheten av norrköping månntro!? isf kan du komma över o låna.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Hade hoppats det skulle finnas något enklare. Har inget intresse av att det ska finnas inbyggda ljud i modulen el. liknande. Vill bara ha in MIDI-noter i min sequencer när en vanlig mikrofon (ingen trigg-pad eller nåt sånt) tar upp ett ljud vars nivå är över ett visst gränsvärde.

Men tack för svar!

Vad menar du med enklare? Av de jag tipsade om så är det ju bara D4:an som har inbyggda ljud, och de behöver du ju inte använda. Och de går ju att hitta för en femhundring.


Utloggad G.

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Hade hoppats det skulle finnas något enklare. Har inget intresse av att det ska finnas inbyggda ljud i modulen el. liknande. Vill bara ha in MIDI-noter i min sequencer när en vanlig mikrofon (ingen trigg-pad eller nåt sånt) tar upp ett ljud vars nivå är över ett visst gränsvärde.

Men tack för svar!

Vad menar du med enklare? Av de jag tipsade om så är det ju bara D4:an som har inbyggda ljud, och de behöver du ju inte använda. Och de går ju att hitta för en femhundring.

Med enklare menar jag främst billigare, eftersom jag inte hittar någon Alesis D4 till salu för mindre än tusen spänn, och det är väldigt mycket mer än jag är beredd att lägga ut för att testa den här idén. Samma sak gäller med Roland-maskinen.

Hade väl helt enkelt hoppats att det skulle finnas någon liten enkel grej för max tre-fyrahundra som gjorde jobbet  :unsure:


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag har för mig att Alesis har en ren trigger också.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
eller så tankar man ett audio till midiprogram och spelar in typ enkelslag fårn en hand, och sen konverterar! :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se