Kontrollrummet

Köpa ny akustisk gitarr

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag använder fortfarande min akustiska stålsträngade gitarr JBX som jag köpte för 1200 kr 1970 vilket motsvarar hela 8000 spänn i dagens penningvärde. Jag tycker jag har problem med stämningen, det stämmer inte längre om jag spelar några band upp på halsen. Jag brukar byta strängar högst en gång per år och ibland har jag inte spelat på den på ett halvår utan det har blivit att jag tagit elgitarren istället. Funderar på att köpa en ny, men har egentligen ingen aning om vilka märken som är säkrare än andra vad gäller hållbarhet i stämning eller hur olika dom klingar. Visserligen är det ju bara att gå in i butik och prova hur det låter men man vill ju att den ska låta likadant om tio år. Vad kör ni med för gitarrer eller kan rekommendera? Kanske även länka till något stycke där ni spelar akustisk stålsträngat.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Jag använder fortfarande min akustiska stålsträngade gitarr JBX som jag köpte för 1200 kr 1970 vilket motsvarar hela 8000 spänn i dagens penningvärde. Jag tycker jag har problem med stämningen, det stämmer inte längre om jag spelar några band upp på halsen. Jag brukar byta strängar högst en gång per år och ibland har jag inte spelat på den på ett halvår utan det har blivit att jag tagit elgitarren istället. Funderar på att köpa en ny, men har egentligen ingen aning om vilka märken som är säkrare än andra vad gäller hållbarhet i stämning eller hur olika dom klingar. Visserligen är det ju bara att gå in i butik och prova hur det låter men man vill ju att den ska låta likadant om tio år. Vad kör ni med för gitarrer eller kan rekommendera? Kanske även länka till något stycke där ni spelar akustisk stålsträngat.

Nu vet jag inte vilken prisklass du tänkt dig, men min egen ögonsten är en handbyggd Loef. http://www.loefguitars.fi/
Har du möjlighet att provspela en sådan så är det risk att du fastnar. Och då kan det kosta närmare 30 000 om du har "oturen" att prova en i samma kategori som jag gjorde. Jag har dock inte ångrat det köpet en sekund även om det sved i plånboken...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag kör mestadels på en fender redondo.. mysig sak det där.
den låter riktigt mysigt med. riktigt fett bluesigt.
ingen aning om vad den kostar.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Kör med en Takamine, kommer inte håg modellnamnet nu. Bytte till mig den jämt mot min Line 6 Flextone, så priset kanske låg på runt 7000 kr eller så - gitarren var också begagnad kan tilläggas.

Sedan... ett tips. När jag började lira gitarr i början på 80-talet så hade en polare till mig en Cort gura. Den var hemsk! Vilket fick mig att sky märket Cort i många år. För ett par år sedan hade min dåvarande chef köpt en billig aukustisk Cort, för ca 2-3000 kr. Den var helt ok! Men han lånade en annan modell som jag testade och den var fan ta mig grym. Den slog faktiskt (eller låg i alla fall jämsides med) aukustiska gitarrer i 10-15000 kr-klassen både vad det gäller spelbarhet och ljud. Slog mig ur sockorna som man säger. Tyvärr har jag glömt vad modellen hette, Jam hade en begagnad sådan som jag försökte köpa (för ett par tusenlappar) men den var redan såld när jag ringde.


DåligtGehör

  • Gäst
Usch vet bara att jag inte hade råd/tyckte jag var värd mer än en ok-gitarr. Vet bara att det inte vattnades i munnen förrän jag provade gitarrer en bra bit över 10 000:- vilket jag då inte köpte. Men nästa gång.

Att en bra dyr gitarr kommer att låta bra/bättre om tio år är jag rätt övertygad om. Frågan är däremot om den klarar av att intonera bättre än en billigare när åren går?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Usch vet bara att jag inte hade råd/tyckte jag var värd mer än en ok-gitarr. Vet bara att det inte vattnades i munnen förrän jag provade gitarrer en bra bit över 10 000:- vilket jag då inte köpte. Men nästa gång.

Att en bra dyr gitarr kommer att låta bra/bättre om tio år är jag rätt övertygad om. Frågan är däremot om den klarar av att intonera bättre än en billigare när åren går?
beror ju helt o hållet på kvallen..
en martin från 50talet låter ju helt klart bättre än en J&D brothers gitarr från 2006..
men om kvallen är kackig så är den ju kackig.. jämför en OEMgitarr från 70talet med en ny bra gitarr så är det ju skillnad.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Vad är det som gör att en dålig gitarr tappar intoneringen med tiden egentligen? Längden på strängarna och bandens placering lär väl inte flytta på sig sådär jättemycket...

Annars är ju rätt strängval och justering av gitarren också mycket viktigt. Har man dåliga/fel strängar på en svindyr gitarr kommer den låta kack, vara svårspelad och omöjlig att stämma någorlunda rent i alla fall.

Edit: Det kan ju vara idé att köpa en begagnad gitarr som har några år på nacken faktiskt. För då vet man att om den fortfarande är bra så kommer den va det om 10 år också, om man sköter den.
« Senast ändrad: 06.12.2007, 23:59:32 by flintan »
http://soundcloud.com/samsas-violin


Inloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Priset kommer nog i andra hand men 30000 tror jag inte jag skulle lägga, möjligen hälften, musikutövningen håller sej ändock på hobbynivå  :P! Jag är ju ute efter så bra gitarr som möjligt och är inte villig att betala bara för "märket" eller att den ser "cool" ut. Jag tycker jag har hört väldigt bra gitarrljud här bland demos därför är det så intressant att höra vad alla använder och har erfarenheter av! Och begagnad gitarr... har aldrig tänkt på det, men det är sant, har den hållit intoneringen flera år borde den ju hålla ett tag till!


Utloggad tsmalmbe

bara för "märket" eller att den ser "cool" ut. Jag tycker jag har hört väldigt bra gitarrljud här bland demos därför är det så intressant att höra vad alla använder och har erfarenheter av! Och begagnad gitarr... har

Man kan förstöra ett bra grundsound på gitarren med dålig mikrofonteknik. Man kan rädda mycket med bra mikrofonteknik. En usel gitarr med misslyckad intonering är förstås inget man kan rädda, men soundet beror jättemycket på just mikrofonteknik och själva mikrofonen. Sen låter gitarren i mix alltid annat än inspelad. Det blir ju tjockt och fint med kompressor och lite utbreddning etc.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Inloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Att mikrofonlaceringen betyder en hel del har jag märkt. Mikrofonen är en Bruel&Kjaer 4011 kostade 10000 slutet av 80-talet som vi använde som allroundmic vid våra effekt-och tal-inspelningar till våra tecknade filmproduktioner och den har mycket rent och fint ljud. Men sen betyder det ju en hel del hur det rattas i mix som du säjer och där har jag nog en hel del att lära! Det är ju en väldig ljudskillnad när jag sätter på kompet från ak-gitarren ur Bornemarks Virtuell Guitar.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjena!
För mig är inte bara ljudet viktigt utan att gitarren är lättspelad, känns "rätt" i handen direkt. Få gånger det stämt sådär 100%-igt bl a med en Martin för ca 15.000 :- och Ovation (ful som stryk!) samt en halvakustisk Ibanez AS-100. Tanglewoods gitarrer som säljs på JAM får bra kritik och gillade även den när jag testade. Skulle inte våga köpa en av mig oprövad gitarr om jag inte kännt på exakt samma modell tidigare.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Priset kommer nog i andra hand men 30000 tror jag inte jag skulle lägga, möjligen hälften, musikutövningen håller sej ändock på hobbynivå  :P! Jag är ju ute efter så bra gitarr som möjligt och är inte villig att betala bara för "märket" eller att den ser "cool" ut. Jag tycker jag har hört väldigt bra gitarrljud här bland demos därför är det så intressant att höra vad alla använder och har erfarenheter av! Och begagnad gitarr... har aldrig tänkt på det, men det är sant, har den hållit intoneringen flera år borde den ju hålla ett tag till!

Det finns billigare Loef också, som även de är suveräna gitarrer. Värt att prova om...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag (och 2 av mina vänner, nu när jag tänker efter) använder oss av "Simon and Patric" av modellen som förut hette SP6, med grantopp och mahognykropp, och nu finns här under nytt namn http://www.simonandpatrick.com/woodlandmahoganyspruce.htm
De är handbyggda i Kanada sägs det. Av Robert Godin (som tillverkar elgitarrer under namnet Godin). Tror även att samma man ligger bakom Seagul gitarrerna.
Inför mitt köp av gitarr så testade jag och en kompis en väldig massa modeller och gillade dessa mest. De har lite speciellt sound. De är "semi gloss" finish på dem. Vet inte om det är det som formar ljudet, men jag upplever dem som lite "träigare" än andra gitarrer i omkringliggande prisklass. Inte riktigt lika brilljant (jag vill säga "plastiga" men det har kanske lite väl negativ klang) diskant.

Prisklass: strx över 5000 kr vill jag minnas. Testa en om du har möjlighet till det. Kan tänka mig att inte alla gillar dess sound eftersom det är lite speciellt. Vi köpte våra på 4sound så jag vet att den kedjan har dem.


Inloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Min närmaste musikbutik är faktiskt 4sound så jag ska absolut titta efter alla de modeller som föreslagits (tackar). Tänk så lite man vet, för här har märken räknats upp som jag aldrig hört talas om. Förresten vad är det för gitarr som används i "Stigar"? Man ska nog, som du påpekar equality prova exemplaren ett flertal gånger innan man gör affär. En snabb affär kan vara bra men kanske inte bäst.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
På Stigar används en Yamaha FG 410 E, vars ljud inte kommer i närheten av en Martin eller Ovation. Tror inte ens den har solid top. Köpte den i Nottingham för 75 pund. Rödemickarna och lite bearbetning i efterhand har nog betytt mest för ljudet i detta fall.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves