Kontrollrummet

Nytt ljudkort,tredje gången gillt.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jaha då var man här igen. Letar efter ett nytt ljudkort. Har haft ett M-Audio Firewire 410 som inte funkade felfritt i mer än 10 minuter. Följt av ett M-Audio Delta 1010 LT som funkade felfritt i ca 7 timmar. Har nu lånat ett M-Audio Mobilepre USB som funkar bra men är rätt begränsande, tycker jag. Bara två ingångar, inget MIDI-stöd, kan bara spela in i 16-bits upplösning. Men det verkar ju som att USB kort, till skillnad från firewire och PCI funkar bra för mig. Nu vet jag ju inte om det är så att det bara är M-Audios firewire och PCI ljudkort som strular. Så jag har kollat runt lite efter några alternativ och undrar vad ni tycker om dom. Det lutar som sagt åt att jag köper ett USB eller USB 2 kort. Har råd att lägga ut mellan 2 - 4000 kr, kanske lite mer.

Det jag är ute efter, om det är möjligt, är:
- Helst minst 6 ingångar
- Helst minst 4 utgångar
- Stöd för åtminstonde 24 bit/48.1
- Midi
- Gärna S/pdif
- Gärna 2 fantommatade kanaler, men inget måste då jag har två st förförstärkare.
- Gärna adat in och utgång, men inget måste det heller (lite sugen på en ADA 8000, förlåt mig)
- Gärna lite schysst mjukvara som går att uppgradera lite billigare.

De alternativen som jag tittat på och som känns rätt schyssta är:
Lexicon Omega
Emu 0404 USB
Möjligtvis Line 6 Toneport UX2
Kanske en Behringer BCA 2000

Men vad tror ni? Vågar man chansa på att ett annat firewirekort eller pci ljudkort fungerar? Om så vad skulle ni rekommendera då? Har kollat lite på:

Firewire:
Presonus Firebox
Tc-electronic Konnekt 8

Pci:
Emu 1212
Mia Midi

Ja det blev ett grymt långt inlägg hoppas ni orkar läsa det. Har ni förslag på andra ljudkort, främst USB/USB 2 ljudkort, så är jag öppen för förslag.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad G.

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Med tanke på att du eventuellt är beredd att lägga ut lite mer än 4 lax skulle jag rekommendera Presonus Firepod som du får för  4800 inkl. frakt (med Cubase LE på köpet) hos Thomann: http://www.thomann.de/thoiw5_presonus_firepod_prodinfo.html?sn=e7f77d7e0030846c3b6936c5960906a1

Riktigt bra pris, är inne på att köpa ett. Rikligt med in- och utgångar ger dig ett kort att växa i.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
focusrite saffire / saffire LE är fruktansvärt prisvärda ljudkort.. :)

men som tidigare nämnt är presonus grejjer riktigt bra.. firepod:en har väl s/pdif, o midi, men inget mer..
firepod studio, har jag för mig det nya heter, har väl ADAT...
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Annars är ju både TC (Konnekt 8) och Echo (Mia Midi) kända för att göra kvalitetsprodukter, så det borde ju inte va felköp det heller...?
Mia-korten har väl några år på nacken nu, men är å andra sidan kända för att ha grymt stabila drivrutiner. Var sugen på ett sånt själv för ett tag sedan...


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Alrighty, tackar allihop. Ingen som har koll på Lexicon ljudkortet? Är lite småsugen på det eftersom jag är lite rädd för firewire och pci.  :lol:
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Om jag valde i den prisklassen skulle jag defiinitivt titta närmare på EMU 1616m PCI. (Kan du få tag på ett 1820m skulle jag personligen titta på det i stället, då finns alla egenskaper i din "önskelista" med, 1616 har två färre ingångar)

Litet över det du anger som prisram, men de extra pengarna skulle i alla fall jag ha satsat.
Nu är det ju ett PCI-kort som du är litet rädd för då, men korten har mycket bra data och bra omvandlare. Och ger mycket bra ljud för pengarna. OBS dock att det lilla m:et i typbeteckningen är viktigt, mycket bättre omvandlare.
Du får en massa bundlad mjukvara på köpet dessutom.

http://www.emu.com/products/product.asp?category=505&subcategory=491&product=15189


Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tackar Violiner. Jag har kollat runt lite och sökt efter det innan den här posten för jag tyckte att det verkade som ett vettigt alternativ. Men, det finns inte på många ställen och jag tror att det blir svårt för musikaffären jag handlar på att få in det. Måste ta det via dom eftersom jag inte har allt kontant utan måste lägga lite på delbetalning. Men jag ska definitivt kolla upp om det går..
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Pico

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Låter nästan som ett jobb ifrån fel ände.

Blir lite nyfiken, vad har du för moderkort/chipset?
10 minuter och 7 timmar känns ju som fånigt korta livstider, men korten i sig kanske lever fortfarande iofs, bara inte i din burk.  :D


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Låter nästan som ett jobb ifrån fel ände.

Blir lite nyfiken, vad har du för moderkort/chipset?
10 minuter och 7 timmar känns ju som fånigt korta livstider, men korten i sig kanske lever fortfarande iofs, bara inte i din burk.  :D

Mina tankegångar går också åt det här hållet... :huh:


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
MSI KT8 NEO-FSR det ska vad jag förstått vara helt okej för musikproduktion. Har uppdaterat exakt alla drivrutiner för både moderkort, Windows och ljudkort. Men det funkade ändå inte. Testade 2 olika Firewire 410 och det blev exakt samma problem med båda. Verkar ju funka bra med USB så jag antar att jag kör på det. Eller testar ett annat märke och kör PCI eller Firewire. Kan ju vara M-audios drivisar som inte funkar med min dator.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Har inte använt just det moderkortet, men chipsetet K8T800 ska i alla fall vara helt OK för en DAW
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad tsmalmbe

Jag var rädd för firewire efter att jag haft ett Hercules-kort i min ägo. Jag chansade på ett Motu FW, och kom fram till att felet nog aldrig var i FW...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jag var rädd för firewire efter att jag haft ett Hercules-kort i min ägo. Jag chansade på ett Motu FW, och kom fram till att felet nog aldrig var i FW...
Ja jag går i samma tankar. Jag får se hur jag gör. Det kan ju vara någon bisarr hårdvarukonflikt i min dator och då lär jag aldrig hitta den. Då är det ju bara att köra på USB. Men jag tror att jag kanske ska testa att köpa ett lite "bättre" firewirekort och se om det funkar. Annars så är personalen på musikaffären jag handlar på rätt schyssta så funkar det inte får jag nog lämna tillbaks det rakt av.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Jag har funderat på något liknande kort och det som jag tycker verkar mest intressant just nu är MOTU Ultralite, det borde du kolla upp också!

/Tommy
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Ja det verkar riktigt bra. Men aningens för dyrt för mig.

Nu bad jag Musikaffären ta hem ett Lexicon Omega och ett Presonus Firebox. Ska jag testa båda två och se vilket som funkar bäst för mig, och det ljudkortet behåller jag. Bad dom ta in ett EMU 0404 USB också men jag vet inte om man kan prova det. Dom ljudkorten måste ju tydligen registreras via nätet för att funka och i och med en registrering så tror jag att det räknas som "sprättat". Vilket betyder att jag inte kan lämna tillbaks det om det inte funkar. Men vi får se, det kanske går att testa ändå.

Återkommer när jag testat och vet vilket ljudkort jag ska ha. Ni får gärna komma med fler förslag, men vet ju aldrig inget av dom kanske funkar för mig.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Kom på en grej här nu...kanske lite långsökt då det inte handlar om ljudkort specifikt...dessutom är det några år sedan det här hände, men det kan kanske ge en liten vink om hur buggigt det kan bli... <_<

Frugan fick en digitalkamera med USB-anslutning (en enklare historia) med tillhörande drivisar och program, och visst...den fungerade helt kalas. Att min internätlina började darra spontant med oregelbundna mellanrum efter installation satte jag inte i samband med detta. Efter en tid körde jag om burken och då fungerade allt felfritt (skönt att slippa bli utslängd från MSN och bank bl a) ett tag...tills jag läste in drivisar och programvara till kameran igen. Då först lade jag ihop ett plus ett och fick det till allt annat än två... :huh:

En snabb felsökning visade att jag hade två (2st) DLL-filer som hette exakt likadant men med olika storlek, varav den ena hörde till kameran och den andra till WinAmp!!! Men både kamera (och dess programvara) och WinAmp fungerade som de skulle, men nätverkskortet kunde flippa ur helt plötsligt (det var omstart som gällde). Avinstallation av kamerans drivisar och programvara löste problemet... :)






Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tack för förslaget. Men när jag hade mitt Firewire 410 testade jag att formatera datorn och göra en ren installation, bland annat testade ju allt. Körde igång Cubase innan jag installerat något "onödigt" program på datorn men det var samma visa som innan jag formaterat den. Så det är säkert någon konstig hårdvarukonflikt eller M-audio som lyckas pricka in mådags-exemplaren på mig eller kanske taskiga drivisar. Vet inte och tvivlar på att jag kommer att få reda på det.

Jag funderar faktiskt på att ta en Forss Technology's F-Station Audio DeLuxe på avbetalning så använder jag den här datorn bara till nöje. Det borde ju lösa alla, förutom mina ekonomiska, problem  ;)
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kanske blir för dyrt o lite för mycket kort, men titta efter ett sånt här om du inte blir nöjd med de du ska testa nu: http://www.echoaudio.com/Products/PCI/Layla3G/index.php
Du kan nog hitta ett beg till lagom pengar: http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=4978488

Detta kan kanske vara något oxå: http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=echo&kategori=&grupp=&undermeny=&flik=1&exp=&info=12511
« Senast ändrad: 23.03.2007, 17:37:45 by MrPhil »


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tack för tipsen, jag har kollat på båda dom två korten. Funderar så smått på att be dom ta hem ett Echo Audiofire 4, ifall dom två kort jag bett min musikaffär ta hem nu inte skulle funka (Lexicon Omega och ett Presonus Firebox). Skulle ju vara ännu trevligare med ett Layla 3G eller varför inte ett Audiofire 12 tyvärr är de två korten lite för dyra för mig. Just nu iallafall.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Alla FW problem : Här finns en hotfix

http://support.microsoft.com/kb/885222/en-us

Ge det en chans.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Alla FW problem : Här finns en hotfix

http://support.microsoft.com/kb/885222/en-us

Ge det en chans.
Bra tips.

Men jag har testat den och den hjälpte inte mig iallafall. Jag har även, efter jag formaterat datorn, "nergraderat" SP2 firewiredrivrutinerna till SP1:s firewiredrivrutiner enligt RME Audio's guide det hjälpte inte heller. Men båda de här tipsen kan ju funka för någon annan.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack för tipsen, jag har kollat på båda dom två korten. Funderar så smått på att be dom ta hem ett Echo Audiofire 4, ifall dom två kort jag bett min musikaffär ta hem nu inte skulle funka (Lexicon Omega och ett Presonus Firebox). Skulle ju vara ännu trevligare med ett Layla 3G eller varför inte ett Audiofire 12 tyvärr är de två korten lite för dyra för mig. Just nu iallafall.

Bumpar en gammal tråd, för just dessa kort (fetstil ovan) funderar jag också på...

Men jag hittade inget slut i följetongen. Hur gick det Bone, vilket kort blev det?
DON'T PANIC


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Det blev ett Emu 0404 USB. Men jag har inte kopplat in det än. För jag väntar på min F-Station Audio Deluxe. Ska ha min nuvarande dator som surf och speldator. Får den förhoppningsvis om en vecka eller två. Skriver ett par rader här när jag testat allt.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Ändrade mig igen. Fick lämna tillbaks mitt oöppnade EMU 0404 USB. Ska testa en Presonus Firepod när datorn kommer han som bygger dom har varit borta. Fördelen med det är att han ändrade lite så jag får en Quad-Cpu i datorn för "bara" en tusing extra. Med 8 förförstärkta kanaler, s/pdif, Midi och en Quad-Cpu borde jag ju slippa krångel och sånt lääääääänge *håller tummarna*.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Hallå igen!

Bumpar den här tråden igen då jag beställt min nya musikdator men tyvärr så fanns inte det ljudkort jag ville ha kvar på marknade. Jag ville ha Presonus Firebox för jag har läst mycket bra om den och den är i en schysst prisklass. Men de har tagit bort den, uppdaterat den och ökat priset.

Så nu har jag blivit erbjuden attt köpa ett nytt Focusrite Saffire Pro 26 I/O men det ligger liiite högt i pris för mig. Tror att de kunde kapa priset litevgrann. Men det jag undrar hur preampsen och drivrutinerna i Saffire-kortet står sig mot exempelvis Echo Layla 3G. Jag kommer inte på några fler likvärdiga ljudkort i den prisklassen, ca 3-5500:-, så har ni fler tips är dom välkommna. Skriv gärna hur drivrutinerna, stabiliteten och preampsen är. M-Audio-ljudkort behöver ni inte tipsa om, för de kommer jag aldrig mer att röra i.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
De alternativen som jag tittat på och som känns rätt schyssta är:
Lexicon Omega
Emu 0404 USB
Möjligtvis Line 6 Toneport UX2
Kanske en Behringer BCA 2000

Jag har ett EMU 0404 USB2.0. Det täcker mina behov (som jag dock misstänker är lägre än dina), och det är ett kort som jag skulle rekommendera på så sätt att det aldrig har strulat för mig. Fast jag har ju inte något att jämföra med direkt, eftersom jag aldrig ägt något annat externt ljudkort... men jag tänkte att om du har några frågor kring det kortet så kanske jag kan svara.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Ok, tackar. Men jag lämnade igen det kortet. Hade lite för få ingångar. Inte för att jag behöver mer än max 4 med preamps just nu. Men jag vill ha möjlighet att "växa".
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Ok, tackar. Men jag lämnade igen det kortet. Hade lite för få ingångar. Inte för att jag behöver mer än max 4 med preamps just nu. Men jag vill ha möjlighet att "växa".
Har du tänkt på att vissa har spdif ingångar. Då kan du ju köpa en extern preamp med spdif utgång när det är dags att växa så får du två ingångar till.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jo, fast det blir rätt dyrt. Känns som att det är lika bra att kräma på på en gång. Alltså Focusrite Saffire 26 PRO I/O kanske är i grövsta laget nu. Men om 3 år kanske det är alldeles perfekt.

Men innan jag slår till så vill jag gärna ha tips på fler ljudkort. Veta om någon har testat Echo Layla eller nåt annat liknande kort och kan ge mig tips på hur preampsen låter och om drivrutinerna är bra i jämförelse med Saffire 26 PRO I/O.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad PE

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Hej Bone,

nu har nån snurrat till det för dig!

Firebox finns kvar! Men FIREPOD har döpts om till FP10 Mega Producer Pack. Det är alltså en Firepod med ett galet stort mjukvarupaket!

Så Firebox finns kvar!
/Pär E

www.normabates.com


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Sant, så sant skrev nog fel.

Nu blev det iof inte Firepoden/FP10. Jag köpte ett Focusrite Saffire PRO 26I/O istället. Fick det billigt av min lokala musikhandlare för att jag haft så mycket strul med ljudkort och så. Så han gav min ett bra pris på det. Funkat väldigt bra och låter framförallt väldigt bra. Mycket nöjd än så länge.
« Senast ändrad: 25.01.2008, 17:16:22 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"