Kontrollrummet

Joyce Hatto-bluffen, fascinerande

Omröstning

Vad anser du om det här?

Fascinerande
Patetiskt
Rörande
Jag bryr mig inte alls

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Vet inte om ni har hört om Joyce Hatto... ni kan läsa lite här:

http://www.nyteknik.se/art/49302

För att sammanfatta lite snabbt: Joyce Hatto var tydligen en tämligen okänd pianist som drabbades av cancer i mitten av 70-talet. Pga av cancern blev hon tvungen att sluta uppträda. Trots det har hon släppt ett hundratal skivor på makens skivbolag sedan dess, i mycket små upplagor. Nyligen började diverse kritiker upptäcka dessa skivor och blev mäkta imponerade över hennes otroliga virtuositet i alla möjliga, svårspelad stycken, i vitt skilda stilar, vilket ju blev extra fantastiskt med tanke på att hon var cancersjuk. I somras avled hon, 77 år gammal, hyllad i dessa kretsar.

Nu precis de senaste veckorna har man dock upptäckt att allt var en bluff. Skivbolaget har helt enkelt tagit inspelningar av diverse andra pianister, och givit ut dem under hennes namn. Hennes änkling påstår att han har hela ansvaret, att Joyce var fullständigt omedveten om att han ersatte hennes inspelningar, som förmodligen blev mer och mer färgade av hennes sjukdom genom åren.

Ganska rörande historia egentligen.  :wub:


Florian le Sage

  • Gäst
Rörande???

Ett skandalöst förfarande enl. min mening-fullkomligt oseriöst och vidrigt egentligen, han fläckar ju ner henns namn samtidigt när salig Joyce kommer att förknippas med dessa bedrägerier!

tbruce, lär dig att se längre än näsan din...detta är inte fascinerande eller rörande, enbart patetiskt.

 <_<



Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Rörande???

Ett skandalöst förfarande enl. min mening-fullkomligt oseriöst och vidrigt egentligen, han fläckar ju ner henns namn samtidigt när salig Joyce kommer att förknippas med dessa bedrägerier!

tbruce, lär dig att se längre än näsan din...detta är inte fascinerande eller rörande, enbart patetiskt.

 <_<


Haha. Fascinerande måste du väl ändå hålla med om att det är? Historien är ju helt otrolig tycker jag.

Jo jag tycker det är lite rörande att man av kärlek/omsorg gör något så fullständigt knasigt. ;) Med tanke på de begränsade upplagorna så är det knappast nån som tagit ekonomisk skada av detta. Det hela blir mest en liten anekdot, knappast en skandal i mina ögon. :)


Utloggad tsmalmbe

För att göra slag i saken, lade jag det här till omröstning!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Det som jag inte fattar är dock hur Gracenote kunde hitta information om den rätta pianisten som det står i artikeln jag länkade? Jag trodde Gracenote identifierade skivorna efter alla låtarnas längd? Dvs inte enstaka spår utan hela skivan.


Florian le Sage

  • Gäst
har du hört talas om ISRC koder etc

Vad jag inte fattar är hur man kan vara så djävulskt korkad att man förbiser detta enkla faktum, att alla skivor är kodade och identifierbara...???...tokstolle den där gubben, behövde väl stålar till whisky... :lol:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 827
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
även ett tveeggat svärd har ett handtag..
Beakta detta, pengarna dom fick in kanske gick till vård så hon leve tre år till.
O på tal om blåsningar finns de ju i drivor som samlas utanför radhus o villor till man inte ser vad grannen gör-
o föresten skiter jag nog i vilket B)
att leva är att dö


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Hur beständig är ISRC-koden egentligen? Gubben hade ju rattat lite med inspelningarna, men tydligen inte tillräckligt mycket för att kvadda ISRC.

Nån som testat?
« Senast ändrad: 08.03.2007, 22:19:15 by Linkowich »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skumt gjort...fick han i pengar till tantens vård så visst...men hopplöst gjort annars.


hur funkar kodningen!?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fredrika

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Helt otroligt! Mer än rörande är detta sjukt. Det måste liga någon sorts sjukdomsbild bakom detta systematiska begdrägeri. OCh då menar jag inte cancer. Gubben är ju heltokig. Visste ni förresten att jag har gjort en låt som heter Yesterday? :lol:


Utloggad Jarnis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Rörande, om pengarna gick till hennes sjukdom, eller snarare bekämpningen av den. Fascinerande, kanske... men jag röstade patetiskt ändå eftersom det är ett lurendrejeri. Men det kan ju vara en hel del annat också, än just bara patetiskt. :)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Alltså... jag förstår inte hur ni kan bli så upprörda, jag tycker verkligen inte avsikten verkar ha varit att lura folk, skivorna hade ju en mycket liten upplaga (runt hundra ex var vad jag förstår) och att hela pianovärlden skulle få upp ögonen för detta och bli lurade var väl inte så lätt att förutse.


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
har du hört talas om ISRC koder etc

Vad jag inte fattar är hur man kan vara så djävulskt korkad att man förbiser detta enkla faktum, att alla skivor är kodade och identifierbara...???...tokstolle den där gubben, behövde väl stålar till whisky... :lol:

Skivorna ja, men audiofiler lär väl inte kunna spåras med hjälp av ISRC?

Mr Bruce - Jag tycker också det var en skojjig historia! :)