Kontrollrummet

Tant Fransa och Egghuvud - Koppången

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej då. Här kommer koppången på begäran med Tant Fransa. Jag har gjort ett litet stråkarr

Tant Fransa och Egghuvud - Koppången 

Pererik Moraeus, Py Bäckman
Vocals and Piano: Malin Gullstrandh Bergh
Production: Egghuvud





egghuvud  :)


« Senast ändrad: 04.12.2007, 09:43:51 by tsmalmbe »


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :wub: som ni redan kanske läst är detta tveklöst min favorit på julskivan..
Otroligt vacker låt och såå bra sjunget av Fransa! Jag är så imponerad!



http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Ruggigt bra. Jag är mållös och rörd.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Superfint!

Den är så enkel och fin :wub:
den rena sången och det tillbakatonade kompet!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Wow!
Ett sångstycke av absolut världsklass, väldigt proffsigt.
Pianot kunde ha hörts lite bättre, små saker...

jättefint! :)


h.  johan



EDIT: en enkel fråga av en enkel lyssnare, vad betyder "koppången" ? :unsure:
« Senast ändrad: 03.12.2007, 23:35:02 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vackert och fantastiskt bra sjunget.

stämningskiller: kanske sången skulle boostas lite runt typ 4 khz?

men skit i det .)

jättebra på alla sätt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
:wub: som ni redan kanske läst är detta tveklöst min favorit på julskivan..
Otroligt vacker låt och såå bra sjunget av Fransa! Jag är så imponerad!





Kan inte annat än att hålla med. Grymt skön sång, bra ton och uttal. Världsklass helt enkelt. Skön produktion med, allt klaffar. Det blir en bra julskiva! ;)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
vackert och fantastiskt bra sjunget.

stämningskiller: kanske sången skulle boostas lite runt typ 4 khz?

men skit i det .)

jättebra på alla sätt.

Hmm 4 khz säger du? Måste kollas. I vilket fall så är den lämnad för mastring så det tåget har nog gått. Visst sjunger hon bra?  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oj va vackert. Jättebra. Gosig musikalfeeling

En ära att va med på samma platta som denna.

Vilket arr! Vilken röst!



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vackert och fantastiskt bra sjunget.

stämningskiller: kanske sången skulle boostas lite runt typ 4 khz?

men skit i det .)

jättebra på alla sätt.

Hmm 4 khz säger du? Måste kollas. I vilket fall så är den lämnad för mastring så det tåget har nog gått. Visst sjunger hon bra?  :)

Hon sjunger underbart :) Det är aldrig fel att mixa den rösten :):) Tror nog att mstringen kan ta fram lite krisp oxo! bra jobb annars med produktionen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Oj va vackert. Jättebra. Gosig musikalfeeling

En ära att va med på samma platta som denna.

Vilket arr! Vilken röst!
Musikalfeeling! HAHA :D Jo, men visst - det är lite close for comfort speciellt i början av första versen. Men bättre än så här kan jag nog inte är jag rädd. Tack för snälla ord. Och tack Egghuvud för det fina arrangemanget och mupptrixandet!


DåligtGehör

  • Gäst
Åh, det var fint nästan så att en gammal grinch blir sentimental... men bara nästan  ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oj va vackert. Jättebra. Gosig musikalfeeling

En ära att va med på samma platta som denna.

Vilket arr! Vilken röst!
Musikalfeeling! HAHA :D Jo, men visst - det är lite close for comfort speciellt i början av första versen. Men bättre än så här kan jag nog inte är jag rädd. Tack för snälla ord. Och tack Egghuvud för det fina arrangemanget och mupptrixandet!

Vadå inte bättre än så här. Kanonbra ju.
Det där med musikalfeeling var positivt menat från min sida. En lite halvtråkig låt behöver lite drama.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Åh, det var fint nästan så att en gammal grinch blir sentimental... men bara nästan  ;)

Elaka Jazzfarbr.....nej just ja, det brukar jag ju säga till wernborg :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Japp,ställer mig i hyllnings kören.Fantastiskt,är nästan ett understatement.

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
en enkel fråga av en enkel lyssnare, vad betyder "koppången" ? :unsure:

Kan det vara en liten hå.. ort i Dalarna? Eller är det när jul-glöggen ångar i bägaren?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
en enkel fråga av en enkel lyssnare, vad betyder "koppången" ? :unsure:

Kan det vara en liten hå.. ort i Dalarna? Eller är det när jul-glöggen ångar i bägaren?
Egget och jag har skämtat om koppångest, eggkoppar och vattkoppor, men Koppången är ett naturreservat i Orsa kommun i Dalarna om jag har fattat saken rätt. Cykeln kan säkert berätta mer...?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
OK, något lite då ...
Koppången börjar ca 3 mil norr om Orsa och sträcker sig upp mot Orsa finnmark.
Koppångens närmare två mil långa bälte av myrar är på sätt och vis ett särpräglat kulturlandskap vars  fascinerande historia vore värd en mer ingående studie. I området har man hittat flera trädristningar med inskriptioner och årtal. Det finns många sägner och historier, varav kanske inte alla ännu är nedtecknade? Greta Jakobsson har berättat om Misan då den en gång i tiden var en stor sjö där skepp förliste. Skeppen och dess skatter ligger begravda i myren. Under mörka vindstilla höstkvällar kan de dödas skrik och stön ännu höras.

Vad gäller Misan (en av stormyrarna) kan ju nämnas att torvbildningsprocessen började redan 4500 år före Kristus, enligt beskrivningen över jordartskartan av G Lundqvist (1951). Av den framgår också att myrarna inte alls ”rinner ner” för sluttningarna som man kan tycka. Tvärtom har de bildats på så sätt att myrarna ”klättrat uppför” sluttningarna. Myrarnas nivåskillnader är anmärkningsvärda. Själva Koppången med sina 900 hektar har en skillnad på 110 meter mellan högsta och lägsta myrdel.

Värdet av myrarna är det få som förstått. På 1940-talet bombade svenskt militärflyg Stormyren och de vattenfyllda kratrarna med 8-10 meters diameter finns fortfarande till beskådande. Större värde på myrarna satte då folket i orsabyarna som under århundraden slåttrade det begärliga gräset. Myrslåttern finns belagd från tidigt 1600-tal, före finnarnas invandring. Enligt Sjörs förekom det slåtter  tidigare än så.

För den som vill bekanta sig med Koppången och skogarna i dess närhet finns en bra start i Tomas Ljungs bok ”Landet bortom tiden”. Den mer intresserade bör ta del av Länsstyrelsens rapport ”De mest värdefulla och skyddsvärda naturskogarna i Mora och Orsa (2001:1) eller tidigare i texten nämnda publikationer.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
OK, något lite då ...
Koppången börjar ca 3 mil norr om Orsa och sträcker sig upp mot Orsa finnmark.
Koppångens närmare två mil långa bälte av myrar är på sätt och vis ett särpräglat kulturlandskap vars  fascinerande historia vore värd en mer ingående studie. I området har man hittat flera trädristningar med inskriptioner och årtal. Det finns många sägner och historier, varav kanske inte alla ännu är nedtecknade? Greta Jakobsson har berättat om Misan då den en gång i tiden var en stor sjö där skepp förliste. Skeppen och dess skatter ligger begravda i myren. Under mörka vindstilla höstkvällar kan de dödas skrik och stön ännu höras.

Vad gäller Misan (en av stormyrarna) kan ju nämnas att torvbildningsprocessen började redan 4500 år före Kristus, enligt beskrivningen över jordartskartan av G Lundqvist (1951). Av den framgår också att myrarna inte alls ”rinner ner” för sluttningarna som man kan tycka. Tvärtom har de bildats på så sätt att myrarna ”klättrat uppför” sluttningarna. Myrarnas nivåskillnader är anmärkningsvärda. Själva Koppången med sina 900 hektar har en skillnad på 110 meter mellan högsta och lägsta myrdel.

Värdet av myrarna är det få som förstått. På 1940-talet bombade svenskt militärflyg Stormyren och de vattenfyllda kratrarna med 8-10 meters diameter finns fortfarande till beskådande. Större värde på myrarna satte då folket i orsabyarna som under århundraden slåttrade det begärliga gräset. Myrslåttern finns belagd från tidigt 1600-tal, före finnarnas invandring. Enligt Sjörs förekom det slåtter  tidigare än så.

För den som vill bekanta sig med Koppången och skogarna i dess närhet finns en bra start i Tomas Ljungs bok ”Landet bortom tiden”. Den mer intresserade bör ta del av Länsstyrelsens rapport ”De mest värdefulla och skyddsvärda naturskogarna i Mora och Orsa (2001:1) eller tidigare i texten nämnda publikationer.

Hu, gruesome :) I vilket fall som helst så är låten från början en instrumental-låt med namnet Koppången. När texten skrevs fick den tillnamnet "Till Julottan" och handlar alltså om en persons tankar på väg till julottan.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
så till låten ..
Andlöst vackert
Underbar röst
Fint stillsamt ackompanjemang
Det vore inte så dumt att få höra dig/er framföra den på midnattsmässan på Julaftons natt i Orsa kyrka
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
så till låten ..
Andlöst vackert
Underbar röst
Fint stillsamt ackompanjemang
Det vore inte så dumt att få höra dig/er framföra den på midnattsmässan på Julaftons natt i Orsa kyrka
Jag har nog tillbringat alldeles för många jular i Rättviks prästgård för att vara riktigt komfortabel med Dalarna på jul. Och om Pererik Moraeus skulle komma i närheten, skulle jag behöva gå och kräkas av nervositet - så det är nog ingen bra ide ;)

Men tack för fina ord... :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jättefin låt som växer vid flera lyssningar. När man lyssnar tänker man inte på något speciellt utan låter låten tala. Det betyder väl ihopsnickrat, välsjunget och ett paket som håller. Ibland låter sången plötsligt mer mörk som att det är olika tagningar som klistrats ihop med olika avstånd från micen?

"My faith will be my guide" ger tyvärr mig lite ryggradsrysningar utifrån en protestantisk tolkning gjord utav en liberal människa.

Som helhet det bästa jag hört på ett tag på KR. :)


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jättefin låt som växer vid flera lyssningar. När man lyssnar tänker man inte på något speciellt utan låter låten tala. Det betyder väl ihopsnickrat, välsjunget och ett paket som håller. Ibland låter sången plötsligt mer mörk som att det är olika tagningar som klistrats ihop med olika avstånd från micen?
spot on! Undrade just varför ingen kommenterade det :) Det finns ett mycket bra skäl till varför det är två tagningar...
Citera
"My faith will be my guide" ger tyvärr mig lite ryggradsrysningar utifrån en protestantisk tolkning gjord utav en liberal människa.
ja, det handlar ju om en protestantisk julotta... julen är ju lite försåtlig på det viset, eller hur - det blir lätt religiöst :)
Citera
Som helhet det bästa jag hört på ett tag på KR. :)
Helheten är Egghuvuds förtjänst!
« Senast ändrad: 04.12.2007, 01:11:52 by Tant Fransa »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Så detta är en svensk sång som handlar om Koppången, vem har skrivit english text?
Eller tillrättavisa mig om jag haver felat! :rolleyes:
Snyggt föredrag av Cykeln!

h. johan den nyfikne
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone

Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Imponerande, det var andra gången detta året jag fick riktig julstämmning i kroppen. Den första var när barnen i skolan sjöng "Julen är här". Tänker inte kommentera ljudet då jag sitter på jobbet med små datorhögtalare, men stämningsfullt och (välproddat) är det allt, och det är väl det som räknas?

Tack för det
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
ja fantastiskt bra helt enkelt.. vilken ton i rösten ..som en källa av renaste vatten som flyter fram o inte lämnar någon oberörd, musiken hur bra balanserad som helt .
hum, ja lysande..

tony
att leva är att dö


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
mmmm.... julmys  härligt och höra.
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressant att ni väljer att låta sången vara på engelska, om det finns svensk text? Nåja, det är ju egentligen ganska ointressant, _låten_ har jag inte hört tidigare, varken på engelska och svenska. (Ingår den i något större sammanhang? Ni får skriva ihop en FAQ :) Däremot en hel del musikalinfluenser här, vilket jag trivs med.

Får väl lyssna några gånger till, känns mycket välarrangerat (tycker dock pianot låter lite "midi" på nåt ställe :S, liksom vissa stråkar, men har bara datorns inbyggda högtalare här att lyssna med så det är nog inte så). Kan ju återkomma med ev. synpunkter när jag lyssnat i riktiga lurar.

("större sammanhang" skulle vara en musikal då t ex :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
 :wub:
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Det vore inte så dumt att få höra dig/er framföra den på midnattsmässan på Julaftons natt i Orsa kyrka

Citera
Citat från: 1up skrivet idag kl. 00:57:25
Jättefin låt som växer vid flera lyssningar. När man lyssnar tänker man inte på något speciellt utan låter låten tala. Det betyder väl ihopsnickrat, välsjunget och ett paket som håller. Ibland låter sången plötsligt mer mörk som att det är olika tagningar som klistrats ihop med olika avstånd från micen?
spot on! Undrade just varför ingen kommenterade det...

Alltså jag blir lite generad (glad men generad) över lovorden. Åsså sitter jag och tänker att egentligen är det ju lite fusk med i det hela*blush*. Jag sjunger inte riktigt så där bra som det låter. Låten spänner över nästan två oktaver, vilket i princip motsvarar mitt totala bröströstomfång (med huvudklang får jag till en knapp oktav till, men då låter det ganska frikyrkligt).
Men dessutom är det ett intervall som är lite åt det teoretiska hållet. I praktiken måste jag anpassa rösten efter önskad "tessitura" (eller vad man ska kalla det - "comfort zone"). Vår variant av Koppången varierar från kontraalt- till andrasopranläge och det är svårt att sjunga båda partierna vackert på samma tagning. Istället har jag sjungit de låga partierna för sig och de höga för sig. Och det funkar förmodligen inte på midnattsmässa i Orsa kyrka. (å andra sidan kanske det kan vara ok att låta frikyrklig där ;) )

Det är en gammal storbandskada att automatiskt flytta längre ifrån micen ju högre upp i tonläge och volym jag sjunger. Borde förstås ha sett till att stå på samma avstånd. Det blir något att ta med sig till nästa gång!
Citera
Intressant att ni väljer att låta sången vara på engelska, om det finns svensk text?
Detta är faktiskt också av sångtekniska skäl. Jag sjöng in den två gånger på svenska först, och var jättemissnöjd. Eftersom den engelska texten har fler öppna vokaler på topptoner (alltså högsta tonen i en fras) klingade det helt enkelt bättre när jag prövade på utrikiska.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
FAQ (Början till)
Koppången skrevs av Perra Moraeus som
spelar fiol, klarinett, saxofon, spilåpipa samt div. flöjter. Född 1950 och är äldsta brodern Moraeus. Jobbar som musiklärare i Orsa - fiol och träblåsinstrument. Suzuki-pedagog. Utbildad på Musikhögskolan i Göteborg. Spelar golf och jagar älg

Koppången gavs ut på Orsa spelmäns CD "Ödra" (som innehåller flera fina låtar, lyssna ex på den svindlande vackra Annas visa av Leif Göras). Senare spelade Ann-sofie Otter in den på en Jul-cd med en text av Py Bäckman. I sin originalutgåva (instrumentalversionen) så var det en hyllning till det omfattande och vackra myrkomplexet norr om Orsa (se tidigare inlägg) upp mot Orsa finnmark.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
FAQ (Början till)
Koppången skrevs av Perra Moraeus som
spelar fiol, klarinett, saxofon, spilåpipa samt div. flöjter. Född 1950 och är äldsta brodern Moraeus. Jobbar som musiklärare i Orsa - fiol och träblåsinstrument. Suzuki-pedagog. Utbildad på Musikhögskolan i Göteborg. Spelar golf och jagar älg

Koppången gavs ut på Orsa spelmäns CD "Ödra" (som innehåller flera fina låtar, lyssna ex på den svindlande vackra Annas visa av Leif Göras). Senare spelade Ann-sofie Otter in den på en Jul-cd med en text av Py Bäckman. I sin originalutgåva (instrumentalversionen) så var det en hyllning till det omfattande och vackra myrkomplexet norr om Orsa (se tidigare inlägg) upp mot Orsa finnmark.

Ah, tack skall du ha! Känner mig genast mer bildad och insatt i det hela...
Låten i sig är alltså från början tillägnad ett myrkomplex? Måste vara en stor stack...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Har dålig koll på om det är en "cover" eller fri tolkning av en Trad. eller vad det är ??...spelar kanske inte så stor roll....hursomhelst ställer mig också in i ovationskören då det är supersnyggt allt...speciellt sången men också arret...riktigt bra jobbat...ser fram emot fler korsbefruktade alster där era kvalitéer kommer fram........


karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Det vore inte så dumt att få höra dig/er framföra den på midnattsmässan på Julaftons natt i Orsa kyrka

Citera
Citat från: 1up skrivet idag kl. 00:57:25
Jättefin låt som växer vid flera lyssningar. När man lyssnar tänker man inte på något speciellt utan låter låten tala. Det betyder väl ihopsnickrat, välsjunget och ett paket som håller. Ibland låter sången plötsligt mer mörk som att det är olika tagningar som klistrats ihop med olika avstånd från micen?
spot on! Undrade just varför ingen kommenterade det...

Alltså jag blir lite generad (glad men generad) över lovorden. Åsså sitter jag och tänker att egentligen är det ju lite fusk med i det hela*blush*. Jag sjunger inte riktigt så där bra som det låter. Låten spänner över nästan två oktaver, vilket i princip motsvarar mitt totala bröströstomfång (med huvudklang får jag till en knapp oktav till, men då låter det ganska frikyrkligt).
Men dessutom är det ett intervall som är lite åt det teoretiska hållet. I praktiken måste jag anpassa rösten efter önskad "tessitura" (eller vad man ska kalla det - "comfort zone"). Vår variant av Koppången varierar från kontraalt- till andrasopranläge och det är svårt att sjunga båda partierna vackert på samma tagning. Istället har jag sjungit de låga partierna för sig och de höga för sig. Och det funkar förmodligen inte på midnattsmässa i Orsa kyrka. (å andra sidan kanske det kan vara ok att låta frikyrklig där ;) )

Det är en gammal storbandskada att automatiskt flytta längre ifrån micen ju högre upp i tonläge och volym jag sjunger. Borde förstås ha sett till att stå på samma avstånd. Det blir något att ta med sig till nästa gång!
Citera
Intressant att ni väljer att låta sången vara på engelska, om det finns svensk text?
Detta är faktiskt också av sångtekniska skäl. Jag sjöng in den två gånger på svenska först, och var jättemissnöjd. Eftersom den engelska texten har fler öppna vokaler på topptoner (alltså högsta tonen i en fras) klingade det helt enkelt bättre när jag prövade på utrikiska.

OK!
Har du själv skrivit engelska texten eller vem har åstadkommit den?
Har försökt följa med i tråden men..... sorry....


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............