Kontrollrummet

Weak - progressive rock från HasseFX

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Detta är min första ansats efter ett längre uppehåll från musikskapandet. Det är ett samarbete med musikern och låtskrivaren (och KR-medlemmen) deadbeat och sång från Ida Lagerlöf. Själv står jag för bearbetning och arr samt spelar alla instrument och har producerat. Introt kan kännas bekant då jag testat en variant av det tidigare.

Har jobbat med låten sedan nyåret, då jag samtidigt testat nya metoder för hur jag arrar, spelar in och hanterar det tekniska. Hade en liten morot att hinna klart till progg-festivalen men det höll inte riktigt.

Så det blir också debuten för mitt nya virtuella band – allting handspelat och lite bångstyrigt men det tar sig.  :rolleyes: Jag hoppas det uppskattas av en och annan! Vem vet, kanske det blir mer samarbete med konstellationen längre fram.

Creds:
Deadbeat – text och musik
Ida Lagerlöf – sång
hFx – Alla instrument, omarbetning och arr, produktion

Rekommenderas bra högtalare eller bra hörlurar!  ^_^



« Senast ändrad: 13.05.2020, 17:06:18 by HasseFX »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Oj så bra :rolleyes: :wub:

Bra sångerska, fin komposition och hela arret, woow :P

Så himlans fin produktion på alla sätt, en spännande musikalisk resa.

Ursäkta att  jag namedroppar lite, från mitten finns det påminnelse av Dirty Loops i högform, samt Kaipa♥



Mycket mycket bra!

Tack för musiken :D

/Marre som diggar
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Visst jag hör Mike, Tony och Steve i detta men jag finner inte den röda tråden jag tycker det låter som 4-5 låtar ihopsatta på ett litet konstigt sätt. Både sång och instrumentalinsatserna är inget annat än suveräna, det är själva kompilationen jag känner inte når fram riktigt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Oj så bra :rolleyes: :wub:

Bra sångerska, fin komposition och hela arret, woow :P

Så himlans fin produktion på alla sätt, en spännande musikalisk resa.

Ursäkta att  jag namedroppar lite, från mitten finns det påminnelse av Dirty Loops i högform, samt Kaipa♥

Mycket mycket bra!

Tack för musiken :D

/Marre som diggar

 ^_^  :wub: Tack Marre och fina referenser  B)  Kaipa är spännande, både deras äldre och nyare material. Roine Stolt är min svenska gitarrhjälte!


Visst jag hör Mike, Tony och Steve i detta men jag finner inte den röda tråden jag tycker det låter som 4-5 låtar ihopsatta på ett litet konstigt sätt. Både sång och instrumentalinsatserna är inget annat än suveräna, det är själva kompilationen jag känner inte når fram riktigt.

Tack Eddi för lyssning och kommentar! :)   Jag är medveten om de tvära kasten och jag brukar ofta "ställa till" med sådant idet jag gör! Jag uppskattar själv musik med rätt tvära kast. Jag är medveten om att meningarna är delade, vissa vill att jag utvecklar de olika låtdelarna under längre tid, åter andra gillar det rapsodiska berg-och-dal-baneliknande tvära kasten. Genesis har väl sin skugga över det mesta inom prog och Steve är en av mina topp 3 influenser!  I just denna ligger det nog närmare IQ och Camel med sin softare prog :)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
 :wub: Dehär gick hem 100% hos mig. Skitsnygga trummor... och synten, wow. Genesis "A Trick Of The Tail" är en av mina absoluta favoriter och denna spelade på "rätta strängar". Det enda jag kanske eventuellt :unsure: tyckte var att sången hade lite hög volym... kanske.
Skitsnyggt

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
:wub: Dehär gick hem 100% hos mig. Skitsnygga trummor... och synten, wow. Genesis "A Trick Of The Tail" är en av mina absoluta favoriter och denna spelade på "rätta strängar". Det enda jag kanske eventuellt :unsure: tyckte var att sången hade lite hög volym... kanske.
Skitsnyggt

//Space

Tack Space! :wub:  Sångnivå är alltid under debatt! Har fått andra påpekanden att sången är lite för svag  ^_^


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena Hasse!

Tycker att detta låter skitsnyggt! Väldigt bra sång och framförande. Och väldigt skickligt spelat på alla instrument. Jag gillar variationen i låten. För mig så är det styrkan i låten, som gör att det låter intressant hela vägen fram till slutet.

Gött jobbat! Och tack för musiken!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack Leif för de fina orden!  :wub: ^_^

Jag tänker mer "orkestermusik" än "rocklåt" när jag håller på med symfoniskt och där är ofta variationer ett viktigt grepp. Ibland går det att göra sammalunda i en rock-sättning, ibland inte! Jag hoppas även du har mer material i pipeline  :rolleyes:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mäktigt! Influenserna är många!
Härligt stycke på alla vis!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Mäktigt! Influenserna är många!
Härligt stycke på alla vis!

Tack Max!!  ^_^ Influenserna är alla och inga!!  :rolleyes: