Kontrollrummet

Studiobyggetråd, ritning och sedan bilder!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
.. menade inte att bandet är ointreserat eller något sådant, utan mer att för att få en helhet så kan B-lyssningen snabbare skapa en förståelse för hur det kommer att låta. Speciellt bra för den/d som inte är vana vid att arbeta med monitorerna som man själv använder. Ofta blir man ju väldigt inkörd på hur de egna monitorerna låter och man vet vad man måste kompensera för...  men men,,,

En högtalare är ju en potentiell absorbent, så den påverkar ju på samma sätt som en sådan, men förmodligen mycket mindre...


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Är inte mindre än 2.40 en väldigt låg takhöjd i en studio?

taket lutar.... ponera att du vill ha en lutning på 12° så är taket 1.80 fram och 2.4 bak..
men du kan självklart göra taket rakt och sedan placera vinklade absorbenter istället.
a
 :ph34r:


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Om kontrollrummet kan bli lite billigare genom att ni förenklar bygget så kan ni lägga pengarna på bättre monitorer, bättre b-lyssning, eller ännu bättre akustik i inspelningsrummet?


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Om kontrollrummet kan bli lite billigare genom att ni förenklar bygget så kan ni lägga pengarna på bättre monitorer, bättre b-lyssning, eller ännu bättre akustik i inspelningsrummet?

mmm, gips, isolering och reglar kostar iofs. en 10-del av vad en ok monitor kostar så tänk efter först.
a
 :ph34r:


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Om kontrollrummet kan bli lite billigare genom att ni förenklar bygget så kan ni lägga pengarna på bättre monitorer, bättre b-lyssning, eller ännu bättre akustik i inspelningsrummet?

mmm, gips, isolering och reglar kostar iofs. en 10-del av vad en ok monitor kostar så tänk efter först.

jo jag tänkte efter! Ok min tanke var att spendera de sparade slantarna på att uppgradera t.ex. ett planerat köp av monitorer. Dessutom så är arbetstiden inte helt ointressant. Eller det faktum att inget rum är det andra likt och det kan vara bra att "bo in" sig.

Men visst, det kan vara fler tusenlappar till en något bättre monitor, men lägg pengarna på kablar dåh??!

Själva argumentet var att lyssningsrummet kanske inte behöver vara så optimerat, eftersom man lyssnar på arbetsmaterialet genom "direkt" lyssning. För att överdriva lite, du behöver ju inte ha ett rum som är optimerat för allmän lyssning när du har hörlurar på dig?! Monitorer är/skall oftast vara riktade direkt mot ditt öra och inte rakt fram så att du får med dig rummets beskaffenhet. Vilket är en motsats till vad som är optimalt när det gäller inspelning och sk. hifi-lyssning.

Oki?  Jag tänkte m.a.o. till....

Nu kanske det hör hemma i en annan tråd, men A, vad är det för monitor som du anser är "ok" som kostar 20.000:-??   För jag tror att man sparar minst 2000:- på att inte bre på för mycket i kontrollrummet. Förmodligen så kan du spara det dubbla.  Och en "ok" monitor för 40.000:- ?

Det låter väl lite spydigt, men hur tänkte du? (uppriktigt intresserad)
« Senast ändrad: 16.12.2007, 11:52:48 by Light Head »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
för 40 000 hade jag nog siktat in mig på genelec 1038.. fast då kostar det ju en slant att bygga in dom i väggen!!!!

sen hade jag satsat på valutronics SQ50L för under tusingen stycket.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
den som ska tänka efter är hellhoff ingen annan, det är väl hans tråd, säger bara att material för att bygga ett rum kostar en 10/del av vad en ok monitor kostar, ja typ 1038:or, dynaudio burkar eller liknande klass.

Citera
Själva argumentet var att lyssningsrummet kanske inte behöver vara så optimerat, eftersom man lyssnar på arbetsmaterialet genom "direkt" lyssning. För att överdriva lite, du behöver ju inte ha ett rum som är optimerat för allmän lyssning när du har hörlurar på dig?! Monitorer är/skall oftast vara riktade direkt mot ditt öra och inte rakt fram så att du får med dig rummets beskaffenhet. Vilket är en motsats till vad som är optimalt när det gäller inspelning och sk. hifi-lyssning.

direkt lyssning? monitorerna ska vara riktade mot ditt öra vid mixning ja, men hur rummets akustik berör ljudet är större än du tror.
a
 :ph34r:


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Är inte mindre än 2.40 en väldigt låg takhöjd i en studio?

taket lutar.... ponera att du vill ha en lutning på 12° så är taket 1.80 fram och 2.4 bak..
men du kan självklart göra taket rakt och sedan placera vinklade absorbenter istället.

Jag förstår inte resonemanget riktigt. Du får förklara för mig. Jag är 188 cm lång. Ska jag ha ett tak ovanför lyssningsposition som är 1,80 och lutar bakåt upp mot 2.40 så innebär det dels att risken finns att jag slår huvudet i taket, dels att rummet känns litet och obekvämt, dels att jag går miste om den faktiska takhöjden som finns, kan jag inte utnyttja den på ett bättre sätt?


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Är inte mindre än 2.40 en väldigt låg takhöjd i en studio?

taket lutar.... ponera att du vill ha en lutning på 12° så är taket 1.80 fram och 2.4 bak..
men du kan självklart göra taket rakt och sedan placera vinklade absorbenter istället.

Jag förstår inte resonemanget riktigt. Du får förklara för mig. Jag är 188 cm lång. Ska jag ha ett tak ovanför lyssningsposition som är 1,80 och lutar bakåt upp mot 2.40 så innebär det dels att risken finns att jag slår huvudet i taket, dels att rummet känns litet och obekvämt, dels att jag går miste om den faktiska takhöjden som finns, kan jag inte utnyttja den på ett bättre sätt?

ja om du står upp och mixar så blir det ju helt klart problematiskt. om du skiter i ifall du ser ut från kontrollen så skulle jag vänt mig in mot hörnet och på så vis kan du ju ha lägsta takhöjd 2.40 och bak betydligt mycket högre.
Att bygga med dubbla laminerade glasrutor och få allt på plats och lufttätt är ingen barnlek och framförallt är det dyrt, så du kanske inte ens överväger det.
a
 :ph34r:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
bra inlägg som vanligt a!
jag tycker att din pik där var väldigt bra.. det finns lurar och talkbackmickar istället.. plus att väldigt många musiker har svårt att bli sedda när de spelar trummor. live är en sak, medan i studion känner man sig som en apa i bur!!
och samt som andreas skrev, det blir väldigt dyrt och svårt att bygga fönster där..
skit i fönstret och ha 2,4 m som lägsta takhöjd.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Alla har vi olika önskemål. Alla musiker jag har jobbat med hittills har tyckt att det har varit bra att studion har varit ett enda stort rum eftersom de uppskattade ögonkontakt med mig. Av hänsyn till att arbetet försvåras med bara ett stort rum så kommer jag att bygga ett kontrollrum och jag kommer att bygga en ruta av hänsyn till musiker som VILL ha kontakt. Jag kommer inte kunna göra kontrollrummet fullständigt lufttätt(främst på grund av förutsättningar i lokalen som inte tillåter det, men också p.g.a pengafrågan) men kommer att göra det så lufttätt det bara går(och det kommer att vara mycket nära fullständig täthet) och jag kommer alltså att acceptera det läck som kan uppstå. Hellre det än att inte ha något kontrollrum alls.

Därför är det viktigt för mig att det blir så billigt som möjligt och så enkelt som möjligt. Era förslag är dock väldigt nyttiga, och jag har funderat lite på det som har sagts och har ytterligare en fråga där jag tycker att jag har använt mig av era tips. Så invändningar på detta förslag vore intressant:

1. Om vi utgår ifrån den första bilden jag la in. Utöka kontrollrummets bredd till 3 meter.
2. Placera mixerbordet så att jag sitter med fönstret till liverummet till höger om mig.
3. Denna skiss är alltså inte skalenlig, och vinklarna stämmer inte(på basfälla och i kontrollrum).
4. Det blåa är väggar som jag kanske inte  behöver bygga men som jag vill ha en synpunkt på.



På det här sättet gör jag det svårare för ljudet som kan ta sig igenom dörrar(även om jag ska satsa på riktiga ljudisolerande dörrar). Jag får ett rum för musikerna, och kan dra ut en lyssning till dem, alternativt öppna dörren när de ska lyssna. Detta rum kan också agera sångbås om jag klär in väggarna med absorbenter och gör det torrt. Jag bibehåller så mycket yta som jag vill och konstruktionen är väldigt enkel.

Jag får basfällor bakom monitorerna vilka jag faktiskt inte tänker flushmounta just för att jag kommer att köpa nya monitorer i framtiden och de jag har nu inte låter tillräckligt sanningsenliga för att jag ska lägga ner pengar på att bygga in dem för att sedan få bygga om nästa gång.

Om vi betänker situationen med taket, om man kikar på bilden från första sidan tänkte jag bygga in taket så kontrollrummets tak kommer att börja ungefär vid 1,80-1,90 meter som någon nämnde tidigare, och sedan luta upp bakom mig så jag får en tratteffekt IFRÅN mig. I utrymmet för bandet, som också kan vara sångbås, kommer jag att bibehålla takets nuvarande konstruktion och därmed få ett lite luftigare rum.


Dissa eller digga, idéer, synpunkter och förslag! :)


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Verkar som om det kan bli bra detta!

Utan att lägga någon värdering på något så kan jag komma med yttelrigare en tanke som man bör ta med hela tiden. Att INTE spara på fel saker.

Ett exempel.

Enkelgips och tunn isolering är att spara på fel sak.

Behringermonitorer tills vi vill växla över till bättre är rätt sak att spara på.


Eller att inte bygga bort saker som kan behövas vid eventuell uppgradering. Kabelkanaler, el-uttag typ sådant,, kan nästan aldrig bli för få! Att försöka bibehålla rummens användbarhet så flexibel som möjligt.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Light Head: tack för synpunkter och du har förstås alldeles rätt!

Skulle vara mycket bra om någon kunde kommentera min senaste ritning. Om den funkar eller ej.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Skulle vara mycket bra om någon kunde kommentera min senaste ritning. Om den funkar eller ej.

det funkar, men om du vill ha bättre isolering så bygger du dubbla väggar mellan kontroll och bås.
I mitt tycke så är den visuella kontakten helt sekundär lyssningen och att bygga in en såpass svag punkt som ett glasat fönster i gipsväggar kan vara vanskligt.

a
 :ph34r:


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
a: Även då vi pratar dubbla laminerade glas i V-lutning från varandra och i två fristående väggar? Det är ju så man gör i en studio, och jag förstår då inte varför det skulle bli ett problem i mitt fall. Jag tänker bygga väggen med 3 lager gips + dämplim på ena sidan och 4 lager + dämplim på andra sidan. Jag tänker försöka ha råd med tjockare reglar än 95 och jag kommer att isolera dem med stenull. Jag ser inte rutan som något problem isåfall, men jag är faktiskt novis så upplys mig gärna. :)


edit: Dubbla väggar mellan kontroll och bås är antecknade! :)


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
har inte läst tråden så nogrannt(nått kanske renan är nämt), men jag håller på och bygger studio.
så som jag gör är att regla helt fristående rum där alla reglar vid golv och tak står på frigolit(flytande väggar??). altså ingen kontakt med med dom befineliga väggarna. jag bygger bara kontrollrum och "live rum" men det blir ju samma prencip om man bygger 3 rum.
sedan flytande golv i båda rummen.

men angående fönster mellan rummen så har blivit rekomenderad att ha dubbla lamellglas som är ljudklassat 31db. samma som i studion jag jobbar i så jag vet att det funkar bra. vet inte om det behövs lutas för att det inte ska bli resonanslåda av det. tror det funkar lika bra om man täcker insidorna med dempmaterial. man kan även ha olika tjocklek på glaset, vilket ska funka lika bra som att luta glaset. men i mitt fall är det nog inte nödvndigt luta eller ha olika tjocklek efter som fönstret är 80x120cm. har man större så kan man börja med lutningar och olika tjocklek osv.

här är en riting på hur rummen ser ut i min studio:

http://www.sad-band.com/upload/studioritning.JPG (direkt länk så ser bilden bättre ut, eller så är det bara min skärm upplösning skum?)
kontrollrummet ät det minsta(men det synns ju). bakre väggen i k-rummet är ljudisoled plan men det är uppritat formen på helmholtz barorbenten och diffusioersr som ska byggas där.
« Senast ändrad: 29.12.2007, 03:08:15 by adrumdrum »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Som amatör i branchen kan jag bara säga WOW!
Skulle gärna se några foton av det samma för att få drägla riktigt ordentligt...



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Citera
men angående fönster mellan rummen så har blivit rekomenderad att ha dubbla lamellglas som är ljudklassat 31db. samma som i studion jag jobbar i så jag vet att det funkar bra. vet inte om det behövs lutas för att det inte ska bli resonanslåda av det. tror det funkar lika bra om man täcker insidorna med dempmaterial. man kan även ha olika tjocklek på glaset, vilket ska funka lika bra som att luta glaset. men i mitt fall är det nog inte nödvndigt luta eller ha olika tjocklek efter som fönstret är 80x120cm. har man större så kan man börja med lutningar och olika tjocklek osv.

lutningen är 9/10ggr för att du inte ska få en ljus och ljud reflex.
a
 :ph34r:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
adrumdrum - hörnen i ditt kontrollrum ser luriga ut. har du räknat på ifall du kommer få ngn resonans där?

läste på ngt forum för ngra år sen att det var ett "big nono" att bygga vinklarna i hörnen sådär, just pga. resonansmöjligheterna.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
adrumdrum - hörnen i ditt kontrollrum ser luriga ut. har du räknat på ifall du kommer få ngn resonans där?

läste på ngt forum för ngra år sen att det var ett "big nono" att bygga vinklarna i hörnen sådär, just pga. resonansmöjligheterna.

är nog bara att det ser lite konstingt ut på ritningan, ritningen är bara hur rummen är reglade. det blir nog inga problem, jag fyllt hela hörnen med stenull. och lutfspalt i mellanväggen.  jag har bara skruvat gips på de reglar som är in mot rummet. olika många lager på på olika väggarna osv.






Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jodå, imorgon kommer bilder på det påbörjade bygget. ;) Håll i knäna och håll ut så ska ni få se! :)


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Det dröjde några dagar extra att fixa fram bilder, men nu kommer jag att posta några här nedan. Jag har utgått ifrån ritningen jag postade i denna tråd den 26/12 -07. Förhållandena är inte ideal måste jag säga, då såväl golv som tak har små oregelbundna lutningar här och var. Vi har trots detta lyckats göra en regelkonstruktion som är bra i mått sånär som på ett ställe där golvet lutar liiiite neråt vilket gör att regelväggen vi byggt felar på några millimeter från taket. Vi har där två möjligheter: Antingen att "trycka in" väggen litegrann längst uppe så den lägger sig dikt an mot taket och fästa den så, eller att kila upp den med några millimeter där problemet har uppstått. Vad är den bästa lösningen? Vi kanske tillochmed kan fylla de här millimetrarna med någon form av fogmassa eftersom den kommer att överlappas av 3 lager gips, en list, samt befinner sig innanför "innertaket" vi tänker bygga i kontrollrummet.

Här kommer bilderna iallafall...

Vi byggde konstruktionen på golvet för att sedan resa den:



Den färdiga väggen:




Man ser även på denna bild problemet jag pratat om med ventilationstrumman, som kommer att bidra med en del ovälkommet läck, dock kommer den i kontrollrummet att bli inbyggd bakom innertaket. Ovanför ventilationstrumman är det nu en hålighet mellan regelvägg och betongvägg, vi ska dock göra en regelkonstruktion där också, såväl som längst till vänster där det fattas ungefär 2,5 meter. Har lämnat detta tills vi har råd att köpa den ljudklassade dörren och har måtten på den.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Ventilationstrumman får du tysta antingen genom att bygga in den ordentligt med isolering och gips. Eller genom att använda rejäla dämpare http://www.lindabventilation.com/frameset/run_frame.asp?LangRef=56&Area=56&topID=3&ArticleID=12991&MenuID=534&Template=../templates/a_masterweb_standard.asp&ExpandID=2861&T=39&L2=1
Jag har gjort både och. Rören bakom gips och ljudämpare för att inte läcka ljud till grannar eller viseversa och för att det inte ska gå ut i de angränsande rummen.

Skall bli kanonkul att följa tråden! :)


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Dessvärre kommer jag inte åt din länk Lee så du får gärna posta den på nytt så den blir riktig. Kan vara mycket intressant iochmed att det är de planerna jag har. :)

Vad som dock är viktigast nu är dock hur jag löser de överblivna millimetrarna så att väggen hamnar dikt an mot taket hela vägen. Ska jag kila upp den där golvet lutar lite, ska jag trycka på den så den böjer sig i toppen och därmed hamnar mot taket för att sedan fästa den, ska jag fylla det med fogmassa och skita i det eftersom det hanmnar bakom 3 lager gips och ett innertak? Vad tycker ni?


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Byggbilder! jag ÄLSKAR byggbilder! :P keep the good work up


Utloggad carl cadello

Byggbilder! jag ÄLSKAR byggbilder! :P keep the good work up

Den kommentaren skulle jag vilja se i ett forum där typiskt "kvinnliga intressen" diskuteras.  ;)

Jag tror jag (eller rättare sagt, min familj) ska köpa ett större hus så jag kan få bygga en egen hemmastudio.
Bara för att få bygga alltså, och fotografera och lägga ut bilderna. Jag skojar inte! Jag är otroligt avundsjuk.  :wub:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Byggbilder! jag ÄLSKAR byggbilder! :P keep the good work up

Den kommentaren skulle jag vilja se i ett forum där typiskt "kvinnliga intressen" diskuteras.  ;)

Jag tror jag (eller rättare sagt, min familj) ska köpa ett större hus så jag kan få bygga en egen hemmastudio.
Bara för att få bygga alltså, och fotografera och lägga ut bilderna. Jag skojar inte! Jag är otroligt avundsjuk.  :wub:
samma här.. men jag kommer lägga upp bilder när vi bygger om liverummet i vår kalmarstudio!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Byggbilder! jag ÄLSKAR byggbilder! :P keep the good work up

Den kommentaren skulle jag vilja se i ett forum där typiskt "kvinnliga intressen" diskuteras.  ;)

Jag tror jag (eller rättare sagt, min familj) ska köpa ett större hus så jag kan få bygga en egen hemmastudio.
Bara för att få bygga alltså, och fotografera och lägga ut bilderna. Jag skojar inte! Jag är otroligt avundsjuk.  :wub:

Jag tror jag måste skaffa familj så att vi kan köpa ett hus som jag kan bygga studio i, bara för att få lägga upp lite bilder :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Nu börjar vi närma oss meningen med livet?  :lol:
DON'T PANIC


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Nu börjar vi närma oss meningen med livet?  :lol:
:wub: :wub:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Men... Finns det någon som kan ge mig ett förslag på hur jag ska lösa problemet med de millimetrar som felar på grund av det lutande golvet?


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Men... Finns det någon som kan ge mig ett förslag på hur jag ska lösa problemet med de millimetrar som felar på grund av det lutande golvet?

jag har lagt frigolit som vibrations dempning(men åxå som fukt skydd mot betongen i golvet) mellan reglana mot de befinteliga tak, golv och väggar. det går ju at skära lite olika om det är snätt nånstans. men om ni ska bygga ett helt rumm så är det bästa att låta rummet stå för sig själv utan någon kontakt med övriga byggnaden. men ställer hela ramvärket för rummet på frigolit eller vibrations dempande gummi.
här synns det hur jag gjort med frigolit:
funkar även att ställa botten regln på frigolit och dra på fogskumm runt dom övriga vilket kan va bättre om taket är snätt.

har kommit så långt med bygget så jag installerade Ecophon modus tak förra helgen. nu är det flytande golv som ska in.

här synns även dörren jag byggt, 2 lager gips och en 12mm bygg-plywood på bådasidor om en stomme av 2"x3" rglar fylld med isolering. tung som satan! har 3 gångjärn för garage portar så det ska nog hålla.(för hoppnings vis). men det är dock inte hudvudingången utan en port att få in prylar som är för stora för vanlig 80x210 dörr.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Så var det dags för en liten update. Har smällt upp lite gips nu... En fråga... Jag tänker köra in spotlights i kontrollrummet och vill självklart ha en dimmer till dem. Nu vet jag att det kan skapa störningar i ljudutrustning och därför undrar jag hur jag bäst kan bygga det... Om jag låter dimmerknappen sitta längst bort i kontrollrummet ungefär 5 meter ifrån ljudutrustning, drar elen från dimmern till spotarna längst upp i väggen jag nu håller på att bygga(ung. 3.10 meter ovan golv) och sedan ut bakom innertaket som snart kommer dit, där spottarna kommer att befinna sig. Kan detta störa någon utrustning? Utrustningen kommer att befinna sig lite mer än 1 meter neranför spottarna, men de har en separat strömdragning som är dragen på motsatt vägg från dimmer-elen.

Lite gips på gång:



Från andra sidan, det börjar ta sig:



Ett lager gips är uppe och min bror fular sig i fönstret. :)



Taget inifrån kontrollrummet, killen i fönstret är min "studiokollega"! :)




Och två slutfrågor, förutom det med dimmerstörningar. När jag lägger på nästa lager gips, kan det vara en god idé att ha de gipsen i liggande placering, eller ska jag bara placera dem omlott så de överlappar det första lagrets skarvar? Har det någon betydelse hur jag gör? Och vad gäller dämplim, ska jag applicera limmet på hela skivans yta? Tack på förhand. :)


freddy

  • Gäst
Intressant med lite studiobygge, ser kul ut. Dock kan jag inte bidraga med någon vägledning. Lycka till med allt!