Ber om ursäkt på förhand för långt svar.
Mina poäng:
5 p - The R-hole
4 p - Orchids
3 p - Rain of love
2 p - Ska vi dö nu
1 p - In my world
Prog ja. Eller progg då. Kul att dessa två genrer för mig representerar så fullständigt olika syn på musik. Medans proggen (åtminstone initialt) tillät allt och alla får vara med etc., så är själva essensen i prog för mig en musik som är nyskapande och inte sällan mycket ekvillibristisk. I mina öron låter mycket av proggen fullständigt bedrövligt idag så här i efterhand. Kanske var det bra om man var hög som ett hus och var med i den tidens anda på något sätt, men detta har för mig verkligen passerat bäst-före-datumet med råge. Därmed inte sagt att den tidens prog har klart tidens tand bättre.
I de bidragen som är med i denna tävling hör jag nästan ingen progg alls i något av bidragen. Prog kan jag däremot ana i några bidrag, men väldigt glest och jag får vara väldigt öppen för vad var och lägger i värderingen. Så jag röstar mer eller mindre som vanligt när jag tycker en festival missar målet, efter eget tycke helt enkelt.

När jag tycker det är svårt att rösta brukar jag sätta upp några parametrar att lyssna efter i låtarna. Denna gången bedömde jag:
Proggfaktor (politiskt budskap, eller något om naturen, eller lite flummigt typ...)
Progfaktor (musikalisk färdighet, udda taktarter, roliga harmonier eller något annat som sticker ut)
Komposition (hur bra jag gillar låten helt enkelt)
Arr (vad tycker jag om arret)
Originalitet (hur pass unikt det låter, på ett bra sätt)
Produktion (detaljer i produktion, ljudkvalitet etc.)
Jag satte betyg 1-10 på respektive parameter och adderade ihop helt enkelt.
5-The R-hole 39
Härlig 80-talskänsla. Om någon hört French Revolution så är detta en nära släkting. Mycket bra i min bok. Plus för smakfull E-bow.
Proggfaktor = 4, Progfaktor = 4, Komposition = 8, Arr = 8, Originalitet = 8, Produktion = 7
8-Orchids 34
Har stundtals väldigt svårt att höra vad det sjungs om, men det är ett skönt sound på sången och känslan är toppen.
Proggfaktor = 1, Progfaktor = 4, Komposition = 7, Arr = 7, Originalitet = 9, Produktion = 6
6-Rain of love 30
Antar att sångklippen/autotunegrejerna eller vad det är är medvetna, men tycker det blir skumt.
Proggfaktor = 0, Progfaktor = 1, Komposition = 8, Arr = 8, Originalitet = 6, Produktion = 7
3-Ska vi dö nu 29
Får Noice-vibbar och även tidiga Uggla. Ett skav med närvaro i sången som jag gillar mycket.
Proggfaktor = 3, Progfaktor = 0, Komposition = 7, Arr = 7, Originalitet = 7 , Produktion = 5
1-In my world 29
Ganska straighforward pop/rocklåt. Helt ogenerad stöld av Strairway to heaven ahh-partiet.
Proggfaktor = 5, Progfaktor = 2, Komposition = 7, Arr = 7, Originalitet = 3, Produktion = 5
7-The queen 27
Melotron tar ju en ohjälpligt åt proghållet. Nästan så att det är fusk. Tycker nog ändå att det krävs lite mer än Pink Floydigt jammande i moll för att det ska bli prog. Men det låter skönt.
Proggfaktor = 2, Progfaktor = 3, Komposition = 4, Arr = 7, Originalitet = 3, Produktion = 8
10-Song from the preachers lake 25
Ett taktbyte här och där kanske är i snålaste laget för att förflytta en polåt till progland. Plus för riktiga trummor.
Proggfaktor = 1, Progfaktor = 4, Komposition = 5, Arr = 5, Originalitet = 4, Produktion = 6
9-Corona 21
Plus för aktuellt ämne, även om texten och melodierna känns ihoprafsade. Ogillar sångeffekten skarpt. Mycket snygg syntslinga i slutet, det skulle jag byggt mer kring.
Proggfaktor = 1, Progfaktor = 3, Komposition = 5, Arr = 4, Originalitet = 3, Produktion = 5
4-FunkUProg 20
Inte så lite Red Hot Chilli Peppers-vibe här. Gött. Tråkigt med de färdiga trumlooparna till den lajviga basen.
Proggfaktor = 0, Progfaktor = 7, Komposition = 3, Arr = 2, Originalitet = 4, Produktion = 4
11-Full of trust 18
Massive Attack, Björk och sånt ekar i sångmelodin på nåt sätt. Gitarrslingan ska väl försöka bidra med något progressivt tänker jag, i övrigt inte så progigt.
Proggfaktor = 1, Progfaktor = 4, Komposition = 5, Arr = 2, Originalitet = 3, Produktion = 3
2-OmniOne 13
Lite som att låten fattas, men kompet är där.
Proggfaktor = 0, Progfaktor = 0, Komposition = 2, Arr = 4, Originalitet = 4, Produktion = 3