Kontrollrummet

Caroline & Max - Don't

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
LÅTNAMN: Don't
ARTIST/GRUPP: Caroline & Max
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 2:30
KOMPOSITÖR: Caroline & Max
PRODUCENT: Caroline & Max
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3


Hej hej!

Tänkte lägga upp en ny låt som vi gjort. Lite mer ös i denna än förra, tycker nästan det blir lite svårare att mixa då..
I förra låten jag la upp så hade jag komprimerat gitarrerna och sången för lite så jag har komprimerat mer i denna. Kanske för mycket?
Hade varit kul att höra vad ni tycker om låten och om mixen!

Ha det fint!

Edit: Ny mix
« Senast ändrad: 27.12.2007, 17:10:22 by max »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jävligt bra ljud i gurorna!
Rätt mycket Blondie, väl?
Kanske gitarrena går för högt i reffen?
Sången känns lite vass, tror jag.
Sångerskan har en ganska spröd röst som känns lite konstig i denna typ av låt. Varför inte låta henna sjunga en oktav lägre?
Nu har jag lyssnat på låten två gånger och kan inte säga att jag minns mycket av den. Alltså, det finns inget som fastnar, bortsett från gitarriffet.
Men det är rätt bra ändå får man väl säga.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjo MAx!
Vet att låter gnälligt men : låtinfo alá Kontrollrummet så ser der snyggare ut!

Aber das musik är väldigt snyggt o färdigt! Snyggt arr och snyggt lirat. Och när sången kommer på så låter detta världsklass.
Och allt händer på 2:30, imponerande, hittar inet att såga på, ja utom infon förstås... :P

Jättesnyggt jobb här! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Munspels lirarna föll direkt.

Men jag reste mig på nio,då sången är alldeles för lågt mixad..Nu har jag ju fått mig nån virre,,
Men mera sång,absolut!! Sågar inget annat,ber om att få återkomma fär skärskådning...

Svinbra låt!

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tack för kommentarerna!

Ska se över sången lite, har nog mixat lite slarvigt där kanske.. nu när jag lyssnar tycker jag också att den är för låg och lite dåligt EQ:ad kanske.

Men jättekul att låten funkar och att gitarrljudet blev bra. Jag fick en Vox Tonelab i födelsedagspresent som jag provade i denna låten och den var precis så bra som man har hört att den ska vara :) Ganska lättanvänd också!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Detta funkar helt klart.

Ett par saker jag tänkte på:

gitarren får gärna spela tajtare och sänkas i volym, eller så är det sången som ska upp??

Sångerskan har en mycket bra röst, men jag önskar mig något tydligare artikulation. Det blir lätt lite odefinierat nu. Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.


Bra jobbat!!



Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tyckte det funkade rätt bra i refrängerna efter jag höjt sången lite nu. Jag la på en tube-dist på sången i refrängen för att sången skulle bli lite mjukare där, är det den som gör att det blir lite otydlig sång kanske? Finns det något bättre sätt att få sången lite mjukare?

Tack igen för kommentarerna!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
oohh!

Jag gillar verkligen hennes röst mot den lite tyvärr för fjuniga bakgrunden ;)  Tightare spel, och TJOCKA distmattor skulle jag efterlysa, ala evanescence...hur det nu stavas?

Jag tror att låten skulle vinna på en större kontrast mellan den ljusa sången och resten. mer tunggung!

annars, ypperligt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Håller med emu om tyngre gitarrer, åtminstone i refrängen. Mangel ska det vara! :D
Föreslår dock att versen förblir lite light som nu, så att det blir bra kontrast.
blargh


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Blondie som sagt och lite Tant Strul... Bäst är det när kraftgitarren drar på. Sången upp något. Bra låt men inte så originellt i denna urtrånga genre.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Nej, det blev nog inte så orginellt tyvärr. Men att det låter som blondie är ju helt klart schysst :) (om det inte är för likt dvs) Tant Strul har jag tyvärr inte hört.
Ang. gitarrerna så borde jag spela in dom igen och lite tajtare som ni skrev, de låter lite luddiga nu när man tänker på det. Svårt att få det så där riktigt tajt, men med många tagningar så kanske det går..
Tror dock inte att det blir så mycket mer dist faktiskt, kanske i nästa låt :)


DåligtGehör

  • Gäst
Nej nej nej, inte distmattor. Behåll och förbättra det sound ni har på låten. Annars blir det ännu en av dessa distmattedränkta låtar världen inte behöver. Förövrigt passar en distmatta inte alls med pianot.

Jag vet inte hur oorginellt det eventuellt är då jag knappt lyssnar på pop - Blondie fanns det ett band som hette ja  :huh: - men jag tycker att det är en bra stämning ni skapar. Låten har mer karaktären av ett stycke musik som är skönt att lyssna på i stunden men lite för svårt för att minnas och nynna på sedan, vilket inte gör något alls. Kanske håller den t.om. längre då? Bra men ner lite med refränggitarren.



Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tack för feedbacken!
Lite så tänkte vi också, ibland är det lite tråkigt med låtar som sätter sig på hjärnan efter en lyssning :)



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nej nej nej, inte distmattor. Behåll och förbättra det sound ni har på låten. Annars blir det ännu en av dessa distmattedränkta låtar världen inte behöver. Förövrigt passar en distmatta inte alls med pianot.

Jag vet inte hur oorginellt det eventuellt är då jag knappt lyssnar på pop - Blondie fanns det ett band som hette ja  :huh: - men jag tycker att det är en bra stämning ni skapar. Låten har mer karaktären av ett stycke musik som är skönt att lyssna på i stunden men lite för svårt för att minnas och nynna på sedan, vilket inte gör något alls. Kanske håller den t.om. längre då? Bra men ner lite med refränggitarren.



ibland har du fel. hört evanescnece? intressant om du kallar det dussinmusik eller låtar som inte världen behöver.


Tunga distmattor blir bra ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nej nej nej, inte distmattor. Behåll och förbättra det sound ni har på låten. Annars blir det ännu en av dessa distmattedränkta låtar världen inte behöver. Förövrigt passar en distmatta inte alls med pianot.

Jag vet inte hur oorginellt det eventuellt är då jag knappt lyssnar på pop - Blondie fanns det ett band som hette ja  :huh: - men jag tycker att det är en bra stämning ni skapar. Låten har mer karaktären av ett stycke musik som är skönt att lyssna på i stunden men lite för svårt för att minnas och nynna på sedan, vilket inte gör något alls. Kanske håller den t.om. längre då? Bra men ner lite med refränggitarren.



ibland har du fel. hört evanescnece? intressant om du kallar det dussinmusik eller låtar som inte världen behöver.


Tunga distmattor blir bra ;)

Ligger ändå något i det DG säger här. Tycker låten funkar som det är nu vad gäller mängd och val av instrument. Speciellt det ganska hoppigt och poppigt medryckande elgitarrriffet i refrängen faktiskt. Alltså: som det är NU - bra, evanescence "distmattor" - jobbiga :) är min ödmjuka åsikt. Klart, musiken skall ju spegla texten...
Alltså jobbigt på samma sätt som en blues kan vara jobbigt efter man lyssnat på.. öh Blondie. :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja, alltså ta mitt påhopp med en nypa glimt i ögat :) jag gillar alltid dystopisk musik. så är det bara :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Nej nej nej, inte distmattor. Behåll och förbättra det sound ni har på låten. Annars blir det ännu en av dessa distmattedränkta låtar världen inte behöver. Förövrigt passar en distmatta inte alls med pianot.

Jag vet inte hur oorginellt det eventuellt är då jag knappt lyssnar på pop - Blondie fanns det ett band som hette ja  :huh: - men jag tycker att det är en bra stämning ni skapar. Låten har mer karaktären av ett stycke musik som är skönt att lyssna på i stunden men lite för svårt för att minnas och nynna på sedan, vilket inte gör något alls. Kanske håller den t.om. längre då? Bra men ner lite med refränggitarren.



ibland har du fel. hört evanescnece? intressant om du kallar det dussinmusik eller låtar som inte världen behöver.


Tunga distmattor blir bra ;)

Ibland har även du fel enligt musiköverstyrelsen där jag är ordförande.

Tunga distmattor kan vara bra, kan vara olika, även om de ofta tenderar att bli rätt typiska och rätt ospännande och tröttande i pop/rockvärlden enligt musiköverstyrelsen.

Evanescnece tror jag jag har hört. Jo men väl... en mörkhårig kvinna som sjunger och de hade en musikvideo där de stod högt uppe på någon slag sagoborg utklädda till någon slags medeltidsfigurer? Väldigt dramatiskt och väldigt tonår. Orkar inte riktigt känna vibbarna, men visst de är dugliga i sin grej. Jag menar bara att det lätt blir dussinmusik om man härmar dem fast inte låten alls ligger i närheten. Lägga på trygga snygga distmattan som populasen gillar. Nej, ta vara på låtens karaktär osv. istället.

Sålunda talade MÖ och det var gott.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
visste inte vatt du är ordförande! då böjer jag mig :)


Men, tonår? näe...eller. skit samma :D


Nu lämnar vi tilbaks tråden! :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
hehe, kul diskussion!

jag provade att ändra EQ på sången och sänka gitarrerna lite i refrängen. Har ni tid och lust får ni gärna ta en lyssning och berätta om ni tycker att det blev bättre :)

Ha det!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
men-.--distmattorna då?

;)

skall lyssna sen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol



Utloggad vstrs

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 40
  • Nord Electro!
    • Visa profil
Min ödmjuka åsikt och förslag:
Sänk gitarren i volym och ordna en tydligare bas. Gitarr och pianoklink låter bra men blir för enformigt, lite mera arr på låten så den får mera dynamik. När första versen börjar vill jag ha det lugnare. Ta bort * i första versen tills refrängen börjar eller sänk volymen på kompet ordentligt i första versen och låt det öka tills refrängen börjar.


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej!

Jättebra förslag! Jag ska fundera lite på hur man kan ändra i arret innan jag spelar om gitarrerna. Det är ju inget stick i låten nu och det borde det kanske vara för att bryta av lite grand :)
Vill du förtydliga "Ta bort * i första versen.."?



Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Detta funkar helt klart.

Ett par saker jag tänkte på:

gitarren får gärna spela tajtare och sänkas i volym, eller så är det sången som ska upp??

Sångerskan har en mycket bra röst, men jag önskar mig något tydligare artikulation. Det blir lätt lite odefinierat nu. Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.


Bra jobbat!!

Hej Caroline och max jag instämmer lite med Wernborg på kritiken.
men helt klart en skön låt
mvh

https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Max.
Lovade ju att jag skulle komma tillbaka,så här är jag - dock utan virre innan för västen:D

Sången tål lite mer volym tycker jag nog.Basen lite låg,tveksam om det är bas på låten...Shit jag måste byta lurar till ett par basigare..Jorå,där kom basen..HÖJ!

Slutsummering: Du måste sänka komp guran och höja sången och basen,annars bra och en skit bra låt - detta gillade jag!! Mycket känsla i sången,ruskigt bra - och det tycker en sångare -så hälsa Kvinnan som sjunger det.Testa först att sänka feta komp guran,det kan räcka med det för att det andra skall krypa fram på de partierna,på de andra måste sången upp,det är det bästa du har i denna låt!

Låt nu förguds skull inte Emulatorn lura i dig nåt med dist mattor - den här står mycket bra på egna ben.
Där håller jag fullständigt med DG som är ordförande för Musik Överstyrelsen. :lol:


Mvh
Micael
« Senast ändrad: 06.12.2007, 02:29:20 by Harmonica mike »


Utloggad vstrs

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 40
  • Nord Electro!
    • Visa profil
Vill du förtydliga "Ta bort * i första versen.."?
Förslag:
Ta bort pianot i första versen. Det tillför inget där. Du kan sänka volymen på pianot i andra versen. Snygg kör i andra versen!


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
vstrs:
Aha okej då är jag med på vad du menar! Bra förslag, så får det nog bli! Tack för hjälpen

Harmonica mike:
Tack för en så utförlig feedback!
Ja, sången är fortfarande för låg i verserna. Men jag tror det funkar rätt bra i refrängen om gitarrerna är aningen lägre där som du skrev. Nej distmattor blir det icke, och gå emot Musik Överstyrelsen avstår jag gärna från :)



Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
La upp en ny mix där jag tog bort pianot i första versen och tightade till gitarrerna och sänkte dom i refrängen. Höjde sången ett snäpp också!
Tack för alla tipsen :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Måste ju bara hoppa in och hojta att detta låter kalas nu! :)
Internationell wib över det hela, balans i mixen o klart för skivsläpp!

SNYGGT!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tack för de fina orden! Kul att den känns färdig nu :)


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Skön låt!
Måste säga att Caroline har en jäkligt nice pipa. Mucho feeling...var lite skeptiskt till det första tonerna...men rösten växer ju längre in i låten man kommer. :) Bra engelskt uttal oxå.
Gitarrerna låter gött, nice lirat. Pianot låter lite för mycket plink plonk...hade önskat ett mer fylligt pianoljud. Rent mixmässigt är detta väl genomarbetat, dock låter trummorna lite platta, torra fast det passar rätt bra in i låten.  B)
Overall mycket bra hantverk!
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
fin popdänga B)

Allting har sin lilla fina plats, kanske det är lite förmycket stereobreddad? (bör anmärkas att jag sitter på lurar nu....) men som jag upplever ljudbilen så finns det liksom saker i typ 120° vid varje öra och så saknas det lite i mitten framför mig... lite som ex. hästar ser :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Känns som om du gjort en låt som delat in oss två läger. Distmattor or not to distmattor. Jag sållar mig till emulatorns lilla skara. Denna låten har allt som krävs för att packas in i en Evanescnece förpackning eller liknande. Sen iväg med den till främmande länder så skulle åtminstånde jag tro att du skulle få napp. Men men .... det kan också vara fel.....vem vet egentligen nå´t i den här branchen  :)

Gott slut på året och en ännu bättre forrtsättning!!

Micke


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
tack för att ni lyssnat och kommenterat!

ang sången så är hon lite missnöjd med första versen. hon var lite förkyld när vi spelade in så vi tar nog om sången någon gång :)
Jag spelade in pianot på carolines keyboard, lyckades inte hitta något rikigt bra ljud så jag körde på standard piano-ljud. finns det något knep för att få det lite maffigare i mixen?

Stereobreddningen vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. Har lagt 7 gitarrspår i refrängen varav ett är i mitten och de andra panorerade fullt ut i sidorna. Sång och bas mm ligger i mitten. Är det pianot som också borde vara i mitten eller ska man inte panorera gitarrerna så pass mycket kanske?

I nästa låt blir det nog lite mera dist i gitarrerna, kanske inte distmattor men lite mer iaf :) Caroline gillar evanescence så man kanske borde försöka få till något liknande sound!

Tack igen för att ni tog er tid att ge feedback! God fortsättning!
« Senast ändrad: 01.01.2008, 21:08:17 by max »


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Detta funkar helt klart.

Ett par saker jag tänkte på:

gitarren får gärna spela tajtare och sänkas i volym, eller så är det sången som ska upp??

Sångerskan har en mycket bra röst, men jag önskar mig något tydligare artikulation. Det blir lätt lite odefinierat nu. Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.


Bra jobbat!!

Känner likadant .. Tycker gurorna tar över för mkt, dom är bra , men borde sänkas i volym, så trummorna blir mer tydliga, för dom låter lite tama i mixen?

Annars är det ju en bra låt!!!

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se