Kontrollrummet

Laptopfläkt sönder?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har en Toshiba Satellite, som fläkten har slutat gå på. Eller åtminstone tror jag så.

Den blir slöare och slöare och till sist dumpar den allt minne och startar om sig. Och jag känner inget blås vid kylaren, samt är det ett litet surr jag inte har lagt märke till tidigare.
Usch, hatar laptop för de är så trånga och komplicerade att jobba med hårdvaran i.

Så har någon erfarenhet av fläktar på laptops?
Den är inköpt i dec 2004 med ett års garanti. Så är det två eller 3 års förväntat användande på en sådan?
Kan man klaga på den?


Utloggad tsmalmbe

Fläkten är väl av det enklaste att byta tror jag. Har bara öppnat Dells laptoppar dock. En ersättande fläkt kanske du inte får från nån helt basic-affär, men från en kunnig elektronikaffär (kanske t.om Cotech?) lär du hitta en passlig.

Du kan ju också försöka med att öppna och dammsuga fläkten ren, alternativt ha dammsugaren igång och blåsa in med tryckluft (på burK). Fläkten kan helt enkelt vara full med skit i lagrena också.

Att köra med dålig fläkt är icke att rekommendera, laptopen dör ganska snabbt då.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Fläkten är väl av det enklaste att byta tror jag. Har bara öppnat Dells laptoppar dock. En ersättande fläkt kanske du inte får från nån helt basic-affär, men från en kunnig elektronikaffär (kanske t.om Cotech?) lär du hitta en passlig.

Du kan ju också försöka med att öppna och dammsuga fläkten ren, alternativt ha dammsugaren igång och blåsa in med tryckluft (på burK). Fläkten kan helt enkelt vara full med skit i lagrena också.

Att köra med dålig fläkt är icke att rekommendera, laptopen dör ganska snabbt då.


Den är avstängd.
Får mina nya datordelar idag eller på måndag. De är hos mitt serviceställe men vet inte om jag kan hämta ut dem utan avi.
Kan passa på att rådfråga om laptopen.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Fläkten är väl av det enklaste att byta tror jag. Har bara öppnat Dells laptoppar dock. En ersättande fläkt kanske du inte får från nån helt basic-affär, men från en kunnig elektronikaffär (kanske t.om Cotech?) lär du hitta en passlig.

Du kan ju också försöka med att öppna och dammsuga fläkten ren, alternativt ha dammsugaren igång och blåsa in med tryckluft (på burK). Fläkten kan helt enkelt vara full med skit i lagrena också.

Att köra med dålig fläkt är icke att rekommendera, laptopen dör ganska snabbt då.


Den är avstängd.
Får mina nya datordelar idag eller på måndag. De är hos mitt serviceställe men vet inte om jag kan hämta ut dem utan avi.
Kan passa på att rådfråga om laptopen.
har du bara själva "serie"numret som är det som står på avi:t så klarar du dig.. ;) ta bara med leg!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Uff, Den har jag aldrig hört förut , men jisses.

Sitter med en lappis från dell och den har 2 småfläktar. För 2 år sedan slutade den ena att snurra , men det innebar att den andra gick upp i varv som kompensation och lät ... som landvetters landingsbana ungefär.

Vågar inte tänka på om jag bara hade en enda fläkt. Den hade blitt stekt.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Jag har motsatt problem, min låter som en jävla dammsugare!!  :angry:


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Kom på att jag inte berättat slutet för datorn.

Datorn fungerar förutom att de kontakterna som driver processorfläkten inte ger någon ström och därav fungerar den troligtvis i teorin några minuter innan den stänger av sig av överhettning.
Så reservdelen som behövdes var ett nytt moderkort som kostar skjortan att byta.

Känns jävligt surt att inte kunna använda datorn för att två små kontakter inte ger ström.
Så nu har jag en dyr brevpress för det är allt den duger till.


Utloggad tsmalmbe

Du kan ju ta +5V någon annastanifrån, t.ex dela hårdskivan strömförsörjning, och så få en fläkt som går i jämn hastighet, alternativt en fläkt med termostat inbyggt. Nöden känner ingen lag.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Du kan ju ta +5V någon annastanifrån, t.ex dela hårdskivan strömförsörjning, och så få en fläkt som går i jämn hastighet, alternativt en fläkt med termostat inbyggt. Nöden känner ingen lag.


Jag har tänkt tanken..men det är för trååångt.
Får inte plats att meka för mycket.