V3 är här!
http://www.aurells.com/div/1up-Klassiskt%20EposV3.mp31 minut och 30 sekunder extra! Nu med harpa och mer markerad bas!
Har jämnat till verket något. Ändrat vissa stråkar till sustain istället för expressive för att slippa göra vissa av er lyssnare sjösjuka.

Hoppas det hjälper!
05:55 ett litet kul trick: Fortsättningen lät trist, så jag sänkte slingan med en halvton. Ändrade några toner, sen slingorna som kommer efter är likadana, på ett ungefär, men en halvton upp. Då kändes det "fräscht" för öronen igen. Funderar på att phase-skifta celloljudet vid 05:55 för att ge ett fräscht intryck för öronen. Som att en ny cello kommer in. Vänster kanal blir höger, höger kanal blir vänster. Tror det går med phase shift. Annars byter jag bara panoreringen på instrumentet så får jag den effekten jag är ute efter.
Tyvärr hamnar en ton lite efter, trots att jag försökt fixa det. En cymbal hamnar lite snett också. Sorry about that.
Är den klar nu? Ska den bli längre?
Nytt i V2!
03:13 Pirates någon?

Leker med polyrytmik och svepande-om-vartannat-slingor.

05:03 Temat spelar en andra gång. Det hämtas upp och ackorden transponeras och inverteras för att stiga uppåt i skalan från bas och ge en mäktig känsla!

Pga minnesbrist, tyvärr trist ton på slutet...
Ett nytt klassiskt verk! Det var ett tag sen!

Utan formell musikutbildning eller skolning slänger vi här ut lite toner efter öra och gehör. Leker med dynamik. Leker med och försöker täcka in ett flertal klanger. Dels i ackorden, men också de klanger som kommer genom ackordbyten. Lite på samma sätt som att handlingen utspelar sig _mellan_ rutorna i ett seriemagazin. Det är ofta lurigt att lägga långa slingor som känns som en helhet. Hur gör man egentligen? Försöker prova mig fram. Hur funkar det här?
Försöker få till en äkthetskänsla närmande Shore och Newton Howard som är två av mina favoriter just nu.
Har slängt ut pretto att få allt "perfekt" direkt. Försöker att inte tänka. Sen försöker jag väva ihop satserna till en helhet.
Verket (för att använda Dividend-termer) inleder vi med en abstrakt sats med cello och flöjt. Humm, humm, vad väntar för gott härnäst?
00:56 Jo, själva temat! Ljusare, lite mer positivt i klangen. Sen kommer några satser till och jobbar med att skapa luft och utrymme i mina verk så att det låter avslappnat.
(01:28 En konstig ton pga för lite ram-minne! Lätt fixat.)
Ska jag återkomma till temat flera gånger? Det är väl så man gör? Howard Shore som exempel i LOTR. Jo där byggde han ju upp det steg för steg. Lite som en av mina all-time-favvs i klassiska världen: Bergakungens sal.
Nog pladdrat. Låt musiken ljuda!