Kontrollrummet

Hellpig & Ynot - Summan är Noll

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Uppdatering:
Ny mix nu... därtill osynken i Ynots sång fixad, torr jag bestämt. Jag har tyvärr inte fått några filer från honom, och har inte hört något på länge. Hoppas att allt är väl med vår eminente sångare och att hans stämband snart själver våra öron igen. :)
/Magnus

LÅTNAMN: Summan är noll
ARTIST/GRUPP: Shrine of Distortion
GENRE: Tüff rock
LÅTLÄNGD: 5:04
KOMPOSITÖR: Magnus Cassersjö & Ynot
PRODUCENT: Magnus Cassersjö
EV. MEDVERKANDE: Ynot på sång
INSPELNINGSÅR: 2007, om-mixad 2008
FORMAT: mp3

Hepp!

Sista tiden har jag inte hunnit vara så jätteaktiv på något forum på något sätt men här kommer ett livstecken... en liten trevlig melodi som jag har haft förmånen att få med Ynot på. Tanken är att det skall komma lite mer i den här stilen men vi har inte valt projektnamn ännu. Valet står mellan "Vattuskräck" eller "Två kan bevara en hemlighet om en är död". Båda är bra på sitt sätt tycker jag, kommentera gärna på det med (om du nu väljer att kommentera alls... men gör gärna det så blir både jag och Ynot glada). I lidelsefull förhoppning om glad allsång bifogas även texten till vår truddelutt:

Summan är Noll

Summan är noll, Summan blir noll
Räkna om, räkna rätt
Summan är noll, Summan är noll - Summan är noll!

Det här är vad du har, Är allting som blev kvar
En summa av ditt liv, om du hade något

Det här är vad du önskade, här är vad du fick
Alla prylar, alla ligg, något girigt i din blick

Det här är vad du har, Allting som blev kvar
En summa av ditt liv som är avgränsbar

Det här är vad du gjort, Allting som du lämnar
Du har gjort ett intryck, som saknar avtryck

Men fråga dig själv igen - är du din egen vän?
För hur värderar du liv, egentligen

Du lever som ett svin
som dricker andras vin
För lägger man samman dina delar
Så är det något som felar

Summan är noll, Summan blir noll
Räkna om, räkna rätt

Du är en definiton, av din konsumtion
Och hela tiden vill du bara ha mer
Allting som blev kvar, är en fråga på ditt svar
För denna summa går oändligt ner mot noll

Du är en definition, av din konsumtion
Räkna på ditt liv och lägg ihop till noll
Minns du hur det var, minns du vem du var
Nu är du ingen alls, din summa går mot noll

Men fråga dig själv igen
om du din egen vän?
För hur värderar du liv, egentligen

Du lever som ett svin
som dricker andras vin
För lägger man samman dina delar
Så är det något som felar

Summan blir noll...
« Senast ändrad: 25.09.2008, 19:16:17 by Hellpig »


Inloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Hepp!

 "Två jan bevara en hemlighet om en är död".

Summan är Noll

Summan är noll, Summan blir noll

 "Två kan bevara en hemlighet om en är död" skall det vara tror jag :)
roligt o höra hellis
att leva är att dö


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ha ha, tyckte ju detta låter lidelsefullt bekannt! Lite bättre varudeklaration alá KR så behöver man inte gissa vem som gör vad! ;)
Jäkla snyggt sound o häftiga riff. sången o stämmorna sitter SMÄCK! Ynto is da man!

Men nog blir det ju billigare att dricka andras vin.... :rolleyes:

Snyggt teamwork grabbar! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vad har dom här boysen hittat på då?

Bäst jag drar ned ljudet i lurarna inan jag slår på hörlursampen..

Johojo..Tony i hög form,as bra guror! Snyggt på alla sätt,lite basfattigt i mina lurar förmodligen perfa i monitorerna,men det är för sent för att dra igång dom nu.Digital dist vid 2.30.och på några fler ställen..Lätta lite på mastern,shit vilket solo!!

Nä f-n voys detta var grymt! Härlig lyssning!

Mvh
Micael


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ha ha, tyckte ju detta låter lidelsefullt bekannt! Lite bättre varudeklaration alá KR så behöver man inte gissa vem som gör vad! ;)
Jäkla snyggt sound o häftiga riff. sången o stämmorna sitter SMÄCK! Ynto is da man!

Men nog blir det ju billigare att dricka andras vin.... :rolleyes:

Snyggt teamwork grabbar! :)


h.  johan

Tack för lyssning & kommentar! Visst är gratis gott... :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Vad har dom här boysen hittat på då?

Bäst jag drar ned ljudet i lurarna inan jag slår på hörlursampen..

Johojo..Tony i hög form,as bra guror! Snyggt på alla sätt,lite basfattigt i mina lurar förmodligen perfa i monitorerna,men det är för sent för att dra igång dom nu.Digital dist vid 2.30.och på några fler ställen..Lätta lite på mastern,shit vilket solo!!

Nä f-n voys detta var grymt! Härlig lyssning!

Mvh
Micael

Tackar för lyssning! Jag hade lite problem vid slutmixen... mastern står faktiskt bara på hälften av max! testade att lägga en limiter på rubbet men då pumpade det som fan rent ut sagt, förmodligen pga ojämna nivåer kan jag tro. Tror det är spåren från Tony som är lite för maxade, skall kolla på det och se om jag kan få ordning på ojämnheterna. Annars blev det rätt bra tryck i låten utan några mastringstrix. Jag brukar lägga på Izotope Ozone på alla projekt för att få till ett fett gott sound och det brukar i princip alltid ge ett bättre resultat. På just det här projektet blev resultatet tvärtom!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vad har dom här boysen hittat på då?

Bäst jag drar ned ljudet i lurarna inan jag slår på hörlursampen..

Johojo..Tony i hög form,as bra guror! Snyggt på alla sätt,lite basfattigt i mina lurar förmodligen perfa i monitorerna,men det är för sent för att dra igång dom nu.Digital dist vid 2.30.och på några fler ställen..Lätta lite på mastern,shit vilket solo!!

Nä f-n voys detta var grymt! Härlig lyssning!

Mvh
Micael

Tackar för lyssning! Jag hade lite problem vid slutmixen... mastern står faktiskt bara på hälften av max! testade att lägga en limiter på rubbet men då pumpade det som fan rent ut sagt, förmodligen pga ojämna nivåer kan jag tro. Tror det är spåren från Tony som är lite för maxade, skall kolla på det och se om jag kan få ordning på ojämnheterna. Annars blev det rätt bra tryck i låten utan några mastringstrix. Jag brukar lägga på Izotope Ozone på alla projekt för att få till ett fett gott sound och det brukar i princip alltid ge ett bättre resultat. På just det här projektet blev resultatet tvärtom!

Jo det är marigt när man får maxade filer..Stött på det ibland,lite trist.En del av dynamiken går förlorad..Bättre med ett par decibel till godo vid samarbeten,speciellt för den som mixar rubbet..Definitivt något att tänka på,hoppas många läser detta :P

Snyggt samarbete anyway!

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LAddade ner tidigare och lyssnar nu...  B)

Rätt bra ös. Ynots sång platsar onekligen här, dvs den röjer duktigt!!

Metal med liiite liite hardcore influenser, vilket drar ner betyget!!!  :angry:
Nädå, skämtar bara. HC kan vara bra också. Ibland :)

Solot röjer som faaan.... Nu är låten slut. Denna sparas! :)

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
LAddade ner tidigare och lyssnar nu...  B)

Rätt bra ös. Ynots sång platsar onekligen här, dvs den röjer duktigt!!

Metal med liiite liite hardcore influenser, vilket drar ner betyget!!!  :angry:
Nädå, skämtar bara. HC kan vara bra också. Ibland :)

Solot röjer som faaan.... Nu är låten slut. Denna sparas! :)

/Per

Tack! hard core vet jag inte om det var menat som... å andra sidan så kom bara låten till genom lite ensamjammande så det fanns ingen tanke bakom. :) Kul att du gillade det!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Härligt ös och diggar speciellt de snygga breaken och återhämtningarna från dem! Solot var fint och sången härligt rå. Skulle kunna justera sången lite grand i efterhand för att få lite mer tighthet. Alltså tidsmässig justering, vissa ord och fraser. Om man söker det tighta.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Härligt ös och diggar speciellt de snygga breaken och återhämtningarna från dem! Solot var fint och sången härligt rå. Skulle kunna justera sången lite grand i efterhand för att få lite mer tighthet. Alltså tidsmässig justering, vissa ord och fraser. Om man söker det tighta.

Roligt att du gillar det du hör. Jag funderade också på att peta till ett par meningar som aningens "av" men sedan orkade jag aldrig göra det pga ren lathet. Kommer eventuellt med en nymix av låten när jag får tid. Tack för din tid! :)


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Gillar "Två kan bevara..."

Och jag har sjungit allsång här enligt instruktion, men sen kom störningsjouren, så jag hann bara igenom halva. Bra låt i allafall!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Summan är betydligt mer än noll i detta fall
Grym sång och gitarr
Bra text
Hade dock vissa svårigheter att sjunga med i allsången - min röst blev mest som ett pip brevid detta.
Lägger istället min röst på "Två kan bevara ....
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Inloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Roligt att ni gillar låten vilket jag oxå gör.. ;)
o tackar för betyget på sången .....

Ville ta det lugnare men hellpig piska upp mig till nya höjder :D
viket alltid är roligt ,, skall näör tillfälle ges dra ner en ny version av minna filer till mix mannen så kanske det lyfter lite till.

tony
att leva är att dö


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fett ös och justa gitarr(er), sång kompromisslös.
Bra att ni la upp texten för jag hör inte smack vad som sjungs.
Baskaggen upp tycker jag + eq, nu klickar den bara. Är väl den som gör att det låter lite basfattigt?
Ett ord i texten som jag inte gillar: avgränsbar. Det rimmar på kvar, men känns lite för... akademiskt, kanske?
+ 4 och ­- 1 betygsätter jag.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Blytunga gitarrer och sköna riff. Sitter tyvärr på den bärbara så mixen avstår jag från att kommentera, men det låter bra så långt jag kan avgöra.

Bra uttryck i sången, men melodin känns väldigt osäker. Lite väl mycket improvisation för att det ska kännas helgjutet. Bestäm er för vilken melodi som gäller och ta om. Det är låten värd tycker jag. Huh!-ropen är klockrena.

Mysigt gitarrsolo.

Gott samarbete som jag gärna hör mer ifrån.


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Gosigt. Fett.

Texten är bra med, även om jag hänger upp mig på att den måste rimma hela tiden.

Vid 1:56--2:10 ca så blir det så där jävla bra som det liksom bara blir ibland.

tjing
Bengan
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nu tänker jag var gnällig. min favvissångare och den bäste muskelgitarristen jag vet om har gjort något, det kan inte bli fel, eller? :)


kompromisslöst uttryuck i sången, fantastiskt tryck. men släpar lite rytmiskt mot resten, man får en känsla av att jag missat isättningspunkten vid mix (internt ynot ;) )

Sen komer hellpig trademark gura vid 1.50 ung. underbart., blytungt.

Men jag dras inte med av denna låt, den blir för odynamisk. man slår på låten och det smäller till så man slås av stolen. sen vrider man ner lite, och då går den förbi.

jag sjunger en rad i "surreal " som passar här tror jag. "power is nothing without control". Det mäste varieras lite.

Du skulle ha sjungit lite lugnare bitivs yot, som du tänkte.


Nu syns inte skogen för alla träd lixom. gallra lite, ta om sången med stadigare melodi och mer varierat uttryck. då blir det helt plötsligt det bästa jag hört i denna genre tror jag.

jag väntar :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Inloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
tackar för tanker o lyssning lite skumt synk fel helt rätt tror lite på at få till det genom en nu version hoppas på det ...

tony
att leva är att dö


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ja, bra kan ju bara bli bättre. :) Vi kanske skulle ha en mer enhetlig vers/refräng-melodi utan att tappa den energi som Ynot har lagt in så här långt. Kanske lite mer melodisk sång på refrängpartiet. Inte omöjligt men insatsen hänger på Ynot, hur mycket omtagningar du orkar med :) Sedan blir ju inte samarbetet lättare av att man sitter på distans heller...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
haha, ja det vet jag allt om :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Inloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
känner mig träffad :)


Bara du inte känner dig sårad... :) För nu pratar vi ju bara om att finslipa något bra till en högre nivå... :)


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Det här var riktigt bra! Gitarrerna låter så där tungt som det ska vara i en sån här låt och solot passar in fint :)
Bra sång och kul med svensk text!

Bra jobbat!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Får be om ursäkt för bumb men låten är faktiskt uppdaterad med ny mix nu. Se mitt första inlägg!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack för bumpen för den här hade jag inte hört förut. Ganska så läcker måste jag säga - jag vet inte vad som hänt på mixningsfronten men jag tycker inte det är svårt att höra vad Tony sjunger. Det är heller inte speciellt svårt att höra vad Magnus lirar :D
Bra detta - speciellt för att det är på svenska också.
Rock on

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Inloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
inte fel  alls tycker det är ett lyft. hör en del sångmässigt o ändra på men fan vikla fina gittarer :)
att leva är att dö


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Nämen! Där är du ju! Skickade ett mail till dig för ett par veckor sedan som jag inte fick svar på så jag tänkte att du hade väl annat att göra... Det enda som är synd med sången är att exporten jag fick av dig slår igenom lite. Sedan skulle man kanske kunnat slipa lite texten för att få ett bättre flöde också, annars är det bara kalas! :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Men...det här var klart tungt..sååå bra...sången med sån inlevelse..samt dessa förnämliga gitarrer på det..ojoj....klart skönt, bra text oxå :P

Behövs det kör här..så vafasiken.. I'm inn...om så krävs.

/Maria
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kollade vad jag skrev förra gången och tycker nog det gäller fortfarande rörande melodi på vissa ställen.

Men det här är TUUUUUUUUUUNGT!!!

Bra bra.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LAddade ner tidigare och lyssnar nu...  B)

Rätt bra ös. Ynots sång platsar onekligen här, dvs den röjer duktigt!!

Tack! hard core vet jag inte om det var menat som... å andra sidan så kom bara låten till genom lite ensamjammande så det fanns ingen tanke bakom. :) Kul att du gillade det!

Jag visste väl att jag hört denna innan. Till min positiva kommentar kan jag lägga att texten känns löjlig efter nån genomläsning.  Egentligen ingen kritik, då jag kanske missar den djupare meningen med det. Låten röjer, som sagt och Ynot låter arg, men på vad eller vem?  :blink:
Lite monthy python "you come from nothing, you end as nothing, what have you to loose???? NOTHING!!" (ung)

Kanske därför det skär sig för mig. Men musiken och sånguttrycket är bra!


Edit: Vill inte trampa nån på fötterna i onödan, läste igenom igen och man kan göra tolkningar av texten som görs att nonsens-vibbarna undviks. Sorry.... Skrev innan jag tänkte :)
« Senast ändrad: 26.09.2008, 21:05:11 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Eko - Tack för lyssning och för en positiv kommentar. Fast det skall man kanske inte tacka för egentligen. Snarare sagt är jag glad om du fann något du tyckte var värt att lyssna på i min musik.

Marruschkka - Kul att du diggar! Det är nog i alla fall andra gången nu... snart dags att jag anlitar dig tror jag bestämt så vi får det avklarat. :)

Wernborg - Andra gången gilt lixom! Åhh, visste inte vad jag skall svara. Tackar för lyssningen så klart!

Dividend - Nej, du har kanske rätt. Jag tror att texten trevar i det patetiskas gränsland. Å andra sidan; den skrevs och sjöngs in på några dagar egentligen. Det är det som är nackdelen med att sitta hemma o skriva låtar och spela in via datorn. Hade jag och Ynot haft ett samarbete ansikte mot ansikte så hade nog resultatet blivit helt annorlunda. Jag tror inte heller att det egentligen är så nyttigt att bara skriva en låt och sedan spela in den. Hade man haft ett band så hade man kanske repat, vänt och vridit på låten, både text och musik, i kanske ett års tid innan man lirade in den. Som det är nu så är det verkligen ett snabbt tidsavtryck från ett par veckor hösten 2007. Så be inte om ursäkt... alla kommentarer är bra liksom all kritik, tror jag.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tror inte heller att det egentligen är så nyttigt att bara skriva en låt och sedan spela in den. Hade man haft ett band så hade man kanske repat, vänt och vridit på låten, både text och musik, i kanske ett års tid innan man lirade in den.

Det där är verkligen huvudet på spiken. Fast verkligenheten vi lever i som amatörmusiker. Ett bra substitut till bandet i replokalen kan vara att bränna ut och ha i bilstereon. Jag märker själv att jag hittar massor av stämsång etc. långt efter inspelningen är gjord.


freddy

  • Gäst
Ja, denna har man hört förr. Tungung från 70-talet :) Trummorna känns nästan lite klena mot gitarren nu tycker jag. Abramis brama blir det per automatik när man spelar denna stil och sjunger på svenska :) Men dom gillar jag och jag gillar även detta. Gött!