Hej Per.
Jag lyssnar på senaste verren.Vad jag har upptäckt med vissa av ljuden i ewq:t är ,när man spelar ljuden via ett keyboard,så blir det en irriterande fördröjning innan tonen sitter där den ska.Obs,det har inte med latency eller kvantisering att göra..Lite av det fenomenet uppstod på O helga natt.Jag la sången på den efter metronomen,ändå så låter det som jag var otajt,fast lite otajt var det mot slutet,på ett ställe..
..Så valet av ljuden,när dom träffar takten är ganska avgörande..Vissa av ljuden slår an direkt,men det tar ju ett tag att hitta dom.Du vet säkert vilka det är då du jobbat med programmet ett tag.
Ok, detta visste jag inte om eftersom jag inte använder keyboard, utan skriver in alla noter i valfritt program. Oftast cubase. Är du 100% säker på att det är EWQLs fel? (Får ställa frågan till 1up om han har haft samma problem?). Är det silver eller gold du köpt?
Aha, du menar attacken? Den går att ställa in i, ja det blå fönstret du vet, var dock försiktig, det kan låta som alltför hårt anslag med alltför lite attack. Även volym-kurvans (amplitudens) böjning i attackfasen går att ställa in för att få det anslag man önskar. Hur detta funkar för keyboard, om det kan uppstå problem som jag inte tänkt på här, vet jag dock inte om...
(Faktum är att jag har en keyboard i källaren, men den rackaren är bökig och jag har för dålig fingermotorik.

haha. Går dubbelt så snabbt för mig att sätta noterna om jag "hör" en grym fras eller basgång (whatever) när jag sitter och lyssnar än att spela in den tills den sitter som man vill med klaviatur...
Faktiskt är det inte SÅ svårt att se en massa vita och svarta tangenter framför sig, modulo 12

Har dock inte absolut gehör, men relativt andra noter kan jag lätt urskilja vilken som är nästa i följden...
Öh, ja lite Dividend-musik-psykologi. FÖrmodligen inte så intressant, finns en del som jobbar på det här sättet har jag hört, åtminstone delvis..
Däremot så går det fint att flytta de sega tonerna före takt slaget,då blir det grymt - kanske förklaringen till varför det är så kommer här under..Jag vet inte,har du bättre ideer?
Det är attacken helt klart, om jag inte missförstår dig helt. Om du tittar i fönstret så har vissa instrument en stigande "volym"-kurva i början. Den går att göra mer brant genom att vrida på attack-reglaget.
I orkestrala sammanhang så är det nog mera riktigt då det tar ett tag för ljudet att färdas till lyssnaren - beroende på var man sitter i salongen.Ty varje meter i verkligheten där "orkestern" befinner sig,bidrar till fördröjning.Det öppnar plötsligt möjligheten att arra allt som en riktig orkester,men då bör man ha en klar bild av hur det ser ut i en konsert hall.Var stråk och blås etc,,sitter/står.Det skulle kunna vara en rimlig förklaring om man tänker sig att lyssnaren sitter rakt framför,nåstans mitt i salongen.Nog om det,lite tanke gångar kring programmets marigheter..Och det har absolut ingenting med dina arr att göra,mera av mina egna funderingar för att förstå hur dom tänkt som skapat det.Jag kan ju vara ute och cykla..Det är jag ofta 
Ja, ibland vet jag inte hur de tänkt med attacken för vissa instrument, även Hold och - öh vad heter det nu - "Rel" tror jag, dvs utklingning kan påverka en hel del hur verklighetstroget det låter, MEN det beror på vilken typ av stycke, tempo, osv man har också. Knepigt värre.
Tack för att du tog upp det här, har fått mig att vilja prova en grej:
Man kan ju ha två st av samma instrument i "listan", utan att det tar mer minne, så borde vara fullt möjligt att ha reglagen inställda olika för dessa sinsemellan. Så använder man den som passar (kanske snabbare anslag/attack) på vissa ställen, och den andra med lång attack där den passar bättre... Någon borde skriva en lista/FAQ (typ: Hur få sin mjukvaruorkester låta verkligare FAQ) över alla dessa knep, och inte bara för EWQL, finns ju miroslav och Edirol mm mm....
Låten då:
Ja det är gott Per mane som vanligt,jag måste ta en lyssning till då jag skrev medans jag lyssnade..Japp,nog funkar denna.Kanske inte nån av dina bästa,men tillräckligt bra tycker jag för att få tillträde till "mappen".Sen att den har en liten "historia",om jag tolkade texten i trådhuvudet rätt,gör ju inte låten sämre 
Tror inte två lyssningar räcker då mina testpersoner utanför KR säger att den växer långsamt men säkert.

Och det är ju kul. Funderade på om jag skall förenkla (fy!) eller åtminstone göra om vissa av de s k "planlösa" melodierna så de låter mer tilltalande. Men tror jag låter bli.. Nu tycker jag mycket om dem, det skulle kanske vara slutet då som låter lite virrigt....
/Per