Kontrollrummet

Per Rosqvist - Blue-Eyed Girl with Flower in Her Hand

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN: Blue Eyed Girl with Flower in Her Hand (eller nåt sånt trams)
ARTIST/GRUPP: PEr
GENRE: Folkvise (svensk?) inspirerad sak, orkestralt arrangemang.  INGA körer, och det kommer inte heller bli några. Och Johan, wagners bastrumma, kommer i del 2 som kommer att heta:
"Guy With Dark Eyes Smoking!"
LÅTLÄNGD: 4:12
KOMPOSITÖR: Per Rosqvist
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: no
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

NU ÄR DE SYNTHIGA VIOLINERNA FIXADE!! Jajemän! (För insatta låter det fortfarande synth förstås, men detta tycker jag känns som en förbättring.)
Laddar sålunda upp något som känns helt färdigt nu... Ladda gärna ned! ;)

All kritik är välkommen :) Speciellt om att den är rörig ;)

FÖrslag på tekniska förbättringar mottages tacksamt (dvs hur låta MER orkester?). De knep jag oftast kör med gäller slumpmässiga variationer av velocity och varje nots placering i tidsled. Samt att uppnå nån form av harmoni mellan de olika instrumenten. LÅTER det bra, så är man nog åtminstone nära.... Finns massvis med saker... Jag borde starta en tråd... :)

 

DEt första man märker om man åker från t ex Kina till Skandinavien är hur stora människorna i våra länder är. Van vid kinesiska storlekar, gick jag en längre promenad igår och började fundera över hur ovanliga nordeuropeiska drag är i världen. De flesta kineser är korta. DE flesta blonda tjejer har framträdande öh drag, som tjejerna i rika delar av Asien vill kopiera. I a f, inspirationen här kommer från en speciell ung kvinna jag mötte på min vandring.
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:31:25 by tsmalmbe »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lite kul. Du kommer till Sverige ifrån Kina och låten du gör låter Egyptisk! :D För visst blir det egyptisk kultur när vi sammanför kinas med sverige? ;)

Eller så hade tjejen du mötte delvis egyptisk härkomst? :)

Angående låten så växer den. Vilken testversion är denna? Brukar ju reda ut sig själv det mesta så funderar kring en grej att implementera. Nämligen tempo track. Har du kört med det förut kanske? Man kan ju rita på fri hand och låta tempot variera i olika passager. Det bidrar till mer orkesterfeeling.

Mycket ligger i fraseringarna. Därtill kommer att använder vi en låt med många olika frasuttryck behövs 10 GB ram eller mer för att ladda de olika användbara fraseringarna i stråkar, som exempel. Legato, expressive, sustain, keyswitch osv. Du känner ju till det, men ändå. Lättast blir väl om man försöker göra en låt hyffsat i samma stil. Med några få fraserings-varianter.

Mycket handlar nog om anpassning och finjustering av precis allt. Allt bidrar. Att få mjukt legato är ju erkänt svårt. Anpassa musiken efter EWQL's ramar, och hur de patcharna gör sig bäst? Försöka spela i tonarter och just i den gyllene oktaven som varje instrument klingar som allra bäst. Det är tips.

Ta till dig om det finns någon nyhet här ovan! Annars blunda för de. :) Tror dock att en del andra kan finna det intressant så. Keep at the strings!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lite kul. Du kommer till Sverige ifrån Kina och låten du gör låter Egyptisk! :D För visst blir det egyptisk kultur när vi sammanför kinas med sverige? ;)

Eller så hade tjejen du mötte delvis egyptisk härkomst? :)

Det hade hon säkert :)

Citera
Angående låten så växer den. Vilken testversion är denna?

Andra exporteringen. Låten är ett par timmars "arbete" gammal... Utgår från en massa noter (alltså ursprungsskissen och lite improvisation), och sorterar, sållar och lägger till. Lite grann som en skulptör som jobbar på ett stenblock. Lyssnar nu och den låter fortfarande ganska rörig, det underliga att när jag lade upp den "lät" den i mina öron väldigt lättlyssnad  :blink: och svensk. Mest för de "ack värmeland du sköna"-liknande passagerna. Nu vet jag dock att det är egyptiskt. ;) Tack :)

Från kina, till egypten, svårt att hitta till Sverige. :)

Citera
Brukar ju reda ut sig själv det mesta så funderar kring en grej att implementera. Nämligen tempo track. Har du kört med det förut kanske? Man kan ju rita på fri hand och låta tempot variera i olika passager. Det bidrar till mer orkesterfeeling.

Jodå, brukar skilja lugna partier från hetsiga med det, om jag tänker på det. Haha. Vet inte om det behövs i denna låten. Den yrar på lite hur som helst på slutet...
Har du nån idé så berätta gärna..

Citera
Mycket ligger i fraseringarna. Därtill kommer att använder vi en låt med många olika frasuttryck behövs 10 GB ram eller mer för att ladda de olika användbara fraseringarna i stråkar, som exempel. Legato, expressive, sustain, keyswitch osv. Du känner ju till det, men ändå. Lättast blir väl om man försöker göra en låt hyffsat i samma stil. Med några få fraserings-varianter.

Jo det är sant. Men man hör ju ändå att det är artificiellt. (Än så länge :) Så för mig känns det lite onödigt att ladda min bärbara (musikdatorn är sjuk ;) med mer än två olika varianter. Det och velocity och tidsförskjutningar gör att vanligt folk blir lurade. :)


Citera
Mycket handlar nog om anpassning och finjustering av precis allt. Allt bidrar. Att få mjukt legato är ju erkänt svårt. Anpassa musiken efter EWQL's ramar, och hur de patcharna gör sig bäst? Försöka spela i tonarter och just i den gyllene oktaven som varje instrument klingar som allra bäst. Det är tips.

Ta till dig om det finns någon nyhet här ovan! Annars blunda för de. :) Tror dock att en del andra kan finna det intressant så. Keep at the strings!

Jäpp. EWQL´s "instrument" klarar ibland rätt bra av 1-3 oktaver. Ofta. Dock 1 oktav max här och var, där de missat totalt. Klarinetten t ex. Trumpetstaccatot i denna låt också låter lite konstig på hög frekvens.

En sak jag funderat över att man kan ju alltid lyssna på liknande stycken om man har sånt i sin skivsamling, så får man ett hum om hur t ex 11 fioler bör låta i den typen av musik osv... filtrerat genom cd-skiva och stereoanläggning förstås, och inspelningsutrustning osv. För att få det riktigt organiskt och trovärdigt tror jag dock vi får vänta några år :)

Det är väl ungefär som röstsyntes.

Stephen Hawkins var dock levande trots den artificiella rösten :) hehe


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
rrr
« Senast ändrad: 28.11.2007, 08:25:36 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Mycket bra! Och det är mindra asiatiskt och mer nordiskt. Det är en låt som är lätt att fastna i.

Vissa saker låter lite midi. Och jag vet inte om jag tyckte det lilla partiet vid 2.39-2.42 tillförde nordisk stämning.

Men det som kommer efter är mumma!

Tekniska saker,, jag kan ju egentligen bara ha åsikter, eftersom jag inte kan spela något av instrumenten som förekommer.

Kan man frasera stråkarna så att vibratot kommer lite senare och att det är lite varierat i "tempo"

Vissa ställen där det spelas toner nära inpå varandra så har de enskilda instrumenten ändå en utklingning som man inte förväntar sig.

Små tankar,,

Men det är en låt som man tar till sig snabbt och det är mycket vackert! Du snuddar det nordiska vemodet!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Introduktionen drar tankarna till "Bergakungens sal" genom de mörka (Horn, bastuba?) instrumenten. Stycket i sin helhet låter i mina öron som baserad på skandinavisk folkvisa där strofer från "Kristallen den fina" och "Ack värmeland du sköna" är temat som kommer igen i olika former. Jag tycker du varierat temat på ett bra sätt genom att ta det genom några stillsamma partier (oboe, klarinett?)

Skönt att lyssna på, enkelt att ta till sig. Rörigt? Nej det tycker jag inte. Det är kanske några partier som är lite sökande, kanske inte har hittat sin rätta form, men så kanske det ska vara.
I några fall låter stråkarna lite mycket synth för mej - men det är ju en smaksak vilka ljud man gillar.

Bra gjort!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket bra! Och det är mindra asiatiskt och mer nordiskt. Det är en låt som är lätt att fastna i.

Trevligt att höra!

Citera
Vissa saker låter lite midi. Och jag vet inte om jag tyckte det lilla partiet vid 2.39-2.42 tillförde nordisk stämning.

Äh det är bara för att fånga uppmärksamheten :)

Citera
Men det som kommer efter är mumma!

Tekniska saker,, jag kan ju egentligen bara ha åsikter, eftersom jag inte kan spela något av instrumenten som förekommer.

Kan man frasera stråkarna så att vibratot kommer lite senare och att det är lite varierat i "tempo"
Citera

har inte tänkt på just vibratot (!), är det onaturligt att det kommer tidigt? Kan hålla med om att vissa av stråkarna låter onaturliga. Speciellt den ensamma cellon, och det inst. som sköter "leaden"... Iofs en cello är något av det svåraste som finns att lära sig spela bra.  Enligt de som kan det :)
Det finns en slumpfaktor vad gäller tidpunkt då varje inst. spelas, typ ett antal 1/100 av 32-delarna, men du menar kanske låtens partier som helhet?


Citera
Vissa ställen där det spelas toner nära inpå varandra så har de enskilda instrumenten ändå en utklingning som man inte förväntar sig.

Små tankar,,

Men det är en låt som man tar till sig snabbt och det är mycket vackert! Du snuddar det nordiska vemodet!

Tackar. Jäpp utklingningen är både en fördel och nackdel...  :( ETt sätt är förstås att helt enkelt sänka tempot, men då blev låten långtråkig...

Tack för lyssningen!

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Introduktionen drar tankarna till "Bergakungens sal" genom de mörka (Horn, bastuba?) instrumenten. Stycket i sin helhet låter i mina öron som baserad på skandinavisk folkvisa där strofer från "Kristallen den fina" och "Ack värmeland du sköna" är temat som kommer igen i olika former. Jag tycker du varierat temat på ett bra sätt genom att ta det genom några stillsamma partier (oboe, klarinett?)

Skönt att lyssna på, enkelt att ta till sig. Rörigt? Nej det tycker jag inte. Det är kanske några partier som är lite sökande, kanske inte har hittat sin rätta form, men så kanske det ska vara.
I några fall låter stråkarna lite mycket synth för mej - men det är ju en smaksak vilka ljud man gillar.

Bra gjort!

Tackar och tack för lyssningen! Dina iakttagelser är alltid välkomna, "Kristallen den fina" har jag ingen aning vad det är men har väl säkert hört den... Det är tromboner framförallt och franskt horn som spelar de mörka partierna, och klarinett som står för det ljusa. Samtidigt använder jag företrädesvis cello där nere och violiner där uppe, då samplingarna låter bättre då. Dock cello även då och då i ljusa partier (till priset av "synthighet"). Ang. synth så har jag möjligtvis för mycket fördröjning på violinerna, som jag får fixa... Såklart hade man helst haft en orkeste i garderoben men det är ju inget alternativ för tillfället :)
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Jag gillar inte alls stråkarna, dom låter väldigt syntetiska. Annars var det ett coolt verk måste jag säga, nordisk folkmusik får man aldrig nog av!


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Mussorgskij dyker upp i mitt huvud - "Tavlor på en utställning". Och det slår mig sedan att jag har en tendens att dra upp just ryska tonsättare. :)

jag har alltid lite svårt för oktaveringar i musik och här är det rätt mycket sådant. Annars finns det en del fina passager - lite Dvorak, kanske och Smetana. Ja där kom det fler östeuropeer :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mussorgskij dyker upp i mitt huvud - "Tavlor på en utställning". Och det slår mig sedan att jag har en tendens att dra upp just ryska tonsättare. :)

jag har alltid lite svårt för oktaveringar i musik och här är det rätt mycket sådant. Annars finns det en del fina passager - lite Dvorak, kanske och Smetana. Ja där kom det fler östeuropeer :D

Var det inte smetana som gjorde en rip of (kanske ovetandes) på Ack värmeland?
Dvorak är bra. :) Pictures at an exhibition, ja. Mycket fint verk....

Varför gillar du just ryssarna? Själv tycker jag Tyskland före 1900 eller däromkring slår alla länder tillsammans vad gäller klassiskt ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil

Var det inte smetana som gjorde en rip of (kanske ovetandes) på Ack värmeland?
Dvorak är bra. :) Pictures at an exhibition, ja. Mycket fint verk....

Varför gillar du just ryssarna? Själv tycker jag Tyskland före 1900 eller däromkring slår alla länder tillsammans vad gäller klassiskt ;)
Jag hade ingen aning om att jag gillade ryssarså mycket - har aldrig reflekterat över det förrän nu :)

"Tavlor på en utställning" dök upp litegrann eftersom det finns ett arrangemang för brass (som GöteborgsSymfonikerna har haft på sin reperuar i forntiden när jag bodde i Göteborg  - "originalet" är ju annars en pianosvit.

Det där meed ack Värmeland och Dvorak tycker jag är rätt fjantigt. Det är de sex första TONERNA som sammanfaller.
Sanrare skulle jag då säga att "hej sa Petronella" är en rip-off överförd till durskalan. Kolla själv - minst fyra takter!!!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou Chinamannen!

Faktiskt jätteskönt att du slängde in ett dramaverk ibland allt detta julstämmandet! Lite omväxling behövs, detta är ju vad jag brukar kalla Per-sound, men jag tycker att dina mixar har förbättrats stort  under den tid jag haft möjlighet att följa med. Behärskat arr, inget som sticker ut, snyggt och sparsamt använd reverb. Finns ju några ställen som jag int begriper varför kompositören gjort sina melodiska beslut så som han gjort, men jag behöver ju inte förstå allt heller, till all tur :D

Men en sak Per....



var e stora trumman? ;)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Jag hade ingen aning om att jag gillade ryssarså mycket - har aldrig reflekterat över det förrän nu :)

"Tavlor på en utställning" dök upp litegrann eftersom det finns ett arrangemang för brass (som GöteborgsSymfonikerna har haft på sin reperuar i forntiden när jag bodde i Göteborg  - "originalet" är ju annars en pianosvit.

Sjostakovitj, eller Shostakovich är annars en favorit för mig. (Har ingen aning hur det stavas med kyrilliska alfabetet :)... Har dock inte någon speciellt favoritverk av honom, jag skulle vilja peka ut. Hans
stråkkvartetter, speciellt 3 (5?) och 8 är dock attans bra......

Citera
Det där meed ack Värmeland och Dvorak tycker jag är rätt fjantigt. Det är de sex första TONERNA som sammanfaller.

Aha, men det är ju de där 6 som är viktiga ;)... Iofs så innehåller ju An die Moldau eller vad stycket nu heter en hel del annat som tur är :)

Citera
Sanrare skulle jag då säga att "hej sa Petronella" är en rip-off överförd till durskalan. Kolla själv - minst fyra takter!!!

Jo, 4 takter har jag för mig är gränsen för när det verkligen betraktas som stöld i juridisk bemärkelse.
Har dock missat vad det där är för låt. har ju precis kommit tillbaka till det här landet.... :)


/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jou Chinamannen!

Faktiskt jätteskönt att du slängde in ett dramaverk ibland allt detta julstämmandet! Lite omväxling behövs, detta är ju vad jag brukar kalla Per-sound, men jag tycker att dina mixar har förbättrats stort  under den tid jag haft möjlighet att följa med. Behärskat arr, inget som sticker ut, snyggt och sparsamt använd reverb. Finns ju några ställen som jag int begriper varför kompositören gjort sina melodiska beslut så som han gjort, men jag behöver ju inte förstå allt heller, till all tur :D

Yo Johan!

Melodierna jag klickar fram anses ofta onaturligt invecklade eller brister i planering enligt vissa, ja. :) Ibland håller jag med, ibland inte. Finns kanske ett/två ställen här som ligger på gränsen :D

Citera
Men en sak Per....



var e stora trumman? ;)


h.  johan

Lugn, lugn! Den kommer i del 2! :)

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar inte alls stråkarna, dom låter väldigt syntetiska. Annars var det ett coolt verk måste jag säga, nordisk folkmusik får man aldrig nog av!

Ja de låter syntetiska. Skall byta sampling :D och minska på fördröjning och skruva lite.... Nä folkmusik från norra europa ÄR bra.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Förbättring av de ursprungliga slarvigt inställda lead-violinerna, föranleder denna skamlösa BuMp! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ska lyssna på nya verren nu.

Nu gäller det att minnas de gamla violinerna också och jämföra. hmm hmm. Detta bli en utmaning.

Lite överslag 1:26 där omkring.

02:49 låter snarlik den här ringsignalen som de har i Telias mobiltelefonreklamer.

04:51 jättesnygg övergång! Kanske lite svagare i volym på nästaföljande ackord efter det allra första? Låter lite lätt gällt i lurarna. Låter lite synthigt faktiskt. ALltså en speciell synthpatch. Skum effekt.

Kul slut! Det låter som om du drar av rymdklangen mot slutet? Vore fint om tonerna ljöd ut där.

Åh, violinerna ja. En bra förbättring.
« Senast ändrad: 29.11.2007, 00:17:19 by 1up »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Per.
Jag lyssnar på senaste verren.Vad jag har upptäckt med vissa av ljuden i ewq:t är ,när man spelar ljuden via ett keyboard,så blir det en irriterande fördröjning innan tonen sitter där den ska.Obs,det har inte med latency eller kvantisering att göra..Lite av det fenomenet uppstod på O helga natt.Jag la sången på den efter metronomen,ändå så låter det som jag var otajt,fast lite otajt var det mot slutet,på ett ställe.. :D..Så valet av ljuden,när dom träffar takten är ganska avgörande..Vissa av ljuden slår an direkt,men det tar ju ett tag att hitta dom.Du vet säkert vilka det är då du jobbat med programmet ett tag.Däremot så går det fint att flytta de sega tonerna före takt slaget,då blir det grymt - kanske förklaringen till varför det är så kommer här under..Jag vet inte,har du bättre ideer?

I orkestrala sammanhang så är det nog mera riktigt då det tar ett tag för ljudet att färdas till lyssnaren - beroende på var man sitter i salongen.Ty varje meter i verkligheten där "orkestern" befinner sig,bidrar till fördröjning.Det öppnar plötsligt möjligheten att arra allt som en riktig orkester,men då bör man ha en klar bild av hur det ser ut i en konsert hall.Var stråk och blås etc,,sitter/står.Det skulle kunna vara en rimlig förklaring om man tänker sig att lyssnaren sitter rakt framför,nåstans mitt i salongen.Nog om det,lite tanke gångar kring programmets marigheter..Och det har absolut ingenting med dina arr att göra,mera av mina egna funderingar för att förstå hur dom tänkt som skapat det.Jag kan ju vara ute och cykla..Det är jag ofta :lol:

Låten då:
Ja det är gott Per mane som vanligt,jag måste ta en lyssning till då jag skrev medans jag lyssnade..Japp,nog funkar denna.Kanske inte nån av dina bästa,men tillräckligt bra tycker jag för att få tillträde till "mappen".Sen att den har en liten "historia",om jag tolkade texten i trådhuvudet rätt,gör ju inte låten sämre  :D

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjena mike, skall fundera på det där tills imorgon. Just nu är jag för trött för att tänka klart. Sova sova, säng säng säng...

God natt!
Och kul att den hamnade i mappen!

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej Per.
Jag lyssnar på senaste verren.Vad jag har upptäckt med vissa av ljuden i ewq:t är ,när man spelar ljuden via ett keyboard,så blir det en irriterande fördröjning innan tonen sitter där den ska.Obs,det har inte med latency eller kvantisering att göra..Lite av det fenomenet uppstod på O helga natt.Jag la sången på den efter metronomen,ändå så låter det som jag var otajt,fast lite otajt var det mot slutet,på ett ställe.. :D..Så valet av ljuden,när dom träffar takten är ganska avgörande..Vissa av ljuden slår an direkt,men det tar ju ett tag att hitta dom.Du vet säkert vilka det är då du jobbat med programmet ett tag.

Ok, detta visste jag inte om eftersom jag inte använder keyboard, utan skriver in alla noter i valfritt program. Oftast cubase. Är du 100% säker på att det är EWQLs fel? (Får ställa frågan till 1up om han har haft samma problem?). Är det silver eller gold du köpt?
Aha, du menar attacken? Den går att ställa in i, ja det blå fönstret du vet, var dock försiktig, det kan låta som alltför hårt anslag med alltför lite attack. Även volym-kurvans (amplitudens) böjning i attackfasen går att ställa in för att få det anslag man önskar. Hur detta funkar för keyboard, om det kan uppstå problem som jag inte tänkt på här, vet jag dock inte om...

(Faktum är att jag har en keyboard i källaren, men den rackaren är bökig och jag har för dålig fingermotorik. :) haha.  Går dubbelt så snabbt för mig att sätta noterna om jag "hör" en grym fras eller basgång (whatever) när jag sitter och lyssnar än att spela in den tills den sitter som man vill med klaviatur...
Faktiskt är det inte SÅ svårt att se en massa vita och svarta tangenter framför sig, modulo 12 :) Har dock inte absolut gehör, men relativt andra noter kan jag lätt urskilja vilken som är nästa i följden...

Öh, ja lite Dividend-musik-psykologi. FÖrmodligen inte så intressant, finns en del som jobbar på det här sättet har jag hört, åtminstone delvis..

Citera
Däremot så går det fint att flytta de sega tonerna före takt slaget,då blir det grymt - kanske förklaringen till varför det är så kommer här under..Jag vet inte,har du bättre ideer?

Det är attacken helt klart, om jag inte missförstår dig helt. Om du tittar i fönstret så har vissa instrument en stigande "volym"-kurva i början. Den går att göra mer brant genom att vrida på attack-reglaget.

Citera
I orkestrala sammanhang så är det nog mera riktigt då det tar ett tag för ljudet att färdas till lyssnaren - beroende på var man sitter i salongen.Ty varje meter i verkligheten där "orkestern" befinner sig,bidrar till fördröjning.Det öppnar plötsligt möjligheten att arra allt som en riktig orkester,men då bör man ha en klar bild av hur det ser ut i en konsert hall.Var stråk och blås etc,,sitter/står.Det skulle kunna vara en rimlig förklaring om man tänker sig att lyssnaren sitter rakt framför,nåstans mitt i salongen.Nog om det,lite tanke gångar kring programmets marigheter..Och det har absolut ingenting med dina arr att göra,mera av mina egna funderingar för att förstå hur dom tänkt som skapat det.Jag kan ju vara ute och cykla..Det är jag ofta :lol:

Ja, ibland vet jag inte hur de tänkt med attacken för vissa instrument, även Hold och - öh vad heter det nu - "Rel" tror jag, dvs utklingning kan påverka en hel del hur verklighetstroget det låter, MEN det beror på vilken typ av stycke, tempo, osv man har också. Knepigt värre.
Tack för att du tog upp det här, har fått mig att vilja prova en grej:
Man kan ju ha två st av samma instrument i "listan", utan att det tar mer minne, så borde vara fullt möjligt att ha reglagen inställda olika för dessa sinsemellan. Så använder man den som passar (kanske snabbare anslag/attack) på vissa ställen, och den andra med lång attack där den passar bättre... Någon borde skriva en lista/FAQ (typ: Hur få sin mjukvaruorkester låta verkligare FAQ) över alla dessa knep, och inte bara för EWQL, finns ju miroslav och Edirol mm mm....

Citera
Låten då:
Ja det är gott Per mane som vanligt,jag måste ta en lyssning till då jag skrev medans jag lyssnade..Japp,nog funkar denna.Kanske inte nån av dina bästa,men tillräckligt bra tycker jag för att få tillträde till "mappen".Sen att den har en liten "historia",om jag tolkade texten i trådhuvudet rätt,gör ju inte låten sämre  :D

Tror inte två lyssningar räcker då mina testpersoner utanför KR säger att den växer långsamt men säkert. :) Och det är ju kul. Funderade på om jag skall förenkla (fy!) eller åtminstone göra om vissa av de s k "planlösa" melodierna så de låter mer tilltalande. Men tror jag låter bli.. Nu tycker jag mycket om dem, det skulle kanske vara slutet då som låter lite virrigt....


/Per
« Senast ändrad: 29.11.2007, 08:52:02 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Intressant teori om att blanda de olika "attackerna".

Jag arrade ett blås på "Tomten går på soloft" på det sättet.Spelade en trombon med korta(direkt anslag) toner och en med långa(släpiga) - då satt det! Mixade ihop dom på 2 olika spår.

Även testat att skruva i attack inställningen i de ljud jag gillar,Gold..
Det förändrar givetvis ljudet,men det hamnar ändå inte där man vill att tonen skall vara högst/tydligast/,det blir ett "släp".Typ som latency, som om det är femtio meter till lyssnaren.
Om man tänker sig en halv måne liggande - så upplever jag vissa ljud.Det enklaste för att lösa problemet är att gå in i midi editorn och dra de felaktiga tonerna så att dom ligger lite före taktslaget - då blir det snyggt.Typ efter noter som du gör..De ljud som har fenomenet,är ju vackra i sitt sätt att låta spelade på riktigt.Mjuka och ökande i styrka med snygg utklingning.Nu är jag alldeles för färsk i programmet för att förstå alla finesser - men helt klart med "rätt" programmering så går det att få det att låta väldigt nära realistiska instrument.Men som sagt,problems med keyboard blir det..På "Marja-Lena" hade jag ett cello arr med nämnda fenomen.Fixat nu,men inte lagt upp den än,då det skall tillkomma lite prylar..Nog om det.

Programmet i sig är ju rätt avancerat,så förmodligen är det utövaren det hänger på.
Nästa gång jag spelar via ewqt,så skall jag lägga flera sound/attacker/längd på tonerna på samma utkanal för att se vad som händer..

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressant teori om att blanda de olika "attackerna".

I låtar som innehåller partier i olika tempon och intensitet, spelas helt klart t ex violinerna helt olika i de olika skedena i riktiga orkestrar. Men så har jag nån lathet att lägga in en massa patchar på sättet ovan medans jag komponerar, hittills. Skall dock helt klart fundera på sådant i fortsättningen, åtminstone i slutfasen då jag ändå gör sådant som att antimidifiera mm.

Om det funkar bra eller inte vet jag inte alls förstås, svårt att få en sampling att bli levande på samma sätt som en violinist som övat länge, helt klart. En cello kan ju låta hur fan som helst beroende på hur cellisten spelar en viss not, i EWQL låter det alltid likadant :)
Dock EWQLs samplingsbibliotek är ju grymma ändå, speciellt om man slumpar velocity märker man vilket jädra arbete de gjort!

Citera
Jag arrade ett blås på "Tomten går på soloft" på det sättet.Spelade en trombon med korta(direkt anslag) toner och en med långa(släpiga) - då satt det! Mixade ihop dom på 2 olika spår.

Även testat att skruva i attack inställningen i de ljud jag gillar,Gold..
Det förändrar givetvis ljudet,men det hamnar ändå inte där man vill att tonen skall vara högst/tydligast/,det blir ett "släp".Typ som latency, som om det är femtio meter till lyssnaren.
Om man tänker sig en halv måne liggande - så upplever jag vissa ljud.Det enklaste för att lösa problemet är att gå in i midi editorn och dra de felaktiga tonerna så att dom ligger lite före taktslaget - då blir det snyggt.Typ efter noter som du gör..De ljud som har fenomenet,är ju vackra i sitt sätt att låta spelade på riktigt.Mjuka och ökande i styrka med snygg utklingning.

Det där jag nog inte upplevt som ett problem om man inte som du säger vill att den skall vara högst på ett visst ställe. Det beror lite på förstås.
Jo, French horns i Gold kan vara enormt effektfulla på det sättet, åtminstone t ex "mellow", som även finns med som en större lånad patch i silver. Grymt ljud. Helt klart väldigt nära vad man eftersträvar här. ;) Den där latency effekten i sig har jag bara sett som ngt slags "eko" av den ursprungliga, hos betraktaren blir det helt enkelt ett slags tänkt not som ligger kort innan. Snarare är fördröjningen en del av det där instrument, och visst kan man skifta, men tror isf om man vill betona den ursprungliga noten att man skall lägga på t ex trumpeter (t ex acc som de kallas i gold) som spelar samma sak. Brukar låta rätt ok, även om man låter cubase skifta anslaget några millisekunder åt ena eller andra hållet för att ge en effekt av den s k "mänskliga faktorn" ;)

Mycket av det här handlar ju i åtm. mitt fall, att jag helt enkelt vill låta som en jäkla orkester på Operan i slutändan ;) Det kommer nog många orkesterbibliotek i handeln och mycket skruvande innan man är där dock ;)
Finns väl inte så mycket konstnärliga ambitioner heller, mer än att det jag gör helst på något plan skall vara intressant för lyssnaren.. Sådan musik man själv gillar att lyssna på. Komplexitet är inte så viktigt, så länge det låter verkligt heller ;) Helt klart svårare att göra "snabb" musik på ett verklighetstroget sätt i detta sammanhang, högt tempo ger att man ser bristerna väldigt tydligt i samplingsbiblioteken. Därför EWQL bara lägger ut långsamt skräp som An der schönen blauen Donau, eller vad den där valsen heter ;)

Ah well, bara lite tankar...

Citera
Nu är jag alldeles för färsk i programmet för att förstå alla finesser - men helt klart med "rätt" programmering så går det att få det att låta väldigt nära realistiska instrument.Men som sagt,problems med keyboard blir det..På "Marja-Lena" hade jag ett cello arr med nämnda fenomen.Fixat nu,men inte lagt upp den än,då det skall tillkomma lite prylar..Nog om det.

Programmet i sig är ju rätt avancerat,så förmodligen är det utövaren det hänger på.
Nästa gång jag spelar via ewqt,så skall jag lägga flera sound/attacker/längd på tonerna på samma utkanal för att se vad som händer..

Till stor del handlar det nog om användaren och hans vilja att lägga ner tid ;) Dock finns fysiska begränsningar med dessa samplingar helt klart som inte går att göra så mycket åt..
Har faktiskt glömt att lyssna/svara på både Marja-Lena, och Soloft-låten, inte så att det är ett projekt precis, tror jag har dem här, men har du nya verrar på gång så kanske bättre jag väntar på dem :)

Ha det!
/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Fruktansvärt mycket text i tråden, omöjligt att hänga med för en lite Obbnäsare :huh:
Vilken version och behövs det kommentarer till den?

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fruktansvärt mycket text i tråden, omöjligt att hänga med för en lite Obbnäsare :huh:
Vilken version och behövs det kommentarer till den?

h.  johan

Nej, nej. Hade tänkt svara Mike när jag testat de vi snackar om ovan. Nu blev det så att jag glömde det helt och hållet och svarade nu istället :)

Lägger jag upp ny version kommer jag att ge tydliga signaler ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Fruktansvärt mycket text i tråden, omöjligt att hänga med för en lite Obbnäsare :huh:
Vilken version och behövs det kommentarer till den?

h.  johan

Nej, nej. Hade tänkt svara Mike när jag testat de vi snackar om ovan. Nu blev det så att jag glömde det helt och hållet och svarade nu istället :)

Lägger jag upp ny version kommer jag att ge tydliga signaler ;)

 :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............