Kontrollrummet

jonnerstone - Closer To you

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hej gott folk. Detta är en låt som vi tidigare spelade i mitt band korea men som så småningom fick ge vika när vårt sound förändrades. Jag tyckte dock att det fortfarande var en bra melodi så jag tog den och gjorde en pianoversion av låten där jag spelar och sjunger. Tyvärr så är det bara mp3:an som finns kvar. Själva projektet låg på en numera ickeexisterande hårddisk så det går tyvärr inte att göra några förändringar. Allt är gjort med livetagningar spår för spår d.v.s inget klipp och klistra. vilket gör att det finns lite felspelningar här och där. Pianot är ett gammalt Yamaha Clavinova som faktiskt låter helt okej än idag. Lite för mycket effekt på sången och ett par digitalknaster mot slutet. Ta det för vad det är. Vill mest veta vad ni tycket om själva låten.
Om någon känner igen låten så beror det på att jag lade upp den på Studios forum för  ett tag sen, men när dom ändra om sin Sajt så försvann låten, så jag gör ett nytt försök här.

LÅTNAMN: Closer To You
ARTIST/GRUPP: Michael Ehrnstén
GENRE: Piano pop
LÅTLÄNGD:5:50
KOMPOSITÖR:korea
PRODUCENT:Michael Ehrnstén
EV. MEDVERKANDE:Michael Ehrnstén
INSPELNINGSÅR:Kommer inte ihåg....kanske 04-05 där nånstans
FORMAT: mp3


              Closer to you

Someone, someone closer to you than me.
Hurt me,  burn my eyes untill I can´t see.
Somwhere, there´s a place where I rather stay.
I,m loosin´ my mind. A human loss, the sence of  betray.

No one, no one´s closer to me than me.
So what will I find? A state of mind where I rather be.


Someone like you, makes someone loose their sences....(with)
Someone like me, eventually it ends here.


Find me, sitting with my head in my knee,
Take me, to a place where I rather be.
So near, tough i´m feeling so far away.
I,m loosin´ my mind. A human loss, the sence of  betray.


Someone like you, makes someone loose their sences....(with)
Someone like me, eventually it ends here.
Someone like you, makes someone loose their sences....(with)
Someone like me, eventually it ends here.




« Senast ändrad: 25.04.2010, 02:19:07 by jonnerstone »


Utloggad tsmalmbe

Mixtekniskt skulle jag gärna se att man körde pianot en MS-modifikator, så att intron skulle ha mera piano i mitten. Nu låter det skumt. Då såmngen börjar, är det bra med utrymme. Jag säger detta för att man kunde fixa det på efterskott på existerande stereospår.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Mixtekniskt skulle jag gärna se att man körde pianot en MS-modifikator, så att intron skulle ha mera piano i mitten. Nu låter det skumt. Då såmngen börjar, är det bra med utrymme. Jag säger detta för att man kunde fixa det på efterskott på existerande stereospår.

Få se om jag förstod detta rätt. Du menar att man trycker ihop pianot mot mitten på introt och sen släpper upp det i stereo när sången kommer in eller. Vad finns det för plugg som gör detta....finns det i Cubase SX3?
Pianot är ju som sagt inspelat live direkt ut från ett gammalt clavinova så det är ju inte 100 %
Om du har möjlighet så får du gärna visa vad du menar och skicka tillbaka till mig....vore spännande.

Väl mött

Micke


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Micke.
Eftersom det är försent att göra nåt åt mixen,hade lite svårt för över reverbandet på chorus delen,så säger jag att låten är riktigt bra!

Varför inte spela in den igen? Tycker verkligen att låten förtjänar det.

Mvh
Micael


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hej Micke.
Eftersom det är försent att göra nåt åt mixen,hade lite svårt för över reverbandet på chorus delen,så säger jag att låten är riktigt bra!

Varför inte spela in den igen? Tycker verkligen att låten förtjänar det.

Mvh
Micael

Tackar tackar. Jag håller fullständigt med om att det är för mycket reverb, vet inte vad jag tänkte på. Måste ha sett nån gammal 80-tals rulle eller nå't. Ja jag har funderat på att spela in den igen på riktigt så att säga. Men för tillfället så sitter jag bara med ett skruttigt litet midiklaviatur, och det kan man verkligen inte spela in en sån här låt på. Men en vacker dag så........... :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei Michael!

Reverbet e tillräckligt kommenterat så jag tar mig an låten. Absolut snyggt arr och imponerad över pianoliret, skitsnyggt! Snyggt hur du får låten att växa utan att dra till med en mur av trummor. Stråkar o starkt känslofyllt spelat piano räcker fint. Låten kunde aningen kortas av, blir lixåm lite upprepning av det goda på slutet. Kunde sluta låten strax efter 5:00 med kort break (typ 1sek) och sen bara slå och hålla pianots låga C tangent som sakta tonas ut. Ideér, he he.

Men låten skulle du ha kommentar på och jag tror det var där, snyggt jobbat!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Okei Michael!

Reverbet e tillräckligt kommenterat så jag tar mig an låten. Absolut snyggt arr och imponerad över pianoliret, skitsnyggt! Snyggt hur du får låten att växa utan att dra till med en mur av trummor. Stråkar o starkt känslofyllt spelat piano räcker fint. Låten kunde aningen kortas av, blir lixåm lite upprepning av det goda på slutet. Kunde sluta låten strax efter 5:00 med kort break (typ 1sek) och sen bara slå och hålla pianots låga C tangent som sakta tonas ut. Ideér, he he.

Men låten skulle du ha kommentar på och jag tror det var där, snyggt jobbat!


h.  johan



Tack för komplimangerna. Om det blir en nyinspelning så kommer jag att korta av den något. Men jag är svag för långa och progressiva outron. Men kill your darlings säger dom ju :)

Micke


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Mina nackhår gav stående ovationer åt låten. Skitbra!

Reverbet lurar i mig att det ska bli en powerballad med trummor och hårdrocksgitarrer efter ett tag, men som tur var blev det aldrig så.

Kungligt. Sparas.
blargh


Utloggad tsmalmbe

Mixtekniskt skulle jag gärna se att man körde pianot en MS-modifikator, så att intron skulle ha mera piano i mitten. Nu låter det skumt. Då såmngen börjar, är det bra med utrymme. Jag säger detta för att man kunde fixa det på efterskott på existerande stereospår.

Få se om jag förstod detta rätt. Du menar att man trycker ihop pianot mot mitten på introt och sen släpper upp det i stereo när sången kommer in eller. Vad finns det för plugg som gör detta....finns det i Cubase SX3?
Pianot är ju som sagt inspelat live direkt ut från ett gammalt clavinova så det är ju inte 100 %
Om du har möjlighet så får du gärna visa vad du menar och skicka tillbaka till mig....vore spännande.

Voxengo MSED. Sätt den som en effekt. Lägg den i inline-mode. Dra ner sidorna till - oändlighet. Så lägger du den som en send på spåret, och testar hur pianot börjar låta när du sendar mera och mindre. Sidorna kommer inte att minska, men mitten kommer att öka. Bara ett sätt att närma sig saken.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad P3t3r

Vacker låt som berör. :wub: Bra jobbat!
Peter Bergström https://bluemusic.se, https://soundcloud.com/life-not-included


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Väldigt snyggt, stående ovation härifrån också. Stråkarret, pianospelet och sången(!)... mm. Härligt att höra hur du modererar pianospelet och sången skönt befriad från manér som är så vanligt numera vid den här typen av låtar. Tänker nåt slags knarr i början av varje sångstrof. Imponerande!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Men jösses va bra... ja ungefär så utförlig kommentar kom jag på här och nu!  ;)


Otroligt bra pianospelande, jättebra röst och väldigt bra sjunget. Den här låten förtjänar verkligen att göras "klar". Hos mig sparas den, nu har jag 2 låtar  ;) Fortsätt lägg ut så har jag snart en favoritcd tror jag!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
väldigt väldig bra sång o sångljud. pianot är lite mer tveksamtligger rätt statiskt i dynamiken o hamrar på.
men väldas vackerrt..

tony
att leva är att dö


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tack för värmande ord allihopa.....behövs så här i vinterkylan  :wub:

Håller även med om att pianot låter lite odynamiskt på dom tyngre partierna....toooooo much kompressor........lyssna och lär av andras misstag  :D

Love!!

Micke


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Reverbet lurar i mig att det ska bli en powerballad med trummor och hårdrocksgitarrer efter ett tag, men som tur var blev det aldrig så.

Medhåll.

Angående låten, är den lite för melankolisk för mig just nu. Men man känner ju igen ett bra hantverk... Reverb eller inte ;)

Mycket bra... Och jag sparar den också, jonnerstone.... :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
skall inte kommentera reverbet ;)

Kanonlåt helt enkelt. Tycker ni har lyckats med ett dynamiskt upplägg.

Gillade speciellt pianot. Aningens stressat ibland men om det är en liveupptagning och inget efter modifierande i midi så är det imponerande.

Det är bara att köra på, ser fram emot att höra mer från er.

/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Hejssan :)


Fin melodi, väntade först att de skulle slå igång en dist gitarr för att ta över men de kom ju aldrig, Bra så
Sången tilltalade kanske inte mej så mycket och pianot skulle ha kunna haft ett mer ekande ljud, som i en stor sal kanske.

H.Tommy


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
den är smäktande vacker tycker jag, du sjunger strålande, spelar piano strålande ! Pianospelet får mig osökt att tänka på Magnums "sacred hour", och det min vän är en komplimang ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Helt galet bra. Tycker intensiteten du bygger upp är imponerande med dom enkla medel du använt. Tempoökningen bidrar nog till detta och hade nog inte passat lika väl om du hade haft en trummis kan man gissa. Medvetet?

Mumsfullibibblan. 5/5


freddy

  • Gäst
Jag kan bara fortsätta med berömmet. Du är grym, hoppas du jobbar på flera låtar i samma stil. Man vill höra mer helt klart. Sången och pianot är grymt, snyggt som fan helt enkelt.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
det här gillas fin låt. bra jobbat
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Jäklar vad bra! Pianospelet är riktigt imponerande.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bra pianolir skiljer amatören från proffset (t.ex mig=amatör)
Fick lite Stevie Wonder känsla, alltså den typen av ballader han gjorde på 70-talet. Hade sången varit lite nämre och inte så reverbfylld så skulle jämförelsen har varit ännu bättre.
Händer kanske lite för lite i stråkpartiet efter när sången är slut, liksom samma hela tiden, men hyfsat snyggt när tempot backar ner i slutet.
5 Tokaigitarrer av 5 möjliga (fast jag har bara en och den är sönder)!!


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Tjenare.

Fy fan va kul att se att nån spelar piano på detta forumet mer än jag :)
Dom flesta spelar guror känns det som, och VÄLDIG sällan en sån här låt dyker upp ju.

Du spelar riktigt bra och låten är helt fantastisk tycker jag .. Din sång är riktigt bra också!

Det finns nåt som jag störde mig på i början, men som jag förstog senare.. det va nåt ackord som inte va ett rent ackord, men det förstog jag sen att .. jo.. så ska det nog va :)

Braaaaaa jobbat!
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
lite för smörigt för min smak och kanske lite för förutsägbart när man väl har introducerats för dom olika teman:en... men du har en kalas röst och fingerfärdig verkar du också vara så jag ser fram emot att höra något mer av dig....

allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tackar alla för era åsikter både bra och dåliga och tar dom dom med mig till kommande projekt.....tack tack och en riktigt god jul till er alla!!

Micke


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Vågar väl inte fråga vilka som var bra, vilka dåliga, men gör det ändå.. :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vågar väl inte fråga vilka som var bra, vilka dåliga, men gör det ändå.. :)


h.  johan

Nja...det var väl kanske inte frågan om bra eller dåligt utan mer om kritiken i allmänhet både positiv och negativ. Dåligt formulerat av mig kanske :)

Tjing!!

Micke


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Best outhroue in your coming journey in europe!!! Live long, live stronge!! (ivé seen things you people wont belive!)
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Inte för att jag förstod Blade Runners bump - men jag ä glad för den. Mycket bra låt som jag inte har hört förut. Lite väl komprimerad kanske men det r väl en överstånden fråga antar jag. Skönt pianolir och bra sjunget. Gillas mycket...
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Otroligt fin låt. :)
Är ju inget vidare kunnig vad det gäller mixning och så, men komponeringen kan jag säga att jag tycker är väldigt bra. :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Inte för att jag förstod Blade Runners bump - men jag ä glad för den. Mycket bra låt som jag inte har hört förut. Lite väl komprimerad kanske men det r väl en överstånden fråga antar jag. Skönt pianolir och bra sjunget. Gillas mycket...
Eko

Jag tror inte herr Blade Runner var riktigt nykter när han skrev detta inlägg, men jag kan nämna att jag känner honom och att jag förstod vad han menade  :wacko:
Ja detta är ju en gammal historia som jag inte har spåren kvar till så det är inte så mycket att göra. Jo den är nog lite väl komprimerad och mixen lämna en hel del övrigt att önska. Men himla kul att du gillar det ändå  :)

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Otroligt fin låt. :)
Är ju inget vidare kunnig vad det gäller mixning och så, men komponeringen kan jag säga att jag tycker är väldigt bra. :D


Tackar tackar, kanske man får tid att göra om det en dag så att det blir lite mer homogent.
Kul att det uppskattas iaf

Micke


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det fnns ett 88-tangenters midikeyboard nere i min hobbystudio som är disponiblet när som helst herrn skulle vilja spela om detta verk.

Grymt detta. Lyssnade igår i min lilla skitlaptop, och herre min skapare, nackhåren stod rätt ut. Helt lysande tycker jag. Vissa delar av kompet, eller harmonierna känns som de brukar, man känner igen sig, och det låter bra. Melodierna är lite mindra standard. vissa toner som man lixom hajar till at du stannar på istälet för att gå¨en "skalton till". Tycker du väver samman egenhet och vanlighet på ett grymt bra sätt.

Pianot hamrar lite, jag antar att låten säker påverkade dig känslomässigt när du spelade och du hamrade på extra :D  Jag gör det jämt.


Hur bra som helst!!!  När kommer du hit?  :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det fnns ett 88-tangenters midikeyboard nere i min hobbystudio som är disponiblet när som helst herrn skulle vilja spela om detta verk.

Grymt detta. Lyssnade igår i min lilla skitlaptop, och herre min skapare, nackhåren stod rätt ut. Helt lysande tycker jag. Vissa delar av kompet, eller harmonierna känns som de brukar, man känner igen sig, och det låter bra. Melodierna är lite mindra standard. vissa toner som man lixom hajar till at du stannar på istälet för att gå¨en "skalton till". Tycker du väver samman egenhet och vanlighet på ett grymt bra sätt.

Pianot hamrar lite, jag antar att låten säker påverkade dig känslomässigt när du spelade och du hamrade på extra :D  Jag gör det jämt.


Hur bra som helst!!!  När kommer du hit?  :)

Att du missat den. Det var bland det första jag laddade upp här på KR. Kul att du gillar den. Hamrandet i slutet är ett medvetet hamrande för att få nån sorts frenesi och intensitet i outrot. Tyvärr har det blivit lite för komprimerat så den tänkta energin har komprimerats bort.
Jag tackar för erbjudanet och om det blir tid så tror jag bannemig att jag nappar på det till hösten . Så får man ju en ursäkt att hälsa på, vi bor ju inte så himla långt från varandra trots allt har vi ju konstaterat :)

Tack för vänliga kommentarer.

M.