Ett av de vanligaste trimtipsen för musikburkar med Windows brukar vara att ändra inställningen "
Justera till bästa prestanda för:" till att gälla
bakgrundstjänster istället för
program.
Är det nån mer än jag som har märkt att detta får konsekvenser för mushanteringen?
För normalt peka-och-klicka-användande är det inget som stör, men om man som jag till exempel använder datorn även för grafikapplikationer så är det väldigt märkbart.
Jag satt länge och förbannade min trådlösa mus i tron att det var den som var seg med rapporteringen. Kopplade sen in min ritplatta och insåg att samma problem fanns även där. Testade slutligen (efter några nya gråa hår) att ändra tillbaka prestandainställningen, och vips var problemet borta.
Exempel: Här har jag ritat två spiraler med pennan på precis samma sätt. Den vänstra är med "bakgrundstjänster" vald, den högra med "program":

Som synes är musrapporteringen på den vänstra på tok för gles och sporadisk. Värt att notera också att jag har inga andra program som ligger och kör i bakgrunden under tiden (system idle ligger på 98%).
Jag har alltid gått i tron att mushanteringen är en av kärnprocesserna och således en bakgrundstjänst. Men så verkar alltså inte vara fallet.
Finns det nån här som har bra koll på Windows inre och kan berätta mer? Och finns det nån annan lösning än att flippa inställningen fram och åter beroende på aktivitet? (undantaget "använd en annan dator / använd dual boot" och liknande)
Mvh,
Linkowich (som varit forumledig ett tag! Hej på er förresten!

)