Forum > Demolåtar

tsmalmbe - Nu tändas tusen juleljus

<< < (6/7) > >>

tsmalmbe:

--- Citat från: 1up skrivet 03.12.2007, 00:19:09 ---Snackade med Dividend häromdagen efter att vi lyssnade mycket Ennio Morricones guldlåt från filmen "Den gode den onde den fule" och där finns vissling med. Vi funderade hur man gjorde en vissling som blev så djup och stor i rymden.

--- Slut citat ---

jag gillar och vissla, men alla avskyr mitt visslande. Nu kommer ingen mera undan det :). Där var motiven! Största delen av visslingen ligger väl i läpparna och tekniken, men en hel del märkte jag nog låg i mikrofonen och komprimeringen också. Dessutom låter de andra låtarna ju som om jagvar en såg, på gott och ont, men jämnt och ganskadjupt blir det ju slutligen.

freddy:

--- Citat från: david.roennlund skrivet 01.12.2007, 12:47:32 ---
Tycker det är lite lågt att klanka ner på någons dialekt :ph34r:

--- Slut citat ---

Jag tycker inte det. Jag klankade inte ner, jag sa bara vad jag tycker. Hur ofta får man inte förfina sitt engelska uttal vid inspelning t.ex? tsmalmbe skulle lätt kunna lära sig sjunga utan den finska accenten, det är jag helt övertygad om. Den är ganska svag och vissa meningar saknar den helt. Ofta kan man lära sig sjunga med bättre uttal än när man talar, samma gäller engelskan. Det hela beror väl på vad man har för referensramar.

Nog tjatat om detta, låten är i alla fall störtskön.

mahan:

--- Citat från: freddy skrivet 03.12.2007, 23:34:01 ---
--- Citat från: david.roennlund skrivet 01.12.2007, 12:47:32 ---
Tycker det är lite lågt att klanka ner på någons dialekt :ph34r:

--- Slut citat ---

Jag tycker inte det. Jag klankade inte ner, jag sa bara vad jag tycker. Hur ofta får man inte förfina sitt engelska uttal vid inspelning t.ex? tsmalmbe skulle lätt kunna lära sig sjunga utan den finska accenten, det är jag helt övertygad om. Den är ganska svag och vissa meningar saknar den helt. Ofta kan man lära sig sjunga med bättre uttal än när man talar, samma gäller engelskan. Det hela beror väl på vad man har för referensramar.

Nog tjatat om detta, låten är i alla fall störtskön.

--- Slut citat ---

KAn ju inte som finlanssvensk själv låta bli att ställa frågan, vilken dialekt tycker du Freddy vi borde lära oss, om inte finlandsvenska så....?

Harmonica mike:
För guds skull - inte STOCKHOLMSKA!!!
Låt noll åttorna få behålla sitt Liiiiiidingööö,så kör vi norrlänningar med jååå eller äre e´?

Skämta ba lite,för att avdramatisera det hela - "You can´t get what you ain´t got,and you can´t loose what yo´ve never had"

Citerad blues text,upphovs mannen har jag tyvärr glömt namnet på..Första senilitets stadiet?

Shit,jag skulle ju lyssna på ny verren oxå..Återkommer strax.

Back:Hoppas du inte är klar med denna,det distar rätt kraftigt eller så har mina nya lurar gett upp?
Eller provar du ett nytt grepp? Skojar bara,kolla det..

Mvh
Micael

1up:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 03.12.2007, 00:44:14 ---
--- Citat från: 1up skrivet 03.12.2007, 00:19:09 ---Snackade med Dividend häromdagen efter att vi lyssnade mycket Ennio Morricones guldlåt från filmen "Den gode den onde den fule" och där finns vissling med. Vi funderade hur man gjorde en vissling som blev så djup och stor i rymden.

--- Slut citat ---

jag gillar och vissla, men alla avskyr mitt visslande. Nu kommer ingen mera undan det :). Där var motiven! Största delen av visslingen ligger väl i läpparna och tekniken, men en hel del märkte jag nog låg i mikrofonen och komprimeringen också. Dessutom låter de andra låtarna ju som om jagvar en såg, på gott och ont, men jämnt och ganskadjupt blir det ju slutligen.

--- Slut citat ---

Yepp! Du lyckades bra med visslingen. Intressant också att läsa om fingertoppsvalen (som jag antar) av olika effektenheter för respektive spår.

Angående visslingen i Ennio Morricones verk kommer jag att tänka på att den ibland låter som en feedback-loop. Eller så tänker jag på Gandalfs vissling i Sagan om Ringen (som förövrigt det finns en patch i en moog vsti jag har som lät som den!). Hursom, att den växer kraftigt i styrka på ett "onaturligt" vis. Och med stor öppen rymdklang. Inte 1+1=2 lätt att förklara! Men nu har jag försökt.

Och keep on whisteling. Det kommer jag också göra.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion