Kontrollrummet

tsmalmbe - Nu tändas tusen juleljus

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

En sträng gick av på min akustiska, så det blev nylon istället.

Lite mer info för den som är intresserad:
- Orgeln är en Korg 03
- Orgelns reverb är TC Megareverb
- Virvelns reverb är TC Classicverb med UAD Dimension D
- Visslingens reverb/delay är RE-501
- Visslingen spelad in med en AT Pro37R
- Mikrofonen är AKG C2000 (sång, nylon)
- Basen är inspelad med Focusrite Tonefactory (bl.a optokompression kring 3dB) och mixad genom Pro VLA
- Sången är sjungen nära för att få proximity-effekt
- Sången är in-your-face -komprimerad med UAD LA-2A (upp till 10dB komprimering)
- Kören är inspelad "på klassiskt vis", ungefär 1 meter från mikrofonen
- All sång och kör är insplead genom Presonus Eureka, komprimerad och ekvaliserad på vägen in
- Elgitarren är spelad med kedjan JCM900->SM57/AudixD2->RSP2400->Art Pro Levellar->ADI8->
« Senast ändrad: 01.12.2007, 15:26:05 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Shit :D

Maffig kör i mitten där, helt underbart.

denna är klar och stängd för vrål hör jag.

man hör nästan i slutet, att en ride tickar en heavymetaldelen. Det vore klockrent som avslutning, två vändor sång  med maffiga kören och superdistade rammsteingitarrer :D

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
jAAADUUU.... :wub:

Mycke mer julstämning än detta blir det ju inte, verkligt snyggt arr, och stämmorna gillas stort!
LÅter aningen vasst i mina lurar men annars kan man gräva ner sågen :)

h.  Obbnästomten
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


freddy

  • Gäst
Coolt upplägg! Kan du inte försöka sjunga utan det finska uttalet? :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nej för bövelen! det vore som....öh..Arja sajonma sjön på skönska, eller nåt  :wacko:

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Hehe, har bara väldigt svårt att ta något seriöst när det sjungs med sådant uttal. Jag gillar verkligen tsmalmbes röst annars, den är kraftfull och fyllig. Jag är antagligen väldigt fördomsfull och trångsynt, men jag tror tyvärr att många håller med mig :)
Jag tror även att det är något som går att öva bort ganska enkelt, annars skulle jag inte påpeka det här. Men antagligen vill du inte det. :)

Hoppas du inte tar illa upp, jag gillar detta på många sätt och vis. Dock kan det bli bättre, i alla fall om man lever i min förutfattade och något trångsynta värld. :)

Denna kommer väl med på julskivan?



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hehe, har bara väldigt svårt att ta något seriöst när det sjungs med sådant uttal. Jag gillar verkligen tsmalmbes röst annars, den är kraftfull och fyllig. Jag är antagligen väldigt fördomsfull och trångsynt, men jag tror tyvärr att många håller med mig :)
Jag tror även att det är något som går att öva bort ganska enkelt, annars skulle jag inte påpeka det här. Men antagligen vill du inte det. :)

Hoppas du inte tar illa upp, jag gillar detta på många sätt och vis. Dock kan det bli bättre, i alla fall om man lever i min förutfattade och något trångsynta värld. :)

Denna kommer väl med på julskivan?




Tycker Freddy att du ska gräva i låten, för där finns åxå annat ån text. Och det är ju inte kanske så snyggt att börja lära en gammal hund sitta, vi har alla våra språk o diverse dialekter, som bara måste accepteras, eller så klämmer man på stopp, och tar följande låt!

Med all respekt  :)

johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Jag köper nästa P Diddy skiva, så vitt han byter hudfärg först.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Jag köper nästa P Diddy skiva, så vitt han byter hudfärg först.


Jag vet inte om jag håller med om din liknelse, eftersom det jag påpekade är möjligt att ändra. Det verkar som att du tog illa vid dig, så jag ber om ursäkt.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Härligt Tsm!
Mafffig kör,låtens absoluta höjdpunkt! Men kunde jag inte ana lite digital dist där under det kraftiga körpartiet? Jorå det är så..
Tänk att jag skulle få be dig lätta lite på master trycket.. Lite payback time där..he he :D
Jag gillar din röst,kraft full och bra uttryck,det är ju precis som du säger man styr inte över sin dialekt.Jag dras ju med min Norrländska bond dialekt,tycker det färgar snyggt.

Jag drar till med en 4:a då det är en cover.Full pott på kören dock!

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Tänk att jag skulle få be dig lätta lite på master trycket.. Lite payback time där..he he :D

Jag misstänker att det var den interna kedjan i min masterinprocessor som överstyrde, men my bad, och helt pga. lättja (wizarden kräver två knapptryck.. :) ). Har inte satt någon tid på sk. "mastering" överhuvudtaget, eftersom jag ändå skall göra det över hela skivan, och måste då beakta alla låtar i relation till varandra, pust. Dessutom är körerna i princip inta alls komprimerade. Försökte med 2-3dB komprimering och man hörde hur dynamiken gick helt förlorad. Det lät inte mera kör, utan klinisk studio. Mycket intressant  upplevt fenomen.

Nå, jag måste ändå se över mixen här, den är inte perfekt ännu på nåt sätt. Vass och bitsk är den åtminstone.

Dessutom stör det mig att jag inte fick tillräckligt luft i visslingen, utan att det blir sura toner här och där.

Underligt att ingen stört sig på mina darlings (reverb!)?

« Senast ändrad: 27.11.2007, 12:20:20 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Alright I see...
Reverbet,jo det är ju en del - men ibland så passar det in i låten.Visst,du kan automatisera det lite grann så du kapar några av de långa svansarna,men som sagt - det stör inte.Ibland när jag lyssnar på 80-tals musiken så förundras jag över reverb glädjen.Inget jag tänkte på när det begav sig för mer än 20 år sedan,det är mer ett fenomen som har kommit med min "mixeriiska" utveckling.Nu verkar ju alla vara inne på - ju torrare desto bättre..Skönt med lite avbrott från det.
Minns att jag utlovade dig ett munspel på den andra jul låten,jag har inte glömt bort det.Men nån i den tråden tyckte att visslingen var bättre/stämde in så jag la ner det..Kanske skulle kollat med dig först - sorry!! Det får bli på nåt annat istället,"du känner min brevlåda" :lol:
Anyway,jag förstår att du kommer att få svettas med masterings biten via alla skiftande genre och låtar - huga! Ingen avundsvärd sits,men nu väntar vi alla med spänning på vad som blifva månde..

Kör så det ryker!

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tänk att jag skulle få be dig lätta lite på master trycket.. Lite payback time där..he he :D

Jag misstänker att det var den interna kedjan i min masterinprocessor som överstyrde, men my bad, och helt pga. lättja (wizarden kräver två knapptryck.. :) ). Har inte satt någon tid på sk. "mastering" överhuvudtaget, eftersom jag ändå skall göra det över hela skivan, och måste då beakta alla låtar i relation till varandra, pust. Dessutom är körerna i princip inta alls komprimerade. Försökte med 2-3dB komprimering och man hörde hur dynamiken gick helt förlorad. Det lät inte mera kör, utan klinisk studio. Mycket intressant  upplevt fenomen.

Nå, jag måste ändå se över mixen här, den är inte perfekt ännu på nåt sätt. Vass och bitsk är den åtminstone.

Dessutom stör det mig att jag inte fick tillräckligt luft i visslingen, utan att det blir sura toner här och där.

Underligt att ingen stört sig på mina darlings (reverb!)?



Nog är det reverbdrypande, men det passar sig verkligen här!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
 :lol:

Fullständigt vansinnigt. Kören är underbar och fick med att hicka till. Resten är vinylback på loppis. Mera Rammstein som Emu sa.

Tjo!


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Haha, härlig julstämning!
Finlandssvenska är i min värld coolt, men lite ovant i musik faktiskt, men det funkar absolut här. Och det är ju ännu värre med folk som försöker sjunga med en konstlad dialekt.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Härlig låt , körerna i mitten ger mig känslan av röda arméns kör och det gillar jag  :)

Tycker det är lite lågt att klanka ner på någons dialekt :ph34r:

En riktig julklassiker som platsar perfa på skivan!

Tack o hej!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite tveksam till låten i början men när kören dundrade i mina lapptop högtale så de små membranen smekte mig i ansiktet viste jag att låten är hemma..

tony
att leva är att dö


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
lite tveksam till låten i början men när kören dundrade i mina lapptop högtale så de små membranen smekte mig i ansiktet viste jag att låten är hemma..

tony

Jäpp, grym tolkning på alla sätt! Finlandssvenskan sitter riktigt jäkla bra när kören kommer igång :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

lite tveksam till låten i början men när kören dundrade i mina lapptop högtale så de små membranen smekte mig i ansiktet viste jag att låten är hemma..

It is the highs and  lows that make the dynamics. Den skall låta lite ynklig stackare i början för att få önskad effekt vid kören :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lyssnat igen. den stela gitrarren och försiktiga sången i början är så klockrent mot mittenpartiet.

Angående finlandssvenska så pratar ni faktiskt mycket finare svenska än va vi "infödingar gör ofta". Ni artikulerar, uttalar hela ord, och rullande r. Här hemma försvinner hälften av bokstäverna.

klockrent :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
lite tveksam till låten i början men när kören dundrade i mina lapptop högtale så de små membranen smekte mig i ansiktet viste jag att låten är hemma..

It is the highs and  lows that make the dynamics. Den skall låta lite ynklig stackare i början för att få önskad effekt vid kören :)


Helt rätt.

Helt jävla rätt. lite nervös musikskola lektion 4 i början, stelt. O sen kommer pappa stabil och lägger rälsen på plats. Rejäla mansänglar med hår på bröstet.

Fan, jag hade HÖG volym på och när kören brallade på så ramlade jag baklänges. Och garvade. Framförallt ohyggligt charmigt.

Jag tycker den är helt perfekt. På all sätt lixom. Och naturligtvis ska du sjunga precis som du gör, på finlandssvenska. Mustigt och ballt. Hemtamt men ändå inte.

Som Arto Paasilinna sa: Ni svenskar är så ofinska.

tjing
Bengan
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad tsmalmbe

Bump. Ny vissling, ny mix, lite fixningar, lite mera basspel och så en slaskmaster.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Både vacker och stämningsfullt
och fullständigt Sovjetiska armens stora kör
Det är jul
det är å så bra

(något skarpt ljud, lite dizz?)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Snackade med Dividend häromdagen efter att vi lyssnade mycket Ennio Morricones guldlåt från filmen "Den gode den onde den fule" och där finns vissling med. Vi funderade hur man gjorde en vissling som blev så djup och stor i rymden.

Så kommer du och visslar, slump?, och den låter väldigt bra! Åt Ennio-hållet. Så det var en oväntat och trevlig överraskning. Förutom den maffiga kören förstås.


Utloggad tsmalmbe

Snackade med Dividend häromdagen efter att vi lyssnade mycket Ennio Morricones guldlåt från filmen "Den gode den onde den fule" och där finns vissling med. Vi funderade hur man gjorde en vissling som blev så djup och stor i rymden.

jag gillar och vissla, men alla avskyr mitt visslande. Nu kommer ingen mera undan det :). Där var motiven! Största delen av visslingen ligger väl i läpparna och tekniken, men en hel del märkte jag nog låg i mikrofonen och komprimeringen också. Dessutom låter de andra låtarna ju som om jagvar en såg, på gott och ont, men jämnt och ganskadjupt blir det ju slutligen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst

Tycker det är lite lågt att klanka ner på någons dialekt :ph34r:


Jag tycker inte det. Jag klankade inte ner, jag sa bara vad jag tycker. Hur ofta får man inte förfina sitt engelska uttal vid inspelning t.ex? tsmalmbe skulle lätt kunna lära sig sjunga utan den finska accenten, det är jag helt övertygad om. Den är ganska svag och vissa meningar saknar den helt. Ofta kan man lära sig sjunga med bättre uttal än när man talar, samma gäller engelskan. Det hela beror väl på vad man har för referensramar.

Nog tjatat om detta, låten är i alla fall störtskön.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

Tycker det är lite lågt att klanka ner på någons dialekt :ph34r:


Jag tycker inte det. Jag klankade inte ner, jag sa bara vad jag tycker. Hur ofta får man inte förfina sitt engelska uttal vid inspelning t.ex? tsmalmbe skulle lätt kunna lära sig sjunga utan den finska accenten, det är jag helt övertygad om. Den är ganska svag och vissa meningar saknar den helt. Ofta kan man lära sig sjunga med bättre uttal än när man talar, samma gäller engelskan. Det hela beror väl på vad man har för referensramar.

Nog tjatat om detta, låten är i alla fall störtskön.

KAn ju inte som finlanssvensk själv låta bli att ställa frågan, vilken dialekt tycker du Freddy vi borde lära oss, om inte finlandsvenska så....?

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
För guds skull - inte STOCKHOLMSKA!!!
Låt noll åttorna få behålla sitt Liiiiiidingööö,så kör vi norrlänningar med jååå eller äre e´?

Skämta ba lite,för att avdramatisera det hela - "You can´t get what you ain´t got,and you can´t loose what yo´ve never had"

Citerad blues text,upphovs mannen har jag tyvärr glömt namnet på..Första senilitets stadiet?

Shit,jag skulle ju lyssna på ny verren oxå..Återkommer strax.

Back:Hoppas du inte är klar med denna,det distar rätt kraftigt eller så har mina nya lurar gett upp?
Eller provar du ett nytt grepp? Skojar bara,kolla det..

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 04.12.2007, 00:29:21 by Harmonica mike »


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Snackade med Dividend häromdagen efter att vi lyssnade mycket Ennio Morricones guldlåt från filmen "Den gode den onde den fule" och där finns vissling med. Vi funderade hur man gjorde en vissling som blev så djup och stor i rymden.

jag gillar och vissla, men alla avskyr mitt visslande. Nu kommer ingen mera undan det :). Där var motiven! Största delen av visslingen ligger väl i läpparna och tekniken, men en hel del märkte jag nog låg i mikrofonen och komprimeringen också. Dessutom låter de andra låtarna ju som om jagvar en såg, på gott och ont, men jämnt och ganskadjupt blir det ju slutligen.


Yepp! Du lyckades bra med visslingen. Intressant också att läsa om fingertoppsvalen (som jag antar) av olika effektenheter för respektive spår.

Angående visslingen i Ennio Morricones verk kommer jag att tänka på att den ibland låter som en feedback-loop. Eller så tänker jag på Gandalfs vissling i Sagan om Ringen (som förövrigt det finns en patch i en moog vsti jag har som lät som den!). Hursom, att den växer kraftigt i styrka på ett "onaturligt" vis. Och med stor öppen rymdklang. Inte 1+1=2 lätt att förklara! Men nu har jag försökt.

Och keep on whisteling. Det kommer jag också göra.
« Senast ändrad: 04.12.2007, 00:37:01 by 1up »


Utloggad tsmalmbe

Back:Hoppas du inte är klar med denna,det distar rätt kraftigt eller så har mina nya lurar gett upp?
Eller provar du ett nytt grepp? Skojar bara,kolla det..

Det låter riktigt riktigt asigt märker jag nu när jag orkar lyssna ända till körpartiet :)

Nåja, det skall jag fixa oberoende asap.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok lyssnar på mastern. fett ös!

Dock frågar jag mig fortfarande hur detta skulle låta med ett gitarrriff som kommer in på slutet, och orkester som blåser på som fan när änglakören kommer in... ;)
Men det visste du :)

(Fick ihop nåt, men det lät inte särskilt bra alls. Kan vara kören och delvis "kyrkoorgeln" som tar livet av blåset om man bara lägger det ovanpå... För många frekvenser eller nåt :) Blev rörigt...)

https://soundcloud.com/user7789882