Kontrollrummet

equality - Vinternatt Avslutad tråd

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Vinternatt
ARTIST/GRUPP: equality
GENRE: jazz
LÅTLÄNGD: 2:12
KOMPOSITÖR: e
TEXT: e
SÅNG: e
INSPELNINGSÅR: 2006
FORMAT: mp3

Verkade så mysigt med julskivegemenskapen att jag satt och filade på nåt men det blev patetiskt. Tänkte då på den här som har ett par år på nacken och det behövde ju inte var nyskrivet? Ingen julstämning, mera inför mellandagsrean... men kanske ändå? Rätt årstid i alla fall... :rolleyes:

Ny sång  K 2 Yes, nytt piano delvis och nivåjusteringear.

« Senast ändrad: 27.11.2007, 18:53:34 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
DEnna gillade jag  när jag lyssnade inatt. Finns någon pianofigur som blir för trudelluttitg, anars är det bra.

Kanske en liten kör någon stans av någon av damerna här, så sitter den :)


jätteskönt ljudlandskap, verkligen vinternatt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Vinter natt..Javisst! Lite små jazzigt så där,med en skön stämning.Jag håller med Emu,en kvinnlig pipa som ligger och ooar lite bakom din sång skulle förgylla denna.Bra mix i denna..

Shit munspel!
Men va faen? Och bra lirat är det oxå! Imponerad! Skitsnyggt!!! Dock lirat med ett D-spel..jag hade föredragit ett G-spel och lir i tredje position - moll!! Men det funkar,fast lite disharmoni..

Härligt Mikey,om du har filerna kvar så skulle det inte skada med en översyn på pianot,delar Emu:s uppfattning.Har du det inte - så är det bara att köra så det ryker..

Starkt jobbat!

Mvh
Micael


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Jätteskön låt! Har hört om förslaget om körstämma från mig och självklart, jag provar jättegärna! Vi kan väl höras om text och var kören ska läggas?

Sjunger gärna lite ikväll så hör av dig så fort du kan Eq!

/Åsa
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ny sång med K2:an och du är hemma....kalasfeel......

Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Skönt jazzgung ända till breaket vid 2:17, och vad händer det där, trummorna kommer snubblande in, lämna bort den trumansatsen, passar in i stämningen alls. O pianospelet sitter inte riktig vid 2:20 framåt, låter lite krampaktigt försökt aningen sura ackord, men vid 2:45 är pianot på plats igen, med små snygga stick
Munspelet snyggt lirat men för hög volym nu, och bredda med lite reverb kanske.

Snyggt sjunget, och ska bli kul att höra denna låt med stämmor! :)

h..    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
En långsamt böljande sak som snyggt stödjer och litar på sången.

Läser om önskan om körer som bl.a. ooar. Hm... ställer mig tveksam. Hellre som oroar. Men skulle hellre höra en vers/ett stick sjungas av en annan röst gärna kvinnlig.

Håller med Mahan om att trumbreaket inte är hellyckat. Där är även pianot lite väl tjockrivigt med lite timingproblem. Lite mer avslappnat så hade det nog låtit bättre.

Citera
Shit munspel!
Men va faen? Och bra lirat är det oxå! Imponerad! Skitsnyggt!!! Dock lirat med ett D-spel..jag hade föredragit ett G-spel och lir i tredje position - moll!! Men det funkar,fast lite disharmoni..

Vad är egentligen problemet HM? Frågar för att förstå och lära. Jag hör inge problematiska dissonanter. Å andra sidan gillar jag ofta sådant.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag är nog mer inne på en motstämma än en ooooo-kör. en fristående men åndå ihopflätad sak, som sjunger en ytterligare aspekt på saker o ting. eller bekräfter, eller dementerar.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ny version högst upp. Ny sång, Röde-mickar denna gång, nytt (el-)piano. Svarar bättre senare. Åsa ska lägga på stämmor så det är lite brådis. :rolleyes:
Funkar nivåerna?
« Senast ändrad: 25.11.2007, 21:58:22 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
JAvist EQ!

Nu funkar det vid breaket, egentligen så låter det skitsnyggt nu, och pianot hänger med på resan, snyggt
Men munspelet e fortfarande för hårt o kanske lite torrt.

Jäkla snyggt annars , bara en nivå att skruva på , enligt min åsikt! :D



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Låter ju riktigt bra åtmistone i mina högtalare en riktigt mysig låt snyggt jobbat! B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
En långsamt böljande sak som snyggt stödjer och litar på sången.

Läser om önskan om körer som bl.a. ooar. Hm... ställer mig tveksam. Hellre som oroar. Men skulle hellre höra en vers/ett stick sjungas av en annan röst gärna kvinnlig.

Håller med Mahan om att trumbreaket inte är hellyckat. Där är även pianot lite väl tjockrivigt med lite timingproblem. Lite mer avslappnat så hade det nog låtit bättre.

Citera
Shit munspel!
Men va faen? Och bra lirat är det oxå! Imponerad! Skitsnyggt!!! Dock lirat med ett D-spel..jag hade föredragit ett G-spel och lir i tredje position - moll!! Men det funkar,fast lite disharmoni..

Vad är egentligen problemet HM? Frågar för att förstå och lära. Jag hör inge problematiska dissonanter. Å andra sidan gillar jag ofta sådant.

Det är inget problem DG.
Men till moll så lirar man i tredje eller fjärde position,om man inte kör chromatiskt vill säga(grymma till moll positionerna).Det heter så i munspels världen.Enkel förklaring är att man inte har de toner som behövs för moll lir på ett vanligt blues munspel.Typ som om du skall spela moll pentatoniska skalan på gitarr till en dur låt..eller ignorerar de svarta på pianot om du lirar nåt bluesigt.Det handlar således om "blå" toner..


Sorry för off topic Mike,blev tvungen att förtydliga lite åt DG..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja jag glömde ju bort att lyssna på version 2..

Då kör vi:
Ser ut som om jag måste invänta Åsa:s bidrag till denna..Jag tyckte ju att förra verren höll.Antar att du gjort nåt åt pianot, nu flyter det bättre - eller så var jag bakis i morse.. :lol:

Kanske Johan har en poäng i munspels nivån?

Nästan klart då får jag väl säga,med tanke på vad som ska dit..

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tyvärr helt missat ettan här
Men tvåan då
En sugande, kamellunkande nattklubbs-takt - Läckert!
Pianobar-piano - snyggt
Tänker - en låt skriven för Svante Turesson - Lill Lindfors
Shit vilket munspel - Så bra - Imponerande
Ska bil kul att höra Lill, menar Åsa
Välommmen till Julkrubban!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
...dementerar.
:)

Vafalls!?  :o  :huh:

Skapar spänningar, motbilder osv.


Du menar nåt sånt här där kören sjunger -inte i natt? test
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Emu: Tackar. Jo ändrat piano fr o m ver 2.
Harmonica mike: Tjena! Det är lugnt. Munspelet är samplat. Femsekunders licks som jag satt ihop...  -_- Ja,
vad gör man när man inte kan.  :( Men jag frågade dig en gång tiden...  :rolleyes:
Åsa: Ja, har ju hunnit snöa en halvmeter (nej då) sen du skrev det. Men ska bli jättekul att klistra och klippa lite så här i julpysseltider...  :P
Emulator: Japp. Fattar. Tnx.
karl: K2 innebär rätt stor skillnad. Fixat. Tnx.
mahan: Som sagt visste att pianosolot inte skulle gillas. Gjorde om detta. Tack för lyssning och viktiga tips!
SYNTH: Tack så jättemycket!  :)
DåligtGehör: Stick har du rätt i. Hmm. Hinner inte den här vevan. Kanske senare. Tnx
mahan: Skruvar för fullt. Kommer snart en tredje version. Hoppas du hänger med. Tack!
Harmonica mike: Tack för ovärderlig feedback! Skruvat på munspelet en del som nog lät för vasst. Hoppa den skall bli klar ikväll.
cykeln: Underbara associationer. Svante och Lill gillar jag. Samplat munspel som sagt (en till i klubben...). Tack för fina recensioner!
« Senast ändrad: 26.11.2007, 20:09:45 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
jaa...kalas och vilket bra munspel... gillar   /  karl :rolleyes: B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Medhåll... jazzvintervisor finns det för ont om ;)

Tycker kanske munspelet låter mindre levande än ett riktigt?  :unsure:
Det som det spelar låter bra dock :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
karl: Samplat som sagt. Pinigt men så är det.
Dividend: Tackar. Inte riktigt levande nej...


TACK alla för alla för feedback! Nu lagt upp en förhoppningsvis färdig version med Åsas ljuvliga stämmor här:

Vinternatt version 3 med Åsa
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
60-talssoundet på munspelet är jätteskönt. En nypa extra reverb på för att blanda in i musiken en smula mer tro?

Själva rytmen/kompstilen är okänd för mig. Gillar den. Kul att höra nytt och fräst. Vad kan man kalla den?

Wurresolot är nice. :) Sköna sounds overall.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack etupp! Kul att du gillar groovet. Ny version med Åsa under färdiga. Avslutar denna tråd.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves