Kontrollrummet

Biscuit Barney - Var e du

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
OBS: FUL-BUMP  :)

Har uppdaterat trådhuvudet med en Soundcloud-länk för dom/oss som gillar den varianten.  ^_^


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Sjukt bra det här! men det har jag skrivit tidigare  :D Hur går det med samarbetet?..något nytt på gång?  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sjukt bra det här! men det har jag skrivit tidigare  :D Hur går det med samarbetet?..något nytt på gång?  :)

Jodå, vi jobbar på en ny för tillfället. Liiite rockigare. Just nu är bollen hos Tompa för insjungning av lite skarpa sångspår. Slasksångsfasen är avklarad  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
'Var e du' växer varje gång jag lyssnar!
Så djävla bra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se
Biscuit Barney - Oavsett var du ligger i produktionen, så tycker jag mycket om låten - Bra tät stämning, Vacker, kanske lite stillastående, men det är kanske meningen? Men sången !! då menar jag inte rösten - Men i mixen så tycker jag att ska ligga betydligt längre fram, och inte som nu som det känns "en del av kören" - När det gäller texten så är jag inte rätt person att bedöma den. Jag har inte gjort en enda text under hela min aktiva musikerkarriär - Så en textförfattare är vad jag behöver Men tummen upp  :) från clastrofobi

Så då har vi äntligen fått sjunga in låten ordentligt och gjort en slutmix!!

hoppas ni fortfarande gillar det


Ny version 28/8 2009 som Tsmamble mastrat  till First Harvest projektet

(Hej!!

Jag är helt ny på forumet (se presentation) så jag har inte hunnit ge nån feeback på någon annans verk än. Hoppas att ni vill ge mig lite av er tid ändå.

Detta är en låt som jag gjort musiken till och sen skickat ner till min kompis i skåne som fick göra melodi och text samt sjunga in. Tyvärr så har han inte nån vidare inspelningsutrustning än utan bara en billig dyn. mic och ingen medhörning så sången är slasksång som jag försökt skruva till någorlunda. Det ska sjungas in ordentligt den dan han kommer upp och hälsar på (jag bor i stockholm....dock född och uppvuxen i skåne).

Vad tycker ni? Produktion, kvalité, utförande....allt e välkommet
)

Med spänning

jonnerstone

LÅTNAMN: Var e du
ARTIST/GRUPP: Biscuit Barney
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD:4:41
KOMPOSITÖR:Michael Ehrnstén
TEXT OCH MELODI: Thomas Ericsson
PRODUCENT:Michael Ehrnstén
EV. MEDVERKANDE:Thomas Ericsson & Michael Ehrnstén
INSPELNINGSÅR:2007
FORMAT: mp3



                 VAR E DU
             
GRÄSET GROR OCH VÄXER UPP I SKYN
MEN HÄR STÅR JAG NERSJUNKEN I DYN
VI HADE DET SÅ BRA
SÅ BRA MAN BARA KAN
MEN KVAR É BARA JAG, SEDAN DU FÖRSVANN

VAR É DU.......JAG HAR LETAT ÖVERALLT
VAR É DU.......HÄR É MÖRKT OCH KALLT
VAR É DU NU

DAGEN GRYR OCH SPRIDER ALLT SITT LJUS
MEN HÄR ÄR JAG I DETTA TOMMA HUS
DU LOVADE MIG ALLT
ALLT JAG VILLE HA
MEN DET JAG VILLE HA, FINNS EJ LÄNGRE KVAR

VAR É DU.......JAG HAR LETAT ÖVERALLT
VAR É DU.......HÄR É MÖRKT OCH KALLT
VAR É DU NU

TIDEN GÅR OCH LÄKER ALLA SÅR
ÅTMINSTONE HÖR JAG ATT DE SÄGER SÅ
HÄR OCH NU ÄR SÅ MAN BÖR LEVA
MEN DÄR OCH DÅ ÄR ALLT JAG KAN FÖRSTÅ




https://soundcloud.com/biscuit-barney/var-e-du
Clas Svanberg /clastrofobi :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Biscuit Barney - Oavsett var du ligger i produktionen, så tycker jag mycket om låten - Bra tät stämning, Vacker, kanske lite stillastående, men det är kanske meningen? Men sången !! då menar jag inte rösten - Men i mixen så tycker jag att ska ligga betydligt längre fram, och inte som nu som det känns "en del av kören" - När det gäller texten så är jag inte rätt person att bedöma den. Jag har inte gjort en enda text under hela min aktiva musikerkarriär - Så en textförfattare är vad jag behöver Men tummen upp  :) från clastrofobi



Hejsan, hade helt missat ditt inlägg. Kul att det gillas. Låten och prodden är sen länge tillbaka färdig och vi kommer inte att göra mer på denna. Isf blir det kanske en nyinspelning (där vissa element från denna versionen får följa med)
Sången befinner sig precis där den ska för att samspela med stämningen i låten, där sången blir en del av låtens sound istället för som brukligt är ligga ovanpå.
Det är ju givetvis en smaksak, men såhär gillar vi det  :)

Måste bara påpeka att jag tycker ditt resonemang kring texten är lite märkligt "När det gäller texten så är jag inte rätt person att bedöma den. Jag har inte gjort en enda text under hela min aktiva musikerkarriär". Jag har inte gjort en enda spelfilm under hela mitt liv men jag kan ändå bedöma om jag tycker en film är bra eller dålig. Dom flesta människor som lyssnar på musik är varken musiker eller textförtattare men dom kan ju ändå ha en åsikt och bedömma utifrån deras smak....eller?  :unsure: :D

Ja ja, bara en liten parantes. Skitkul att du gillar låten och tog dig tid att skriva några rader....uppskattas!!  :) :wub:

/Micke


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Var e du är en av mina absoluta favvisar. I mina öron är den så bra, att jag inte ens reflekterat över texten, så bra är den!
Och sången får mig att älska skånskan, precis som då Tekla en gång trollband mig med sin röst eller mat-Tina med sitt sommarprogram i radion för några år sen...  :wub:

Ni är bra ambassadörer för språket helt enkelt!
« Senast ändrad: 25.05.2013, 15:29:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Var e du är en av mina absoluta favvisar. I mina öron är den så bra, att jag inte ens reflekterat över texten, så bra är den!
Och sången får mig att älska skånskan, precis som då Tekla en gång trollband mig med sin röst eller mat-Tina med sitt sommarprogram i radion för några år sen...  :wub:

Ni är bra ambassadörer för språket helt enkelt!

Tack  :wub:


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket bra låt! Personligen gillar jag dock "Kvicksand" bättre, den har ett magiskt "lyft" i refrängen!  :wub:
Vad gäller den här låten - den höga tonen vid "Var...." klarar du att sjunga den så högt eller är den
manipulerad mha Melodyne eller något liknande verktyg? Skitsnyggt är det hur som helst!
Min personliga uppfattning är att sången är lite för lågt mixad, speciellt vid "Tiden går...." i slutet.
Men det är jag säkert ensam om att tycka!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Bra låt, snyggt syntintro, bra text - starkt jobbat! :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snygg produktion - även om jag inte är så förtjust i tunga synthmattor
Tycker sången är för låg - särskit mot slutet
Det som är riktigt bra är refrängmelodin och sången där  :wub:
Ser att du skiljer på kompositör och melodiskapare - så har jag aldrig tänkt att man kan dela upp
Alltid tänkt att den som gjort melodin är kompositör  :wacko:
Texten är väl ingen höjdare - läste den innan jag lyssnade och uppfattade den som en svenkstoppstext -  lite nödrimsaktig  :)
Men som sagt - snyggt är det!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Mycket bra låt! Personligen gillar jag dock "Kvicksand" bättre, den har ett magiskt "lyft" i refrängen!  :wub:
Vad gäller den här låten - den höga tonen vid "Var...." klarar du att sjunga den så högt eller är den
manipulerad mha Melodyne eller något liknande verktyg? Skitsnyggt är det hur som helst!
Min personliga uppfattning är att sången är lite för lågt mixad, speciellt vid "Tiden går...." i slutet.
Men det är jag säkert ensam om att tycka!  :)
/Asti


Tackar tackar. Tonen Tompa tar är äkta. Det enda jag gjort är att justera ingången på tonen liten då det var en liten otight snabb glidning upp till tonen.
Angående sången i slutet så är sången medvetet sänkt några decibel där för att glida in mer i outromusiken. Det är nog t.o.m så att sången är lite för stark där.

Tack för tyck

Bra låt, snyggt syntintro, bra text - starkt jobbat! :wub:

Tackar  :)

Snygg produktion - även om jag inte är så förtjust i tunga synthmattor
Tycker sången är för låg - särskit mot slutet
Det som är riktigt bra är refrängmelodin och sången där  :wub:
Ser att du skiljer på kompositör och melodiskapare - så har jag aldrig tänkt att man kan dela upp
Alltid tänkt att den som gjort melodin är kompositör  :wacko:
Texten är väl ingen höjdare - läste den innan jag lyssnade och uppfattade den som en svenkstoppstext -  lite nödrimsaktig  :)
Men som sagt - snyggt är det!


Kul att du gillar. Texten är väl inte kanske Tompas bästa men jag tycker ända att den funkar och har en hyffsat hög verkshöjd. Det är ju givetvis en smaksak.
Just på den här låten blev man tvungen att skilja på musikkompositionen och text & melodi. Jag hade haft den här låten liggandes utan sång på hårddisken en längre tid eftersom jag kört fast och inte hittade nån melodislinga som jag tyckte passade. Allt jag gjorde lät trist. Men då ringde Tompa upp mig, han hade nyligen köpt ljudkort och grejer och var sugen på att börja sjunga igen efter ett längre uppehåll, så han frågade mig om jag hade nån låt liggande som han kunde ha att leka med. Så jag skickade den instrumentala version av denna låt som jag hade och efter ett tag fick jag ett mail av Tompa där han sjungit in en melodi och text över min instrumentala version. Jag tyckte melodin funkade perfekt och till sist hade vi en färdig låt som nu också innehöll en melodi och en text, därav seperationen  :)

Så  :)

Micke
« Senast ändrad: 27.05.2013, 15:43:15 by jonnerstone »