Kontrollrummet

Portabelt schysst ljudkort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag ska flytta och har inte plats för mina klumpiga prylar, dessutom kommer jag inte att ha tid för större projekt på några år, så nu har jag tänkt köpa lite mindre och smidigare prylar. Jag har därför tänkt sälja mitt RME Fireface 800 för att köpa något mindre kort.

Jag vill ogärna måla in mig i ett hörn, så jag vill helst ha ett ljudkort med möjlighet att att ha helst ytterligare 8 kanalar in digitalt, men det räcker med två analoga ingångar. Eventuellt kan jag tänka mig att skaffa ett ljudkort med endast digitala anslutningar, men föreslå gärna en helhetslösning i så fall :)

Jag har spanat lite på exempelvis Apogee Mini-Me, men har den utgått? Varför i så fall? Den går väl att ansluta via USB och använda som interface? Den har dock inga digitala ingångar vad jag vet, och dessutom ingen DA så det blir ju en ganska dyr lösning. Samma sak med Duet, den känns lite för minimalistisk för mig tror jag, även om den är väldigt sexig.

Föreslå gärna prylar i alla prisklasser! Mina preferenser är ungefär antingen högkvalitativt och prisvärt eller billigt och prisvärt. Nyckelord prisvärt, med andra ord, så att det går att få igen en del av pengarna någon gång. ;)

Just det, anslutning får gärna vara firewire. Har en Macbook så jag har dessvärre inte FW800 så kortet måste kunna strömförsörjas med vanlig nätkabel. Är det USB är det väl ok antar jag, men förstår inte riktigt vad det skulle vara bra för...
« Senast ändrad: 22.11.2007, 10:43:38 by Torwald »
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
motu ultralite..
over & out!!!  B)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Hmmmm... Får fortfarande dåliga vibbar när jag hör MOTU efter allt strul jag hade med mitt 828mkII. Hur är presen i ultralite jämfört med 828mkII? De som satt i mitt 828 var väl inte så jätteroliga, och ska man bara ha två inbyggda är det ju kul om de är lite transparenta och luftiga.

Det har ju fått bra kritik iofs, kan ju vara värt att kolla in... Är det stort och klumpigt? :)
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Hmmmm... Får fortfarande dåliga vibbar när jag hör MOTU efter allt strul jag hade med mitt 828mkII. Hur är presen i ultralite jämfört med 828mkII? De som satt i mitt 828 var väl inte så jätteroliga, och ska man bara ha två inbyggda är det ju kul om de är lite transparenta och luftiga.

Det har ju fått bra kritik iofs, kan ju vara värt att kolla in... Är det stort och klumpigt? :)
de e knappt halvrack, och låter klockrent.. har använt en polares, och det är klockrent.. jag kommer köpa mig ett själv om ngra månader o ha till min laptop!!!!
preamparna låter bra, men har, om jag itne missminner mig, en tendens att överstyras lite för lätt..
men innan de överstyr låter de bra, och lagom luftigt.  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Det var det jag befarade =/ Har ingen extern kompressor nu över huvud taget, och när man spelar in lajnad signal från typ bas och gitarr känns det ändå som att det är väldigt användbart med lite extra headroom. Har verkligen ingen användning för typ 60dB gain eller vad det är i preampsen om de ändå har noll headroom.

Som sagt kan ju vara värt att kolla in, men fler vittnesmål om preampsen hade kanske varit bra!

Tack för tipset mr!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Kolla in Appogee Duet. Har dock inga digitala anslutningar.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Kolla in Appogee Duet. Har dock inga digitala anslutningar.
Jo jag vet, det var därför jag skrev det i första inlägget ;)

Klart intressant, men som sagt kanske lite för begränsande.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Mbox2 ? mini?

finns FW/USB.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
1. Mini uppfyller ju inte några av mina kriterier, det stödjer väl bara uppspelning? :)
2. mbox känns inte som ett väldigt roligt alternativ. För det första gillar jag inte konstruktionen (samma volymreglage för utvolym och hörlurar, exempelvis) och sedan tycker jag den känns lite plastig och halvbra kvalité. Ställer mig dessutom ganska principiellt emot PTLE ;)

Tack för tipset ändå! =)
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mini kan man spela in på, du tänker på micro kanske?

:) eller vafan de nu heter
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Ja, förlåt, tänkte på micro. Och min kommentar angående mbox syftar med andra ord på mini.

Minin är ändå lite sexig, men inte riktigt vad jag söker tror jag. För det första bara en ingång (vill helst ha två, särskilt om det inte finns någon annan ingång) och så vill jag som sagt inte go pro tools igen. Nu blir det logic hade jag tänkt, ska se vad jag tycker om det. Tyckte 8:an verkade så het.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Om du har pengar så kan jag rekommendera TC's Studiokonnekt 48. Allt i ett burk. T.om reverb på lyssningen för sångaren ;) / Mikke

http://www.tcelectronic.com/StudioKonnekt48.asp


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Om du har pengar så kan jag rekommendera TC's Studiokonnekt 48. Allt i ett burk. T.om reverb på lyssningen för sångaren ;) / Mikke

http://www.tcelectronic.com/StudioKonnekt48.asp
Ohh, den hade jag inte sett förut! Har inte så bra koll på TC. Sexiga specs och mycket bells and whistles. Dock är den ju ännu mindre portabel än mitt fireface :D Det lutar nog åt att jag säljer av allt rackkrafs nämligen och då känns det tyvärr väldigt osmidigt att ha en enda rackenhet kvar :( Fint tips dock :)

Ultralite känns nog mest aktuellt såhär långt!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Implasticyde

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • Elevate studio
Om du har pengar så kan jag rekommendera TC's Studiokonnekt 48. Allt i ett burk. T.om reverb på lyssningen för sångaren ;) / Mikke

http://www.tcelectronic.com/StudioKonnekt48.asp
Oh! En användare som har ett Konnekt 48 :wub:
Använder du Windows eller OS X till ditt Konnekt 48? Om OS X, vilken version och vad för Mac använder du? :)