Kontrollrummet

UAD LA-2A vs. Antress LA-2A vs. ART Pro VLA

Omröstning

Vilken kompressor är bäst / kategori?

A-1.wav
1 (2.9%)
A-2.wav
5 (14.3%)
A-3.wav
8 (22.9%)
B-1.wav
5 (14.3%)
B-2.wav
1 (2.9%)
B-3.wav
7 (20%)
C-1.wav
2 (5.7%)
C-2.wav
0 (0%)
C-3.wav
6 (17.1%)

Antal personer som röstat: 12

Omröstningen har avslutats: 12.03.2007, 14:53:02

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Men förklaringen till att VLA'n har mindre (svagare) toppar borde bero på en snabbare attack än LA2'an.

Det är givetvis möjligt, men då borde det också höras som ett mera komprimerat resultat, alltså så att ansatserna på virveln skulle låte mera squishigt. Eller?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Detta blir en bump.

Tillika finns det en möjlighet för att som gillade upplägget och använder DIGG att säga sitt här:

http://www.digg.com/music/UAD_LA_2A_vs_Antress_LA_2A_vs_ART_Pro_VLA
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Har missat detta test!
Men måste säga (då jag äger Uad-1 LA2A) att det var synd att testet gjordes på trummor iom att LA2An (UAD) inte funkar bra på trummor (vet många som håller med mig i detta) däremot så funkar den finfint på framförallt sång men även bra på tex piano!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad tsmalmbe

Testet kan köras på nytt med samma grejer på sång. Det som var problemet med sång var att jag inte kan sjunga. Så om någon frivillig näktergal lägger upp en vacker välinspelad solosång, så komprimerar vi en gång till. Samma gäller riktigt akustiskt piano förstås.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Testet kan köras på nytt med samma grejer på sång. Det som var problemet med sång var att jag inte kan sjunga. Så om någon frivillig näktergal lägger upp en vacker välinspelad solosång, så komprimerar vi en gång till. Samma gäller riktigt akustiskt piano förstås.


Kan inte någon spela in något på piano eller annat lämpligt!


Utloggad BozoB

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Vid ny test skulle det vara trevligt om la2an i Liquid Mixen kom med också...


Utloggad tsmalmbe

Vid ny test skulle det vara trevligt om la2an i Liquid Mixen kom med också...

Tyvärr äger jag inte en sådan, och KR har inte tillräckligt "namn" här i Finland för att det skulle räcka till för att låna en.

Om nån annan vill stå till tjänst, är det ju OK förstås. Samma audiospår, samma inställningar etc. etc.

Själv skulle jag vara intresserad av en riktig LA2A ;)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Kan någon ladda upp Antress LA-2A eftersom jag inte hittar den på http://antress.myweb.hinet.net/

EDIT: Behövs inte, hittade den (under namnet Modern VLME).


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil


Detta var intressant!

Ju mer man lär sig, ju mer begriper man vad Ni "studiorävar" håller på med.

Gratis eller "kosta billigt"  :wub: i all ära, men Antress verkar klara sig bra, om man är lite försiktig förstås.


Vänligen
Gubben i Kalmar

PS Grilla Antress lite mera mot proffsprylarna DS
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil



Jag ska bara släng in en "Brasklapp".


På KVR läste jag att Antress har gjort sina plugga i ett program som heter: SynthMaker. Antress pluggar skulle av den anledningen vara ointressanta. Man menade att GUI är stulet och pluggarna försöker inte ens efterlikna originalen i sitt arbetssätt och karaktär.


I vilket fall som hällst, är Er test intressant!


Vänligen
Gubben i Kalmar  :D

Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Varför skulle de vara ointressanta för att de har gjorts med Synthmaker? Om de låter bra så är de väl intressanta? Men visst, man kanske kan argumentera att de inte är några riktiga kloner av någon gammal kompressor.

Jag gjorde just om lyssningstestet igen, utan att komma ihåg vilken som var vilken, och röstade faktiskt på Antress både i kategori A och B! Antar att jag gillar de lite hårdare och "knäppigare" ljudet i de exemplen. Men frågan är ju om det inte går att få till ett liknande ljud från båda de andra kompressorerna... I kategori C t ex så låter ju C-2 betydligt mer komprimerat än C-3 och här känns det som det som avgör är ifall man gillar hårt komprimerade trummor eller inte snarare än att man bedömer karaktären på olika kompressorer. Men det är ändå alltid intressant att göra blindtest tycker jag!
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil


Jo vist är det sant. Det verkar som KVR-forumisterna är "teknikorienterade" och kanske hade lite högre förväntningar på, i synerhet Antress "Vintage serien".

Personligen är "Analogern" och en av vintagekompressorerna (1176 klon) mina favoriter. Om kompressorn funkar som originalet eller inte vet jag inget om. Men den är lättskruvad och jag får en förväntad effekt.

Den testade Antress klon har tycker jag är svårskruvad.

Vänligen
Gubben i Kalmar

Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar