Kontrollrummet

UAD LA-2A vs. Antress LA-2A vs. ART Pro VLA

Omröstning

Vilken kompressor är bäst / kategori?

A-1.wav
1 (2.9%)
A-2.wav
5 (14.3%)
A-3.wav
8 (22.9%)
B-1.wav
5 (14.3%)
B-2.wav
1 (2.9%)
B-3.wav
7 (20%)
C-1.wav
2 (5.7%)
C-2.wav
0 (0%)
C-3.wav
6 (17.1%)

Antal personer som röstat: 12

Omröstningen har avslutats: 12.03.2007, 14:53:02

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

UAD LA-2A vs. Antress LA-2A vs. ART Pro VLA

Då var det tid igen. Denna gång har vi lärt oss lite från kritiken. Alltså: färre filer, färre kompressorer och mindre filstorlek.

I dag tar vi oss an 3 kompressorer, två pluggar och en hårdvara.
- UAD-1 LA-2A: En trogen emulation av den riktiga LA-2A:n. Cirkapris 550€ (kort + plugg)
- Antress LA-2A: En annan variant av temat emulerad LA-2A. Gratis.
- ART Pro VLA: Hårdvara, optisk rörkompressor. Cirkapris 450€.







Vad är det vi testar egentligen?

Så vad vill vi komma fram med i detta test? Kanske följande frågor är viktiga att ställa: Kan jag nöja mig med en gratisvariant? Blir det på riktigt bättra med hårdvara? Är det värt att satsa på ett DSP-kort? Hur låter dom i relation till varandra? I vilka situationer hör man skillnad?

Materialet

Dagens material är igen trummor. Ett enkelt trumspår inspelat av Elof. Trumspåret har lite finslipande ekvalisering och lite tillagt rum för att få fram skillnaderna i kompressorerna. Både det oslipade spåret, och det slipade materialet kommer med som referensspår. Testet är gjort på det slipade materialet.

Kompressorerna har körts i tre kägen: lite kompression ( A ), medelstark kompression ( B ) och kladdig kompression ( C ). Här under ser ni de ungefärliga inställningarna. Inställningarna kunde inte göras 1:1 ens mellan de två pluggarna, eftersom resultaten var såpass olika då. För testens skulle har jag således rattat till 3 olika inställningar på UAD LA-2A, och därefter försökt få liknande inställningar/sound på de andra kompressorerna.

ART Pro VLA har körts genom ett RME ADI-8 Pro (ljudkort: Motu 828 mk2).

UAD: gain 50, PR 30
UAD: gain 60, PR 50
UAD: gain 80, PR 80

VLA: threshold -4 ratio 4:1
VLA: threshold -7 ratio 4.5:1
VLA: threshold -20 ratio 5:1

Antress: gain 50, PR 30
Antress: gain 60, PR 55
Antress: gain 80, PR 70

Röstning

Vad ni skall göra är att rösta fram en vinnare på följande sätt. Alla användare har 3 röster som de får poängsätta kompressorerna med hur de vill. Filerna är namngivna A-1.wav, A-2.wav,..,C-3.wav. I varje kategori skall ni ge EN röst. Alltså rösta en gång på en fil i kategori A, en gång på en fil i kategori B och en gång på en fil i kategorin C. Ni får gärna skritligen berätta vilken fil ni gillade bäst av alla 9.

Filerna

Filerna är RAR-komprimerade för att spara utrymme och bandbredd. Filerna kan hittas här:

http://www.kontrollrummet.com/forum/featurefiles/kompressortest07032007/kompressortest_07032007.rar (~23MB)

RAR-paketet innehåller WAV-filer i formatet 16bit/44.1kHz.

WinRAR som öppnar RAR-paket finnes lämpligast här: http://www.rarlab.com/rar/wrar37b4.exe
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Nu vill jag inte dissa ett bra initiativ, men....
Citera
Inställningarna kunde inte göras 1:1 ens mellan de två pluggarna, eftersom resultaten var såpass olika då. För testens skulle har jag således rattat till 3 olika inställningar på UAD LA-2A, och därefter försökt få liknande inställningar/sound på de andra kompressorerna.

Att resultaten blir olika är ju något man i en test vill visa, inte dölja? Eller? :huh:


Utloggad Ulf_A

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Eller också skruvar man fram bästa möjliga resultat med resp kompressor, oavsett inställning, för att se om man kan få det lika bra ! För det är väl inte värdena på inställningarna som är det viktiga utan hur bra resultatet blir !?
Går det att få samma/lika bra resultat med alla tre så ligger ju gratisvarianten rätt bra till för "inköp" . . .


Utloggad tsmalmbe

Ja, jag håller mera med Uffe än med Phil här. Vem fan vet t.ex vilka skalor de olika programmerarna har använt på peak-reduction knappen?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Eller också skruvar man fram bästa möjliga resultat med resp kompressor, oavsett inställning, för att se om man kan få det lika bra ! För det är väl inte värdena på inställningarna som är det viktiga utan hur bra resultatet blir !?
Går det att få samma/lika bra resultat med alla tre så ligger ju gratisvarianten rätt bra till för "inköp" . . .

Det är väl detta som är syftet, om jag skulle testa 3 prylar, så skulle jag ratta dom så lika det bara går (fast självklart med samma ratio osv osv) för att på så vis lura era öron så långt jag kunde enbart för intressefaktorns skull!

Nu till detta nya test, har du-tsmalmbe gjort en oprocessad fil man kan jämföra med men som i övrigt har SAMMA eq+reverb som de rattade?
(annars är det återigen ingen idé...)
Jag fattade inte dina ngt tillkrånglade förklaringar i all text
 B)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil

Nu till detta nya test, har du-tsmalmbe gjort en oprocessad fil man kan jämföra med men som i övrigt har SAMMA eq+reverb som de rattade?
Ja det har han. Bara att sätta igång!


Utloggad tsmalmbe

Jag kan tyvärr inte uttrycka mig klarare:

Trumspåret har lite finslipande ekvalisering och lite tillagt rum för att få fram skillnaderna i kompressorerna. Både det oslipade spåret, och det slipade materialet kommer med som referensspår. Testet är gjort på det slipade materialet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Får jag rösta också?

:)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Nu har jag röstat...
Tycker det var ett bra genomfört test.
Det känns som att det är relativt lätt att lista ut vilken som är hårdvaran, men jag kan ha fel :)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Nu har jag röstat...
Tycker det var ett bra genomfört test.
Det känns som att det är relativt lätt att lista ut vilken som är hårdvaran, men jag kan ha fel :)


EDIT: okej, inte lätt, men jag har en aning iaf...


Utloggad DivineCo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Bra initiativ till test. Har haft lite koll på posterna. Varför är det inte fler som röstar. Komentarer finns men inte några nya röster. Kom igen nu rösta!


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag tyckte inte någon av filerna lät direkt dåligt (möjligtvis A1 som jag inte riktigt gillar) och det var inte helt lätt att välja. Jag fastnade tillslut för alternativ 3 i alla kategorier.
Jag upplever dock att alternativ 3 låter lite högre (volymmässigt) i varje kategori. Jag försökte kompensera med lite human compressor men jag kanske ändå lurades iallafall.

Om jag röstat på gratis alternativet i alla tre kategorier så blir jag tvetydigt både ledsen och glad. Ledsen för att ni andra kommer att tycka att jag inte hör bättre och glad för att det blir väldigt billigt att införskaffa de kompressorer jag tyckte lät bäst. :)

Kom nu på att det kanske inte var meningen att vi skulle skriva vad vi röstat på men jaja..


Florian le Sage

  • Gäst
Jag kan tyvärr inte uttrycka mig klarare:

Trumspåret har lite finslipande ekvalisering och lite tillagt rum för att få fram skillnaderna i kompressorerna. Både det oslipade spåret, och det slipade materialet kommer med som referensspår. Testet är gjort på det slipade materialet.

Hmmm,jag tycker nog att du rör till det en del här...med "oslipade spåret" menar du ett oprocessat trumspår=rent fast med samma eq+rev. som de processade???
Att både "oslipat+slipat" kommer med som referens???
Ett referensspår är väl det man först utgår ifrån=rent, har jag fått för mig, sedan lyssnar man på de processade tex...
Att testet är gjort på "slipade" materialet???
Varför denna förvirring/ihopblandning utan konsekvens???
Eller är det dags för hemmet för min del???
 :lol:


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Det är ju lite hopplöst att köra kompressor på ett helt trumset men, jag röstade på det som lät bäst i mina öron...
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad tsmalmbe

Det är ju lite hopplöst att köra kompressor på ett helt trumset men, jag röstade på det som lät bäst i mina öron...

Jag komprimerar allt som oftast hela trumgruppen. Spårkomprimering är till för att fixa soundet i trummorna, gruppkomprimeringen för att få det att passa i mixen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Det är ju lite hopplöst att köra kompressor på ett helt trumset men, jag röstade på det som lät bäst i mina öron...

Jag komprimerar allt som oftast hela trumgruppen. Spårkomprimering är till för att fixa soundet i trummorna, gruppkomprimeringen för att få det att passa i mixen.

Ok, men jag tyckte det pumpade ganska mycket i kaggen på de flesta exemplen, jag hörde releasen hela tiden.
Och det gillar inte JAG iaf.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad tsmalmbe

Nåja, det beror ju på vad man använder för kompressor, hurudant komp man har och hurudan mix man eftersträvar. Jag har övervägt att föra min VLA på modifiering för att få en HPF-sidechain, vilket skulle eliminera (det möjliga) pumpandet under 100Hz eller så. Men så länge garantin är i kraft så vill man ju inte. Jag reagerade into så mycket på releasen och pumpandet i de här upplagda smaplena egentligen. OK, kladdkompressionen är ju just det, men där är ju allt annat också kladdigt, och då eftersträvar man ju klitsch-klatsch.

Mmm.. om det är oklart för nån ännu så gillar jag kompressorer :)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag tycker att mycket av pumpet som kan bli när man komprimerar lite hårdare lätt döljs av andra saker i en mix och oftast smälter in rätt bra. Men då är jag också en som gillar kompression i allmänhet, dock ska det vara smakfullt, men "pump" ingår i min definition av smakfullhet. :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Eller också skruvar man fram bästa möjliga resultat med resp kompressor, oavsett inställning, för att se om man kan få det lika bra ! För det är väl inte värdena på inställningarna som är det viktiga utan hur bra resultatet blir !?
Går det att få samma/lika bra resultat med alla tre så ligger ju gratisvarianten rätt bra till för "inköp" . . .

Fast vad jag inte klarar med en enhet, kan kanske du lösa galant. O tvärtom. För att inte tala om vad man TYCKER låter 'bra'.
Jämför vi enheterna eller jämför vi resultaten?
Dessutom är ju en del av testet hur väl man kan lita på skalorna - om nu enheterna är det vi testar.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Nå, får man reda på resultatet snart eller måste fler rösta?
Isåfall, gört!


Utloggad tsmalmbe

Omröstningen avslutas: 12.03.2007, 14:53:02

Efterfrågan på tester likt detta är helt tydligt ganska marginell när man ser på deltagarantalet. Vilket jag ser som att kompressorer är underuppskattade.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Tråkigt att inte fler röstar!
Vilken gillade ni bäst?
Kom igen nu! Sånt här är ju kul och lärorikt.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Håller med, att välja rätt kompressor för instrumentet/ljudet är viktigt.
Jag gillade A-3, B-1 och C-1 mest  :ph34r:


Utloggad Schecter

Ja, jag har lyssnat men tycker det är skitsvårt.. hmm..  :ph34r:

Måste klura ett tag till!


www.grahnsmusik.com


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Eller också skruvar man fram bästa möjliga resultat med resp kompressor, oavsett inställning, för att se om man kan få det lika bra ! För det är väl inte värdena på inställningarna som är det viktiga utan hur bra resultatet blir !?
Går det att få samma/lika bra resultat med alla tre så ligger ju gratisvarianten rätt bra till för "inköp" . . .

Fast vad jag inte klarar med en enhet, kan kanske du lösa galant. O tvärtom. För att inte tala om vad man TYCKER låter 'bra'.
Jämför vi enheterna eller jämför vi resultaten?
Dessutom är ju en del av testet hur väl man kan lita på skalorna - om nu enheterna är det vi testar.

Jag håller med Ulf_A där med inställningarna/skalorna, de stämmer aldrig med verkliga burkar ändå, att man ställer så att det låter lika från dem.

Citera
Mmm.. om det är oklart för nån ännu så gillar jag kompressorer
Har märkt det... :lol:

Jag mosar hellre kraftigt på en egen grupp som sedan mixas in efter behov.

Smaken är som baken...

Jag röstade på de som lät bäst i min smak iaf.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Efterfrågan på tester likt detta är helt tydligt ganska marginell när man ser på deltagarantalet. Vilket jag ser som att kompressorer är underuppskattade.
Även om det är relativt liten uppslutning så är ju testet i sig intressant. Det kan ju bli något man refererar till i en senare diskussion.
Jag ska försöka hinna lyssna igenom materialet och ge min röst innan måndag!  :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
intressant.....har röstat A2,B2, C3. men lite spirit of the moment blir det, had grymt svårt att välja B2/b3 tex.

men så blev det!


Jag ser gärna att denna typen av test fortsätter, skitkul!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Eller också skruvar man fram bästa möjliga resultat med resp kompressor, oavsett inställning, för att se om man kan få det lika bra ! För det är väl inte värdena på inställningarna som är det viktiga utan hur bra resultatet blir !?
Går det att få samma/lika bra resultat med alla tre så ligger ju gratisvarianten rätt bra till för "inköp" . . .

Fast vad jag inte klarar med en enhet, kan kanske du lösa galant. O tvärtom. För att inte tala om vad man TYCKER låter 'bra'.
Jämför vi enheterna eller jämför vi resultaten?
Dessutom är ju en del av testet hur väl man kan lita på skalorna - om nu enheterna är det vi testar.

Jag håller med Ulf_A där med inställningarna/skalorna, de stämmer aldrig med verkliga burkar ändå, att man ställer så att det låter lika från dem.
Just en av poängerna att lyfta fram, inte dölja.  ;)


Utloggad tsmalmbe

Resultaten är som följer.

UAD LA-2A: A-3, B-1, C-1
PRO VLA: A-2, B-3, C-3
Antress LA-2A: A-1, B-2, C-2

I kategori A (lite kompression) vann UAD LA-2A
I kategori B (medel kompression) vann PRO VLA
I kategori C (kladdig kompression) vann PRO VLA

1. PRO VLA fick sammanlagt 18 röster
2. UAD LA-2A fick sammanlagt 15 röster
3. Antress LA-2A fick sammanlagt 2 röster



.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad tsmalmbe

"- Antress LA-2A: En annan variant av temat emulerad LA-2A. Gratis."
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Nu har jag röstat...
Tycker det var ett bra genomfört test.
Det känns som att det är relativt lätt att lista ut vilken som är hårdvaran, men jag kan ha fel :)


Men jag hade rätt i både a, b och c :)
Förövrigt så råkade jag rösta helt på UAD LA-2an.
Var det någon som blev överraskad när resultaten kom fram?


Utloggad tsmalmbe

Jag var överraskad över att så många "ogillade" soundet på antress. Faktum är att om jag skulle måste rekommendera en enkel och lätt kompressor på sång (vilket ju inte testades här), skulle jag rekommendera att åtminstone prova antress. Men på högre kompressioner blev den ju ganska ful och klibbig och pumpande.

Tillägsfråga: Tittade nån på vågformerna? Jag tyckte mig komma fram till att trots det pumpade minst över Pro VLA:n, så var det ändå minst toppar på den. Alltså kommer jag fram till att man i teorin kan maximera soundet på den ljudfilen, utan att behöva generera distortion. Eller har jag fel?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Tillägsfråga: Tittade nån på vågformerna? Jag tyckte mig komma fram till att trots det pumpade minst över Pro VLA:n, så var det ändå minst toppar på den. Alltså kommer jag fram till att man i teorin kan maximera soundet på den ljudfilen, utan att behöva generera distortion. Eller har jag fel?

Nu har jag iofs inte gjort vad jag skulle (laddat hem filerna och lyssnat).
Men förklaringen till att VLA'n har mindre (svagare) toppar borde bero på en snabbare attack än LA2'an.
Arbetar på XLN Audio


sounden

  • Gäst
Var det någon som blev överraskad när resultaten kom fram?

Vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men jag röstade konsekvent på ART Pro:n
A-2, B-3, C-3 iaf.

//S