Kontrollrummet

Livligare/bättre forum II

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
OK, inte min sak aknkse att sköta en sån här frågeställning, men tänkte att jag skulel vilja ta upp något iallafall.

Hur stort intresse finns för nån slags "deluxe"-medlemsskap på KR?

det jag tänkte, så här inledningsvis, kunde ju vara en mejladress, hemsida, och 1-2Gb utrymme. vi är ju massa folk som samarbetar, och en FTP-lösning där flertaleet ligger på samma server vore ju kalas -man kan ha sin "inkorg/utkorg" där vi kan dra och släppa filer. Hemsidan då?

artist.kontrollrumet.com/emus_fjantorkester? kanske?

mejl?

emulator at kontrollrummet.com ?

Jag skulel gärna betala lite för något sådant. torde det inte räcka med nån eller några tior per månad om vi håller det på en skitenklel nivå?

jag vet att det finns gratisalternativ och så, men på detta sätt så får vi en bra tjänst, ett bra namn, smidigt för samarbete.


Och, kanske admin får över lite till sig också, det vore det väl värt.


synpunkter?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad carl cadello

Jodå några tior hade jag gärna betalt för en sådan lösning; lite serverutrymme, en hemsida och mail.


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
bra förslag ! även jag hade betalt en slant för detta.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tycker vi borde kunna göra det så att vi som vill ha betalar i förväg, så att tsmalmbe inte behöver ligge på nån risk

vet någon vad det kostar "normalt" att få denna tjänst hos någon? typ..100 Gb kanske?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Det vore nog en bra sak.

Särskilt om man kunde koppla det till sin profil. Då man skapa en mer personlig sida för sin musik och där ha en bättre kontroll över vad och hur man vill lägga upp det. Samtidigt blir man inte bara en isolerad ö på Internet.

Gärna tid för att skissa och diskutera först så att det isf blir något som motsvarar behoven.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Rent generellt ogillar jag mötesplatser på nätet där man delar in medlemmarna i olika klasser, där den ena klassen betalar. Men för ett community som ändå är såpass nischat som KR, så skulle det nog vara helt ok.. kanske. Måste nog låta tanken marinera lite först.

Att varje medlem skulle få 1-2GB kanske blir lite dyrt att hosta för en medlemsbas som är så liten som ändå KR är. Ställer mig rätt tveksam till att nån tia i månaden/medlem skulle räcka?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Rent generellt ogillar jag mötesplatser på nätet där man delar in medlemmarna i olika klasser, där den ena klassen betalar. Men för ett community som ändå är såpass nischat som KR, så skulle det nog vara helt ok.. kanske. Måste nog låta tanken marinera lite först.

Att varje medlem skulle få 1-2GB kanske blir lite dyrt att hosta för en medlemsbas som är så liten som ändå KR är. Ställer mig rätt tveksam till att nån tia i månaden/medlem skulle räcka?

one.com tar ju faktiskt 12 kr/månad inklusive en MASSA jox. Surftown har man väl 2Gb för 9 kr/mån.

så...kanske finns hopp? :)

Alltså, det har inget alls med att indela folk i olika klasser.

"välkommen till KR". bli medlem hos oss och posta demos, få tips och råd från andra medlemmer. Om du behöver utrymme för att lägga upp egna låtar på, en eposstadress att använda i sarbetssammanhang och en plats för ein personliga hemsida kan vi erbjuda 800Mb för endast 3900 spänn i månaden"


Sen skulle det ju vara fint om tsm kunde få nån spänn för allt jobb? :) om det nu blir ngt över :S
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Lunarpages (där jag har min kopia av testsiten) tar 6.95 USD/månad för 350GB utrymme och 3500GB trafik/månad - och så får man gratis domännamn så länge man ligger på deras hotell... DÄR kan man snacka om generöst. B) Dessutom fortfarande - efter mer än ett halvår - inte mer än 27 sekunder downtime, medan mina andra webhotell (Infinology, Surftown och Scorpiondata), har haft downtime på mellan 5 och 8 timmar under samma tid - allt enligt en extern övervakningsservice.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ah!

Men det behävs väl lite pengar kan man tro för att administrera kontohantering, ftp eller vad det nu kan vara ?

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Jag har redan mail, utrymme och hemsida... så mitt svar på om intresse finns blir: näe :)

KRs medlemsbas är ganska liten från början. Gissar att max 10 stycken skulle nappa på något sådant här. Då blir det blir inga pengar över i jämförelse med hur mycket jobb någon skulle bli tvungen att lägga ner. Däremot skulle en "stöd admin"-fond kanske vara intressant runt juletid ;)

Fast å andra sidan, nu när jag tänker efter förstår jag lite bättre hur du menar.. Men då kanske det är bättre att helt enkelt gå ihop ett gäng och köpa lite plats på ett webhotell, och helt enkelt dela på lösenord och sånt. Då får man ju precis allt det du var ute efter. Domännamn och så har jag skitdålig koll på hur det fungerar, men det kanske enkelt går att fixa nån slags subdomän till kr via tsmalmbe? Typ styra lyxmedlemmarnasklubbforening. kontrollrummet.com till en gemensam hemsida ;)
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tja, skulle möjligen vara en lösning, med varsitt ftpkonto vore smaskens tror jag. speciellt om man kunde flytta filer lokalt mellan kontona, så vore det ju perfa.

Bara 10 st? jag skulle gärna se att det blev fler intresseerade, fanken, en kontrollrummet.com-mail kan ju vara kul att ha :)

jag har oxo mail, utrymme och sida. öh, nej, inte gjort sidan en..men plats finns.

Poängen vore ju lite att skapa lite mer gemensam bas för medlemmar oxo.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Lunarpages, som jag nämnde, har obegränsat antal ftp-konton och obegränsat antal mailkonton för det löjligt låga priset... ;)

Hur det funkar i praktiken har jag däremot inte provat. Det är lite olika hos olika webhotell. Hos vissa är det helt separata konton, men hos andra har alla ftp-konton tillgång till roten - och det är ju mindre lyckat om många olika personer ska ha varsitt ftp-konto... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Nu funderar vi då: hur kan de erbjuda det löjliga priset. Vi vet att t.ex skeppa över några terabytes till norden i månaden kostar skjortan. På riktigt. Om du inte äger ljuskabeln under atlanten. Nej, lp gör inte det. Vi tar google till hjälp. Dessutom luntar vi lite från hosting-trådarna på simplemachines forumet. Underligt, det uppdagas att lp stänger accounts utan förvarning, då man använder deras "resurser" fel. Resursanvändningen är långt ifrån maximalt, och lp slutar magiskt fungera. Större forum håller sig långt ifrån lp. Orsak? Jag antar att orsaken är den att man får exakt vad man betalar för.

Nåväl, detta är inte  enda orsaken. Jag gillar att få support per mail och msn inom en par timmar från att jag tagit kontakt (ibland inom minuter). Jag gillar också tanken att amerikansk lagstiftning inte räcks till vår server. Jag gillar tanken väldigt mycket i själva verket.

Angående andra nämna tjänster: att sälja något åt en privatperson ("hemsida och epost 1$ per år -typ") fungerar inte i praktiken för något annat än nämnda privatpersone. Lite av samma orsaker som ovan. Dessutom får man inte återförsälja dessa hemmapular-paket. Så prisjämförelse med det billigaste fungerar inte där heller.

Tyvärr, eftersom det skulle vara jävligt skoj i fall det verkligen skulle fungera så här.

Att hitta en service som inte kostar en förmögenhet, och som verkligen ger det den lovar är inte helt lätt. Realistiska förslag, inom europas gränser, emottages givetvis. Realistiska behöver inte betyda billigaste. Men inte heller dyraste. Att veta vad man egentligen får, är tyvärr ändå lite som att spela lotto.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
så -skrota tråden då ;)

Nä, men vad kostar det då? går vi runt på 100 kr/medlem? eller?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Ingen aning vad det skulle kosta på riktigt. Frågan är ju, om det finns 10 intresserade, lönar det sig.

Jag jobbar dessutom fortfarande på en mod som skulle ge en offentlig "hemsida" som kunde  modifieras via profilen. Lite limited myspace-aktig grej. Alltså ingen riktig hemsida, men en template man lite kan pyssla  med.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lite det som va min fråga oxo...hur många finns?

med tanke på att ingen svarar så verkar det vara rätt lågt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Min testsite har väldigt mycket trafik kontinuerligt från hela världen, så det verkar inte som om det är några problem på det sätt som jag använder utrymmet för testsiten i alla fall... ;)


Om man vill ha ett hotell på närmare håll, så kan Scorpiondata vara värt att överväga. De kunde erbjuda mig ungefär samma villkor och bara lite högre pris som jag hade hos Infinology (7USD/månad för 9GB utrymme och 50GB download/månad - men numera har jag ett större program, eftersom 9GB inte räckte...), när jag frågade - och om jag har förstått det rätt, så ligger deras servrar i Sverige. Alla andra som hostar stora siter, ger bara förslag på dedikerade servrar, som blir orimligt dyrt om man inte har en betaltjänst, men Scorpiondata kan erbjuda del på delade servrar till betydligt trevligare pris. Tidigare hade de mycket problem med downtime, men nu verkar de inte ha värre problem än många andra.

Nåja - nog om detta. Jag tror knappt att intresset är jättestort, eftersom de flesta har hemsidesutrymme i dag - om inget annat, så minst 10MB genom sin ISP (räcker väl till typ 3 MP3:or...).
Att kanske ha en "hemsida" på forumet, där man kan länka till sina låtar på annat håll, så att det ser integrerat ut, är kanske en mer lockande lösning...?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jo...förmodligen.

Men när man samarbetar med folk är det inte sådär skivanligt att alla har egna servers.

jaja, jag lägger ner.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jag tror att en sådan ordning skulle göra tröskeln högre för att bli aktiv på KR. Vi behöver väl snarare fler medlemmar?  Fast jag vet inte - det kanske skulle betraktas som en konkurrensfördel...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Alltså average users skulle inte se nån skillnad om man inte vill använda?

Jaja, jag har ju lagt ner som sagt :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Det som gör ett bra forum är följande egenskaper enligt mig:

-Hjälpsamma medlemmar som brinner för det dom gör och vill sprida det vidare
-Hjälpsamma medlemmar som brinner för det dom gör och vill sprida det vidare
-Hjälpsamma medlemmar som brinner för det dom gör och vill sprida det vidare
-God ton & respekterande av folk

Jag tror, precis som Tant Fransa att det skulle höja tröskeln för högre aktivitet på kontrollrummet

Jag älskar saker i sin enkelhet, oavancerade saker, och precis så tycker jag att ett internetforum skall vara också.

Just nu tycker jag kontrollrummet innehar alla dessa positiva egenskaper, behåll det så  :)

Ha dé


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Bara några lösryckta tankar även om det inte stöder förslaget, så i alla fall ett tyckande:

För min personliga del skulle det inte vara speciellt intressant med förslaget. Jag har redan tillgång till gratis utrymme/tjänster hos ett webhotell där jag har hemsidor, som jag jobbar med åt företag och andra, hostade.
Dessutom är mitt deltagande på forumet i första hand, för mig personligen, motiverat av att jag tycker det är positivt/kul att kunna hjälpa andra och dela med mig litet av det jag kan, i första hand när det gäller elektronik och studioprylar.

Personligen ser jag inte kvantiteten som det viktigaste, utan kvaliteten. Med det menar jag att det är roligare att hjälpa, kanske ett mindre antal, personer som själva är positiva och försöker själva och inte bara sitter och gapar och skall ha allt serverat utan att ens öppna manual eller göra en sökning eller ens tänka efter. Och det finns på det här forumet. Och att hjälpa personer som är glada och trevliga och positiva - och det finns också på det här forumet.
Med andra ord, jag tycker att det är viktigare att behålla den kvalitet vi har än att växa snabbt.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


DåligtGehör

  • Gäst
För det första så tycker jag inte det brinner i knutarna. Man behöver varken lägga ner alla tankar eller snabbt åstadkomma något. Jag är mer för att förändringar skall förankras och motsvara behoven än att de hastigt kommer till. Sen kan en satsning ändå behöva startas upp i mindre skala, men det måste motsvara behov och önskemål annars drar man lätt slutsatsen att det var ett misstag - vilket det kanske inte var men kanske dåligt genomarbetat och förankrat.

Nåja jag kommer inte att tjata på heller Emu, det är bara och inse... vi are the loosers  ;)



Men för protokollet.

* Sk. Deluxe-medlemsskap.
Jag tycker nog att det är lite olyckligt benämnt. Men. Intentionen var väl egentligen att hitta en större/smidigare plattform som dels kunde stödja samarbete och dels kunde vara en mer personlig sida för att lägga upp låtar och information i text och kanske bilder. Alltså om man så vill en bas för samarbete och låta världen att få del av/smakprov av den musik man fått färdig. Kanske är det en vettigt och det andra (senare) mer problematiskt och icke-givande än vettigt? Kanske båda? Jag vet inte.

Jag har i alla fall svårt att omedelbart se något ont och hämmande i det för KR:s del. Snarare en utvecklingsmöjlighet för dess medlemmar. Ok det kan naturligtvis utarma om fokus skulle flyttas mest dit och man som medlem eller aspirerande medlem uppfattar det som att medlemskap är av föga värde om man inte skaffar "deluxe". Om större delen av KR handla om guldsidorna och några guldgossar/tjejer. Men varför skulle man vilja ha det så? Det mesta arbetet gör man väl ändå innan ens musik är klar -  "demosidorna" och trådar om allt annat blir väl inte plötsligt ovesäntliga?

Det behöver inte vara något fokus mer än demosidorna i sig är idag. En del av forumet varken mer eller mindre. Demosidorna kan kanske också vara för mycket för en del. Fan måste man nu lägga upp låtar också - jag lider av svår ångest varje dag pga detta   :o

Om man inte har tänkt lägga upp musik eller idka musikaliskt samarbete alls så förstår jag att det inte verkar intressant men det är ju rätt självklart eller?

* Varför inte? Vad är det man inte vill?
Det skulle vara bra om det mer klart formulerades vart problemet egentligen ligger. Vad är det man befarar, varför skulle det minska motivationen att ta del av KR för medlemmar, för nya medlemmar? M.m.

Jag utgår mest från mig själv när jag tänker. Vad vill jag göra och kanske senare kunna göra. Vad är kanske vettigt att göra här osv. Trådar och avdelningar som jag inte känner så mycket för stör mig inte. I alla fall inte om de ej drar bort allt intresse från det jag är intresserad av.

* Samlat, splittrat, för stort eller alldeles lagom
Om man nu får färdigt musik man känner är riktigt bra. Inte tror sig komma att ge ut skivor och ändå inte vill lägga upp i den stora sega ocean som myspace är och inte vill vara en isolerad kobbe i den eteriska skärgården kan då inte ett ställe som KR vara en alldeles perfekt utgångspunkt även när man har tagit sig igenom demostadiet med ett lämpligt antal låtar? För de som vill då återigen. Skulle det verkligen påverka alla andra negativt? Nej färdiga demo är inget alternativ. Det är något helt annat.

* Många medlemmar
Etfersom det nämns att KR är litet och att det snarare är mer medlemmar som behövs... så... Personligen är detta inget svårt problem för mig. Jag lider inte av den nuvarande medlemsbasen. Använder knappt andra forum åtminstone inte "musikerforum". Jag tycker inte man skall lägga för mycket vikt vid att det måste upp i medlemstal, snarare att man satsar på de som medlemmar vill ha och behöver - i vettig takt (6/8).

Jag kan t.o.m. tycka att jag lägger i helvete för mycket tid på forumet när jag borde öva och skriva bättre musik.

Over and out.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja jäklar. rätt på spiken.

:)

Deluxemedlemsskap va fel. En feature som kan fås mot betalning kanske är rätt. Inga sidor som är begränsande för en exklusiv skara. Men kanske gemenskapen att ha en utgångspunkt etc.

DG sa det jag tänkte :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Personlig epost, webutrymme och ftp skulle ligga kring 70€/månad för 1000 användare. En global begränsing på 500GB/mån trafik skulle existera. Alltså en kostnad kring 850€ på årsnivå.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad tsmalmbe

För 100 användare blir summa 8,50€ per  år. Att få 1000 användare är orealistiskt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst

Utloggad tsmalmbe

8,50€ per år per användare om det är 100 stycken då alltså.

Då är allt separat, ingen gruopware-lösning eller "communityportal" eller sånt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Å andra sidan, om man tittar på statistiken för november, så har forumet redan blivit livligare.
blargh


Utloggad tsmalmbe

Å andra sidan, om man tittar på statistiken för november, så har forumet redan blivit livligare.

Ja, och det viktigaste är ju fortfarande att få med aktiva medlemmar. Alla medlemmar räknas, men de som är aktiva skribenter hämtar mest till forumet. Och emus tanke var ju att få in aktiva medlemmar på forumet, med något extra till. Bäst skulle ju vara att kunna erbjuda allt utan kostnad. men det skulle innebära att börja köra google-adwords eller liknande på sajten, gräva in reklam mellan inläggen etc. etc. Jag gillar inte den tanken helt 100%, inte ens 50%.

Ett gemensamt arbetsutrymme kunde dock vara en bra idé. Och en personlig hemsida vore bra, helst en sån som inte kräver kunskap.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
indeed! jag är fetpå ;)



Och fidden, jag tror nog att november är nerlusat med skivtankar. kankse detta är receptet för att hålla igång folk? vi släpper KR-skivor.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil

Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg

Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag tror att samarbeten av olika slag oxo kan hålla forumet igång. Olika uppgifter ( musik relaterade naturligtvis ) som en grupp får ansvar att recensera eller nåt. / Mikke