Kontrollrummet

Strömmande lossless?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Konstaterar just att det tar 27 minuter att ladda ner en 52 minuter lång skiva i FLAC - vilket borde betyda att det är fullt möjligt med strömmande lossless-ljud med dagens hastigheter? Sitter på 24 mbps, inget extremt alltså.

Finns det några experiment med sånt? :)


Utloggad tsmalmbe

Tror inte det finns seriösa upplägg med det. Eftersom 99% av alla som lyssnar på dator har en par yoghurtburkar till högtalare, förstår ingen vad det är för fint med flac/shn jämför med 128Kbps mp3. Och således vill ju ingen spendera pengar på broadcastav sånt material heller. Det är en jävla massa terabytes det blir nämligen i långa loppet!

Var kunde det fungera? Jo, intern för en operatör, t.ex som en radiostation. Då har man ju inga överföringskostnader, och klientelet är begränsat till "eget folk".

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
IceCast kan streama i FLAC, ifall du vill testa lite själv.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
IceCast kan streama i FLAC, ifall du vill testa lite själv.

Verkar inte gå att komma in där just nu...

Tror inte det finns seriösa upplägg med det. Eftersom 99% av alla som lyssnar på dator har en par yoghurtburkar till högtalare, förstår ingen vad det är för fint med flac/shn jämför med 128Kbps mp3. Och således vill ju ingen spendera pengar på broadcastav sånt material heller. Det är en jävla massa terabytes det blir nämligen i långa loppet!

Borde det inte gå att göra nåt slags torrent-liknande system för strömmande ljud? Så man inte behöver skicka ut allt till varenda en som ska lyssna, utan även låta dom skicka till varandra... skulle iofs kräva att alla lyssnar samtidigt, hehe. Lite dumt kanske.


Utloggad tsmalmbe

Borde det inte gå att göra nåt slags torrent-liknande system för strömmande ljud? Så man inte behöver skicka ut allt till varenda en som ska lyssna, utan även låta dom skicka till varandra... skulle iofs kräva att alla lyssnar samtidigt, hehe. Lite dumt kanske.

Systemet heter multicast och har funnits i RFC:n sedan 80-talet. Men nu har man ju sedan velat hitta på hjulet på nytt. T.ex skype distribuerar samtal med P2P-teknik, och det är ju det du talar om här, trots att du kallar det torrent. Vare sig det är dumt eller inte vet jag ej, men en stream är ju en stream, och till det hör ju att alla hör samma sak, tillika. Således är det säkert inte uteslutet att ha en centraliserad server som klarar av 20% av bendbreddsbehov, och låta användarna ta hand om resten.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
IceCast kan streama i FLAC, ifall du vill testa lite själv.

Verkar inte gå att komma in där just nu...


Nä, verkar vara nåt knas. Så länge kan du kika in och hämta source-pluginen till din mediaspelare på:
http://www.oddsock.org/tools/oddcastv3/