Kontrollrummet

Feedback

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Gonatt på er! B)

Jag vill ha lite feedback på en trumsample jag mixat, hur får jag upp den här på sidan?

Tack!

[mp3=200,20,0,center]http://www.speedyshare.com/761949246.html[/mp3]
« Senast ändrad: 20.11.2007, 13:14:57 by Osse »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Sådär, nu går det att lyssna om ni går in på podcast!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul trumsolo!

Lätt pumpande effekt månne? Sånt kan man ju både föredra eller vilja justera beroende på användningsområde.

Tycker du har fått fram snygga ljud. Virveln hamnar lite i bakgrunden och skulle behöva ett lyft, lite mer snäpp på den, kanske en gate för att minska sjunget om du nu har mic bara på virveln och har möjlighet att justera bara den?

Lite tube-distortion på virveln, skita till den lite?


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Kul trumsolo!

Lätt pumpande effekt månne? Sånt kan man ju både föredra eller vilja justera beroende på användningsområde.

Tycker du har fått fram snygga ljud. Virveln hamnar lite i bakgrunden och skulle behöva ett lyft, lite mer snäpp på den, kanske en gate för att minska sjunget om du nu har mic bara på virveln och har möjlighet att justera bara den?

Lite tube-distortion på virveln, skita till den lite?

Ja, det är ganska mangelmaximisat genom 3 olika kompressorer, vilket är förklaringen till pumpet.

Virveln är redan plopp-komprimerad SÅ MYCKET DET GÅR, nästan B)

Mer sejja på virveln = skitigt?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Varför går det inte att lyssna?


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Varför går det inte att lyssna?

Jag vet inte varför inte play funktionen fungerar, men gå in på symbolen som det står podcast på så kan ni lyssna


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul trumsolo!

Lätt pumpande effekt månne? Sånt kan man ju både föredra eller vilja justera beroende på användningsområde.

Tycker du har fått fram snygga ljud. Virveln hamnar lite i bakgrunden och skulle behöva ett lyft, lite mer snäpp på den, kanske en gate för att minska sjunget om du nu har mic bara på virveln och har möjlighet att justera bara den?

Lite tube-distortion på virveln, skita till den lite?

Ja, det är ganska mangelmaximisat genom 3 olika kompressorer, vilket är förklaringen till pumpet.

Virveln är redan plopp-komprimerad SÅ MYCKET DET GÅR, nästan B)

Mer sejja på virveln = skitigt?

Aah, jo det låter helt klart mycket komp! Är inte kung på att höra dynamik och sånt men visst låter pukorna fint med trevligt tryck medan virveln blir mer som ett "plopp"? Man förväntar sig att virveln skulle vara lite starkare i volym.

Sejja? Vet tyvärr inte vad det är?  Virveln verkar ju vara inspelad utan de här metallgrejerna man spänner på undersidan av virveln? Så det gör ju att ljudet blir mjukare och hamnar lite längre bak. Någon annan kanske kan bidra hur man får juste snärt på virveln?

Skitigt är för mig att "grisa till" ljudet. Bästa förklaringen jag kan ge. :) Med distortion av olika slag.

Kanske mindre komp. på virveln då och slänga på distortions-effekt?


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Sejar mattan är den metall grejen som sitter under virveln, och den är på plats även i denna inspelningen =)

Behövs det mer sejarmatta?


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag tycker nog att det är på tok för mycket kompressor. Skitigheten som saknas tror jag mer beror på avsaknaden av läckage och ambience. Detta får störst betydelse för virveln som låter tråkig. Mer sejjarmatta kan vara ett steg i rätt riktning, men läckage och rumsljud är vad som saknas.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag tycker nog att det är på tok för mycket kompressor. Skitigheten som saknas tror jag mer beror på avsaknaden av läckage och ambience. Detta får störst betydelse för virveln som låter tråkig. Mer sejjarmatta kan vara ett steg i rätt riktning, men läckage och rumsljud är vad som saknas.

Ändå har jag försökt få till lite rumsklang med hjälp av ett reverb :huh:

Jag har medvetet strävat efter en väldigt tight/punchig ljudbild, trummorna ska sitta på en dödsmetall platta och behöver fetas till för att komma igenom fetmangelgitarrerna.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Ok, dödsmetal... Då är det ju fullt möjligt att ljudet funkar bra som det är. Beror helt på hur det låter ihop med en vägg av gitarrer o.s.v. Utan att vara expert på området så har jag för mig att US-döds har ett ljudideal som låter lite grann så som ditt sample. Har alltid tyckt att deras virvelljud låter lite knepigt, men tanken är väl att det skall tränga  igenom ljudbilden även vid snabbt spel (där slagen vanligtvis blir lösare). Alternativet är ju att trigga en virvel och låta den ligga med, men inom US-döds så försöker man väl undvika det? Är som sagt ingen expert.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Varför går det inte att lyssna?

Jag vet inte varför inte play funktionen fungerar, men gå in på symbolen som det står podcast på så kan ni lyssna
japp
första intrycket är att det låter bra utom om virveln
jag saknar smällen, mellanregistret...
Nu är det som det finns en blandning av buom + ping, men inget pang!
Har du skurit bort nånstans mellan 400 o 1200 Hz?
Håller oxå med Stolle om att det smäller för lite om trumsetet som helhet. Lite för uppdelat, lite för processat o skruvat - men det är en smaksak o genreanpassning. Däremot lite mer pang!
« Senast ändrad: 20.11.2007, 16:57:35 by MrPhil »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Varför går det inte att lyssna?

Jag vet inte varför inte play funktionen fungerar, men gå in på symbolen som det står podcast på så kan ni lyssna
japp
första intrycket är att det låter bra utom om virveln
jag saknar smällen, mellanregistret...
Nu är det som det finns en blandning av buom + ping, men inget pang!
Har du skurit bort nånstans mellan 400 o 1200 Hz?
Håller oxå med Stolle om att det smäller för lite om trumsetet som helhet. Lite för uppdelat, lite för processat o skruvat - men det är en smaksak o genreanpassning. Däremot lite mer pang!

 :lol: Jag älskar försök att förklara ljud i bokstäver.

Men det var bra förklarat, jag tror jag förstår =)

Jag har skurit ganska mycket bas/midbas register över huvud taget, precis som ni säger, i strävan efter en definierad virvel som sticker ut när helvetet brakar lös. sen har jag boostat runt 2.5-5.5 kilo en del


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag tror att virveln sjunger lite väl för dödsmetall faktiskt. jag saknar, lite som phil säger . phah!-delen av virvelsoundet.


annars är det rätt ok...kanske skall dödsmetallha lite vassare mässing?
https://soundcloud.com/secondary-protocol