Kontrollrummet

Logic Studio ett steg åt fel håll och Mac suger hehe

gäst · 62 · 17043

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Burnin Sven

  • Gäst
Har kört Logic Studio ett tag nu eller kört och kört det har väl mest handlat om att försöka förstå upplägget och varför det är upplagt som det är? Kan informera om att det är en klar överdrift att det skulle vara ett stort steg framåt iom. Studios ankomst. Det finns säkert ganska mycket nytt göttigt där bakom men iom. att layouten är så jäkla plottrig och småttig på nåt sätt så lockas man inte direkt att leta efter det.

Manualen är säkert skitbra som Logics brukar vara men har man glott några timmar förut i en sån tegelstensroman och med stor möda lyckats lära sig det gamla upplägget så förväntar man sig ju att det ska funka ungefär som förr men glöm det det är ganska stora skillnader faktiskt. Att lägga alla dessa timmar igen på att läsa en ny tegelsten känns inte aktuellt om jag ska vara ärlig.

Det låter bra man har bland annat fixat en bättre kompressor men när det känns som att man famlar runt på måfå så är det inget skoj att använda programmet.

Jag laddade in ett gammalt projekt och det börjar laddas in en massa syntar och rätt vad det är så tas halva skärmen upp av en lista med info om dom, hur man släcker den delen utan att dra den ut till höger så den försvinner det vet i fan. Och om man gör det så vet i gudarna hur man får tillbaka den hehe den försvann bara puts väck. Nja det liknar ett Ejay läge kort sagt och är förmodligen rena drömmen för en syntnisse eller om man vill mecka med loopbaserad musik som man gör i typ Acid och såna program.

Kort sagt allt nytt är inte bra kan man nog lugnt inse oavsett vad Apple skryter om.
Göran
« Senast ändrad: 03.01.2008, 01:25:25 by Burnin Sven »


freddy

  • Gäst
Det låter mer som att du inte har förstått hur du ska använda det nya upplägget, som att du gör som du "alltid" har gjort men att det inte funkar längre. Själv passar upplägget mig perfekt och jag tycker gränssnittet bidrar med mycket fler fördelar än nackdelar.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Lol Göran. Inte konstigt du är trött på allt nytt ;) . Du har ju liksom gått från T-Ford till Ferrari på 1 månad ( ny dator, OS o allt ). Ha tålamod :). Du kommer att vänja dej. Jag tycker nog oxo att Logic är bättre nu. Upplägget känns mer komplett än förut. loopbrowsern som du snackar om döljs/syns med en av "knapparna" uppe till höger, ovanför där den browsern visas.
/ Mikke


olofd

  • Gäst
hehe..
Hoppas du aldrig söker jobb som recensent.
Du har ju inte lärt dig det nya upplägget, hur skall du då kunna använda det???
Ta det lugnt och kom tillbaka om ett halvår.

en sak dock, Logic studio är med den integrerade mixern och loopbrowsern byggd för
större skärmar. Testade programmet på en mac book och tyckte det var ganska svårnavigerat.
På min 23" Apple Cinema HD så är det nya upplägget en fröjd dock.

Föresten så ringde Bob Hunt till mig i förrgår.
Ganska kul och helt sant.. så under 1 timme fick jag ge kritik på
logic pro 8 och jag fick även veta en del hemlisar.

synd att jag avr full när han ringde.. kl 22.00 här morgon där antar jag.


Burnin Sven

  • Gäst
Häftigt olofd att dom bryr sig om att ringa och kolla läget hur produkterna funkar för kunderna synd han inte ringde till mig hehe. Nä sorry grabbar jag kan inte på nåt sätt hålla med har föresten en 20 tums skärm så den räcker allt till det är inte det som är problemet. Om man mestadels håller på med audio och nästan ingen Midi mer än EZ drummer och nåt piano eller orgelspår nån gång och när det gäller loopar så är det good old Acid som gäller så har man ingen större nytta av det nya upplägget. Skillnaden mellan Emagic Logic Platinum versionerna och Pro var inte heller så där enormt stor som ni tycks tro inte för det jag gör med Logic i alla fall. Det finns inget som jag tycker mer illa om än att tvingas lära mig nåt som jag inte skulle behöva om det inte vore för att nån tycker att jag behöver det att det ska berika mig på nåt sätt. Det finns inget i Studio som inte skulle funka i Pro 7 upplägget och där finns absolut inget som gör det lättare för mig att göra den musik som jag gör dessvärre. Tur som en tokig så betalade jag bara frakten för skiten så det gör inte så mycket faktiskt det har jag råd med.

Jag behöver ha en lättarbetat arr skärm som startar med minst audio 24 spår utan en massa annat blafs på som tar plats och är i vägen och som jag kan stänga av och på som jag vill och som jag kan lägga till audio eller andra spår på efter behov och dessa ska omedelbart utan en massa tjafs komma upp på mixer skärmen. Alla andra skärmar ska man kunna nå från alla andra skärmar samt gå mellan dom utan en massa snabb komandon som man måste hålla reda på. En transport som jag kan skyffla runt dit den inte är i vägen. En mixer skärm som startar med motsvarande antal audio kanaler som arr skärmen och ett gäng bussar och några audio instrument kanaler och och riktigt super skitbra effekter av alla de slag man behöver. Möjligheter till instrument/gurapluggar och I övrigt allt annat som Logic alltid har kunnat göra med Audio that´s it. Ett plus om det fixar lite video men det gör det ju redan sedan Platinum tiden.

I början med 7an så tyckte jag det var häftigt med dessa alla färdiga mallar/kanalstrippar med eq och effekter och sånt så man slapp mecka själv men sen började det likna 80 talet när alla synt ljuden kom typ man fastnar i presetsen/skiten och tappar egen kreativitet. En sak som är märkligt med 7an det är att om du tar in ett Platinum projekt så finns inte dom där "kanalstrips preseten" för eq och sånt på samma sätt längre utan då är det en salig blandning av Platinum 5 och Pro 7.

Så som ni kanske förstår så har jag nog ganska bra koll på hur jag vill ha det och vad jag har nytta av eller ej och jag tror inte jag är ensam om att bli besviken på Studio. Jag kan överhuvudtaget inte inse tjusningen med att plugga in dataprogram det i sig ger inte mig ett skit helt enkelt tråkigt nog men krav på hur det ska fungera det tar jag mig friheten att ha oavsett  :D det är den bistra sanningen.

Det finns oxå ett gäng baksidor med hur Mac upplägget skiljer sig från PC upplägget när det gäller Logic men det beror nog på att jag lärde mig Logic på en PC först. Men att tro att Mac upplägget skulle vara överlägset PC upplägget det stämmer inte det är bara olika men varken bättre eller sämre. Mac är helt OK men det är PC oxå och hade dom fortsatt med Logic för PC då hade jag förmodligen aldrig skrivit det här inlägget på en Mac.
Göran
Göran


Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Intressanta aspekter men ta och se över din kommatering...
 ;)
Mvh Omni


olofd

  • Gäst
Det finns jätte många som ännu sitgter kvar i logic 6 för att de tyckte 7:an var dålig..
jag väljer att vänja mig vid logic 8 för att jag vet att det komemr grynna mig.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Om man nu är helt nöjd med allt, varför byta upp sig? Man riskerar ju bara att bli besviken.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Burnin Sven

  • Gäst
På nåt sätt så har det gått troll i datavärlden ungefär som i mobiltelefonvärlden det ska vara nytt hela tiden oavsett om det behövs eller ej. Produktionsleden går för högvarv runt hela klotet samtidigt som det skriks ut att vi måste sträva efter ett resurs snålare samhälle hmm skumt. Många av oss som tycker att det är viktigt med resurshushållning har en jäkla koll på senaste mobilen eller tänk vad en Mac med 47 proppar skulle kunna fixa in terms of superfeta pluggar. Och hos många av oss står det en eller kanske ett par datorer ständigt uppkopplade på nätet och förmodligen även en massa andra apparater på standby. Man ska nog ha klart för sig att Apple är ett vinstdrivande företag dom vill sälja hela tiden oavsett vad som sker och det är ända in i apokalypsen om så krävs. Varken hos dom eller hos något annat företag finns det en ärligt menad avsikt att göra nånting som långsiktigt som gagnar moder jord. När företag pratar miljö i stort och ger sken av miljömedvetenhet samt kunden i centrum och sånt skitsnack så ska man ha klart för sig att det bara är försäljningsknep/argument.

Gjorde dom det här för oss ja då skulle Microsoft och Apple gått ihop för länge sedan.

Under alla dessa år som jag har jobbat med datorer så har det hela tiden kommit nya program som gjort att du varit tvungen att skaffa en ny dator för att kunna utnyttja programmet maximalt. Microsoft Word och Exell till exempel bör ju ha varit färdigutvecklade runt början av 90 talet eller nåt men det kommer nytt hela tiden och dom flesta av oss kan inte ens en promille av vad dessa program kunde alla redan då i början av 90 talet. Nu för tiden är det nästan lite svårt att veta vilket program som är en ordbehandlare eller ett kalkylprogram eller ett som man fixar hemsidor i eller bild/layout program för det kan dom allihop och en del av dom kan även ljud.

Kort sagt vi måste få stopp på den här konsumtions teologin som råder, det gick skitbra att göra musik på Logic Platinum 5 och steget upp till Pro 7 var inte så stort som ni verkar tro. Så att folk skulle tveka att gå upp från 6 till 7 tvivlar jag på det kan inte vara nån större skillnad men jag har 6 så jag kan kolla det men jag tvivlar faktiskt på att det skulle kunna upplevas som jobbigt.

En annan sak som jag retar mig på när det gäller macen det är språket och logiktänkandet man kör med, typ att man fått för sig att kalla det att mata ut en usb hårddisk. Vadå mata ut den var ju aldrig inne i datorn överhuvudtaget det är ju en extern enhet och kopplas ju in med en sladd för guds skull. Och det blir inte bättre på engelska heller unmount vadå disconnect borde det ju rimligtvis heta. Hur det funkar olika när man klickar på saker som tex nätverksikonen är också enerverande för beroende på i vilken meny eller mapp du klickar på den i så antingen kommer du vidare eller så händer det inget. Vi ska nog inte höja dom här företagen till skyarna dom är varken smartare eller för den delen dummare än oss konsumenter så allt dom gör är nog inte så där supersmart som vissa tycks tro.

Men skitsamma låtom oss tillbedja mammon och dom tekniska gudarna ett och noll och snart så sitter vi väl där med en för trång dator igen och trånar efter nästa värsting i nån glittrig katalog eller kanske på nätet för det har kommit ett nytt program med sju miljarder nya funktioner och hör och häpna det kokar kaffet oxå.
Vägra Logic Studio  :D
Göran



Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music


Gjorde dom det här för oss ja då skulle Microsoft och Apple gått ihop för länge sedan.


Vägra Logic Studio  :D
Göran



Va i helv.....
 ;)
« Senast ändrad: 22.11.2007, 14:47:43 by Anders »


olofd

  • Gäst
Kom igen nu era mossiga tråkmånsar.

Min mamma & pappa tyckte det fungerade bra före datorerna kom också
och dom var nöjda.... idag använder dom ej datorer men lägger miljontals timmar
i bokföring på papper.........

Logic Studio gör saker snabbare och smidigare.. men jag antar att
gnällspikar som tycker det var bättre förr finns i alla generationer.

Har ni tittat in funktioner som Multitake, Nya Enviorment, Bättre kompression o.s.v.
Bara enviorment uppdateringen gör det värt det hela.
Som att gå från bokföring på papper till excel.

Kom igen nu ser ni inte hur ni börjar låta?
och ger ni Logic Studio 2 måpnader LOVAR jag att ni kommer säga
"Vad snackade jag om, det här är ju ett skitbra program som sparar mig hur mycket jobb som helst"

Så säger alla som gick över till 7:an sent idag... antar att det blir likadant när 9:an kommer.

Våga prova Logic studio.
Multitake är en dröm när man lär sig.
och så låter det sååå mkt bättre.

PS: BURNING_SVEN DU MÅSTE FÖR FAN BÖRJA DELA UPP DINA INLÄGG I STYCKEN OCH INTE SKRIVA 7 MIL TEXT
UTAN STYCKESINDELNING. SNÄLLA DU! ORKAR ALDRIG LÄSA DINA INLÄGG OCH ANTAR ATT JAG INTE ÄR ENSAM.
ALLT VÄL ANNARS, SORRY SVEN.DS


DETTA ÄR ETT KUL CITAT FRÅN KÄRE, DET VAR BÄTTRE FÖRR-SVEN:
"Jag behöver ha en lättarbetat arr skärm som startar med minst audio 24 spår utan en massa annat blafs på som tar plats och är i vägen och som jag kan stänga av och på som jag vill och som jag kan lägga till audio eller andra spår på efter behov och dessa ska omedelbart utan en massa tjafs komma upp på mixer skärmen. Alla andra skärmar ska man kunna nå från alla andra skärmar samt gå mellan dom utan en massa snabb komandon som man måste hålla reda på. En transport som jag kan skyffla runt dit den inte är i vägen. En mixer skärm som startar med motsvarande antal audio kanaler som arr skärmen och ett gäng bussar och några audio instrument kanaler och och riktigt super skitbra effekter av alla de slag man behöver. Möjligheter till instrument/gurapluggar och I övrigt allt annat som Logic alltid har kunnat göra med Audio that´s it. Ett plus om det fixar lite video men det gör det ju redan sedan Platinum tiden. "

Det roliga med detta är att precis ALLLTT som du skriver går att göra i Logic Studio.
Du kan bygga om arrange-fönstret precis hur du vill... alla dina argument går att fixa utan problem.
Logic är väldigt anpassningsbart och bara för att du inte gillar grundutförandet inebär det ju inte att
programmet är kasst..

Läs maualen, hela den här disskusionen tyder på din inkompetens i detta DAW och då tycker jag det är fel
att ge kritik. Kom tillbaka när du TESTAT programmet klokt och när du lärt dig använda det.
Skulle vara grymt kul att höra dina inspelningar.. antar att de reflekterar den sakliga grunden du har i kritiken.
Sorry, men jag tycker bara ditt inlägg är idiotiskt och kanske får många att ta ett steg tillbaka
iställetför att köpa detta underbara DAW.

//Olof
« Senast ändrad: 22.11.2007, 14:46:46 by olofd »


freddy

  • Gäst
Jag tror inte ens Burnin Sven har Logic studio, verkar inte så om man ser till vad du gnäller om. Testa programmet och lär dig hur det funkar INNAN du grinar illa. Om du vägrar acceptera förändring och förbättring så undrar jag VARFÖR du uppdaterar.


freddy

  • Gäst
Gjorde dom det här för oss ja då skulle Microsoft och Apple gått ihop för länge sedan.

Du har under alla dessa år aldrig hört talas om att olika företag kan ha olika visioner?

Under alla dessa år som jag har jobbat med datorer så har det hela tiden kommit nya program som gjort att du varit tvungen att skaffa en ny dator för att kunna utnyttja programmet maximalt. Microsoft Word och Exell till exempel bör ju ha varit färdigutvecklade runt början av 90 talet eller nåt men det kommer nytt hela tiden och dom flesta av oss kan inte ens en promille av vad dessa program kunde alla redan då i början av 90 talet. Nu för tiden är det nästan lite svårt att veta vilket program som är en ordbehandlare eller ett kalkylprogram eller ett som man fixar hemsidor i eller bild/layout program för det kan dom allihop och en del av dom kan även ljud.

Microsoft lyckas sällan göra något vettigt, det kan jag hålla med dig om. Sen finns det numera programvara i alla olika former och du som konsument gör dina egna val om vad du vill ha. Nog går det att hitta programvara som bara gör en specifik sak om nu multifunktionalitet stör dig så extremt mycket, personligen tycker jag det är en bra utveckling. Du låter bara extremt bitter i din framtoning och det verkar som att du förhåller dig till allt ungefär på ett och samma sätt. Om du inte saker fungerar exakt som du är van vid så är det skit. Det verkar som att du står och stampar kvar i början av 90-talet och missar mycket av den fina mjukvaran som existerar idag, bara för att du vägrar lära dig hur den funkar.

Sen kan jag hålla med om att man inte behöver uppdatera till varje ny version som dyker upp på marknaden, men samtidigt är det väl ingen som TVINGAR dig till det?


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag tillhör dem som tycker Logic Studio är ett kliv framåt. Dock tycker jag att Göran aka "Burning Sven" har en poäng.

Att kunna ha 32 audioinstrument och 32 audiospår, i ett o samma projekt, kunde jag ha redan på min G3:a i Digitalperformer ( på den tiden ). I dag borde jag kunna ha oändligt mycket audioinstrument och oändligt mycket audiospår i samma projekt med den prestanda ökningen dagens datorer har medfört. Men se! så är det inte! Jag kan i princip fortfarande bara göra samma sak som för 15 år sen. Det är här Görans kritik är befogad. FFS varför kan jag inte, i princip, använda mej av 128 audiospår o 128 audioinstrument i samma projekt? / Mikke


Burnin Sven

  • Gäst
Jajaja se så lunga er pojkar jag förstår att ni inte läser det jag skriver utan väljer ut dom delar som triggar av er. Jodå jag har Logic Audio 4,5 till PC och Mac, Logic Audio 5 Big Box oxå PC och Mac, Logic Pro 6, Logic Pro 7 och Logic Studio så jag vet allt vad jag pratar om. Jag har kört Logic sedan början av 2000 talet och kom från Cakewalk. Logic Studio suger, så tycker jag och det får ni nog helt enkelt acceptera. Bara det att rutan du väljer filer i i Audio bin när du ska importera wav i låtar är så löjligt liten är ju skandal. Nåt som kan vara lite bra i alla fall det är ju att priset halverats. Men en beggad Pro 7 kan ju inte kosta så mycket i och med det så köp det istället rekommenderar jag. Det är nästan så man börjar att fundera lite på det där programmet som kom med senaste Studio  :D .

Skickar på lite länkar till musik så man får höra, det är spridda skurar Emagic Logic programversioner från min PC och nån från Mac minin.

Två Remixer PC en afrikansk poplåt och en Peter Gabriel låt det mesta är jag utom rösterna som är artisternas.
http://www.realworldremixed.com/remix.php?remix_id=900vaqexdYhkIpm-
http://www.realworldremixed.com/remix.php?remix_id=mvtgMagqlSOqK9U7

Phonic Firefly 302 test (Bara en slarvig test, min polare Lennart står för musiken) Mac Mini
  lo-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5813449&q=lo
  hi-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5813449&q=hi

Blues  PC
  lo-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5969009&q=lo
  hi-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5969009&q=hi

Hej hej Electronica Comedia Mac Mini
  lo-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5944479&q=lo
  hi-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5944479&q=hi

The Eyes  PC
  lo-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2008620&q=lo
  hi-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2008620&q=hi

Ha det bra Logic Studio e kass  :D det var bättre förr, alltid.
Göran


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Jag tillhör dem som tycker Logic Studio är ett kliv framåt. Dock tycker jag att Göran aka "Burning Sven" har en poäng.

Att kunna ha 32 audioinstrument och 32 audiospår, i ett o samma projekt, kunde jag ha redan på min G3:a i Digitalperformer ( på den tiden ). I dag borde jag kunna ha oändligt mycket audioinstrument och oändligt mycket audiospår i samma projekt med den prestanda ökningen dagens datorer har medfört. Men se! så är det inte! Jag kan i princip fortfarande bara göra samma sak som för 15 år sen. Det är här Görans kritik är befogad. FFS varför kan jag inte, i princip, använda mej av 128 audiospår o 128 audioinstrument i samma projekt? / Mikke

Jätteenkelt att svara på. Vad väljer du, 48 spår som låter bra, eller 128 som låter mindre bra?
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Burnin Sven

  • Gäst
Gjorde dom det här för oss ja då skulle Microsoft och Apple gått ihop för länge sedan.

Du har under alla dessa år aldrig hört talas om att olika företag kan ha olika visioner?

Under alla dessa år som jag har jobbat med datorer så har det hela tiden kommit nya program som gjort att du varit tvungen att skaffa en ny dator för att kunna utnyttja programmet maximalt. Microsoft Word och Exell till exempel bör ju ha varit färdigutvecklade runt början av 90 talet eller nåt men det kommer nytt hela tiden och dom flesta av oss kan inte ens en promille av vad dessa program kunde alla redan då i början av 90 talet. Nu för tiden är det nästan lite svårt att veta vilket program som är en ordbehandlare eller ett kalkylprogram eller ett som man fixar hemsidor i eller bild/layout program för det kan dom allihop och en del av dom kan även ljud.

Microsoft lyckas sällan göra något vettigt, det kan jag hålla med dig om. Sen finns det numera programvara i alla olika former och du som konsument gör dina egna val om vad du vill ha. Nog går det att hitta programvara som bara gör en specifik sak om nu multifunktionalitet stör dig så extremt mycket, personligen tycker jag det är en bra utveckling. Du låter bara extremt bitter i din framtoning och det verkar som att du förhåller dig till allt ungefär på ett och samma sätt. Om du inte saker fungerar exakt som du är van vid så är det skit. Det verkar som att du står och stampar kvar i början av 90-talet och missar mycket av den fina mjukvaran som existerar idag, bara för att du vägrar lära dig hur den funkar.

Sen kan jag hålla med om att man inte behöver uppdatera till varje ny version som dyker upp på marknaden, men samtidigt är det väl ingen som TVINGAR dig till det?

Ååhh du e för gullig du puss på dig det var snällt sagt av dig.
Göran


Skickar på lite länkar till musik så man får höra, det är spridda skurar Emagic Logic programversioner från min PC och nån från Mac minin.

Två Remixer PC en afrikansk poplåt och en Peter Gabriel låt det mesta är jag utom rösterna som är artisternas.
http://www.realworldremixed.com/remix.php?remix_id=900vaqexdYhkIpm-
http://www.realworldremixed.com/remix.php?remix_id=mvtgMagqlSOqK9U7

Phonic Firefly 302 test (Bara en slarvig test, min polare Lennart står för musiken) Mac Mini
  lo-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5813449&q=lo
  hi-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5813449&q=hi

Blues  PC
  lo-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5969009&q=lo
  hi-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5969009&q=hi

Hej hej Electronica Comedia Mac Mini
  lo-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5944479&q=lo
  hi-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=5944479&q=hi

The Eyes  PC
  lo-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2008620&q=lo
  hi-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2008620&q=hi
« Senast ändrad: 22.11.2007, 19:18:04 by Burnin Sven »


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag tillhör dem som tycker Logic Studio är ett kliv framåt. Dock tycker jag att Göran aka "Burning Sven" har en poäng.

Att kunna ha 32 audioinstrument och 32 audiospår, i ett o samma projekt, kunde jag ha redan på min G3:a i Digitalperformer ( på den tiden ). I dag borde jag kunna ha oändligt mycket audioinstrument och oändligt mycket audiospår i samma projekt med den prestanda ökningen dagens datorer har medfört. Men se! så är det inte! Jag kan i princip fortfarande bara göra samma sak som för 15 år sen. Det är här Görans kritik är befogad. FFS varför kan jag inte, i princip, använda mej av 128 audiospår o 128 audioinstrument i samma projekt? / Mikke

Jätteenkelt att svara på. Vad väljer du, 48 spår som låter bra, eller 128 som låter mindre bra?

Du menar att dagens mjukvarysynthar kostar mer kraft? Jag menar att det låter ungefär likadant.

Jag förtydligar: Till varje ny Logicversion har de gjort programmet mer "kraftkrävande". Varför det? Varför kan jag inte i all enkelhet köra 128 enkla audiospår? Jag kunde ju för farao köra 32 enkla audiospår på macen och DP för 15 år sen. Har inte utvecklingen gått längre? Det är, precis som Göran påpekar, märkligt att det krävs mer o mer för att köra GRUNDPROGRAMMET, DAWen, Logic.

Jag håller med om den åsikten. / Mikke


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Jag tillhör dem som tycker Logic Studio är ett kliv framåt. Dock tycker jag att Göran aka "Burning Sven" har en poäng.

Att kunna ha 32 audioinstrument och 32 audiospår, i ett o samma projekt, kunde jag ha redan på min G3:a i Digitalperformer ( på den tiden ). I dag borde jag kunna ha oändligt mycket audioinstrument och oändligt mycket audiospår i samma projekt med den prestanda ökningen dagens datorer har medfört. Men se! så är det inte! Jag kan i princip fortfarande bara göra samma sak som för 15 år sen. Det är här Görans kritik är befogad. FFS varför kan jag inte, i princip, använda mej av 128 audiospår o 128 audioinstrument i samma projekt? / Mikke


Jätteenkelt att svara på. Vad väljer du, 48 spår som låter bra, eller 128 som låter mindre bra?

Du menar att dagens mjukvarysynthar kostar mer kraft? Jag menar att det låter ungefär likadant.

Jag förtydligar: Till varje ny Logicversion har de gjort programmet mer "kraftkrävande". Varför det? Varför kan jag inte i all enkelhet köra 128 enkla audiospår? Jag kunde ju för farao köra 32 enkla audiospår på macen och DP för 15 år sen. Har inte utvecklingen gått längre? Det är, precis som Göran påpekar, märkligt att det krävs mer o mer för att köra GRUNDPROGRAMMET, DAWen, Logic.

Jag håller med om den åsikten. / Mikke

Ja men den gör ju mer grejer också. Det fanns ingen delay kompensation för femton år sen. Inte heller körde man med 24-bitars ljudfiler och 32 bitar internt. En massa såna saker gör att programmet tar mer kraft. Men vill man inte uppdatera så är det ju ingen som tvingar en.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Burnin Sven

  • Gäst
Jag tror att jag måste förtydliga lite iom. att man inte orkar med mina långa inlägg. Jag har alltså skrivit att jag tror att en som inte har kört dom äldre versionerna av Logic inte kommer att uppleva Studio speciellt konstigt jämfört med annan programvara som finns. Förmodligen kommer man kanske till och med att nicka igenkännande.
Men jag gillar inte den där röriga layouten och macversionernas ibland lite plottriga och småttiga menyer i Logic. Jag vill ha det överskådligt på flera skärmar inte på en, jag vill ha det intuitivt så att jag efter att ha kikat lite på det näst intill omedelbart fattar vad och hur man gör. Jag är inte på nåt sätt fascinerad av datorer eller alla dom häftiga sätt man kan utveckla programvara på det finns inget egenvärde i det för mig. Jag har läst mina hyllmeter av manualer så det känns som det räcker nu jag ställer mig oxå tveksam till myten om det livslånga lärandet i alla fall inom det här. Den typen av lärande som ingår i datavärlden för att ständigt hålla sig uppdaterad genererar enligt mig enbart stress.
Göran


olofd

  • Gäst
Du är ju helt *** i huvudet Göran.
Shit vad det brinner.

Hoppas du har en trevlig kväll framför SVT.

ps. när man lyssnar på din musik förstår man inte varför du överhuvudtaget använder Logic.
Borde funka lika bra med Windows "Ljudinspelaren"

Väx inte fast.
Ikväll äter vi Tall.

//MVH Olof


Burnin Sven

  • Gäst
Du är ju helt *** i huvudet Göran.
Shit vad det brinner.

Hoppas du har en trevlig kväll framför SVT.

ps. när man lyssnar på din musik förstår man inte varför du överhuvudtaget använder Logic.
Borde funka lika bra med Windows "Ljudinspelaren"

Väx inte fast.
Ikväll äter vi Tall.

//MVH Olof

Hoppsan vad man tar i, svårt att ta sig över kanten på sandlådan grabben? Jag får väl ursäkta att jag besudlade dina guldöron men alla kan ju inte ha din gudabenådade begåvning. Nu får du ta och dra åt helvete, du får ursäkta men jag har inte riktigt tid med dig längre. Vill du tjafsa mer så gör det via PM istället jag tror inte dom andra här är så intresserade av att du och jag skäller.
Javisst fan jag glömde ju Logic Studio suger  :D.
Edit:
Hmm hmm  :huh: New Kids on the Block med rockdrömmar jaharu, hehe nä det blir nog tufft.
MVH Göran
« Senast ändrad: 23.11.2007, 18:55:43 by Burnin Sven »


freddy

  • Gäst
Här hettar det till. Göran, nästa gång du släpper en låt ska jag nog bara lyssna på dom första fem sekunderna för att sedan bedöma den fullt ut. Visst låter det idiotiskt? Det är ungefär den bilden man får av dig och ditt användande av logic. Du gnäller på saker som redan finns implementerade.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Vad i hela friden LOL. Karln gillar inte LogicStudio ... so what? Varför blir ni så förbannade? Jag kan inte få fram nånstans i hans inlägg att inte ni får använda Logic studio. Vad jag kan se så är det bara Göran som inte tänker använda LS.

Cool down guys :) . Jag måste säga att jag älskar LS mer för varje dag. MEN BS har fanimej rätt att tycka som han vill utan att bli personligen påhoppad.

/ Mikke


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vi diskuterar ju trots allt mjukvara :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Okej, nu slutar vi med personliga påhopp här.
Skall ni kritisera varandras musikproduktioner så skall det ske i Demoforumet.

//Anders


Burnin Sven

  • Gäst
Oj så det blev bara för att jag har en åsikt om Studio, är i grunden en ganska snäll gubbe men jag tar ju inte vad som helst.

Anders har helt rätt inget mer blajsnack här nu dom andra har inget intresse av det, ska ni skälla får ni PMa.

Tack för support Mikke ska försöka följa din linje och se om jag kan bli sams med Studio.

Freddy det kan vara en bra idé att läsa vad jag skriver i det fallet. Dom funktionerna och layouten fanns redan på Emagic Logic Platinum tiden runt år 2000 och det räcker åt mig. Jag blir inte imponerad av att det går att ändra och bygga egna skärmar ännu mer ända in i det oändliga jag har inget behov av det.
Göran



Burnin Sven

  • Gäst
Man tackar för det det var roligt att du gillade den, musiken gjorde jag men texten är skriven av en jänkare Willy Senkiwsky. Den är lite otajt, har slarvat bort orginalfilerna dessvärre så det är som det är.
Göran


olofd

  • Gäst
Jag får väl också be om ursäkt för påhoppen.
men jag tyckte det var väldigt konstigt att ge kritik på saker
som alla gick att rätta till om man lärde sig programmet.

Kan vi inte snälla starta den här tråden om 3 år igen när logic 9 kommer??
Samma personer kommer klaga.. o.s.v

Nä, tillbaka till manualen grabbar.
Burning_sven.. din musik är inte alls dålig.. gilalr dina låtar särsklit eyes eller vad den heter
Men Proddarna kan bli bättre... läs manualen till Logic vetja!  ;)

Nu är det trubadurspelning som gäller.
I'm off.
/7olof


Burnin Sven

  • Gäst
Det är lugnt Olof peace man lycka till på spelningen.
Göran


Burnin Sven

  • Gäst
Har haft strul med Studio igen struntar snart i mac Logic köret och går tillbaka till PCn. När det strulade på PCn så kunde man i alla fall reda ut det men på macen händer det bara saker. Tidigare idag så gick det knappt att stänga av den det tog väl en halvtimme eller nåt innan den gjorde det. En sak är helt säker får jag för mig att bygga en riktig hack mac så tänker jag inte skämmas en millisekund. Det här äventyret har kostat stålar och tid det kan jag tala om. Fan vad trött jag är på det det blir ju ingen musik gjord bara en massa tekniktjafs. Manualsnacket glöm det det har inget med det här att göra var lugn för det.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
ja, se dessa mac-users ;) Kul diskussion!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag Har inga såna problem som Göran. Han får väl gnälla hur mycket han vill. Skulle han vilja köra på PC'n igen så är det väl ingen som tänker hindra honom.

Jag hade ett par PC och ett par Maccar i mitt hemanätverk för nåt år sen. Jag hann alltid kolla min mail ut o surfa, stänga av o gå o fixa middag på min Mac innan gumman min kunde läsa sin mail på sin PC. Det tog sån lång tid innan den startat upp allt och kört viruscheck o allt vad den nu gjorde. En gång i veckan ( om det räcker ) fick jag fixa nåt i hennes PC.

Till slut fick jag nog och slängde helt sonika ut PC skiten o köpte henne en Macbook ( vit ). Visst grät hon i några veckor medans hon fick lära om.

Idag är hon Applefanatiker. När jag häromdan sa att det finns ett hårdvaruskydd att sätta på Macbooken så sa hon " Nej tack då syns ju inte appleloggan ".

Så vi har alla olika erfarenheter. Inget i hela världen får mej att åter träda in i Windowsträsket igen. Så är det bara / mvh Mikke


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag Har inga såna problem som Göran. Han får väl gnälla hur mycket han vill. Skulle han vilja köra på PC'n igen så är det väl ingen som tänker hindra honom.

Jag hade ett par PC och ett par Maccar i mitt hemanätverk för nåt år sen. Jag hann alltid kolla min mail ut o surfa, stänga av o gå o fixa middag på min Mac innan gumman min kunde läsa sin mail på sin PC. Det tog sån lång tid innan den startat upp allt och kört viruscheck o allt vad den nu gjorde. En gång i veckan ( om det räcker ) fick jag fixa nåt i hennes PC.

Till slut fick jag nog och slängde helt sonika ut PC skiten o köpte henne en Macbook ( vit ). Visst grät hon i några veckor medans hon fick lära om.

Kan nog hålla med om att det för länge sen när PC hade DOS och windows3.11, fanns en betydlig skillnad i användarvänlighet (och design för den delen!). Tycker inte att skillnaden är stor numera dock, samtidigt känns PC som i längden "friare", och mer hållbart. Man bör dock förstå att det är en slump! Några klyftiga personer på compaq som lyckades göra en kopia av IBMs PC utan att bryta mot patenten. Skall mac som koncept finnas om 10 år lär Apple få tänka om en hel del, eftersom naturligtvis ett konkurrensutsatt koncept som kan överleva och hinna ikapp under uppenbarligen enbart marknadsmässiga förhållanden lär s a s "vinna".  I längden.

Ang. "träsk", så finns iofs annat än windows ;) Stör mig i så fall mer på att nån mac jag inte kommer att skaffa mig berättade för mig att "ditt dokument är lagt på skiva!" varje gång jag sparade.
Funderar fortfarande på det där ibland hmm.  :huh:

Ordval är ju förstås en vanesak, men ändå...
https://soundcloud.com/user7789882