Kontrollrummet

Tokai - A clever dog

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Orkestern består av följande:

Trummor
Ståbas
Elgitarr (2 st.)
Cello och Violin
Trumpet
Några soplock

Låten saknar refräng men jag har kallat den "A clever dog ", eftersom meningen repeteras två gånger. Ett annat namn kan vara "Once you were a soldier"
Låten handlar om en uteliggare, en nerdekad krigsveteran, som deltagit i krig - vietnam, irak...

Låten är 4:12 lång.

Låtfilen ligger 2 steg ned!
« Senast ändrad: 27.11.2007, 22:17:00 by Tokai »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Helt fantastisk dramalåt, fångat upp krigdstämningar med instrument och musik. Verkligt snyggt arrat o utfört. :)
"Without beeing praised", snyggt slut men dig kan vi hylla efter att ha lyssnat till detta. WOW!

En ny genre igen på KR, snyggt jobbat Tokai!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack mahan för din kommentar! Den här låten är ganska olik vad jag tidigare gjort - som varit mer popinriktat. Kul att jag skapat en ny genre :rolleyes:

Tycker att den första versionen har för hög volym på sången och har därför mixat en annan version:


ADMIN EDIT:

FLYTTA LÅTEN TILL  FÖRSTA  INLÄGGET!!
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:54:28 by tsmalmbe »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Javisst Tokai!
Sångnivån went through my mind vid första lyssningen, och det är snyggt att du kollade det själv!
Helt klart snyggare nu, vet ju inte om du använt reverb, men jag kunde sätta aningen sådant på sången, motsvarande som du använt på trummorna. Och lite delay.
Och till mer detaljer, smak otycke you know, kanske hadde jag valt ett lite krispigare pianosound.

Men tusan åxå den stämning du fått ihop, kunde vara värt att lägga upp texten skilt här, snygg som den är! :)



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ska lägga ut texten snart. Som du förstår är det en uteliggare som berättar om sitt liv (via mig). Vill inte ha för mycket tjusiga effekter. Själva melodin + stråkarna är lite inspirerat av Stevie Wonders gamla 70 tals låt, vad den nu hette, men inte alls lik den, mer inspirerad. Alltså lite klassik instrumentering kontra verklighetens misär.
Pianot är ett medvetet val, ett upprättstående sådant. En flygel hade kännts rätt så fel.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ska lägga ut texten snart. Som du förstår är det en uteliggare som berättar om sitt liv (via mig). Vill inte ha för mycket tjusiga effekter. Själva melodin + stråkarna är lite inspirerat av Stevie Wonders gamla 70 tals låt, vad den nu hette, men inte alls lik den, mer inspirerad. Alltså lite klassik instrumentering kontra verklighetens misär.
Pianot är ett medvetet val, ett upprättstående sådant. En flygel hade kännts rätt så fel.


Understand now and agree! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Administrativ notis: ta gärna bort den första versionen, och ersätt den med den nya (detta är kutymen under färdiga demon)

Citera
[faq=4]Ändra låt[/faq]

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=faq#faq_4
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snygga, varierade harmonier. Pianot är för starkt i mixen, jag hör inte vad du sjunger ibland. Lägg gärna upp texten ändå. Bra sjunget och och framfört. Antar att krigsminnen illustreras
av marschtrummeavsnitten etc. Snyggt orkestrerat och arrat. Gillar texter med socialt engagemang, särskild eloge för detta.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Tokai.
Då skall vi se vad du totat ihop denna gång,jag har en Border collie - och dom är ju rätt klyftiga..

Nåväl till låten då:
Jorå bra stycke detta.Kanske lite hårt anslag i pianot.Sången nära och känslosamt framfört,gillas! Enkelt uppbackat med trummor och bas,kan faktiskt inte hitta nåt som inte skall vara med - vill inte heller tillföra något..Jag är nöjd som det är - bra låt! Tack för att jag fick ta del av den.

Mvh
Micael


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
mycet snyggt o uttryckfyllt känsla på rktigt nog det bästa jag hör från dig hitills tycker jag .
det enda som jag tänkte på var att sången kunde följa med låtens dynamik mer ex när det distade partiet kommer kanske sången kunde bli mer pressad ja du fattar nog hur jag menar.
frun o jag diskuterade likheter med beatles o det finns dom är lika detta inte tvärrtom kom vi fram till.

tony
att leva är att dö


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
sorry, vad gäller två uppladdningar. Ska försöka fixa till det när jag är hemma.
Jag svarar på alla svar lite senare.

Här kommer ialla fall texten:

Imaging you´re a clever dog
You do all kind of tricks
But you won´t be this obedient dog
without being praised

It´s morning
on the New Years Day
The people must had fun
the town is upside down
a theatre of war

A fireplace to warm your hands
is nice to have indeed
Sharing with your old comrades
a bottle of red wine
Better to be a homeless then to be anothers slave
Once you were a soldier
always faithful unto death

Stand at attention!
little soldier boy
Heil authorities
Dont´t find your own way
Sacrifice yourself

There´s no secret, as you know,
time will not reveal -
even if your brain is dead
of many years abuse
Pictures of brutality
is flashing in your mind
You say you only followed orders
did what you was told

It always end up in the mud
Caught by the wire
Dying soldiers is everywhere,
everywhere...


Utloggad tsmalmbe

Det enda som inte passar är cymbalerna. Det här påminner starkt om något men jag kan bara inte placera det. Mycket bra insats. Detta kallar jag färdigt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det här låter ju skönt. Lite Leonard Cohen fast utan den väldigt basiga och uttröttande basrösten då.
En detalj som jag hörde eftersom jag själv är pianist var att sustainet på pianot släpper lite ofint på vissa ställen så man får en liten snubbeleffekt. Är det inspelat med midi? Kolla så att sustain informationen finns där på rätt ställe.

Annars känslosamt och fint

Väl mött

Micke


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Bra låt. Får klara Tom Waits vibbar. Nivåerna känns ibland lite öjämna men inte så att det stör. Sån här musik ska per definition inte vara för polerat.

Snyggt Tokai. Bra Jobbat! / Mikke


DåligtGehör

  • Gäst
Bra låt samt bra instrumenterat och utfört!!!

Det enda är att rösten hörs för lite.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Riktigt skön låt du har fått Tokai en bra inspelning! :)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
får David Sylvian vibbar av detta ....riktigt bra...jaa...det är väl inte ditt vanliga stuk men skönt att höra fler strängar på din lyra...

Allt gott  /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej och tack för alla många svar!
Istället för att besvara de olika synpunkter jag fått på låten har jag lagt upp en ny version i ett försök att åtgärda vissa saker.
Om nu nån pallar med att lyssna på den igen.
På sätt och vis kan man kalla låten för en julvisa, den utspelas på Nyårsdagen, dock en något mindre munter sådan, julvisa alltså.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Jag gillade förra verren,hör att sången är lägre i denna - håller med om att det blev bättre!
Det störde inte på nåt sätt i förra verren,fördelen nu är att man hör det övriga bättre! Sången når fram ändå.

Jag gillar denna låt,härligt framförd med mycke känsla - och sparsamt arrad..

Snyggt Staffan!  5 points!

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har inte läst nån av kommentarerna, och lyssnar nu på dog3.mp3.

Associerar till Bob Dylan. Musik med budskap i sången är alltid trevligt. Och diin sångröst är bättre än Bobs :)  Pianot låter lite stelt och spelar bara en treklang varje takt. Det är lite trist på nåt sätt. Iofs har du sysslat mer med låten än mig så det kanske inte passar med mer "intrikata" pianoeskapader.

Annars mycket bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag vill egentligen inte bumpa den här låten, vill ge utrymme åt andra låtar, men måste svara.
HM tycker att sången är lägre. Egentligen är den högre. Grejen är att HM förmodligen lyssnade på den första versionen, där jag tyckte sången var för hög. Sedan la jag upp version 2 med lägre sång där några tyckte den var för låg. Alltså gjorde en 3:e verre med högre sång + lite småfix allt enligt forumlyssnarna.
Allt detta berodde på att jag missade lite hur man lägger upp olika versioner. Man måste alltså ersätta den gamla med nya. Det går inte att ha flera olika versioner uppe på KR:s server.
Och så Dividended: 1. Jag är ingen pianist. 2. Och om jag inskaffat en sådan och denne spelat feta breda ackord osv, hade jag nog sagt: Stopp! Den här låten handlar om en uteliggare, jag vill bara ha enkla treklanger, inget floddigt pianolir.
Men naturligtvis hade denne pianist spelat dessa treklanger mer uttrycksfullt och varierat än mina midiinspelingar. Men man gör så gott man kan.
« Senast ändrad: 30.11.2007, 20:23:43 by Tokai »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
riktigt snyggt. Framförallt de små kontraster från masrschtrumma ibland, och lite mer slamerkomp i ett parti.

Jag har en enda synpunkt, det är att stråkarna i början låter lite torrt avhuggna. Kanske lite mer decay på dem, eller ett litet rum.

Hade inget problem att följa texten när det fanns en text att läsa till.


Slutet fenomenalt vackert.

bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trevligt arangemang och intressant med flera delar olika stilar i musiken som för fram textinnehållet. Jag tycker du har lyckats bra med den här låten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack för värmande kommentarer!
Jag har gjort lite ändringar på låten sedan senast. Bl. a skitat ner sången lite i det parti som flippar ut något i slutet, "it always end up in the mud". Emulators idé med stråkarna ska jag testa.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
absolut...sitter och följer storyn...schysst känsla,stör mig lite på pianot som inte verkar vara anslagskänsligt...du skulle tjäna på att nyansera mera där....du följer med stämningen i storyn på ett bra sätt...skruvat slut men har inga mer åsikter om det...nice lyssning

/  karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Normalt sett inte alls min typ av musik, men det kan nog bli  :D Bra låt och bra gjort! Gillar sången..
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs