Kontrollrummet

Elbas - strängmysteriet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Det var dags för service och strängbyte på min gamle trotjänare, my main workhorse, my battle axe, my 4-shooter, the 4stringed M/F, min trogne följeslagare sen mer än 30 år: Min Ibanez Artist 2526B-76! Andra elbasar har kommit och gått men ingen har kunnat mäta sig med denna!

Den stod och såg ledsen ut i ett dammigt skyltfönster 1987, nött och stött med korkskruvshals, för det obskyra priset 2800:-...men den hade något speciellt!  Jag visste att försäljaren var en sneaky bastard så jag viftade med 15 hundringar under näsan på honom och gick hem därifrån med elbasen i regnet...utan case!

Med lite pill, lödningar, ombyggnationer och justeringar har den levererat utomordentligt på f@n vet hur många album och gig genom alla år utan några större problem eller överraskningar...till nu! Efter sista strängbytet var hela set upen total uppfucked! Bandskrammel, omöjlig att intonera, tungspelad, sustainlös o s v,

Jag får skylla på synen och brist på erfarenhet (första gången jag råkar ut för just detta) men till sist hittade jag orsaken till problemet (kolla bilden).



länk till stor bild
« Senast ändrad: 14.08.2019, 16:59:16 by slaptap »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fattar inte. Eller sitter strängar typ ”upp o ner”?


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Både E- och A-strängen smalnar av ca fem respektive 10 mm innan sadeln. Strängarna är helt enkelt för korta trots att de ska vara "long scale" !


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Både E- och A-strängen smalnar av ca fem respektive 10 mm innan sadeln. Strängarna är helt enkelt för korta trots att de ska vara "long scale" !
Ah.


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Tydligen ett inte helt ovanligt problem för de lyckliga som äger en elbas med "string through body - design". Enbart en slump att jag inte stött på det här tidigare. Tillverkarens support har fått ett email med frågor angående tjocklek och längd på deras strängsortiment...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
EBS! Har använt deras strängar sedan 2002 (minst) och är mycket tillfreds med dessa. Löste problemet med att återgå till ett smalare set som jag använt tidigare.

EBS (precis som andra märken) är medvetna om problematiken med elbasar som har stränginfästning typ "string through body - design". På min Ibanez lägger infästningen beslag på nästan 8 cm (grovt mätt) av stränglängden innan stallet. Strängarna är lindade 93 cm/36.5 tum (enligt EBS trevliga support) och en normal "long scale" bas behöver 34" (jag vill påstå nästan 35" på min elbas om jag hade haft ett konventionellt stall).

Minst 1/2", helst 1" längre lindning hade behövts om ett tjockare set skulle passa på min Ibanez.
« Senast ändrad: 25.08.2019, 16:16:01 by slaptap »


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Här är en (något skev) bild som visar den oinvigde hur stränginfästningen ser ut på en elbas med "string through body - design".