Kontrollrummet

DN om piratkopiering

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Fast om det är lagligt eller inte påverkar inte dess ekonomiska påverkan (sen kan vi ju förstås ha en diskussion om det SKA vara lagligt eller olagligt). Om det är moraliskt eller inte är, tycker jag, fullständigt ointressant eftersom det bara beror på vilket lag man håller på (och, förstås, om man tror på moral över huvud taget) som i sin tur beror på vilka fördomar man har.

Och det är väldigt komplext. Mycket mer komplext än någon allegori, vare sig det gälller tavlor, filmjölk (en vän till mig skrev sin C-uppsats runt den allegorin med namn i stil med "Fildelning - Frukost tillsammans?"), hammare, kalsonger (vilka båda kommer från Scott Adams), flygplan (Larry Lessing) eller snatteri (trad.).

Och hur mycket vi än diskuterar det här kommer vi heller inte kunna ändra på något annat än oss själva. Man kan tycka hur mycket man vill men man måste också ha lite verklighetsanknytning. Sen kan man välja att bli domedagsprofet och stänga in sig och gnälla eller så utnyttjar man alla de nya spelreglerna till sin fördel. Den som ändå inte lyckas ha någon business hade nog inte lyckats annars heller. Tekniken skiftar, klimatet skiftar, anpassa dig eller dö ut. Sen kan man prata hur mycket som helst om moral eller lag men det är tekniken som är kung, det är den som ändrar våra beteendemönster.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Sen kan man prata hur mycket som helst om moral eller lag men det är tekniken som är kung, det är den som ändrar våra beteendemönster.
Nej, det där var väl kraftigt förenklat va?  :blink:
Tekniken finns att göra mycket, som ändå inte görs. Beteendemönster ändras inte så lätt, o lagar o regleringar styr mer än vi tror - vilket nog är tur. Annars hade vi ju alla suttit där o kopierat egna sedlar i färgkopiatorerna. Det går ju alldeles utmärkt rent tekniskt.
Konsekvensen av ett sånt handlande för samhället är dock mycket lättare att se för gemene man än att se den (ev) skada som illegal fildelning orsakar o kan komma att orsaka längre fram.
Som jag ser det är mycket kring diskussionen om fildelning nån sorts "frihetskamp" i anarkistisk anda. Ungefär som slagord kladdade på fasader typ "Ett enAt folk kan inte styras", "Det finns Alternativ" etc (där stort A ska omges av en cirkel förstås)
Bara det att övervägande majoriteten av människor inte är intresserade av anarki.

Teknikutvecklingen är bara en av flera saker som styr vårt beteendemönster.
Vårt beteendemönster styr också i viss mån tekniken och dess användning. Tekniken har inget eget liv.
Vi gör det som gynnar oss själva, så länge vi inte ser en konsekvens som hotar samhället - o därmed i förlängningen - oss själva. Då reglerar vi. Det har vi alltid gjort.

Jag anser nog inte diskussionen handlar om teknik.
Egentligen inte om lag heller - för olagligt är det, inte så mycket att diskutera där.
Det handlar nog mer om moral och samhällsåskådning i så fall - vad tycker vi är rätt o vad tycker vi är fel?
Var går gränsen för ägande? Vid vilken punkt är samhällsnyttan viktigare än den enskildes nytta, o tvärtom? Vid vilken punkt är Min vilja viktigare än Din - o tvärtom? Vad blir konsekvenserna?
Och ser vi till rätten att äga immateriella tillgångar så är den diskussionen mycket större än att gälla några mp3-låtar. Det handlar om fundamentala strukturer som skulle raseras i förlängningen - mångmiljonindustrier på alla möjliga plan som skulle bli tvungna att agera annorlunda än idag.
Eller kort: om någon annan har fritt fram att skörda det du sått, vad motiverar dig att så - gång på gång?

Men vi kan ta det lugnt :) Regleringarna kommer långt före vi har diskuterat det färdigt!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det är ju inte så enkelt som att piratkopiering entydigt skadar försäljingen. Jag upplever att jag piratkopieras först när jag nått en viss nivå försäljingsmässigt, och frågan är om kopieringen då egentligen skadar mig?
Fortsätter din försäljning öka vid tidpunkten för påbörjad nedladdning? Eller mattas den av?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Fast om det är lagligt eller inte påverkar inte dess ekonomiska påverkan (sen kan vi ju förstås ha en diskussion om det SKA vara lagligt eller olagligt). Om det är moraliskt eller inte är, tycker jag, fullständigt ointressant eftersom det bara beror på vilket lag man håller på (och, förstås, om man tror på moral över huvud taget) som i sin tur beror på vilka fördomar man har.

Och det är väldigt komplext. Mycket mer komplext än någon allegori, vare sig det gälller tavlor, filmjölk (en vän till mig skrev sin C-uppsats runt den allegorin med namn i stil med "Fildelning - Frukost tillsammans?"), hammare, kalsonger (vilka båda kommer från Scott Adams), flygplan (Larry Lessing) eller snatteri (trad.).

Och hur mycket vi än diskuterar det här kommer vi heller inte kunna ändra på något annat än oss själva. Man kan tycka hur mycket man vill men man måste också ha lite verklighetsanknytning. Sen kan man välja att bli domedagsprofet och stänga in sig och gnälla eller så utnyttjar man alla de nya spelreglerna till sin fördel. Den som ändå inte lyckas ha någon business hade nog inte lyckats annars heller. Tekniken skiftar, klimatet skiftar, anpassa dig eller dö ut. Sen kan man prata hur mycket som helst om moral eller lag men det är tekniken som är kung, det är den som ändrar våra beteendemönster.

jag förstår inte riktigt hur det kan vara helt ointressant med om det är moraliskt eller inte. Samhället definierar moral.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Det är ju inte så enkelt som att piratkopiering entydigt skadar försäljingen. Jag upplever att jag piratkopieras först när jag nått en viss nivå försäljingsmässigt, och frågan är om kopieringen då egentligen skadar mig?
Fortsätter din försäljning öka vid tidpunkten för påbörjad nedladdning? Eller mattas den av?
Det kan jag inte riktigt säga, har inte bevakat försäljningssiffrorna på det sättet. Ofta säljer mina låtar intensivt i fyra-fem veckor, och om dom går bra dyker dom upp som torrents osv mot slutet av perioden. Kan inte klaga egentligen. :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ofta säljer mina låtar intensivt i fyra-fem veckor, och om dom går bra dyker dom upp som torrents osv mot slutet av perioden. Kan inte klaga egentligen. :)
Kul som fan att det säljer iaf :)


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Phil: Ett (antagligen) långt svar kommer när jag har lite mer tid...

Emu: Hur menar du? Vad är "samhället"? Vad är moral? Nu kommer vi in på filosfins grundpelare istället...
Moral, som jag ser det, är något individuellt även om det är många insitutioner (kyrkan, riksdag, polis, scouterna osv) som försöker kollektivt påverka individers moral. Men det finns inget objektivt, eller konsekvent, i det. Vad är rätt och fel? Ingenting utom en känsla hos individen som bygger dels på genetik och dels på vilka erfarenheter och upplevelser man varit med om i livet. Ur den synpunkten är moral intressant eftersom den kan visa varför till exempel du har de åsikter i frågan som du har. Men när man pratar löst om "moral" så pratar man gärna om det som någonting objektivt. "Våldspel är omoraliska" "Fildelning är moraliskt fel" "Jazz är djävulens musik"

Moral är, ur mitt sätt att se det, alltså ointressant som argument utan blir snarare en tillflykt när man inte längre har några argument. Pratar man om exempelvis fildelningens effekter handlar det inte om rätt eller fel. Sen vad just dina eller mina val beror på är en annan sak.

Men det är många människor som antagligen är smartare än jag som skulle säga emot mig så jag är ute på ganska så djupt vatten...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag kan bara utgå ifrån mig och mina vänner och hur det fungerat där, men i det fallet skulle jag nog snarare säga att ett antal grupper har fått sålt skivor just tack vare fildelningen. Det finns en mängd grupper som jag nu köpt skivor med som jag aldrig kommit i kontakt med överhuvudtaget om det inte vore för nätet. Är det musik som jag gillar så vill jag ha orginalskivan och omslaget med texter och så och så vill jag ju sponsra dem så att de fortsätter att göra mer bra musik.  Sedan finns ju exempelvis vänner som laddar ner en massa musik de inte köper, men det är låtar som de aldrig skulle köpt i vilket fall. Hemplockat en en speciell typ av fest, eller liknande.
Me, Myself & I


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Sen kan man prata hur mycket som helst om moral eller lag men det är tekniken som är kung, det är den som ändrar våra beteendemönster.
Nej, det där var väl kraftigt förenklat va?  :blink:
Tekniken finns att göra mycket, som ändå inte görs. Beteendemönster ändras inte så lätt, o lagar o regleringar styr mer än vi tror - vilket nog är tur. Annars hade vi ju alla suttit där o kopierat egna sedlar i färgkopiatorerna. Det går ju alldeles utmärkt rent tekniskt.
Konsekvensen av ett sånt handlande för samhället är dock mycket lättare att se för gemene man än att se den (ev) skada som illegal fildelning orsakar o kan komma att orsaka längre fram.
Som jag ser det är mycket kring diskussionen om fildelning nån sorts "frihetskamp" i anarkistisk anda. Ungefär som slagord kladdade på fasader typ "Ett enAt folk kan inte styras", "Det finns Alternativ" etc (där stort A ska omges av en cirkel förstås)
Bara det att övervägande majoriteten av människor inte är intresserade av anarki.

Teknikutvecklingen är bara en av flera saker som styr vårt beteendemönster.
Vårt beteendemönster styr också i viss mån tekniken och dess användning. Tekniken har inget eget liv.
Vi gör det som gynnar oss själva, så länge vi inte ser en konsekvens som hotar samhället - o därmed i förlängningen - oss själva. Då reglerar vi. Det har vi alltid gjort.

Jag anser nog inte diskussionen handlar om teknik.
Egentligen inte om lag heller - för olagligt är det, inte så mycket att diskutera där.
Det handlar nog mer om moral och samhällsåskådning i så fall - vad tycker vi är rätt o vad tycker vi är fel?
Var går gränsen för ägande? Vid vilken punkt är samhällsnyttan viktigare än den enskildes nytta, o tvärtom? Vid vilken punkt är Min vilja viktigare än Din - o tvärtom? Vad blir konsekvenserna?
Och ser vi till rätten att äga immateriella tillgångar så är den diskussionen mycket större än att gälla några mp3-låtar. Det handlar om fundamentala strukturer som skulle raseras i förlängningen - mångmiljonindustrier på alla möjliga plan som skulle bli tvungna att agera annorlunda än idag.
Eller kort: om någon annan har fritt fram att skörda det du sått, vad motiverar dig att så - gång på gång?

Men vi kan ta det lugnt :) Regleringarna kommer långt före vi har diskuterat det färdigt!

Hehe, det blir en sån ofantligt stor fråga det här, så jag har svårt att kommentera på allt du säger. Har påbörjat några försök men inser att det skulle bli novellängd om jag följer alla spår jag vill följa.

Det jag vill komma till jag kan se att det finns två saker som kan kraftigt förändra mänskligt beteende. Teknologisk revolution och politisk revolution och teknologisk revolution verkar långt långt viktigare, den senare är jag inte det minsta säker på. Regleringar har bara kunnat BROMSA en förändring i beteende, inte i grunden förändra.

Sen vilka revolutioner som är positiva eller negativa kan vi antagligen bara se i backspegeln, om ens då, och hur som helst är det subjektivt. Ta energirevolutionen som olja och förbränningsmotorn gav oss, som antagligen gör att vi snabbare och snabbare för varje dag som går dödar oss själva utan att någon reglering kan stoppa det. Och det trots att de flesta är och har i nästan hundra år varit medvetna om ungefär vilka konsekvenser det kommer ge.

På samma sätt kan jag inte se hur någon typ av reglering kommer kunna stoppa den revolution i beteende som vi är inne i just nu. Kanske är det som du säger, det som börjar med att handla om mp3-filer och divx-filmer i förlängningen kommer rasera mångmiljonindustrier. Kanske är det redan så. För min del spelar det ingen roll, för andra är det deras livsverk och livsstil de ser raseras. Men så är det ju hur som helst, frågan är bara vem som vinner och vem som förlorar. Varför ska jag bry mig om att Metallica inte får royalties när det finns människor som inte ens kan dricka rent vatten. Ska vi ändå prata stora frågor hamnar vi där.

Citera
Det handlar nog mer om moral och samhällsåskådning i så fall - vad tycker vi är rätt o vad tycker vi är fel?
Var går gränsen för ägande? Vid vilken punkt är samhällsnyttan viktigare än den enskildes nytta, o tvärtom? Vid vilken punkt är Min vilja viktigare än Din - o tvärtom? Vad blir konsekvenserna?
Men moralen sträcker sig bara över just dina val (eller alltså varje individs val), och antagligen knappt det för moral är ingenting konsekvent och ingen följer ens sin egen moral blint, som tur är. Men, som jag pladdrade om i svaret ovan, så påverkar det inte vad för konsekvenser vi får på grund av den tekniska utvecklingen som sker, i det här fallet fildelningen då...

Citera
Eller kort: om någon annan har fritt fram att skörda det du sått, vad motiverar dig att så - gång på gång?
Det som motiverar mig att så kanske ÄR just att alla har möjlighet att fritt skörda. Den som gör musik av ekonomiska skäl gär knappast någon vidare bra musik. Är man där har man redan hamnat i en återvändsgränd. Älskar man att göra musik är det klart att man kommer fortsätta göra musik. Ta Gene Simmons. Älskar han att göra musik? Knappast. We're only in it for the money.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
åh. sån här tråd kan jag inte ens vara med i ..


Eftersom jag inte har ett skit emot piratkopiering så lägger jag mig inte i ;)

Undra hur många här inne som har 100% köpta grejer :P ;)

inte jag iaf.
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hehe, det blir en sån ofantligt stor fråga det här, så jag har svårt att kommentera på allt du säger.
Ja, vi får träffas o dividera detta över sprit långt in på småtimmarna ist ;)


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Fildelning kommer finnas kvar länge länge, marknaden har ändrat sig och artister som gör musik i syfte att tjäna pengar får finna andra vägar.
Jag som gör musik utan kommersiella baktankar blir bara glad om folk fildelar min musik, det tar jag som ett tecken på uppskattning.

Jag tillhör väl den första generationen som inte köper CD-skivor i affären, utan vande mig snabbt i bekvämligheten med Napster i slutet på 90-talet.
Napster försvann, mp3.com försvann men för varje sajt/system som går ner ploppar mångfalt flera upp och det går inte att stoppa utan nån extrem lagstiftning mot det hela. Och knappt det lär hjälpa efter det inte finns resurser till att ens klara upp våldsbrott, så lär inga poliser aktivt i nån nämnvärd utsträckning jaga människor som laddar ner saker.

Vad som i såfall behövs är en ny moral i hela mänskligheten men det är att be efter för mycket. Och som jag skrivit tidigare i andra inlägg så är jag inte för snål att sponsra en artist jag verkligen gillar med pengar. Säg att jag köper hans skiva för 30 kr eller whatever direkt från websidan. Men hela faderullan med skivbolag är i mina ögon knappt existensberättigade då det enbart profiterar på artisterna. Idag går det som artist att nå ut till sin publik via t ex forum, myspace osv ändå.


Och sen gällade programvara tror jag det går mer eller mindre jämt ut. Det är inte så att Adobe och Microsoft hotas av konkurs för att tonåringar på loftet laddar ner Photoshop och Office för den dagen de väl kommer på jobb så ordnar seriösa firmor med licenser så alla får sin del av kakan. När det så småingom finns fullvärdiga gratisalternativ som för ex GIMP och OpenOffice kan MS behöva ta sig en funderare.
« Senast ändrad: 12.12.2007, 11:54:51 by DjViss »
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Emu: Hur menar du? Vad är "samhället"? Vad är moral? Nu kommer vi in på filosfins grundpelare istället...
Moral, som jag ser det, är något individuellt även om det är många insitutioner (kyrkan, riksdag, polis, scouterna osv) som försöker kollektivt påverka individers moral. Men det finns inget objektivt, eller konsekvent, i det. Vad är rätt och fel? Ingenting utom en känsla hos individen som bygger dels på genetik och dels på vilka erfarenheter och upplevelser man varit med om i livet. Ur den synpunkten är moral intressant eftersom den kan visa varför till exempel du har de åsikter i frågan som du har. Men när man pratar löst om "moral" så pratar man gärna om det som någonting objektivt. "Våldspel är omoraliska" "Fildelning är moraliskt fel" "Jazz är djävulens musik"

Moral är, ur mitt sätt att se det, alltså ointressant som argument utan blir snarare en tillflykt när man inte längre har några argument. Pratar man om exempelvis fildelningens effekter handlar det inte om rätt eller fel. Sen vad just dina eller mina val beror på är en annan sak.

Men det är många människor som antagligen är smartare än jag som skulle säga emot mig så jag är ute på ganska så djupt vatten...


Inte ointressant? det finns en kollektiv moral som samhället bygger på, och som normalt endast kan döms i efterhand. Att bränna häxor va helt ok för etablissemanget för länge sedan, nu känns det kanske inte sådär klockrent :D

Så vare sig du vill eller inte finns allt den kollektiva moralen, och det är ju den som man får följa i och med at många lagar och seder har sin grund i "folkviljan".

Vissa tycker inte det är omoraliskt att betala svart lön till en polare som snickrar åt en, eller köpa sprit från smugglare, eller att köra för fort, eller att strunta i att betala skatt. Sånt brukar man kanske inte höja ögonbrynen för.

Men andra tycker de har moraliskt rätt att ta livet av de som i deras ögon är mindre värda, eller misshandla andra för en läggning.

Så visst betyder kollektiva moralen en hel del? 

Sånt här har det debatterats i tvåtusen år och längre :) så vi kanske inte löser det på en gång.


:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
En liten paus från det seriösa diskuterandet:
&NR=1
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad tsmalmbe

Fildelning kommer finnas kvar länge länge, marknaden har ändrat sig och artister som gör musik i syfte att tjäna pengar får finna andra vägar.

Fildelning kommer aldrig att sluta  existera. Argumenteringen kommer endast att ske kring huruvida det bör vara lagligt, i vilken utsträckning det kan tänkas bli lagligt, och med vilka premisser i så fall.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Haha, den där säger jäkligt mycket också! De som köper får en sämre produkt än de som inte gör det... DRM, dongles osv...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil


:):)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


freddy

  • Gäst
haha, skön bild. Tyvärr är den ju allt för sann. Industrin bestraffar ju t.o.m dom som betalar lagligt..


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
haha, skön bild. Tyvärr är den ju allt för sann. Industrin bestraffar ju t.o.m dom som betalar lagligt..

jo....
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


freddy

  • Gäst
haha, skön bild. Tyvärr är den ju allt för sann. Industrin bestraffar ju t.o.m dom som betalar lagligt..

jo....

uttömmande kommentar där dave :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
haha, skön bild. Tyvärr är den ju allt för sann. Industrin bestraffar ju t.o.m dom som betalar lagligt..

jo....

uttömmande kommentar där dave :)
En bild säger mer än tusen Davidar....


freddy

  • Gäst
haha, skön bild. Tyvärr är den ju allt för sann. Industrin bestraffar ju t.o.m dom som betalar lagligt..

jo....

uttömmande kommentar där dave :)
En bild säger mer än tusen Davidar....

HAHA, ja det är ganska tydligt det :D