Kontrollrummet

DN om piratkopiering

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=715472

Klassiskt exempel där piratkopiornas sammanlagda värde jämställs med hur mycket "branschen" har förlorat och där man förstås slänger in lite om att musikbranschen har tappat i samma mening (och antyder därmed att det är direkt sammankopplat).
Observera att det inte sägs någonting om huruvida övriga branscher som piratkopieras går bättre eller sämre men tidigare har man kunnat läsa att i alla fall dataspelsbranschen går bättre än någonsin förut.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Nja  :rolleyes:

Citera
350 representanter från tv-, film-, musik-, bok- och dataspelsbranschen samlades på seminarium Stockholm under onsdagen.

Branschrapporten som presenterades under seminariet visar att värdet på det piratkopierade materialet med råge slår hela branschens tillväxt.

2003 värderades det piratkopierade materialet till 1,2 miljarder kronor. Förra året var värdet cirka 5,4 miljarder kronor och i år är piratkopiorna värderade till 6,2 miljarder kronor. Intäkter som branschen går miste om.

Detta samtidigt som till exempel musikförsäljningen enligt rapporten nästan halverats på fem år.

Musikförsäljningen har halverats på fem år.
Motsvarat försäljningsvärde på den mängd som laddas ner illegalt är 5 miljarder mer än för snart fem år sen.
man får väl själv avgöra om man ser en koppling mellan de två sakerna, eller om man väljer att tro det är ren slump som inte har med varann att göra.


Utloggad tsmalmbe

man får väl själv avgöra om man ser en koppling mellan de två sakerna, eller om man väljer att tro det är ren slump som inte har med varann att göra.

Att hitta koppling och att påstå att varenda en piratnedladdadlåt är förlorad inkomst med 100% säkerhet till 100% värde är två helt skilda saker (omvänt:varenda låt vars piratnedladdning man kan hindra hämtar 100% säkert inkomst).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
man får väl själv avgöra om man ser en koppling mellan de två sakerna, eller om man väljer att tro det är ren slump som inte har med varann att göra.

Att hitta koppling och att påstå att varenda en piratnedladdadlåt är förlorad inkomst med 100% säkerhet till 100% värde är två helt skilda saker (omvänt:varenda låt vars piratnedladdning man kan hindra hämtar 100% säkert inkomst).
Nu tror jag inte herr Phil påstod att varenda piratnedladdad låt är fölorad inkomst, men att en koppling finns, och att den är stor, är ett som är säkert..   



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
man får väl själv avgöra om man ser en koppling mellan de två sakerna, eller om man väljer att tro det är ren slump som inte har med varann att göra.

Att hitta koppling och att påstå att varenda en piratnedladdadlåt är förlorad inkomst med 100% säkerhet till 100% värde är två helt skilda saker (omvänt:varenda låt vars piratnedladdning man kan hindra hämtar 100% säkert inkomst).
Nu tror jag inte herr Phil påstod att varenda piratnedladdad låt är fölorad inkomst, men att en koppling finns, och att den är stor, är ett som är säkert..   



Utloggad tsmalmbe

HNP tog fram just detta, och Phil svarade på det. Så därför tog jag fasta på detta specifikt.

Det finns inte något som är säkrare än det osäkra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
HNP tog fram just detta, och Phil svarade på det. Så därför tog jag fasta på detta specifikt.

Det finns inte något som är säkrare än det osäkra.

Jodå.. om man sitter med säkra kort...


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
man får väl själv avgöra om man ser en koppling mellan de två sakerna, eller om man väljer att tro det är ren slump som inte har med varann att göra.

Att hitta koppling och att påstå att varenda en piratnedladdadlåt är förlorad inkomst med 100% säkerhet till 100% värde är två helt skilda saker (omvänt:varenda låt vars piratnedladdning man kan hindra hämtar 100% säkert inkomst).
Nu tror jag inte herr Phil påstod att varenda piratnedladdad låt är fölorad inkomst, men att en koppling finns, och att den är stor, är ett som är säkert..   
Precis :)


Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Läste i samma TT-artikel först i Dn att den totala omsättningen för underhållningsindustrin (då inkluderas även DVD och spel) beräknas öka med 400% till 2010.

Det tycker jag tyder på att folk spenderar mer pengar, men inte exklusivt på musik. Metro hade av någon anledning redigerat bort den snutten.
« Senast ändrad: 17.11.2007, 13:00:57 by Ahab »
The power of the Riff compels me!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Nu vet jag inte hur dessa siffror är framtagna men många gånger tidigare så har "branchen" överthuvudtaget inte alls räknat med vinsten för lagligt nerladdad musik när de presenterar förlusten för piratnedladdning. Och det är allt jag säger. Inget om rätt eller fel eller något annat - bara att man skall lägga alla kort på bordet.


Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Det jag retar mig på med såna påståended är att "Branschen" räknar varje nedladdad skiva som en skiva som skulle köpts.

Och sällan jämför de den totala summan av CD,DVD och spel med tidigare år.
The power of the Riff compels me!


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Läste i samma TT-artikel först i Dn att den totala omsättningen för underhållningsindustrin (då inkluderas även DVD och spel) beräknas öka med 400% till 2010.

Det tycker jag tyder på att folk spenderar mer pengar, men inte exklusivt på musik. Metro hade av någon anledning redigerat bort den snutten.

Folk har ju inte slutat lyssna på musik, de har bara slutat betala för den...
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det jag retar mig på med såna påståended är att "Branschen" räknar varje nedladdad skiva som en skiva som skulle köpts.

Och sällan jämför de den totala summan av CD,DVD och spel med tidigare år.
Nej, de räknar nedladdad musik som förlorad möjlighet att sälja.
Att skivbranschen inte räknar med spelbranschens intäkter är väl inget konstigt?


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det intressanta i det här är väl att film- och spelbranschen verkar se ökade intäkter, trots piratkopiering, men musikbranschen (eller snarare skivbranschen) minskade.

Och för att bråka lite... Tänk om den nedladdade musiken innebär en ökad möjlighet att sälja då?

Den där branschrapporten luktar ju skrämselpropaganda långa vägar (eller rapporteringen av rapporten...). Men det är klart, det ligger ju rätt långt ifrån en oberoende undersökning så det är kanske inte så konstigt.
Ahab har ju en stor poäng. Underhållningsindustrin ökar 400%, den relativt lilla delen skivförsäljningen minskar 50%.

En stor anledning kanske är just det att skivindustrin har försökt väldigt hårt att kväva piratkopieringen med stämningar och skrämseltaktiker i betydligt högre grad än de andra delarna av industrin (filmbranschens lobbyorganisation Anti-Piratbyrån har i alla fall jag inte hört nåt om på länge, de verkar ligga lågt just nu). RIAA och IFPI är snarast skällsord!

I DN-artikeln försöker man verkligen få det till att piratkopieringen är den största anledningen till att skivförsäljningen minskar, antagligen är det plockat rakt ur ett pressmeddelande så det är knappast konstigt.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
är det någon på detta forum som skulle se det som ett misslyckande om man hittade sin musik på varenda dc hub?? :unsure:
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
är det någon på detta forum som skulle se det som ett misslyckande om man hittade sin musik på varenda dc hub?? :unsure:


Hehe.

Grejen är att just de som laddar hem mest också inte har RÅD att köpa hur många CD-skivor somhelst. (14-åringar osv).. SJälvklart hade jag inte gillat det om jag hade en cd till försäljning och ingen köpte :)
(Fast ni har väl ältat dessa två argument flera gånger om kanske? )

« Senast ändrad: 28.11.2007, 14:52:34 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
är det någon på detta forum som skulle se det som ett misslyckande om man hittade sin musik på varenda dc hub?? :unsure:


Jag skulle inte se det som ett misslyckande om mina låtar fanns på varenda DC-hubb, men ett litet problem idag är ju att demo- och förhandsversioner ibland kan spridas trots att upphovsmannen aldrig ville att dom skulle spridas offentligt. Det har ju märkts på några låtar vid de senaste melodifestivaluttagningarna, (kanske inte i år, men tidigare år) någon har fått en demoversion av låten och lagt upp den på The Pirate Bay, sedan har alla kunnat ladda hem den trots att upphovsmannen aldrig ville det. Som tur är så förstår SVT det här och har än så länge inte diskat något bidrag av den här anledningen.

Det går ju inte alls att stoppa spridningen på samma sätt som man kunde tidigare, på gott och ont.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Vad hände med åtalet mot Piratbay?

Det som de flesta som hetsar mot fildelarna missar är just det att de som fildelar musik i de allra allra flesta fall inte skulle köpa musiken om fildelningen inte fanns. Det räcker att kolla i sin egen familj.



Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
är det någon på detta forum som skulle se det som ett misslyckande om man hittade sin musik på varenda dc hub?? :unsure:

Det har jag gjort. För min del känns det positivt.
The power of the Riff compels me!


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Vad hände med åtalet mot Piratbay?

Det blev så stort så åklagaren har begärt förlängning några gånger. Jag undrar om det beror på att det verkligen blev stort eller att han gör allt för att hitta nåt att åtala dom för.  :lol:

Det senaste är att åtalet ska väckas senast den 31 januari 2008:
http://www.idg.se/2.1085/1.129675


http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Danne

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
    • dumbdan.com
är det någon på detta forum som skulle se det som ett misslyckande om man hittade sin musik på varenda dc hub?? :unsure:

Absolut inget misslyckande. Däremot känns det lite surt när låtarna sprids före releasedatum.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
det verkar iallafall som att det vore ok för de flesta att deras musik skulle spridas mycket via nerladdning.
själv skulle jag bli otroligt nöjd, & ta det som bekräftelse
fast jag är åandra sidan inte en etablerad artist,& det är möjligt att jag skulle tänka annorlunda
om jag var det..

ahab: om du hittar din musik överallt,så antar jag att du säkert tjänar lite pengar på din musik ändå?
för jag har svårt att tro att om man nått ut till så många,& ändå inte sålde några skivor alls
eller inte hade några spelningar..
även om du kanske inte har råd med en extra swimingpool...men vad vet jag..det kanske du har!! ;)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Det som de flesta som hetsar mot fildelarna missar är just det att de som fildelar musik i de allra allra flesta fall inte skulle köpa musiken om fildelningen inte fanns. Det räcker att kolla i sin egen familj.

....jag kan inte säga att jag hetsar mot piratkopiering, men jag är i dagsläget oftast emot det....men, i mitt fall är det just motsatsen till det du beskriver. Jag har många i min omgivning, däribland mina bästa vänner, som tidigare köpte MKT skivor....som faktiskt ofta uttalar sig ungefär "jag köper inga skivor alls längre, varför ska jag göra det? allt finns ju gratis på nätet" ....så jag vet inte riktigt hur självklart ditt resonemang faktiskt är....

Självklart kan man inte räkna att varje nerladdad platta är en "utebliven försäljning", men även om det är så att 100 nerladdade plattor motsvarar EN köpt platta, eller ännu mindre, så är det en missad intäkt för den artist som nu hade fått äran att tjäna dessa pengar.

Jag är inte ute efter att hetsa någon till något alls, utan anser att man får väl pyssla med detta bäst man vill, men tycker heller inte det minsta synd om de få som faktiskt blir stämda eller "straffas" på något sätt.

jag tycker nog också att det är viktigt att man inser att alla de personer som arbetar med framtagandet av en "platta" faktiskt på något sätt måste få betalt för sitt jobb, det är trots allt ett jobb/yrke, utbildning förekommer ofta, stora investeringar i utrustning, och inte minst tid (ofta åratals träning/övning/lärande innan man ens har de färdigheter som krävs) förekommer...
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music

i mitt fall är det just motsatsen till det du beskriver. Jag har många i min omgivning, däribland mina bästa vänner, som tidigare köpte MKT skivor....som faktiskt ofta uttalar sig ungefär "jag köper inga skivor alls längre, varför ska jag göra det? allt finns ju gratis på nätet" ....så jag vet inte riktigt hur självklart ditt resonemang faktiskt är....
Ok då skiljer sej våra erfarenheter där.

Citera
jag tycker nog också att det är viktigt att man inser att alla de personer som arbetar med framtagandet av en "platta" faktiskt på något sätt måste få betalt för sitt jobb, det är trots allt ett jobb/yrke, utbildning förekommer ofta, stora investeringar i utrustning, och inte minst tid (ofta åratals träning/övning/lärande innan man ens har de färdigheter som krävs) förekommer...
Här är vi överens. Man ska naturligtvis få betalt för sitt arbete. Men i valet mellan att internet ska begränsas ( och därmed förstöras ) och upphovsrätten ska få stryka på foten så väljer jag det senare.

Det är diskuterat till leda i andra trådar men det finns andra beprövade sätt att tjäna pengar för vardags musikern än att sälja musikcd's.

/ Mikke


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
i valet mellan att internet ska begränsas ( och därmed förstöras ) och upphovsrätten ska få stryka på foten så väljer jag det senare.
På vilket sätt försämras Internet för att man inte kan ladda ner material som är olagligt att ladda ner?  :mellow:
(Förutom  det mest uppenbara att det inte går att göra ovanstående?)

Citera
det finns andra beprövade sätt att tjäna pengar för vardags musikern än att sälja musikcd's
Men varför ska de som vill göra detta hindras, och med vilken rätt?


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
i valet mellan att internet ska begränsas ( och därmed förstöras ) och upphovsrätten ska få stryka på foten så väljer jag det senare.
På vilket sätt försämras Internet för att man inte kan ladda ner material som är olagligt att ladda ner?  :mellow:
(Förutom  det mest uppenbara att det inte går att göra ovanstående?)

Citera
det finns andra beprövade sätt att tjäna pengar för vardags musikern än att sälja musikcd's
Men varför ska de som vill göra detta hindras, och med vilken rätt?

Friheten att inte bli övervakad på vad du gör på internet. Den friheten är, principiellt, oändligt mycket viktigare än upphovsrätten.

Du vet vad jag menar Mr.Phil. Förresten är det ingen som snackar här om att förbjuda nån att från att sälja musikcd's.

Det är lite skrattretande att, speciellt på Studio Forum, finns det forumdeltagare som sitter o gråter blod därför " de hårt arbetande " musikerna, teknikerna o producenterna inte får betalt. Och sen sitter de o diskuterar detta hela dan på ett forum. "hårt arbetande" yeah sure!

/ Mikke


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Mikke: fast, jag tror väl knappast att de diskuterar enbart om sig själva!??
Själv anser jag att jag är hårt arbetande producent/tekniker, då jag arbetar 30h/veckan med annat, plus ca: 40h/veckan med musiken, då mitt företag inte finansierar sig helt själv ännu....mitt vanliga jobb ger mig dock möjligheten att surfa ca: 20h/veckan....vilket i sådana fall skulle ge mig ganska stora möjligheter att vara otroligt aktiv i en sån tråd, och ÄNDÅ klassa mig själv som hårt arbetande....right? jag skyller inte något på piratkopieringen, utan försöker bara visa på att man kan vara hårt arbetande och ÄNDÅ vara väldigt aktiv på forum....det är trots allt inte speciellt tidskrävande att skriva inlägg.  :wub:

Självklart finns det andra sätt att tjäna pengar på sin musik....och jag kan inte sticka under stolen med att piratkopieringen har gjort att branschen fått upp ögonen för detta....det hade kommit ändå, men kanske inte riktigt så fort....men till skillnad från dig ser jag det inte som en självklarthet att internet skall vara helt obevakat och totalt laglöst!?
Varför är det en självklarhet, undrar jag faktiskt? Var skall det vara fullt möjligt att fritt begå brott på internet?

Borde det vara lagligt att själv bestämma hur mkt pengar man har på sitt internetbankkonto? eller rättare sagt, om jag hackade mig in och lyckades genomföra en sådan manöver....skall jag inte kunna bli straffad för det? (trots att jag inte tagit någon annans pengar, eller mördat någon, eller slagit någon)
och det är inte en direkt parallell till piratkopiering, utan snarare en fortsättning på internets utformning....
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Varför är det en självklarhet att du inte kroppsvisiteras när du går ut från affären, jobbet eller hemmet ( du får ju inte bära kniv offentligt )?

Det är inte en självklarhet med ett fritt internet. Man kan naturligtvis försöka att stoppa den illegala fildelningen med diverse metoder. Allt dömt att misslyckas. Frihetsälskande människor kommer att finna vägar att kringå bevakningen ändå.

Som jag ser det så finns det ett par vägar att gå.

1. Sätt på skygglapparna o kör på som nu och vägra att koncentrera sej på vad som möjligen kan inbringa inkomster istället för de ( eventuella ) man hade på musikförsäljning till privatpersoner. Jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga jaga fildelare mellan drinkarna och yachtfesterna.

2. Släpp taget och istället se till att de som skaffar sej internet access får betala en allmän mediaaccessavgift. Hur man delar upp pengen går nog att lösa och är en lägre rengordnad fråga. Finns det hjärterum......

3. Släpp taget. Tjäna pengar på andra sätt inom industrin ( reklam osv )

/ Mikke


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Varför är det en självklarhet att du inte kroppsvisiteras när du går ut från affären, jobbet eller hemmet ( du får ju inte bära kniv offentligt )?

Det är inte en självklarhet med ett fritt internet. Man kan naturligtvis försöka att stoppa den illegala fildelningen med diverse metoder. Allt dömt att misslyckas. Frihetsälskande människor kommer att finna vägar att kringå bevakningen ändå.

Som jag ser det så finns det ett par vägar att gå.

1. Sätt på skygglapparna o kör på som nu och vägra att koncentrera sej på vad som möjligen kan inbringa inkomster istället för de ( eventuella ) man hade på musikförsäljning till privatpersoner. Jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga jaga fildelare mellan drinkarna och yachtfesterna.

2. Släpp taget och istället se till att de som skaffar sej internet access får betala en allmän mediaaccessavgift. Hur man delar upp pengen går nog att lösa och är en lägre rengordnad fråga. Finns det hjärterum......

3. Släpp taget. Tjäna pengar på andra sätt inom industrin ( reklam osv )

/ Mikke

Det finns ett till alternativ:
4. Gör lika som man gör i verkligheten (IRL, som det kallas på IT-språk). Låt det vara olagligt att ladda hem musik, spel, program och film utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd, men bevaka inte för den sakens skull alla användare mer än vad man gör idag.

Men det alternativet kanske var vad du menade med din tredje punkt, bara andra ord...
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det är väl snarare vad han menar med sin första punkt?
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det är lite skrattretande att, speciellt på Studio Forum, finns det forumdeltagare som sitter o gråter blod därför " de hårt arbetande " musikerna, teknikerna o producenterna inte får betalt. Och sen sitter de o diskuterar detta hela dan på ett forum. "hårt arbetande" yeah sure!
Du vet väl att vi jobbar hårt kvällar o nätter! ;)
Dagtid softar vi.  B)
Citera
Friheten att inte bli övervakad på vad du gör på internet. Den friheten är, principiellt, oändligt mycket viktigare än upphovsrätten.
/ Mikke
Det är ju din värdering, inte ett faktum. Precis som många anser att friheten att röra sig på gator o torg utan kameraövervakning är mycket viktigare än att stävja ev våldsbrott.
« Senast ändrad: 30.11.2007, 17:42:05 by MrPhil »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Allt dömt att misslyckas. Frihetsälskande människor kommer att finna vägar att kringå bevakningen ändå.
Se Danmark. Tydligen funkar det där.
Lite fånigt dessutom att måla upp illegal fildelning som nån sorts frihetskamp.
Ungefär som att stenkastande AFA-anhängare el dyl är frihetskämpar... :rolleyes:

Annars är vi överens om lösningen ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
underligt med denna debatt på många sätt.

jag är oerhört kluven som vanligt. Jag tykcer nog att industrin måste tänka om, eftersom så stora delar av folket inte bryr sig om vad de tycker.

men, om jag målar tavlor och säljer dem i butik. Är det då ok att ställa sig utanför min butik och sälja kopior "lika bra som i affärn, vi har kört dem i en kopiator som tar med struktur o penseldrag". (undras vad Mojo som gör vårt omslag tyckler i frågan...om upphovsrätt på artwork)

Om jag målar som hobby skulle jag ta det som en komplimang och uppmuntra kopieringen -shit, folk vill ha mina verk ! kul!

Om jag levde på det vore det kansek inte så ul, om jag hade hyrt atelje, utställnignsplatster, skaffat butik och så.


MEN, nu tror jag nog, i och med kopieratorernas ankomst (jaja, bredbandet) så måste vi kankse hitta ett företag som vill sponsara lokalen och stafflit...så att folk skall slippa köpa. eller?

 :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Det är ju inte så enkelt som att piratkopiering entydigt skadar försäljingen. Jag upplever att jag piratkopieras först när jag nått en viss nivå försäljingsmässigt, och frågan är om kopieringen då egentligen skadar mig? Väldigt svårt att klämma fram enkla svar på det här.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jo är väl omöjligt. På ett sätt skadas man väl inte, men man kan ju faktiskt helt enkelt oxo ta upp det faktum att det inte är lagligt. eller att det är omoraliskt.

OM man nu tycker det :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol