Kontrollrummet

Intonering av bas..HJÄLP!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej hopp.
Lite problem med min nya bas..Märker att den är lite marig att stämma.Funderar på om strängarna kan vara dåliga,fast dom ser fräscha ut..Det kan ju vara det då jag köpte den beggad..Warvick 5 strängad.

Skulle bli väldigt tacksam om nån ville ge mig lite info runt intonering,för det är väl så det heter..Hur man går till väga alltså..Så jag får nån ordning på min gear..

Mvh
Micael


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Du intonerar en bas precis som en gitarr, dvs förlänger eller förkortar avståndet mellan stall och sadel.
Tonen vid 12:e bandet ska vara samma när du trycker ner den som när du slår flaggeoletten på den.
Tecken på dålig intonation är att det stämmer perfekt på lösa strängar, men blir ostämt när du trycker ner vid olika band.
Du hör ganska tydligt om strängarna är gamla eller nya. Nya klingar metalliskt, gamla klingar knappt utan låter diskantfattiga.
http://www.instrument-online.nu/arkiv/snabbatips/gitarr1/intonera.html


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mega thanx Mr Phil.
Lösa strängar stämmer,även lir i början på halsen.Det är när jag kommer uppåt(mot mick hållet) som det börjar dissa lite.Knappt hörbart men jag märker det när den går ensam mot pianot.
Fragiolett grejen stämmer den oxå på..Testar det du skrev om 12 bandet,jag har tillgång till en grym stämmare med cent värden - så det skall testas.Återkommer,mat och potatis nu :D

Mvh
Micael


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Mega thanx Mr Phil.
Lösa strängar stämmer,även lir i början på halsen.Det är när jag kommer uppåt(mot mick hållet) som det börjar dissa lite.Knappt hörbart men jag märker det när den går ensam mot pianot.
Fragiolett grejen stämmer den oxå på..Testar det du skrev om 12 bandet,jag har tillgång till en grym stämmare med cent värden - så det skall testas.Återkommer,mat och potatis nu :D

Mvh
Micael
My pleasure, bluesman ;)
Smaklig måltid.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mycket bra guide! Jag trodde jag kunde i princip allt om intonering, men där hade jag fel! :)
DON'T PANIC


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Du intonerar en bas precis som en gitarr, dvs förlänger eller förkortar avståndet mellan stall och sadel.
Tonen vid 12:e bandet ska vara samma när du trycker ner den som när du slår flaggeoletten på den.
Tecken på dålig intonation är att det stämmer perfekt på lösa strängar, men blir ostämt när du trycker ner vid olika band.
Du hör ganska tydligt om strängarna är gamla eller nya. Nya klingar metalliskt, gamla klingar knappt utan låter diskantfattiga.
http://www.instrument-online.nu/arkiv/snabbatips/gitarr1/intonera.html

Ja det var en bra guide!
Men flageoletter brukar jag bara använda vid stämning, men det var kanske det du menade?
Vid intonering jämför jag lös sträng med nertryckt på tolfte bandet.
Som dom skriver på sidan:
"• Prova igen; ta oktaven på strängen och kolla hur den stämmer jämfört med lös sträng.
När oktaven stämmer lika perfekt som den lösa strängen är det dags att gå till nästa sträng."
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Flageolett=lös, alltså samma ton, eller ja den blir ju oktaverad men det är samma "fel" om flageoletten eller lös sträng låter ostämt.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
YES YES YES!

Nu stämmer basen klockrent på alla toner,men jag fick skruva en hel del.Allt svaj mellan tonerna som bort blåsta.
Plötsligt är det mycket roligare att lira.

Mega thanx MR.PHIL

Mvh
Micael