Kontrollrummet

Bästa moderkortet för en DAW

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Öppen diskussion. Personligen är jag trött på att gissa. Jag är inte ute efter specsheets som ser bra ut, utan personliga erfarenheter, eller länkar till material där moderkorten testats på riktigt. Har digidesign eller frost offentliga rekommendationer?

Krav:
- SATA och IDE-portar
- Stöd för quad-processorer
- Rätt FW-chipset (bör fungera med ljudkort OCH powercore firewire)
- Helst två SKILDA fw-bussar
- Inga fläktar på chipsetten
- Känd tillverkare med proper support och bios-updates
- Inte första versionen av moderkortet
- Stöd för USB
- Massor med PCI-platser
- En PCIe16x-plats
- 2 PCIe whatever-x platser

Vad som definitivt inte behövs är följande:
- Internt ljudkort
- En massa onödiga portar (serie, parallel)
- Stöda overclocking
- Stöda nyaste finaste minnen
- Stöda  SLI/Crossfire
- Stöda nåt nytt mumbojumbo som inte behövs i en DAW
- Stöd för RAID
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Lite mer om kraven kring firewire:

    * Syba PCI 1394A
    * SIIG 1394 3-port
    * Inland Pro PCI IEEE 1394
    * Firestorm IEEE 1394 Firewire Card 2+1 Port
    * Sitecom Firewire Desktop Kit

Möjligen också:

    * StarTech 4-port IEEE-1394 model pci 1394-4
    * SIIG 800 PCI-32T FireWire controller
    * Airnet ADF031
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

AMD X2 är uteslutet, pga. osäkerhet kring  chipset-kompatibilitet med PoCo firewire.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Asus P5WDH-Deluxe är ett av de populäraste och stabilaste moderkorten just nu för DAW. Om man inte vill själv testa eller gissa så lönar det sig att kolla vad de stora produsenterna av DAWs använder i sina maskiner. Logiken är att de gör en massa test och deras hela bussiness är beroende på stabila system med så lite support probllem som möjligt (myky broblem=lite vinst).

Hägge
« Senast ändrad: 14.11.2007, 07:58:28 by Hägge@Clonework »


Utloggad tsmalmbe

PCB-layouten i sig skulle ge mig en extra PCI-plats. med mitt nuvarande grafikkort skulle jag troligen dock bli av med en PCIe-plats (har passiv kylning med STORA komponenter - zalman). Alternativt skaffar man sig ett sk. silent-kort, som inte blir så stort men ändå fungerar. PCIe-platserna behövs till nya firewire-kort. PCI-platserna behövs till UAD- och PoCo-korten. Dessutom  borde man kunna förfärdiga sig på magma-chassin också.

(har ett p5wd2 för tillfället som jag inte är nöjd med)

Hur stort nätagg bör jag ha? Kan det vara att mitt 400W inte räcker till att försörja alla mina grejer - och sen ger instabilitet? Blir strömåtgången mindre med core quad (jämfört med dualcore, alltså D-seriens processor, inte core duo)
« Senast ändrad: 14.11.2007, 11:03:49 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Själv har jag 500W nätagg som funkar bra trots att jag har tre DSP kort i maskinen. 400W borde dock räcka. Quad cores strömförbrukning vet jag tyvär inget om.

Vad menar du med instabilitet så där lite nogrannare?

Hägge


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
nu har jag bara slöläst igenom detta...

Men du är ute efter ett moderkort? Jag tappade tråden lite, rätt snabbt,,


Har du kollat vilka chipset som Frostdatorerna har? Du kan kanske börja där, och sedan leta på Sweclockers eller likande?

Det finns ju många fabrikat, FoxCon, Asus,, ja det finns många.



Utloggad Tosse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Nästa moderkort jag köper kommer vara ett Intel. Möjligtvis Intel DP35DP

Quad stöd
TI firewire


Frost ACM har exempelvis följande chipset:
Intel®G33 Chipset
Intel®965G Chipset

DUO/QUAD är strömsnålare än föregångarna. Nätdel -  en bra 500 wattare räcker. Hiper, Tagan, Antec...




« Senast ändrad: 14.11.2007, 16:20:10 by Tosse »


Utloggad tsmalmbe

Har du kollat vilka chipset som Frostdatorerna har? Du kan kanske börja där, och sedan leta på Sweclockers eller likande?

Alla kör i princip med samma chipset vad jag har kollat. Det är också i princip allt de berättar. Det finns 50 tillverkare som har 50 modeller per tillverkare, så att basera detta enbart på chipset verker inte vara ett realistiskt alternativ.

Och allt med overclockers är i princip i rak motsats til ldet jag söker. Overclockers-gänget söker tweak-prestanda och ytterligheter. Jag söker stabilitet och thruput i min PCI/FW-bus.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Vad menar du med instabilitet så där lite nogrannare?
- Skräpet går het, asus underliga passiva metod att få bort hetta har lett till en tjock PCB vilket gör det svårt att få fast procesorkylare dessutom
- Tempmonitorerna fungerar riktigt asdåligt, om man har  det påslaget i BIOS så startar maskinen om  den vill, inte om jag vill
- FW och PCIe ligger påsamma buss, vilket betyder att FW-bandwidthen är  begränsad av hurudant grafikkort jag har (jag  skyller en del av mina FW-problem på  det här)
- FW-chipsettet ... jag vet inte om det är ett rpoblem eller inte, men det kunde definitivt fungera bättre (mitt ljudkort ger bluescreen nu och då, felet propageras från någon fw-driver, mitt PoCo fungerar bara om jag startar allt i en viss ordning, relatidsmixdown fungerar inte alls)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Nästa moderkort jag köper kommer vara ett Intel. Möjligtvis Intel DP35DP

Baserar du ditt val på papperspecs (såsom jag gjorde mitt tidigare val), eller baserar du det på vetskap att t.ex Frost använder just detta moderkort?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Asus P5WDH-Deluxe är ett av de populäraste och stabilaste moderkorten just nu för DAW.

Om jag läser rätt så har denna 975X chipset, vilket inte har stöd för quad-processorer.


Chipsetternas skillnader kan man hitta här:
http://compare.intel.com/pcc/default.aspx?familyID=10&culture=en-US
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Nästa moderkort jag köper kommer vara ett Intel. Möjligtvis Intel DP35DP

Baserar du ditt val på papperspecs (såsom jag gjorde mitt tidigare val), eller baserar du det på vetskap att t.ex Frost använder just detta moderkort?

Jag svarar på mig själv:

http://www.dawbox.com/Sys-DAW-QUAD-4.htm

Baserad på ditt förslag tll moderkort. Jag sätter denna på min lista av potentiella moderkort således.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
Citera
- Stöd för RAID

Av ren nyfikenhet måste jag fråga - varför inte RAID?
- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad tsmalmbe

Citera
- Stöd för RAID

Av ren nyfikenhet måste jag fråga - varför inte RAID?

I mätningar har de inbyggda RAID-korten skitusel thruput jämfört med dedikerade IDE-RAID -kort. Dessutom är deras felsäkerhet betydligt lägre. Dessutom ifrågasätter jag behovet av att ha mera nojsiga skivor än nödvändigt. Backup får man på annat sätt, och snabba skivor finns det redan.

Nu är det ju ett faktum att Intels ICH7/8/9-chipset har RAID inbyggt, så man kommer inte undan.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


olofd

  • Gäst
RAID är ju asbra..
Kör RADID 0 och TIME MACHINE på en annan disk
som backar upp min projektmapp.

Klokrent med stöd för RAID.
Går stabilt som attan.
Kör OS X och Time machine bara


DåligtGehör

  • Gäst
Lite mer om kraven kring firewire:

    * Syba PCI 1394A
    * SIIG 1394 3-port
    * Inland Pro PCI IEEE 1394
    * Firestorm IEEE 1394 Firewire Card 2+1 Port
    * Sitecom Firewire Desktop Kit

Möjligen också:

    * StarTech 4-port IEEE-1394 model pci 1394-4
    * SIIG 800 PCI-32T FireWire controller
    * Airnet ADF031


Vad är det du pratar om här, firewirecontrollertillverkare som?


Utloggad tsmalmbe

Vad är det du pratar om här, firewirecontrollertillverkare som?

...fungerar garanterat med PoCo FW.


edit: verkar som om Digidesign godkänner SIIG  (de dyraste korten) som FW-kort. Terradigitalaudio lägger ett SIIG-kort i sina maskiner (förutom det inbyggda).
« Senast ändrad: 14.11.2007, 22:16:09 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Denna: http://www.musicalcomputers.com/pd_intel_core_2_quad.cfm

har en Asus P5W-DH. Asusen har ICH7-controller. Inteln som nämnts tidigare har  ICH9. Måste kolla upp skillnaden.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Vad är det du pratar om här, firewirecontrollertillverkare som?

...fungerar garanterat med PoCo FW.
...

Ok men hur skall du se att dessa finns på moderkortet. Så detaljerad info hittar man väl inte så lätt. Eller varför räknar du upp dessa? Jag vet fortfarande inte om jag fattar.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Att ett moderkort här ett bra chipset betyder inte att moderkortet fungerar. Jag håller fast vid att rekomendera Asus P5WDH-Deluxe. Carillon kör enbart med detta kort för tillfället och jag har lärt mig att lita på deras val.

Sen kan du också kolla digidesign hemsida. Där finns de moderkort som garanterat och testat fungerar med PT HD. Och den hårdvaran är kinkigare än något som du har i din maskin.

Hägge


Utloggad tsmalmbe

Sen kan du också kolla digidesign hemsida. Där finns de moderkort som garanterat och testat fungerar med PT HD. Och den hårdvaran är kinkigare än något som du har i din maskin.

Du kan ha rätt, men de rekommenderar (bl.a) just det moderkortet jag har nu (och den FW-chipseten då också)....
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Tosse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Nästa moderkort jag köper kommer vara ett Intel. Möjligtvis Intel DP35DP

Baserar du ditt val på papperspecs (såsom jag gjorde mitt tidigare val), eller baserar du det på vetskap att t.ex Frost använder just detta moderkort?

Jag svarar på mig själv:

http://www.dawbox.com/Sys-DAW-QUAD-4.htm
Baserad på ditt förslag tll moderkort. Jag sätter denna på min lista av potentiella moderkort således.

Papperspecs, hörsägen, vetskap om att stabila musikdatorer använder Intel moderkort. Förknippar även Intel med kvalité och bra support.  B)

Men som jag uppfattat det är externa firewire kort, PCI(e) att föredra framför moderkortets inbyggda.


Utloggad tsmalmbe

Men som jag uppfattat det är externa firewire kort, PCI(e) att föredra framför moderkortets inbyggda.

Det verkar vara så enligt alla tillförlitliga källor. Det är synd, för kortplatserna är begränsade.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
Citera
I mätningar har de inbyggda RAID-korten skitusel thruput jämfört med dedikerade IDE-RAID -kort. Dessutom är deras felsäkerhet betydligt lägre. Dessutom ifrågasätter jag behovet av att ha mera nojsiga skivor än nödvändigt. Backup får man på annat sätt, och snabba skivor finns det redan.

Jo, men vill man ha hög thruput så kör man ju utan felsäkerhet. Raid 0 som Olofd är ju grymt när det gäller just det, och då blir det nästan dubbel prestand jämför mot en disk. Men å andra sidan är ju chansen till dataförlust dubbelt så hög också, eftersom all data förstörs om en av dom två diskarna pajar.
- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad tsmalmbe

Jo, men vill man ha hög thruput så kör man ju utan felsäkerhet. Raid 0 som Olofd är ju grymt när det gäller just det, och då blir det nästan dubbel prestand jämför mot en disk. Men å andra sidan är ju chansen till dataförlust dubbelt så hög också, eftersom all data förstörs om en av dom två diskarna pajar.

Då kör man utan felsäkerhet ja. Vilket egentligen inte hör hemma till en seriös DAW, men där gör man ju hur man vill. Poängen kvarstår, de inbyggda "chipset" IDE-raidarna är betydligt sämre än dedikerade kort, hur du nu än kör det. Vill man ha (behöver man?) mera disk-io, köp en 10krpm skiva istället för två 7.2krpm.

http://techreport.com/articles.x/9124/33
"In theory, RAID 5 is probably the most attractive array type for those looking to balance redundancy with storage capacity, and it's a new checklist feature for core logic chipsets. Unfortunately, the write performance of chipset-level RAID implementations is pretty dismal. It's slow enough to affect file transfers and desktop applications, and even IOMeter takes a hit when parity comes into play."

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag kör två diskar i Raid0 för alla ljudbibliotek sedan ca 2-3 år tillbaks (inga krascher hittills...). Eftersom jag ju har alla originalskivor och därför utan problem kan installera om alla ljudbibliotek vid en eventuell krasch, så känns det inte som något problem, men det blir ruggigt bra prestanda. B)
Disken för audioinspelning och systemdisken skulle jag däremot aldrig köra som Raid0... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Jag kör även audiodisken i Raid0 eftersom det strömmar bra.
Men jag kanske skall tillägga att jag backar rätt så frekvent och har rejäla externa diskar för det. Yrkesskadad.  ;)

Systemdisk i Raid0? Skulle inte tro det...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Backup? Vad är det??? :rolleyes:

Nja - även jag är yrkesskadad och har externa backupdiskar... En extern S-ATA som jag kör image-backups till och som aldrig är inkopplad annat än vid backuptillfällena - och en som sitter på LAN och är kopplad i Raid1 och kör filbackup av de kataloger där jag har något viktigt. Denna går också ut automagiskt på Nätet och hämtar uppdateringar från olika tillverkares FTP-siter med jämna mellanrum, så vet jag att den senaste versionen av alla deras program som jag använder, alltid finns på disken. Har skaffat en till stor nätverksdisk som kör i Raid1 och kommer att köra delvis som backup och delvis som musik-disk till min nya receiver i vardagsrummet... Ska börja kopiera in alla CD-skivor på den i WAV-format, så att man kan lyssna i full kvalitet och kanske kan skippa CD-växlaren i förlängningen. Får se hur bra/dåligt det fungerar...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
Citera
Då kör man utan felsäkerhet ja. Vilket egentligen inte hör hemma till en seriös DAW

Felsäkerhet har du inte om du kör utan RAID heller ju...

Felsäkerhet är ju per definition RAID, eller flerdisksystem - där systemet fortsätter rulla (eller åtmindstånde inte tappar data) om den disk kraschar.

Citera
Vill man ha (behöver man?) mera disk-io, köp en 10krpm skiva istället för två 7.2krpm.

...varför inte två 10krpm-diskar i RAID0? Då skulle det gå undan! :-)


Jag funderar själv på det där med RAID och inte. Då jag jobbar som systemtekniker skulle jag inte ens komma på tanken att inte köra nån form av RAID, men jag har hittills inte gjort det på nån av mina hemdatorer. Men nästa ska jag banne mej prova med!

Och det är ju som det säger - ett externt dedikerat RAID-kort är säkert bättre än dom inbyggda bugdetlösningar som sitter i många moderkort.
- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Citera
Då kör man utan felsäkerhet ja. Vilket egentligen inte hör hemma till en seriös DAW

Felsäkerhet har du inte om du kör utan RAID heller ju...

Felsäkerhet är ju per definition RAID, eller flerdisksystem - där systemet fortsätter rulla (eller åtmindstånde inte tappar data) om den disk kraschar.

Skillnaden är att med Raid0, så tappar du ALL data om bara en av diskarna kraschar, så du har större risk för fel med två diskar i Raid0 än du har med en ensam disk.

Citera
Citera
Vill man ha (behöver man?) mera disk-io, köp en 10krpm skiva istället för två 7.2krpm.

...varför inte två 10krpm-diskar i RAID0? Då skulle det gå undan! :-)

10000RPM-diskar låter mer. Mindre bra i studion...

Citera
Jag funderar själv på det där med RAID och inte. Då jag jobbar som systemtekniker skulle jag inte ens komma på tanken att inte köra nån form av RAID, men jag har hittills inte gjort det på nån av mina hemdatorer. Men nästa ska jag banne mej prova med!

Och det är ju som det säger - ett externt dedikerat RAID-kort är säkert bättre än dom inbyggda bugdetlösningar som sitter i många moderkort.


...fast jag kör med den inbyggda hårdvaru Raid-controllern på mitt moderkort och gjorde så på det förra moderkortet också (har aldrig använt annat än ASUS och Intel-kort - och alltid med Intel chipset) - och det fungerar utmärkt och ger mig ungefär dubbla hastigheten på överföringen jämfört med en ensam disk när jag kollar med ett testprogram. Det finns även någon sorts mjukvaru-Raid på moderkortet, så att jag egentligen skulle kunna köra två separata Raid-system, men mjukvaru-varianten använder jag inte.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
Citera
Skillnaden är att med Raid0, så tappar du ALL data om bara en av diskarna kraschar, så du har större risk för fel med två diskar i Raid0 än du har med en ensam disk.

Fast det är ju samma datamängd som det skulle vara med en disk. Man tappar ju inte dubbelt så mycket data.
Nackelen är ju att det blir dyrare med en extra disk.

Citera
10000RPM-diskar låter mer. Mindre bra i studion...

Jag har inte min dator inne i studion. Den har jag i rummet bredvid innuti ett skåp - sen har jag dragit förlängningssladdar in till kontrollrummet. Tyst som i graven där inne alltså! :-)


Fast nu kommer vi från ämnet... :-)
- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Citera
Skillnaden är att med Raid0, så tappar du ALL data om bara en av diskarna kraschar, så du har större risk för fel med två diskar i Raid0 än du har med en ensam disk.

Fast det är ju samma datamängd som det skulle vara med en disk. Man tappar ju inte dubbelt så mycket data.
Nackelen är ju att det blir dyrare med en extra disk.

Det beror på hur mycket du har sparat... Det är ju plats till dubbelt så mycket data på de två Raid0-kopplade diskarna jämfört med en ensam likadan disk. Blocken delas ju upp mellan diskarna i stället för att allt skrivs i en följd på samma disk. Det är därför det går så mycket snabbare... ;)
Med Raid1 har du däremot samma storlek med två diskar som du hade haft med en ensam disk, men med skillnaden att data som skrivs, speglas till den andra disken och på så sätt ger extra säkerhet.

Citera
Citera
10000RPM-diskar låter mer. Mindre bra i studion...

Jag har inte min dator inne i studion. Den har jag i rummet bredvid innuti ett skåp - sen har jag dragit förlängningssladdar in till kontrollrummet. Tyst som i graven där inne alltså! :-)
Så har jag tänkt göra med den nya LAN-disken - för den väsnas lite på grund av kylningen som ska se till att diskarna överlever längre...

Citera
Fast nu kommer vi från ämnet... :-)

Jäpp - åter till ordningen! ^_^
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


olofd

  • Gäst
Skaffa os x och time machine kör raid 0 på hela skiten.
Kör 6 st raptor 10k diskar i 3 raid system just nu.

Sen en extern 750gb som är kopplad till timemachine.
Den backar i realtid upp alla skivor utan att belasta datorn
(Backar så fort datorn inte jobbar med annat)

Win xp suger på det viset för musik prodd.. mycket större risk för krasher
på ett NTFS system än ett HFS+ System också.

Skippa Win och kör OSX grabbar.

The only way to go när det gäller musikprod.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Skaffa os x och time machine kör raid 0 på hela skiten.

[...]

Win xp suger på det viset för musik prodd.. mycket större risk för krasher
på ett NTFS system än ett HFS+ System också.

Skippa Win och kör OSX grabbar.

The only way to go när det gäller musikprod.

Men är det inte dags att lägga ner det här gamla trötta tugget nu. Suck.