Kontrollrummet

it's up to you-karl,amerikansk trummis

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
en låt som jag hållt på med ett tag nu...vet inte om det funkar, lite sursång på vissa ställen och osäker om texten...men om ni orkar tar jag gärna emot kritik på rubbet....

Tack /  karl

it's up to you

it's up to you med amerikanska trummor  B)


« Senast ändrad: 23.11.2007, 21:09:43 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Vackert och stämningsfullt. Jackson Browne tänker jag lite på och gospel. Visparna låter bra. Fylligt med stråkarna men de kunde kanske vandra, eller bölja isf att mest ligga på tonikan?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx e....första tagning på sången och den ska göras om...JB ? kanske, jag gillar ju honom sen gammalt... :wub: inga stråkar här...det kanske är någon pianopads i bakgrunden du syftar på...ja arret är inte klart på långa vägar....tack för dina öron...

/  karl

Vackert och stämningsfullt. Jackson Browne tänker jag lite på och gospel. Visparna låter bra. Fylligt med stråkarna men de kunde kanske vandra, eller bölja isf att mest ligga på tonikan?
« Senast ändrad: 14.11.2007, 00:16:39 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
inga stråkar här... 

Märkligt, från 00:57 och framåt?  :unsure:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Karl.
Låter bra detta,visst nån småmiss på sången - men jag tycker inte att det stör..Bra ljud i visparna,men stundtals så tycker jag att dom är för framträdande i ljud bilden..eller så är jag bara ovan,tycker att dom stjäl lite av showen - och det är synd.Kanske ligger dom bara för nära? Vet inte riktigt,dom andra kanske har nåt vettigt att säga om det.Jag hade dragit ned dom en liten liten snutt alternativt reverbat dom bakåt i ljudbilden utan svans dock..

I övrigt så är det grönt ljus från Norrland,mycket fin låt detta och ett mycket vackert sång uttryck i denna..

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
bandlös bas  B) fast kanske lite diskantig :unsure: men man kanske skulle slänga in en cello??

/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
bandlös bas  B) fast kanske lite diskantig :unsure: men man kanske skulle slänga in en cello??

/ karl

Jag trodde det var nåt blås aktigt som kom in där vid 00.58..En cello vore nog inte så dumt..Testa det.

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
bandlös bas  B) fast kanske lite diskantig :unsure: men man kanske skulle slänga in en cello??

/ karl
Aha, lät precis som cello ja.  :rolleyes: :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Första 20 sekunderna tänker jag: Karl i samma hjulspår som alltid. Sen inser jag, fan vilken grym låt. Och vilken grym Karl på sång! Kan du utveckla denna med lite körer?
Max 300; tecken återstår


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx dede...det var ett tag sen...hoppas allt är bra....men jag tror du har rätt ändå, det känns som ganska väl inkörda hjulspår som man åker omkring i   <_< ...men kul att du gillar....
jag ska lägga om sången idag och då kommer det säkert en och annan kör också....tack för dina öron.. /  karl
« Senast ändrad: 14.11.2007, 08:53:19 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Väldigt bra låt. Klassisk men har ända det där egna som behövs för att den ska stå ut från mängden.
Håller med om det som är skrivet tidigare - Cello vore super på denna och någon förstärknig av rösten - de långa tonerna kräver mycket.
Skulle den gå att göra som en duett - manlig första vers, kvinnlig (ljus) andra, gemensam "it´s up to you"?
Bra komposition, kanske något lång avslutning
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
bra låt, lite sursång som sagt, men ingen katastrof. Lite pressat på dom höga tonerna, men det låter rätt bra i sammanhanget.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hm...tack för lyssningen, ska se över visparna...knepigt att både få närhet och att dom inte tar över....ska överväga en cello också men då kanske ljudbilden smälter ihop med alla mina tidigare  :unsure: B) får se...tnx  /  karl

Cykeln....funderade på en duett också i början men har redan en annan duett ute på prov som kommer snart och det känns farligt med för många duetter  :huh:  :rolleyes: kul att du tycker den har något som gör att den står ut...vet inte om du hört mina tidigare alster men jag har ofta haft sättningen gitarr,bas ,trummor,piano och cello och för att inte hela tiden röra mig i samma smet så fick den vila nu men får se...kanske kommer den med ändå, ska lägga om sången idag och lite stämmor därtill så det kanske räcker med det?? tack för dina öron /  karl

Tant Fransa....nytt sångpålagg ikväll och ska försöka hålla igen lite på höjden...kul att du tycker den är bra...( har sett i någon tråd att du har ny dator :), väntar på att höra dina låtar  :rolleyes:) /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Låten har ett behagligt tillbakalutat uttryck som jag jag gillar.

Jag skulle se två möjligheter. Tokskala av färsta versen, kör enbart stråkar till rösten. Bygg upp låten därefrån och lägg på element efter element.  Tror den skule sitta som en smäck med din sång till en stråkkvartett eller liknande.

Lyssna annars på "trying to throw your arms around the world" med U2. Något liknande kan jag se här.


Underbar melodi och känsla i denna karl, en av de bättre tyckter jag.

/T
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx emu....skala.skala,skala det är lättare sagt än gjort...förstår att du hör annat än vad jag gör så du får väl helt enkelt producera nästa låt??? vore faktiskt lite kul...kul att du gillar iaf... /  karl


Ny version ligger i första inlägget..............med lite mindre sursång,cello och körer /  karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjena

Wow vilken snygg cello i inledningen. På versen också men där tycker jag den kanske skall dämpas lite för den tar utrymme och intresset från sången.
Sedan undrar jag varför du inte kör lite mer stämsång på refrängerna? Just precis 3.33 blir en riktigt snygg stämma, tillsammans med cellon va? Lite mer sådant skulle vara snyggt tycker jag.
Skön låt i övrigt.
/// S
www.myspace.com/staffanjonsson


DåligtGehör

  • Gäst
Lyssnade på första versionen och kände att den var klart Karl men ingen karl-låt som fick mig jubla ut.

I den nya versionen känns den betydligt mer levande. Mina tankar efter att ha hört den första var att det var en ok låt men även rätt vanliga karl-grepp utan det där riktiga lyftet varken i arret eller melodin. Tycker den har fått mer av det arr som behövs för att melodin skall blomma ut på rätt sätt. Men det är även lite rörigt i arr/ljudbild och när du kommit igång är du igång och inget annat. Blir lite väl mycket platå efter ett tag. Kanske lite mer andning t.ex. efter refrängslut.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
givetvis är det i princip omöjligt att veta vad folk menar med allt de slänger ur sig  :lol:

vore kul att testa lite ja !

Förtydligande är ju att det alltid låter bra om dina grejjor. jag hör bara hur JAG hade försökt göra.

Skall lyssna på nya!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja där satt den,as snyggt med cellon! Sången kanon!
Visparna perfekto,nu är munspels lirarn nöjd.Du vet var denna hamnar nu.. :wub:

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
vad bra da'   :rolleyes: /  karl
Ja där satt den,as snyggt med cellon! Sången kanon!
Visparna perfekto,nu är munspels lirarn nöjd.Du vet var denna hamnar nu.. :wub:

Mvh
Micael
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Riktigt snygg låt. Nice med sträket...är ju gjutet i låten. :)
Bra sång som vanligt...kanske något ansträngd på höjden som nån nämnde.
I övrigt snygga harmonier i vanlig ordning. :D
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
stajo....tack för lyssningen....jag lägger först en sång, sen lägger jag oftast en sång till parallelt och sedan ett spår med stämmor men oftast inte planerade stämmor utan det får bli som det blir och som vid 3:33 mer tur än skicklighet...tack för dina öron....

DåligtGehör...bra att du tycker andra versionen funkar bättre...förstår precis vad du menar och funderar på att ta ner hela låten efter andra refrängen och bara ha cellon och pianot som stöd för sången....och jag vet inte om allt är för hårt komprimerat och att det gör att ljudbilden flyter ihop??? tack för lyssningarna....

djonas...tack för lyssningen och kul att du tycker den är snygg...

/  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj vad snyggt med cellon och lugnare sång! Instrumenten smälter fint så snyggt att det skulle vara intressant att höra den utan vispar också.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
en amerikanare lägger just nu nya trummor....brushes och vanliga men här är en utan helt och hållet it's up no drums
Oj vad snyggt med cellon och lugnare sång! Instrumenten smälter fint så snyggt att det skulle vara intressant att höra den utan vispar också.
« Senast ändrad: 17.11.2007, 21:18:08 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Behagligt. Stör mig inte alls på sången. (har lyssnat på no drums-versionen)

Instämmer i Emulators tips om att stegra arret ännu mer än nu. Gitarrerna och klaviaturerna tar liksom ut varann till slut och det blir som en matta.

Ska bli kul att höra med amerikanen....


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar på den trumlösa versionen  nu och svårt att se att ytterligare instrument skulle tillföra något, inklusive trummor. Jag tycker det är helt lagom. Alla instrument kanske inte behöver spela samtidigt. Well, well bästa versionen hittills. En liten, liten marginalanmärkning: Reverbet på sånget skiljer sig en del från instrumenten så att rummen låter något olika men det är verkligen en skitsak. Fin låt som man har kvar i huvudet ett tag efteråt som med de flesta av dina låtar. Blir en bra huvdkudde nu.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
skala från början eller macka på mer i slutet???tnx för lyssning och respons /  karl


Instämmer i Emulators tips om att stegra arret....


Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lyssnar o skriver..
fint intro ...nått litet klick ljud nånstans är nog basen som slår till lite .
fint uppbyggd vers spännande mellodi. skulle kanske kunna vara lite mer sparsmakatpå verserna.
ingen jätte tydlig reffräng saknar det lite ..fantasiskt bra sjungigt fick fanimej gåshud,, sitter som gjuten. lite distatmelodi gura i slutet kanske för att toppa det lite. det enda överlag jag saknar är dynamik. annars är detta hur bra som helst..
tony
att leva är att dö


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
stajo....tack för lyssningen....jag lägger först en sång, sen lägger jag oftast en sång till parallelt och sedan ett spår med stämmor men oftast inte planerade stämmor utan det får bli som det blir och som vid 3:33 mer tur än skicklighet...tack för dina öron...

Du har ofta tur då ;)...

Ibland tycker man att man kan urskilja en oplanerad melodi när flera olika melodier möts, då brukar jag försöka förstärka den... fast det lyckas inte alltid. Det var lite det jag menade att du borde fundera på att göra.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
ok...lite fix med lite grann men framförallt riktiga trummor från en amerikanare som heter Tommy..... vad tycks???

Länken finns i första inlägget i denna tråd...

/  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oukei Karl!

Såhär e de jag tycker trummorna kunde låta i Pretend, om dom överhuvudtaget behövs där.
Men tebaks till denna låt, denna är dynamiskt skön, allt sitter i ljudbilden, trummorna har sin uppgift här, ger en extra drive där det behövs. OCh är bortkopplade där det inte behövs, vilket betyder ett lyckat arr!

Sköna ackeguruor, det har du alltid lyckats med, och stråkarna sitter, sparsamt med reverb = BRA!

Gillas detta! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
I de återhållsamma (särskilt) partierna och i stort idémässigt tycker jag trummorna fungerar.

Dock är det ett alltför markant ljud på trummorna. Blir lite "chockverkan" när slagen kommer.

Det finns även alltför mycket missar i trumspelet. Markeringar som inte skapar flow utan är lite märkliga.

Trummisen vill lite för mycket i sista delen av låten. Går loss lite mer än vad han går i land med och även vad låten kanske behöver.

Men återigen idémässigt känns det bra.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
yes...jag tror problemet beror på mig då jag skickade honom en mp3:a och han la trummorna och skickade mig en wav som är baserad på en mp3:a och jag synkar in den bland mina andra wav:s kan det om möjligt blivit fel med synken ( typ någon hundradelsmillisekund eller så???) någon som vet...men visst kan man höra en del slag out of timing men som sagt tror det beror på mig...annars tack för lyssningen   /  karl
I de återhållsamma (särskilt) partierna och i stort idémässigt tycker jag trummorna fungerar.

Dock är det ett alltför markant ljud på trummorna. Blir lite "chockverkan" när slagen kommer.

Det finns även alltför mycket missar i trumspelet. Markeringar som inte skapar flow utan är lite märkliga.

Trummisen vill lite för mycket i sista delen av låten. Går loss lite mer än vad han går i land med och även vad låten kanske behöver.

Men återigen idémässigt känns det bra.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Yes! Väldigt vad levande det blir med en riktig trummis till skillnad från alla mer eller mindre sofistikerade plug-ins.
Något felslag hör t o m jag men överlag funkar det mycket bra. Försök bredda stereobilden något, det enda jag kan racka ner på.
Låten är urskön som vanligt...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves