Kontrollrummet

Vad behöver jag?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Har beställt ett par genelec 8040a och ett UAD-1 kort, men känner att jag vill köpa mer... :)

Det jag redan har hemma är:
Ljudkort: Motu 828mkII
Preamp: Focusrite voicemaster
Gitarrprylar: POD XT, ENGL 530 Tubepreamp.
Mickar: Röde NT1a, Shure beta 58a, sm57, Ddrums triggmickar plus en massa andra budget mickar
Trumtrigg: Alesis D4
Gitarrer: Ett gäng
Bas: En duglig
Midiklaviatur: Jepp
Lyssning: snart 8040a, nEar05, AKG K240studio, Sennheiser HD280pro.
Har alla program jag känner att jag behöver.

Nå, vad tycker ni fattas?
Vad behöver jag?

« Senast ändrad: 06.03.2007, 20:42:06 by herwhisper »


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Du kanske skulle se dig om efter en trevlig preamp för gitarr och bas? Focusiten är ganska trevlig, men om du känner att du har råd så är ju en klassiker för gitarr, bas och trummor (och sång!) API 312 eller 512. 312 hittar du i deras 4kanaliga 3124+ (kostar omkr. 25000 i Sverige) och 512 är i 500-formatet, alltså för en lunchbox. Du behöver då en lunchbox (tror en med sex platser kostar omkr 4500 i Sverige) och själva preampen, som går på omkring 7500 i Sverige. Denna kan du sedan bygga ut och fylla med vadhelst du vill i preamp- EQ- och kompressorväg. A-design har sin pacifica fast i enkanalsverision för 500formatet, och Buzz audio har mycket också. Förutom API såklart. Sedan finne det billigare alternativ, som Brent Averill Designs (jag har själv en sådan påväg hem!).

Men innan jag fortsätter förlora mig i prylorgier, vad gör du mest? Sitter du mest hemma och pular eller producerar du åt andra? Vilken budget har du? framför allt: Vad spelar du in mest? Eller mixar mest? Kanske det du har mest användning för är några pluggar till UADkortet? Om du inte fick med dem kan jag rekommendera 1176LN, LA2A och Plate 140.
Ju dyrare desto bättre.


Florian le Sage

  • Gäst
Förutom ett brinnande intresse, bra öron och en stor skopa talang så kan du ju göra din inköpslista hur lång som helst men en Germanium pre by Chandler är inte helt fel, eller Neve/Vintage design, du kör förmodligen allt genom din MOTU 828 II och kan ha gläödje utav lite färg på signalen, om du nu mickar upp saker och ting vill säga!

Mikrofoner, mer outboards, och fler instrument är väl det som ständigt kommer till...köp dig en Violet Amethyst tex, rekommendrar jag varmt!

 B)


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Förutom ett brinnande intresse, bra öron och en stor skopa talang så kan du ju göra din inköpslista hur lång som helst men en Germanium pre by Chandler är inte helt fel, eller Neve/Vintage design, du kör förmodligen allt genom din MOTU 828 II och kan ha gläödje utav lite färg på signalen, om du nu mickar upp saker och ting vill säga!

Mikrofoner, mer outboards, och fler instrument är väl det som ständigt kommer till...köp dig en Violet Amethyst tex, rekommendrar jag varmt!

 B)
Germen är asnice! Den är extremt färgad (eller jao, det beror ju lite på hur man driver den!) men mycket trevlig. Grym på gitarr, IMHO! Jag väntar med spänning på att det ska komma en som passar i en lunchbox  :D

EDIT: Inte för att jag har hört att det ska komma, men...
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Kan ju skriva vad jag pysslar med oxå ja :)
Det är mest hemma pul som gäller, men även våran andra skiva i bandet ska jag spela in med mina prylar eftersom skivbolaget gillade det jag mixade till första plattan så får jag även göra det med den andra. Vilket ju alltid är kul.

Har hört mycket gott om API´s lunchbox, har vart inne på att köpa en sådan innan med preamp och komressor i. Men det blev inte av. Kanske skulle slå till nu...

Kollade upp Violet Amethyst, shit! Bara utseéndet gör ju att man börjar dregla :)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Om du spelar in mycket sång och andra instrument som man brukar välja kondingar på, så skulle nog en bra mikrofon inte skada.
Har ingen aning om budgeten, så jag kan inte rekommendera nåt.
Pryllistan tar aldrig slut, man blir aldrig färdig, men om man köper nåt riktigt bra, så tar det oftast längre tid innan man vill köpa nåt nytt :)


Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil

Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Förutom ett brinnande intresse, bra öron och en stor skopa talang så kan du ju göra din inköpslista hur lång som helst men en Germanium pre by Chandler är inte helt fel, eller Neve/Vintage design, du kör förmodligen allt genom din MOTU 828 II och kan ha gläödje utav lite färg på signalen, om du nu mickar upp saker och ting vill säga!

Mikrofoner, mer outboards, och fler instrument är väl det som ständigt kommer till...köp dig en Violet Amethyst tex, rekommendrar jag varmt!

 B)
Germen är asnice! Den är extremt färgad (eller jao, det beror ju lite på hur man driver den!) men mycket trevlig. Grym på gitarr, IMHO! Jag väntar med spänning på att det ska komma en som passar i en lunchbox  :D

EDIT: Inte för att jag har hört att det ska komma, men...

Av ren nyfikenhet, vad har du kört germanium preampen på? Vilken typ av musik gjordes och vad för mick?


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag äger ingen Germanium själv (tyvärr!) men har fått en del inspelningar gjorda med den. Har hört gitarr, bas och sång genom den. Ärligt talat tycker jag den är för färgad för sång; där vill jag helst ha kvar flexibiliteten av en mer transparent preamp. Jag har hört att man med fördel kan köra den som en outboardeffekt och alltså i mixstadiet färga signalen som man nu vill med Germdriven och Feedbackkontrollen. På gitarr låten den superbra, tycker jag, gärna på lite hårdare och/eller skitigare sound. På bas kan den låte jäääkligt fett och snyggt!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Umemagnus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
  • Jodåsåattäää.. de, de, de....
    • Visa profil
    • Min Hemsida
för bövelen... skaffa in lite sjyssta nyckelharpor, så de blir lite drag i studion ;) Alternativt, öppna fönster och ytterdörren... för draget alltså...


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Hur är akustiken? Annars kanske en UA 610 vore något, en väldigt snygg preamp. Eller en Bandmick, AEA R84 tycker jag låter grymt bra.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
satsa på lite roliga skruveffekter... alltså som du skruvar för hand o inte med en mus el kontrollyta.. en rolig pedal, eller ett fräckt eko eller likn.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Okej, I see, det lät som att du ägde en ;)
Jag har hört mycket bra om den, särskilt som gitarrpreamp.
Åter till tråden:

10-20tusen, om du vill ha både bra preamp och mick så bör du titta på beggat tror jag.
En beggad C414 kanske? Dem kostar inte skjortan.
Annars finns det väldigt fina mickar i 12-15tusenklassen (minns inte exakt priser, antar att dem varierar en del också)
som heter Thuresson och byggs i sthlm.
Preamp finns det ju massor också, millennia HV-3 är rena och väldigt behagliga, sen finns det UA 610 om man vill ha mera fett ljud.
Sen finns det såklart 100tals till, jag tipsar bara om sånt jag testat själv (dvs inte vansinnigt mycket), finns säkert folk som prövat andra trevliga preamps här runt och kan skriva nåt om dem.



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Mikrofoner är aldrig fel att skaffa fler av... ;)
Kanske en rörmic: sE Electronics Z5600a
En bandmic: Crowley and Tripp Naked Eye
Ett matchat par småmembranare: Oktava MK012

- eller som någon nämnde, så skulle du kanske ta en titt på akustikbehandling, så att dina nya monitorer har en rimlig chans att komma till sin rätt... :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Jag skulle helt klart satsa på en utombordskompressor.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil

Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Några, som jag tycker, bra förslag att bränna stålarna (vissa av förslagen klarar budgeten alldeles på egen hand och lite till...)

Brauner Valvet rörmikrofon (min egen favorit som jag använder mest av alla...)
Brauner Phantom.
Microtech Gefell M930
Shure SM7B
API preamp eller Neveklon från Vintage design.
LA2A "utombordare"
1176 dito
Flera "måstepluggar" till ditt nya UAD1-kort: Pulteq pro, LA2A. 1176LN, Plate 140, Fairchildkompressorn, Precision Limiter, Precision Equaliser (aktuellt eftersom Universal audio lämnar 20 % just nu).

En sån här lista kan bli hur lång som helst så det är bäst jag ger mig nu...  ;)


Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Är det inte fantastiskt hur lätt det är att få svar på frågan "vad för rolig pryl tycker ni jag ska köpa för 20k?"  :D

Sorry för att jag spammar tråden.

Allvarligt talat så hade jag satsat på en preamp i din situation, i andra hand en ny mick för sång om du spelar in mycket sånt.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ett par förslag till:
Ska du lyfta lyssningen ett snäpp till, så kan du också överväga en Benchmark DAC1 (om du har S/Pdif eller AES/EBU ut från ljudkortet).
Bland lurarna finns en brist också - och det är att det saknas Ultrasone Proline 2500... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Citera
Har hört mycket gott om API´s lunchbox

API är fina grejjer. Färgar inte så mkt som folk tror, gör detta snyggt och har inte så ful distorsion som
många rör/vintage prylar.
Deras preamps är mkt bra, kompressorerna har inte samma klass tyvärr.
Luchboxen är tyvärr mkt dyr!

Kommentarer till de andra tipsen du fått:

Vintage design är ren dynga i mitt tycke, dyra distboxar. Har hamnat sist i våra blindtester. Stay away!

Oktava 012 mickarna är extremt bra och prisvärda men undantaget av ojämn tillverkningskvalité och
viss känslighet för fukt.

Thuressonmickarna är grymt bra men ska inte spontanköpas, måste testas innan.
Dom har extremt hög känslighet och är väldigt transparanta. Passar inte för alla.

Själv diggar jag Neumann TLM 103 framför AKG 414.

Testköp en billig, trevlig kompressor: FMR RNC.

Good luck.

Mvh Omni






Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
En UA LA-610 är en bra investering om du gillar den.
http://www.uaudio.com/products/analog/LA-610/index.html

Den i kombination med en Brauner Valvet är ingen lek!
Funkar skitbra till bas också.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Nå, vad tycker ni fattas?
Vad behöver jag?
En dator?  -_-

Nä, skämt åsido.

Jag vet inte vad du använder för program o så, men kanske ett större HD-system istället för nativelösning vore nåt att bränna pengar på? Eller en större mixer, som typ den som Sounden skaffade.
« Senast ändrad: 07.03.2007, 14:09:17 by MrPhil »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Visst 17, Omni...
Jag glömde ju bort att nämna RNC. :rolleyes: Den är helt suverän till sång - trots det låga priset. :)

Oktava MK012 har jag inte märkt av någon ojämn kvalitet på. Jag har sålt väldigt många MK012 under några år - och den enda jag har fått tillbaka hittills, var en där kunden själv hade råkat skruva in en av skruvarna som håller skalet på plats, så att den hade trillat in...
Vad som däremot har varit dåligt med MK012, är att Oktava tidigare har sålt helt otestade micar svinbilligt till bl a Guitar Center i USA - och då har det varit lite slumpmässigt med kvaliteten. Numera säljs det inga otestade såvitt jag vet - och MK012 säljs dessutom bara i matchade par, så de är uppmätta på fabriken (man får även med individuella mätdiagram) och är alltså testade så att de säkert fungerar som de ska.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Vilket leder mig till en kommentar:

Lyssna ALLTID på prylarna innan du handlar.

Det en person tycker är det bästa sedan leverpastejen uppfanns kan en annan tycka är rena dyngan. Det jag tycker är fantastiskt kanske du inte alls gillar.

TLM103 till exempel är en av de mest utskällda mikrofonerna på forumet "Gearslutz". Medan andra tycker den är bra (Jag har en själv som jag dessutom använder)

När det gäller riktigt bra preampar (som jag tycker är nästan lika viktigt som en riktigt bra mikrofon) så finns det heller egentligen inga sanningar (utom självklart då det man kan mäta i form av distortion, brus etc) vissa vill ha en viss dist, andra inte, vissa vill ha "the sound of iron", andra vill ha tvärtom.
Jag gillar nog båda skolorna - till olika ändamål. Jag håller till exempel just nu på att färdigställa dels ett par preampar baserade på Nevefilosofi med transformatorer på både in och utgången och spolar i EQ:n samtidigt som jag håller på med en egen konstruktion som är helt åt andra hållet, så ren som möjligt, med extremt högkvalitativa komponenter och inga transformatorer alls.

Vad gäller "utombordare" så finns det ju en anledning till varför "alla" vill ha t ex kompressorer som LA2A och 1176. Det är bra konstruktioner som ger tilltalande resultat. Men man ska ju ha klart för sig att inte heller där finns det några absoluta sanningar. Hur "låter en 1176:a"? Det är faktiskt svårt att svara på, eftersom det finns en rad olika varianter som skiljer sig ganska avsevärt i konstruktionen genom åren, och till det kommer dessutom skillnader i komponenter och åldrandet av komponenterna i vintageburkarna. Så absoluta sanningar i det sammanhanget är det ont om.

Möjligen är den enda sanningen i sammanhanget att man som vanligt för man betala för kvalitet...
Där ser jag mig själv som lyckligt lottad eftersom jag kan plocka ihop burkar själv och dessutom har bra mätinstrument så jag kan verifiera resultaten så långt. Det gäller bara att se till att man inte glömmer musiken när man sitter med lödkolven handen och tittar med beundrande blick på de låga distortionssiffrorna på audioanalysatorn. För det är ganska spännande det också...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Tackar för alla bra förslag.
Tror jag har bestämt vad det blir som jag kommer kasta lite pengar på.

en Neumann TLM 103 och lite pluggar till UAD-1 kortet.

Senare när det finns pengar igen så blir det nog en preamp, typ Vintage Design.