Kontrollrummet

The Bluesmates/Harmonica mike/ - Farväl

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn: Farväl
Artist:The Bluesmates/Harmonica mike
Kompositör:Harmonica mike/Josse "The mail man"
Ev,medverkande:Robert Nymo Bas,Josse Komp gura,Robert "The man on the Moon"solo gura,Harmonica mike sång å munspel
Inspelnings år:Ett tag sedan..

Hej.
Tänkte ni skulle få lyssna till lite gammal skåpmat som är inspelad för några år sedan med mitt gamla band The Bluesmates.När detta spelades in så fanns det inte digital trummor,men däremot trummaskiner.Så trummorna är inte så mycket att hänga i julgranen..

Min fråga då,det finns ju alltid en sådan..Bör detta spelas in igen med tanke på dagens inspelnings möjligheter? Håller låten,svänger det? Skall jag göra nåt i arret om jag bemödar mig att spela in detta igen?

Ja ni vet,såga på - nagelfil utlånas.Motorsågen har skurit. :P

Mvh
Har monica mike?..fan det börjar bli tjatigt detta.Det är Eva som har mig har jag ju sagt!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gammal skåpmat var det ja.... tycker att den fortfarande känns varm!
Låten håller och svänger duktigt. Kan inte se något behov att ändra i arret.
Till frågan, bör detta spelas in igen? Om låten är tillräckligt viktig för dej att
den ska ha bästa möjliga kostym så ska du göra det (här pratar vi nya inspelningstekniska möjligheter)
- men om du gör det så låt det "enkla", nära, bluesiga finnas kvar
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjeniksen!
Mycket kännspakt, ingen tvivel om artisterna! Visst funkar den såsåm den är, inga fel på trummorna. Vet ju int om du har möjlighet att mixa om detta men kunde kryddas till med lite panoreringar på gurorna, lite mer luft i seglen. Allt e ju snyggt spelat så därför behöver det inte tas om, men föralldel om du får Robert o Josse inlurade i studion så give it a try!  :D

But keep it simple...
h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Inget fel på den inspelningen alls.

Låter tuffar på och säger mig inte så mycket. Det låter bra på alla sätt, men det händer liksom inget.

Analog trummaskin säger du .....  ;)


Burnin Sven

  • Gäst
Det här blir bra som fan så pån igen bara ring in grabbarna och kör på.
Göran


DåligtGehör

  • Gäst
Den är nog lite tam. Lyfter aldrig riktig. Har inget emot det lågmälda alls men det kunde brinna till ibland - gemensamt. Dynamik! Nu gör bara rösten jobbet de andra mer eller mindre bara ligger där.

Versen rätt identitetslös både melodiskt och arret. Blir lite bättre där du leker med den men den skulle gärna få hitta sin karaktär lite mer.

Refrängen är klart intressantast. Men man kunde markerat refrängen ännu mer med instrumenten. Nu blir det väl tveksamt om en möjligt att det är en tanke om återhållsamhet vilket jag inte tycker den tjänar på.

Nä på det hela för tam inspelning. Kunde göras klart bättre.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Många kommentarer,nice!

Cykeln:Mest så är det trum maskinen som sabbar tycker jag.Liret är väl ok,mixen inte riktigt hundra..Allt ligger nog kraftigt centrerat.Testat denna offentligt massor av ggr i nuvarande tappning,det gick hem - dock utan trummor..Oftast med bara guror å sång..Låten har en viss betydelse för mig,så vi kanske spelar in den igen..Möjligen så kastar jag in några Hammond linjer..

Johan:Jo denna är testad offentligt ett antal ggr..Jag skrev låten som en visa runt 1988 med ett helt annat komp.Josse fick för sig att vi skulle göra en blues/rock röjare av den et par år senare - och så blev det,jag är ju inte så svår att övertala.. :D Tyvärr så har jag inga filer till denna,det blir till att spela om alltihop om vi bestämmer oss för det..

Steffo:Jo liret är nog ok..Trummaskinen är en gammal Yamaha från tidigt 90-tal..Inte analog :P
Kanske skulle det hända lite mer i arret,hammond linjer,stick etc..några av funderingarna som jag burit på..Men den funkar offentligt i denna tappning.Givetvis med "rätt" publik då..100 pers på fyllan :lol:

Göran:Japp där satt den! Funderat länge på hur jag skall göra med denna..Tror mig ha en plan nu..

DG:Jo det är väl inget av mina/våra mästerverk detta.Kanske funkar den bättre live,än att försöka göra en studio produkt av det hela..Nåväl,du har bra synpunkter som jag tar med mig.Utifall att vi lirar in detta igen..Det fanns inte så mycket möjligheter till extra vaganser när detta spelades in med enkla medel,men nu finns det.

Stort tack till er alla för bra feedback,jag skall ta ett snack med boysen - så får vi se vad vi kommer fram till..Live låt,eller studio produkt - det är frågan..

Mvh
Micael



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Något av en mellanlåt för du har skämt bort oss med så mycket bra. Kompetent spelat och bra text. Det komprimerade monoljudet gör kanske inte låten rättvisa och rekommenderar en nyinspelning om du inte har tracksen kvar för bearbetning.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Något av en mellanlåt för du har skämt bort oss med så mycket bra. Kompetent spelat och bra text. Det komprimerade monoljudet gör kanske inte låten rättvisa och rekommenderar en nyinspelning om du inte har tracksen kvar för bearbetning.

Thanx E.
Nej tyvärr så finns det inga tracks på detta.Så skall det spelas in igen så har vi ju chansen att göra om den lite arr mässigt.Det kan nog behövas nåt fiffigt i arret för att lyfta upp låten till samma nivå som de sista låtarna..Å andra sidan så kan man ju ha en mellan låt,mellan röjarna,,Men skall den med på en skiva så måste det liras om helt klart.Då ljudbilden/soundet och drumsen har mycket att önska.

Tack för comment.

Mvh
MIcael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Alltså, jag tycker arr är rätt tråkigt, men låten tror jag kan bli jättebra. PÅminner på något sät ocm nån mix mellan eldkvarn/rickfors/lemarc.

gör om detn i lite popbluestappning så blir det jättebra!!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Alltså, jag tycker arr är rätt tråkigt, men låten tror jag kan bli jättebra. PÅminner på något sät ocm nån mix mellan eldkvarn/rickfors/lemarc.

gör om detn i lite popbluestappning så blir det jättebra!!

Emu då:
Jo den har ju inte så mycket finesser denna,gott lir överlag men som du säger så saknas det lite arr mässigt..Får se om vi kan kläcka ur oss nåt klurigt vad det lider...Skickar in den i magic boxen - så får vi se vad som kommer ut.

Tack för comment.

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
HElt klart värt att göra igen. Den hade något speciellt över sig den där melodin...
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
HElt klart värt att göra igen. Den hade något speciellt över sig den där melodin...

Jo den skrevs som visa och lirades enbart på gitarr ursprungligen,med snyggt spansk influerat solo..Kanske dit jag skall dra den,mot ursprungs arret..Inte funderat i dom banorna,snöat fast på denna version.

Mvh
Micael


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Visst är denna värd en nyinspelning. Kanske med lite mer variation som påpekats.
Tycker melodin är bra. Det är något i din frasering tror jag som får mig att tänka på Grymlings. Hm men det är nog bara jag :).
www.myspace.com/staffanjonsson


Inloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 827
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite som att åka i en trimmad volvo man hör på motorn att det finns mycket o ge men det gasas inte så mycket plan mark lixom. sången har mer av upp o nerförsbackar o är stundtals magiskt bra..lite splittrat med andra ord ..tänkte på leonard coen lite,, kunde dra det ditåt i arr o sång kanske d v s ännu mer statiskt .kunde nog funka det med--

tony
att leva är att dö


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Riktig skön låt som vanligt ifrån Micael gillar dina låtar! B)