Kontrollrummet

Buddy Miller visar sin

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 152
    • Visa profil
Buddy Miller visar runt i sin hemstudio, som utan tvekan hör till de mest välutrustade hemstudios jag sett. 11:26 och man vill bara höra mera! Missa inte monstret till instrument i slutet!  :D

https://www.nodepression.com/spotlight-come-along-as-buddy-miller-shows-aaron-lee-tasjan-around-his-home-studio/
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Det handlar om att ha en fru som går med på det och dom är inte lätthittade. Min hemstudio begränsar sig i dagsläget till datorer med 10 kanaler i alla rum men permanent i garaget och gillestugan. Jag har några kabelrullor så jag kan koppla upp mer om jag vill. Prismässigt på inköp så ligger man i lä men min lågbudget profilering kommer ändå resultera i att grejorna blir vintage nånstans i framtiden och folk säger uj så ......

Utöver det så har jag en 6 kanelers videostudio för 1080 och ett gäng bra kameror och fångstkort och kablage men vem fan bryr sig.

Och hur mycket bättre låter det i ett rum utan akustikbehandling, nja inte alls bara annorlunda.

I övrigt vem kan leva på att spela in musik nu för tiden när alla har en. Det är ju så in i helvete ointressant så att folk svarar ju inte ens på trådar på forum på internet längre.

Kort sagt inte många bryr sig dessvärre så han får nog sälja av snart då jag tror samma trend gäller även i staterna. Men där finns lite fler än här om inte Trump ställer till med nåt så det kanske tar en stund längre.
« Senast ändrad: 27.06.2019, 13:27:59 by Burnin_Sven »


Inloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 152
    • Visa profil
Det handlar om att ha en fru som går med på det och dom är inte lätthittade.

Där sa du ett sant ord. Buddy hade turen (eller förutseendet) att gänga sig med Julie, som är artist i egen kraft, med en röst som är spröd som tunn is men ändå skär igenom stålplåt när det behövs. Nyligen släppte dom sitt tredje? album tillsammans, vilket är anledningen till besöket från tidningen No Depression. Soloalbum har dom släppt drivor av, men alltid medverkar den andre på minst ett hörn när den ene är i farten. Minst en Grammy lär finnas i huset.

Och hur mycket bättre låter det i ett rum utan akustikbehandling, nja inte alls bara annorlunda.

Det där förvånade mig, att man inte ser mycket av akustikbehandling i studion. I och för sig kan man ofta sälja dålig akustik som "autencitet" nuförtiden, men Buddys skivor låter ändå så förbålt bra... Nånstans har någon förmodligen tänkt på akustiken...

I övrigt vem kan leva på att spela in musik nu för tiden när alla har en. Det är ju så in i helvete ointressant så att folk svarar ju inte ens på trådar på forum på internet längre.

Kort sagt inte många bryr sig dessvärre så han får nog sälja av snart då jag tror samma trend gäller även i staterna. Men där finns lite fler än här om inte Trump ställer till med nåt så det kanske tar en stund längre.

Med det grundmurade rykte som Buddy har som musiker och producent tror jag inte han behöver bekymra sig. Vi andra däremot...
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Vad hände med "less is more"? Att bara damma av allting måste vara en heltidssysselsättning och då blir det ju inget över för musik. Men det är kanske där den där frun kommer in... :unsure:


Inloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 152
    • Visa profil
Vad hände med "less is more"? Att bara damma av allting måste vara en heltidssysselsättning och då blir det ju inget över för musik. Men det är kanske där den där frun kommer in... :unsure:

Min VST-mapp är ett slag i ansiktet på den sentensen.....  :lol: Den behöver å andra sidan inte dammas.  :rolleyes:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Jag har aldrig hört talas om nån av dom trots mina 65 år, dom första var man kanske inte hårddiggande direkt men ändå.

Men det är många man aldrig hört i och för sig, köpte en beggad LP på Sya Auktionshus tvärs över gatan här för 40 spänn för 10 minuter sen med nån Raferty eller nåt som jag heller aldrig hört så det ska bli spännande att veva igång grammofonen.


Inloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 152
    • Visa profil
Jag har aldrig hört talas om nån av dom trots mina 65 år, dom första var man kanske inte hårddiggande direkt men ändå.

Tja, beror på vad man lyssnar på. Har man överhuvudtaget varit inne på root-country/americana-genren från 90-talet och framåt är det svårt att ha missat Buddy Miller, som utan tvekan är den mest kända av de två . Men han är mer känd som gitarrist än som producent och som egen artist. Du har kanske hört talas om Emmylou Harris? Buddy var husgitarrist i hennes band grovt räknat från slutet av 90-talet och ett decennium framåt. Jag saxar en mening ur Wikipedias långa artikel om honom.

"Miller has worked as an instrumentalist or vocalist on records by Johnny Cash, Levon Helm, Lee Ann Womack, Patty Griffin, Emmylou Harris, Victoria Williams, Shawn Colvin, Bobby Bare, Chris Knight, John Fogerty, the Chieftains, Frank Black, Rodney Crowell, Dixie Chicks, Elvis Costello, Alison Krauss and Robert Plant. He has also worked as a recording engineer, mixer or mastering engineer on records by Willie Nelson, Emmylou Harris, Shawn Colvin, Jim Lauderdale, and Patty Griffin."

Vill du veta mer kan du läsa här:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Buddy_Miller
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Inloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 152
    • Visa profil
Insåg att det är ju ingen större vits att citera wikipedia. Musik smäller alltid högre! Här från konserten (turnen?) "Three girls and their Buddy" med Emmylou Harris, Shawn Colvin, Patty Griffin och gissa vem! Buddys solo 2 minuter in i låten, för den som kan med att spola den här underbara sentimentala balladen.

« Senast ändrad: 02.07.2019, 13:14:10 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Insåg att det är ju ingen större vits att citera wikipedia. Musik smäller alltid högre! Här från konserten (turnen?) "Three girls and their Buddy" med Emmylou Harris, Shawn Colvin, Patty Griffin och gissa vem! Buddys solo 2 minuter in i låten, för den som kan med att spola den här underbara sentimentala balladen.


Underbar låt tack vare två fantastiska sångerskor och en skicklig och följsam gitarrist! Jag har alltid gillat Emmylou Harris, men Shawn Colvin och Patty Griffin
är nya namn för mig. Var det Shawn som sjöng här och Patty som skalar äpple eller tvärtom?  :) Snyggt gitarrsolo! Naturligt och avslappnat.
Kollade videon från hemstudion - måste vara frustrerande att ha så många fina instrument och bestämma sig för vilket man ska använda vid ett visst tillfälle.... :blink: :wacko: :o
« Senast ändrad: 08.07.2019, 13:46:17 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Magiskt
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se