Kontrollrummet

equality - Stigar 6

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
cykeln: Tackar! Näe andra solodelen funkar inte riktigt. Inspiration och idéer tog slut här. Får väl bli en avskalad bas-gitarr-sång-version som förstahandsval då.
Harmonica mike: Men tack själv Micke! Du missade inget med fyran om man säger... Med lite distans är nog påläggen lite okänsliga och jag retar mig på att jag sitter för länge med låtarna,tappar feelingen om det nu funnits nån sån.
perrra:
Tack igen perra! Kul att nya arret funkar för en del iaf. Själv är jag tveksam när jag lyssnar efter liiite distans...
freddy: Tackar, tackar. Kul som sagt att jag inte är helt fel ute emellanåt...  :ph34r:
Emulator :  :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Som alltid en trevlig stämning i dina låtar.

Gillar v5. Starkt.
https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
Miksi olla sinä niin tottelematon!?

V.5 då:

Congas känns fel. Låter tråkigt svensson och stödjer inte låtens naturliga gung. Allt det du skapar med gitarrkompet, basens inpass och rösten blir lagt i en fyrkantig och osvängig kostym. Om jag var producent - fetbort alt. förändras.

Första mellanspel efter congas kom med. Mycket tveksamt ljud på gitarren. Ett mer rent och nära gitarrljud eller en steelguitar visst, men inte detta. Det är bara lätt svulstigt och beigt. Congasen fortfarande hopplösa  :mellow:

En sak är också hur basen spelar. Ju mer slagverk du har ju mer borde du tygla basen. Som det är i v.5 så tappas fokus  här och där och där pga av det inte finns ett riktigt bra förhållande mellan instrumenten.

Orgeln gillar jag inte alls. Dels rätt oinspirerande mellanspel men även ljudet. Tycker inte det passar in helt enkelt - urtrist poporgel. Inte heller gitarren gör mellanspel som lyfter låten. Inga av mellanspelen håller den klass som behövs - därmed borde de förändras.

Varför skall trummor komma in i slutet? Känns bara omotiverat med ett så kort parti.

----


Lyssnar däremot gärna på v.3. Kanske är gitarrspelet bättre i v.5 - jag vet inte och har inte fokuserat på det. Däremot är den versionen en njutning att lyssna på. Hellre en mer "händelselös" version som känns helrätt än en med det ena och andra som är tråkig.

Det finns sätt att göra låten mer levande än att tänka på att lägga slagverk och annat. Det är viktiga saker som att jobba mer med små stegringar i intensitet och tempo. Låten den bli lite friare och andas mera. Fast det är svårt med midi och klick. Men det tycker jag är det störta problemet med låtens grundframförande just nu -  att den är lite död dynamiskt.

Jag är som vanligt rätt stygg men jag tycker din låt är så bra att den inte förtjänar denna dräkt. Det är bara min åsikt men den behöver man inte bry sig om  ;)

Varför inte bara packa ner låten ett tag och gå vidare med nästa. Låten i sig är tidlös och har inte bråttom. Den är väldigt bra och förtjänar att göras med en grupp musiker. En subtil percussionist, en bra basist, någon som kryddar mellanspelen med guld och med dig på gitarr och sång!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fint svar DG och det klart jag bryr mig vad du skriver! Återkommer.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fint svar DG och det klart jag bryr mig vad du skriver! Återkommer.

Jag är lat och skriver under på DGs inlägg.

Det är en jäddrans goe låt du har.


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Kalaslåt! Har bara lyssnat på v5 och är nöjd så. Kan hålla med DG om att trummorna är onödiga - och orgeln lika så. Tycker dock congasputtret är trivsamt!

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack alla! Ska svara bättre sen (sent som f-n!). Skippar försök med uppoppning och lägger upp en version med torrare mix och andra soloinstrument (middle east fiddle och duk-duk från Gigastudio).
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
V sexan då..
Känns som om jag lyssnar på v3..Lite nya grejer i förhållande till den,men smakfullt gjort.Låten är 5 minuter lång,jag satt som förstummad! Gör nu inget mer i denna - nu har du den! Jag byter ut v3:an mot v6:an i "din"mapp.

Låten fungerar alldeles ypperligt utan rytm instrument.Låten får full pott,arrangemang och lir likaså

5 av 5.

Mvh
Micael



Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Gillar den så utan trummor! Hade gärna hört något annat instrument på solot, kan bidra med en melodika om du vill men tror inte det passar in nåt vidare :D
blargh


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sagt det tidigare förstås; väldigt bra låt. Om du inte visste det redan ;)

I vilket fall, får man fråga hur du fick inspiration till denna låttext? Låter som en gammal bergmanfilm jag knappt såg :)
Mycket intressant på alla sätt, både gitarrspel, arr i övrigt och texten förstås.

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Dividend: Tack Per!

Dåligt Gehör: Nu vet jag inte vad din första mening betyder men jag kan nog ana. Det j-ligaste är inte att få dålig kritik av dig. Det j-ligaste är att jag tycker att du nästan alltid har rätt. Fösök till uppoppad version (5) var ett okänsligt klavertramp (ursäkta vitsen) och det bara bevisar att det GÅR INTE för mig att pressa fram saker som funkar. Kul att du liknar ljud vid färger och beigt är inte tilltalande. Jag trodde stadig rytmsektion gjorde basen friare? Orgeln var shit helt klart och du avslöjar att jag VAR väldigt oinspirerad. Datorstudio ger ju både frihet och begränsningar. Är man inte särskilt duktig musiker kan man fuska och försöka låta som man kan spela. Det innebär som du skriver svårigheter att göra en sån här låt mer levande. Finns säkert de som klarar det utan att vara virtuoser på sina instrument men jag fixar det inte. Ditt sista förslag är ju helt naturligt i sammanhanget och visst skulle man vilja ha ett band!  :) Nu har jag inte det men den möjlighet till samarbete internet innebär är ju ingen dålig ersättare precis. I väntan på det lade jag upp en version som känns mer trogen ursprungsintentionen. Jag har inte mage att begära att du skall lyssna, än mindre skriva nåt. Bara att den är gjord är tillräckligt för mig. Tack igen för suverän kritik!

Wernborg: Då får jag be dig lyfta blicken något då! Thnx.

Bengan_gbg: Välkommen hit! Tack för lyssning och pos kritik!

Harmonica mike: Ytterligare en osviklig låtkritiker som ger mig dåligt samvete för att jag inte skriver lika mycket tillbaka! Visst ligger den närmare trean, var liksom meningen. Tack så jättemycket Micke! Jätteglad att du gillar denna!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar den så utan trummor! Hade gärna hört något annat instrument på solot, kan bidra med en melodika om du vill men tror inte det passar in nåt vidare :D

Fasen! Testa!  ;) På trean är bara gitarr, bas och sång. ALLT behöver väl inte låta medeltid på denna? Schysst!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Sagt det tidigare förstås; väldigt bra låt. Om du inte visste det redan ;)

I vilket fall, får man fråga hur du fick inspiration till denna låttext? Låter som en gammal bergmanfilm jag knappt såg :)
Mycket intressant på alla sätt, både gitarrspel, arr i övrigt och texten förstås.

/Per


Tack så hemskt mycket! Musiken ger inspiration till text som inspiration till mer musik eller nåt. Äh, vet inte tog bara nåt som lät bra. Hur gör du?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket! Musiken ger inspiration till text som inspiration till mer musik eller nåt. Äh, vet inte tog bara nåt som lät bra. Hur gör du?

Jag själv kan nog börja egentligen hur som helst, för att få ett resultat. I mitt fall brukar att ha ngt slags "tema" (musikaliskt eller textmässigt) som jag ältar ge upphov till en del kreativa utfall, det brukar bli bäst då. Kan då komma ifrån något jag hört på radio eller något jag läst eller sett på tv, eller någon person jag sett eller whatever. Något som stör kan också vara bra :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jaaaaaaaaa!
Superskönt, kunde lyssna andra gången på denna version nu utan att behöva vara rädd att trummorna rycker in!
Om du ännu vill eller tänker skruva så skulle sången kunna tas ner aningen, OBS OBS! inte för att den e dålig, just love it, men jag tycker att du kunde sjunga lite närmare det snygga kompet, bättre balans. :)

Troligtvis frågat tidigare, vem har fabricerat den kolofenomenalt snygga texten?

Hoppas du har flere såna låtar på kommande, sitter bra! :)



h. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Johan: Ytterligare en osviklig forumkritiker...  ^_^ Imponerande! Jo håller med dig om nivån på sången den råkade förbli örörd i gårdagsnattens sena timme. Hörde det sen i mp3:an idag men inte orkat ändra igen. Skall väl ner en 2 - 3 dB! Texten är egen. En stor inspirationskälla är Ola Magnell. Lyssna på honom! Höstkänning, Sångerna Vrenskas, Vällingklockan, Ungmön dansar... mästerverk allihop.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Johan: Ytterligare en osviklig forumkritiker...  ^_^ Imponerande! Jo håller med dig om nivån på sången den råkade förbli örörd i gårdagsnattens sena timme. Hörde det sen i mp3:an idag men inte orkat ändra igen. Skall väl ner en 2 - 3 dB! Texten är egen. En stor inspirationskälla är Ola Magnell. Lyssna på honom! Höstkänning, Sångerna Vrenskas, Vällingklockan, Ungmön dansar... mästerverk allihop.

Va kan jag mera säga, jag är slagen o såld!
En sån fin egen låt med en sån fin egen text :wub:



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
...Om du ännu vill eller tänker skruva så skulle sången kunna tas ner aningen...

Fixat nu. Tnx Johan! http://www.box.net/shared/tjym77hd6e
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
...Om du ännu vill eller tänker skruva så skulle sången kunna tas ner aningen...

Fixat nu. Tnx Johan! http://www.box.net/shared/tjym77hd6e

Jaaavisst!
Nu måste du få den uppspikad på <färdiga sidan> och fort, innan nån kommer med nån demolerande ideér :lol:
Nu sätter jag in den på min HD på EQ:s avdelning.
och inväntar spända på följande.... :)

Mycket gar du jobbat med den men resultatet blev fantastiskt! :)



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nu sitter den verkligen som gjutet. Hela alltet andas trovärdighet, känsla och nerv.

Uttrycket i sången och gitarrspelet och andra melodiska stämmor bakom fungerar verkligen bra.

Strängljudet i inledningen och senare låter verkligen helt rätt.

En svensk klassiker, bara tillräckligt många finge höra den.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
"klassiker" ??  :blink: OJ! Det värmde gott! Stort ord som skall användas i andra sammanhang men  :wub: så jättemycket!!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Nu är du i mål, verkligen! Lång supportad resa men helt klart värt det när man hör resultatet! Låten var verkligen värd den tid du lagt ned och man får tacka för att ha fått följa resans gång!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det är jag som skall tacka för all support!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vill gärna lyssna och kommentera men brandväggen säger stopp, tyvärr.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Tokai!
alternativ länk
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Saknar nog nåt rytmiskt, alltså nåt väldigt enkelt. Kan komma in lite senare i låten. Lyssnar på ver 3?
Basen har för mycket knorr och för lite basljud, anser jag.
Har själv börjat tycka att det är mindre bra att börja naket och sen bygga på med andra instrument. Beroende lite på hur stark låten är, men tycker nog nu att det är bättre att börja med aptitretare, mao lite mer av allt i början, sen droppa det mesta för att sen lägga på mer.
Har inte lyssnat så mycket på själva låten, kan inte mer än säga att den känns ärlig och i sann vistradition.
Nu har jag vissa problem med fingerspel på akustisk gitarr- mest för att själv inte kan det. :angry:
Snygggt spelat!  :)

Gick den alternativa länken till version 3?

Hela den här tråden är ett bra exempel på hur ett samarbete kan fungera när man har en låt som man tycker kan bli nåt men inte riktigt vet hur.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Version 3 är nog lite tråkigare än version 6 (=alternativ länk) som har en del andra instrument. Basen är en samplad kontra och det blir ju aldrig the real thing. Dina arr-synpunkter är intressanta och tar till mig dessa. Kärnan i låten ligger mycket i gitarrspelet och du anar inte hur mycket jag har fuskat med omtag och klippa och klistra. Bästa spelet var precis i början när jag gjorde en slask sedan fick projektet vila några veckor och kunde inte riktigt återskapa feelingen från första tagningen.  Tack för intressanta synpunkter och lyssning!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Du är en hejdundrande textförfattare!
Hade nog uppskattat låten lika mycket (kanske mer) med bara sång o gitarr. Riktigt bra gitarrljud.
 ;)
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Svårt att få alla nöjda Martin. Tack för lyssning och comments!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Men EQ,nu är det väl ändå dags att lägga upp denna på färdiga,det låter ju kanon!

Färdiga demo sidan skriker ju efter denna!

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Färdig?  :huh: :unsure: Blir man nånsin det? Namen det blir förmodligen lite nytt stuk efter helgerna... Thnx pal.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
.... Namen det blir förmodligen lite nytt stuk efter helgerna... Thnx pal.  :)
Det ser jag fram emot!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Åhh vad jag gillar dina trubadur-låtar!  Det är så skönt å bara luta sig tillbaks och blunda och följa med.
Tycker att det blir lite grötigt på ett par ställen och jag skulle vilja att du körde ett parti med lite "klarare" el. "starkare" sång, exempelvis där hon dör, men även utan det så är låten helskön.
Me, Myself & I


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
lyssnar på st3 det här är bara så bra ! bra jobbat . lite vispar bara kanske  ;)
« Senast ändrad: 27.12.2007, 01:42:54 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
cykeln: En begåvad herre ska syna låten i sömmarna är det tänkt... Thnx!
Kornstad: Håller med om bättre modulerat komp. Problemet när man gör allt själv och det blir sekeventiella pålägg. Man skulle ha ett band där lyhördhet för text och medmusikanter kommer fram bättre. Tack för lyssning och synpunkter!  :)
Guran: Jo vispar har jag många gånger önskat mig men fick inga i jul heller!  :( Skämt åsido det skulle sitta fint och jag har Groove Agent 1 men de ljuden kan knappast användas längre. Kul att du gillar och tack för comments!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves