Kontrollrummet

equality - Stigar 6

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tightare gitarr och del småändringar gjorda. Tog bort trumversionen...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Version 3 då:
Ja du eq,denna behöver inga drums.Låter hur bra som helst.Körde lite distans lyssning,för att få lite känsla av att "jag lyssnar på musik medans jag sysslar med annat",kom på mig med att jag stannade upp och bara lyssnade och njöt.Mycket vacker text,och framfört med STOR känsla.Testade att rytmisera lite med ett egg å min snusdosa fylld med finkornig sand - tyckte att det inte tillförde nåt då guran är så bra spelad.Den bär hela låten hur bra som helst.Dom små utflykterna på basen accentuerar guran och sången bra.

En grym trummis skulle förmodligen kunna lägga nåt riktigt sparsmakat och läckert.
Kanske skulle det höja låten,eller bara förstöra..Har vi ingen trummis på forumet som kan hantera små rytm instrument? Det kanske vore värt att prova,men bara prova,då låten i denna tappning räcker ända fram.


Sparar denna nu.Thanx Mikey

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Troubadour för hela slanten. Jag skulle placera denna på kontrollrummets samlingsplatta 2007. En enkel analogpad vid andra versens början, då skulle Springsteen-vibbarna vara ännu starkare.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fortfarande väldigt vackert. Vi pm-ade ju om trummor. Har en liten idé som jag gärna testar.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Harmonica mike: Hygglo som följer denna... Sången haltar lite på tonerna och det blir omtag. Kul att du gillar basen. Var lite tveksam till utflykterna. Fan vad snussugen jag blir... :wacko:
Vågar nog utlova grym trummis här men vi får se. Lite jobb till väl på denna? Tack Micke!
tsmalmbe: Var inne på exakt samma linje som du betr analogpad och har det i en tidig slask. Nånting mer blir det iaf. Tack för lyssning och tips!
Wernborg: Spännande!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Har glömt i vilken låt jag skrev något om pengar för din musik. Hursom, hade jag haft några $ över hade jag gärna bidragit din musik. Så bra tycker iaf jag den är.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jaaaa, sitter tillbakalutad o bara njuter! Mellanspelet 3:42 till 4:25 är alldeles kolofenomenalt rysligt snyggt, WOW!
Oj oj. vikken låt, vicket spel, vicken stämning!
Sången verkar av nån anledning lite osäker, sjungen i smyg på natten? Men å andra sidan om du klämmer till med lite mer styrka så får vi Cornelis Wreijsvik med oss tror jag. Bra eller dåligt, smak o tycke. Snygg röst har du ju mannen!
Texten hade jag inte lyssnat på med "det" örat, men hajar till vid "å den vita snön blev röd"...lyssnade nu på nytt och detta är verklgen snygg o rörande text!

Å så läser jag till min stora förskräckelse att det finns planer på trummor här....måste fort ladda ner denna sköna jungfruliga låt inna plåtnisse kommer åt den! :D

Där tog mina ord slut...
SNYYYGT! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Å så läser jag till min stora förskräckelse att det finns planer på trummor här....måste fort ladda ner denna sköna jungfruliga låt inna plåtnisse kommer åt den! biggrin

Bara det blir oljeskinn och dubbla baskaggar är det lungt.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja, som sagt, du har här en superlåt
Förseslog tidigare mandolin och dragspel men den behöver inte mer än detta - den fantastiska gitaren och den stilla basen

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
full av beundran för en fantastisk visa.

suverän text, helt mållöst här just nu.

Nå, till kritik då:

jag kan uppfatta sången som "nära men ändå långt borta" den ligger väligt närma, men utan att vara tydlig? kanske krockar den med något..vet ej.

Sedan rent sångmässigt kanske du kan klämma i lite extra på några ställen, lite mer dynamiskt.

Men bara petitess.

saknar inget, detta är jättefint.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Var ju en skön mysig låt har knåpat ihop bravo snyggt equality! B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Har glömt i vilken låt jag skrev något om pengar för din musik. Hursom, hade jag haft några $ över hade jag gärna bidragit din musik. Så bra tycker iaf jag den är.

Det var väldigt vänligt sagt. Tack!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jaaaa, sitter tillbakalutad o bara njuter! Mellanspelet 3:42 till 4:25 är alldeles kolofenomenalt rysligt snyggt, WOW!
Oj oj. vikken låt, vicket spel, vicken stämning!
Sången verkar av nån anledning lite osäker, sjungen i smyg på natten? Men å andra sidan om du klämmer till med lite mer styrka så får vi Cornelis Wreijsvik med oss tror jag. Bra eller dåligt, smak o tycke. Snygg röst har du ju mannen!
Texten hade jag inte lyssnat på med "det" örat, men hajar till vid "å den vita snön blev röd"...lyssnade nu på nytt och detta är verklgen snygg o rörande text!

Å så läser jag till min stora förskräckelse att det finns planer på trummor här....måste fort ladda ner denna sköna jungfruliga låt inna plåtnisse kommer åt den! :D

Där tog mina ord slut...
SNYYYGT! :)

h.   johan

Tack för din recension. Kul! Sjunger nog om den. Inte riktigt nöjd med basen heller.
« Senast ändrad: 24.11.2007, 01:19:17 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bara det blir oljeskinn och dubbla baskaggar är det lungt.

 :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja, som sagt, du har här en superlåt
Förseslog tidigare mandolin och dragspel men den behöver inte mer än detta - den fantastiska gitaren och den stilla basen

Tackar särskilt. Tror att det skulle funka med mandolin och dragspel också. Åtminstone i nåt solo.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
full av beundran för en fantastisk visa.
suverän text, helt mållöst här just nu.
Nå, till kritik då:
jag kan uppfatta sången som "nära men ändå långt borta" den ligger väligt närma, men utan att vara tydlig? kanske krockar den med något..vet ej.
Sedan rent sångmässigt kanske du kan klämma i lite extra på några ställen, lite mer dynamiskt.
Men bara petitess.
saknar inget, detta är jättefint.

Nära och ändå långt borta är för mig en träffsäker iaktagelse. Mer eller mindre medvetet skulle ville jag nog ha det så men ska testa en ny sånginsats. Tack för fina ord verkligen!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Var ju en skön mysig låt har knåpat ihop bravo snyggt equality! B)

Tack SYNTH! Kul att denna tycks ha gått hem.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Ny version med en del instrument uppe. Tacksam comments om det funkar? Särskilt rytmsektionen är jag fundersam kring men även reverb och flöjt och fela.
Glad advent.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Njaäjanjejanje

Jag tycker allt fungerar väldigt fint utan just handtrummorna inkl. congas. Dels ligger det lite för högt. Men mer allvarligt är att rytmfigirerna inte känns rätt för låten. Bl.a. för mycket på handtrumman. Sedan när även trumsetet kommer in så fungerar hela rytmpaketet ännu sämre med gitarrkompet och det finns inte längre något som tydligt leder låten.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Congas:  B) Fina! De känns liiite stressande lätt malande i längden. Men inte så farligt. Men är bra att skriva. Får se vad andra tycker också.

Fela:  :wub:

Flöjt: Låter fin, det är mest ljudbilden som skulle tjäna på att bli ljusare. Lite närmare centrum-panorering också, närmare felan?

Tamburin? Ljudet är bra. Något med den övriga rytmen gör att tamburinen känns som den sackar rytmen? Köra tamburinen dubbelt så snabb?

Trumgroovet som kommer när låten nästan är slut skulle gärna få komma in tidigare. Det gör att allt sitter ihop. Tokbra groove! :) Congasena ändras deras rythm? De sitter som gjutna från och med att de andra trummorna gör entré.

Gitarrslidesgnisslet mot slutet = effektsökeri? I så fall tycker jag låten är så mjuk och fin i övrigt så den står hur stadigt som helst även utan det.

Crashen på slutet sänk gärna den i nivå en aning. Så blir vättarna



glada.
« Senast ändrad: 02.12.2007, 17:45:45 by 1up »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
DåligtGehör: Inte det? Kanske går att glesa rytmfiguren något. Tycker dom tassar på rätt försynt jag har svårt att förstå att de skall vara för starka?
Jo men trummorna leder låten på slutet.  ;)
ettup: Ja. Behöver varieras mer. Diskantfattigt? Bara att essen blir så jobbiga då. Eller menar du ngt diskantigt instrument typ klockspel eller nåt? Har lite svårt för det men förstår ändå vad du menar. Kul att du gillar trummorna! Ja lite sent kanske men svårt att se var de passar annars om man inte komponerar om...  :wacko:
Känner också att nåt sackar vilket är "omöjligt" då jag tajtat efter metronom till tänderna  -_- :). Fattar inte vad det är... Nej inget effektsökeri det är faktiskt en bil som kör förbi mitt fönster alldeles i slutet vilket ju är förbaskat!  <_< Tackar särskilt för vättarna!  :D Tänkte ändra texten till "inga kråkar kraxar värre..." Går ju inte nu.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lite basigt/disktantfattigt på flöjten alltså. Endast flöjten! Den skulle tjäna på lite ljusa ljudbild tycker jag spontant.

Vättarna är glada, du är glad, jag är glad. God Jul! :)



Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fiol och flöjt tillför en dimension till låten, särskilt i det instrumentala mellanspelet som med det blivit ännu bättre!
Kanske tysta tamburinen under det?
Felan skulle kunna komma in lite tydligare tidigare i låten?
Rytmsektionen är jag mer tveksam till. Låter iofösig bra men kanske något mekanisk och är osäker om rytmen riktigt går ihop med låten.
Du är dock något på spåren .. det blir grymt när du hittar rätt.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
1up: I see. Bra tankar, thnx. Yes nu är vi glada.  :D
cykeln : Tack för bra feedb! Kul att du hör förbättringar. Behöver lite distans till denna men tror jag vet vad som skall ändras nu.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou EQ!

HAr lyssnat på denna flere ggr och samtidigt åxå lyssnat på verre nr3, och gillar den tidigare bättre.
Nu låter supersnygga acken mera avlägsen och en hel del för mycket reverb på den åxå.

OCh trummorna på slutet.... kan hålla med Cykeln att dom inte riktigt passar in, det låter maskin när allt det andra är gjort med hjärta!
Tycker fortfarande att acken o sången ska ha huvudrollen, nu täcker felan in acken i mellanspelet.

Ush vad denna kommentar blev sur,
låten e ju härlig, gillar helt enkelt den tidigare verren bättre, och det får jag väl :rolleyes:

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Förstår tanken med trummorna och fiolen, låten är lite lång och det känns lite i den nakna versionen. Men jag tycker samtidigt inte att rytmiken fungerar riktigt, och väljer nog den trumlösa iallafall :)

Jag skulle vilja höra en version med bara sång, gitarr och TRAMPORGEL! Det skulle bli grymt.
blargh


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
mahan: Klart du får! Tack för lyssning och osviklig feedback. Jag vill ha nåt mer än bas och gura men jag får försöka tänka i andra banor då...  :mellow: :huh: :rolleyes:
Fidden: Thnx! Precis den känns lite lång och händelsefattig. Tramporgel minsann, antar att du tänker lite på Terheims version av Shoreline? Ja jädrar. Testade munspel som du föreslog förut men hade inget i E och bluesharp funkar inte till denna.

Fått lite distans nu och uppfattar ju de saker ni skriver om. Thanks boys!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
du får nog bestämma var ribban ska ligga....kompositionen är så bra så att den håller i vilket arr du än gör den i....personligen gillar jag den trumlösa versionen...men gitarren låter bättre i denna ( 4 ) tycker jag fast det kan vara en hörselvilla också....kalaslåt...en av dina top 3 B)

karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
du får nog bestämma var ribban ska ligga....kompositionen är så bra så att den håller i vilket arr du än gör den i....personligen gillar jag den trumlösa versionen...men gitarren låter bättre i denna ( 4 ) tycker jag fast det kan vara en hörselvilla också....kalaslåt...en av dina top 3 B)

karl

Säkert öra du har. Gitarrintro och mellanspel är faktiskt "lånat" från första inspelningen där fingrarna lydde bättre.
Vetef.. vill att nåt mer skall hända i låten men får det inte att funka tydligen. Ska testa några andra idéer. Tack för att du och ni andra orkar följa med på irrfärden...
« Senast ändrad: 03.12.2007, 18:53:51 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lagt en "sista" hand på denna. Kul om nån orkar orka tycka nåt fortfarande. Länk i första inlägget.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gitarren tydligare? Låter i alla fall skitbra!
Bättre att handtrummorna nu är mer diskreta - kunde kanske få vila under något parti/vers?
Nytt litet mellanspel mitt i låten - fin gitarr
Orgel, elgitarr i det avlslutande mellanspelet - Jag tyckte förra versionens var så ruggigt bra, tycker inte detta kommer upp till samma nivå
men låten är förstås fortfarande super
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Från version 3 till 5..Missade fyran..

Trummor..,lite nya grejer i låten,orgel..

Minns vad jag skrev om 3:an..Jag vidhåller att du hade den då.Inget ont om de "nya" partierna,men frågan är om det tillfört så mycket?

Absoluta behållningen i denna är sång -text - å guran..I den ordningen..Du sjunger med ett mycket speciellt och känsligt uttryck i denna - tiden står still på nåt sätt.Jag kan förstå din tanke med "rytmiseringen",då sång och gura "bara" rullar på.Men det är nog så denna skall framföras,naket enkelt och med en ohygglig känsla - men jag sitter med version 3 så jag är nog lite "skadad"...Ny tillkomna lyssnare kanske gillar allt? Ala´version 5..

Jag föredrar 3:an.Kanske enligt Cykelns recept,congas då och då? Tunga trumkompet känns baktakts fel,fast dom inte är det - det blir bara för mycket för detta stillsamma stycke.Orytmiserar på nåt sätt som jag inte kan sätta fingret på,kanske tar dom bara fokuset från känslan i låten? Får den känslan av congasen oxå då och då(men inte hela tiden)..Det kan vara det som gör att jag inte fastnar för "trum versionen".Jag kan leva med congasen,men tunga rytm sektionen hade jag skippat.

Nu skall jag inte förvirra dig mer.

Låten är riktigt bra,och jag åker vidare mot evigheten med version 3 som ackompanjemang.Tack Micke!

Mvh
Micael


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Tjaba..

Gillar det mest i denna låten.. så jäkla sköna harmonier, ditt gitarrspel? är ju helt otroligt . känns som detta är gjort med nån form av känsla.. så jäkla skönt och chill att lyssna på !

Riktigt bra jobb anser jag !

bongotrummorna? passar ju som fisken i vattnet också, allt går så bra ihop..

i like this

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


freddy

  • Gäst
Lyssnar på v.5 nu. Det låter riktigt bra enligt mig. Snyggt gitarrlir. bra produktion och bra låt. Du kan vara nöjd! :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
v5. låter kalas. färdigt :)


Oido nariz ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol