Kontrollrummet

equality - Stigar 6

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
blir impad av din viljestyrka till att iterativt förbättra dina verk.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Såg Emu tipsa om denna i folkmusiktråden, så måste man ju lyssna:)

En bra låt, med en mycket bra o fin text!
Har inte hört de tidigare versionerna men denna är väldigt bra i sin sparsmakade ljudbild med sången ganska så långt fram och gitaren och basen fint i placerade lite längre bak.

men en sak tänkte jag på...lite figursågning sådär...
runt 4:10 i låten kommer det in lite cello, tycker att den spelar alltför odynamiskt,platt och själlöst... lite tråkigt ljud på den också.. är den samplad el. live?
Det som jag skulle vilja höra istället är en lite lagom ornamenterad folkmusikfiol :)
eller om du vill hålla kvar vid cello, en livecello med mer själ...


/David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Johan: Ytterligare en osviklig forumkritiker...  ^_^ Imponerande! Jo håller med dig om nivån på sången den råkade förbli örörd i gårdagsnattens sena timme. Hörde det sen i mp3:an idag men inte orkat ändra igen. Skall väl ner en 2 - 3 dB! Texten är egen. En stor inspirationskälla är Ola Magnell. Lyssna på honom! Höstkänning, Sångerna Vrenskas, Vällingklockan, Ungmön dansar... mästerverk allihop.


Nu förstår  jag varför det lät så bekant!
Kom på att det kändes mycket som Ola Magnell och då speciellt Höstkänningskivan idag :)
Höstkänning är f.ö verkligen en superskiva!

/David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Ursäkta sena svar!
Tack återigen 1up. Himla tålamodsprövande att fila och fila och ibland blir det sämre och sämre.
david.roennlund: Magnell skulle kanske ha ett omnämnande i titeln? Tribute eller nåt. Älskar hela HK-plattan!
Tack för "figursågningen"  :rolleyes: :P Kan säkert göras mycket bättre. You've got yourself an e-mail.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou EQ!

Fy tusingen vad jag hamnade söka länge efter detta storverk, kom ihåg en bit av texten typ "och snön färgades röd" och KR:s sökmaskin hittade låten! B)
Denna låt måste definitivt med på  KR:s kommande skiva, så tag dig i "nackskarven" nu EQ och gör nåt åt saken att vi får upp den till FÄÄÄRDIGA :)



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
 :wub: Jäddrar vad ni är snälla! David har nåt på G till denna. Avvaktar lite. Tackar särskilt annars!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Tvungen att bumba denna låt efter Gula Villan weekenden. Som våran EQ själv sa så blev det lite knagligt på Villan pga lite rostig scenerfarenhet... precis som för många andra av oss åxå... :D
Men denna låt e bara så jäkla fin, och för att kanske många inte förut ha hört den så tycker jag den e värd denna bumbning, kalla kårar fortfarande vid lyssningen :wub:

(länken finns i trådbörjan)

ha det gott EQ!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack din gamle kämpe!  :) Jäddrigt kul att ses och uppleva din multimusikalitet!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Aha, jag snubblade över en engelsk version på ett annat ställe, den med VaCum har jag lyssnat mycket på, och så denna. Det är roligt att höra detta mästerverk i olika versioner. Sången och gitarren tycker jag låter klarast på denna, medans jag älskar och saknar VaCums Jan Johanssonsfigurer. Visst funkar den i engelsk form med tekniskt driven sångerska också, men det är så här jag vill ha den. Som en svensk version av Finn Kalviks bästa stunder.

Med risk att låta som en torr litteraturlärare med lappar på kavajärmarna: det som gör det till ett mästerverk är spänningen i hela kompositionen, texten som man inte vet om den skall sluta i tragik eller lyckligt. Och det stämmer så väl med musiken, och den vemodiga gammelsvenskan går igen i båda, i upprepningstekniken, ordval och alliterationer. "Må vi mötas här på nytt" är min favoritfras, och uttalat som sig bör med öschötskt "ö".   ;)

En av forumets bästa låtar någonsin. Kul att jag fick vara med att framföra den live.
DON'T PANIC


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låter fint även om detta inte riktigt är min kopp te. Näst gång det är KR-festival vill jag också vara på plats så jag vet vad alla atalar om.

Som sagt, dettä är inte min favoritmusik men visst är det fint att det finns all slags musik.... och att vi här på KR har så många som är så bra på olika saker.... pang i hängslen :D

Space
Life is too short to remove USB safely