Forum > Demolåtar

equality - Stigar 6

<< < (5/23) > >>

DåligtGehör:
När du presenterar låten som du gör i den trumlösa versionen så är det så mycket lättare att höra möjligheternab (och njuta). Just i detta fall så är det röst och gitarr som är det bärande och det räcker långt, kanske ända fram. Vilket ju beror på mer än just denna låt om man sätter in det i ett sammanhang som t.ex. ett album, en konsert.

Vissa låtar behöver "fullt band" för att man skall fatta vart hän det barkar men i det här fallet (trumversionen) så var det mer förvirrande att höra med "fullt band".

Ändå har jag förståelse för (oj det lät pretantiöst) vad jag tror du är ute efter. Lite mer driv och omväxling än vad kanske en version med gitarr, röst och lite bas erbjuder. Jag tycker man kan höra hur percussion eller trummor skulle kunna komma in. Det är en klar möjlighet med mer "rätt" slagverk, men man även först försöka skapa mer variation med de instrument du nu använder. T.ex. på något (kortare) parti låta gitarren lämna figurerna/plocket och bará lägga ackord på 1:an och kanske låta basen jobba aningen mer. En flöjt som gör mellanspel. Våga lämna det tydliga flödet några takter för att komma igen. Kanske bara en överaskande paus? Osv.

Nu tycker jag dock att det låter väldigt bra med dessa få instrument så jag skulle nog vara väldigt försiktig och vårdande om det uttryck den redan har.

equality:
DG: Kul att du ser potential i detta och håller med om att sammanhanget har betydelse. Okonventionella lösningar som pausar och mellanspel av andra instrument tar jag också till mig. Märker ju att gitarrliret på flera ställen behöver tajtas upp och det får bli först på åtgärdslistan innan det mer roliga arbetet att hitta ett arr som håller intresset uppe börjar. Tackar för ditt säkra öra och värdefulla synpunkter.

Larsson:
hallojsan..

tycker denna var mycket mysig & intim..bra arr & sång, men trumm versionen funkar inte alls i min smak
imitt huvud så hör jag lite lågmält spelat virvel visp(fast i dubbla tempot)
men jag tror mer på den versionen utan trummor..

gillar verkligen det lite små brusiga ljudet..det ända som stör mig lite är de vassa "S" & "T" ljuden på sången
men det är lätt fixat med lite de-esser tänker jag!

men verkligen fint framfört och otroligt mysigt ljud!! :)

/Larsson

equality:
Larsson: Lyfter på hatten. Förstått att trummorna bör ersättas med något annat som håller takten eller bara tas bort. Skulle ändå vilja ha en fria basgång som annars måste göra trumjobbet, antar jag?  :unsure: Skall i första hand rätta till lite otajtheter i gitarren och sjunga om spåret. Hoppas kunna göra det i helgen. Roligt att du gillar och tack för tipsen!

Dividend:
TRummor eller inte? Saknar åsikt, konstigt att folk inte "hör" gitarren dock med trummor.... ;)

Bra som vanligt.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion