Kontrollrummet

tsmalmbe - The Book of the Dead

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

LÅTNAMN: The Book of the Dead
GRUPP: tsmalmbe
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 6:11
KOMPOSITÖR:
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
FORMAT: mp3

En icke-glad låt. Inspirerad av alla möjliga ockulta grejer, icke minst Necronomicon. Försöker dock reflektera till världen som jag ser den, istället för att vara en skräck-opera.
« Senast ändrad: 23.02.2007, 15:33:37 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
börjar som en korsning av vangelis och metallica, skönt!

kasnke skulle höjas nåt tonsteg för rösten?


kul grej vid 1:47 :)

gillar spoundet vid 4:40 typ..bra ökning framåt därifrån!!

Bra låtide,  men rösten behöver filas på!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Problemet är väl att jag inte kan sjunga.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
äsch! svaj ibland, men fanken illa låter det ju inte??

Då skulle du höra påläggen jag gjorde nyss ;) haha
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Om man ser till produktion och arr på denna,så är det fullständigt lysande.

Men sången tsm,njaääää.Jag måste såga.Hoppas du inte sparkar ut mig nu.Här har du ett utmärkt tillfälle att lägga ut en samarbets förfrågan.Låten är bra,jag skulle gärna gjort ett försök,men då min gear inte är den bästa så tvivlar jag på att jag kan göra resten av prodden rättvisa.Sen kanske inte min röst passar för denna typ av produktion,då den ligger i en helt annan genre än jag brukar hålla till i..Men jag provar gärna.Du har ju min mail så det är bara å shoot!

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tungt. Vändningen vid 2 minuter var oväntad. Lite Metallica-Nothing else matters-känsla som redan nämnts.

Lite mer stake och attityd i sången så slinker en och annan sur ton ner av bara farten....  :P

Inte alls vad jag väntade mig från dej. Har nog inte hört något tidigare. Härligt!!!

Edit: Just det. Virveln lät som nån gammal dammig Kawai-modul. Byt! Fast man är väl virvel-fetichist. (Stavning??)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Låter lite 80-tal, det är kanske dysscchh-virveln som spökar där... klart tunga trummor men lite för mycket reverb för min smak. Skall inte klaga på din röst men en röst med lite mer dooom i sig (och då menar jag inte deathgrowl!) hade nog tillfört låten mer på något. Men men det är snyggt proddat i alla fall.


Utloggad tsmalmbe

Trummorna är reverbade, reverb hör lite till mina darlings. Framörallt då trummorna är långsamma och tunga. Trumsoundena  kommer från min 03r/w, tom-tomena  kommer från en soundfont. Basen är en G&L precisionbas spelad från en S-330 (12 bitar), genom en Behringer rörpreamp. Gitarrerna är spelade via en Marshall Lead 100 genom en HK Red Box till en kompressor till en rörpreamp till simulanalogs JCM 900. Att sånt, en hel del meckande bakom det här.

Sången ja, var det nån som kommenterade den .. :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Har lite svårt för sången men annras fan vad vad bra.underbart med musik som går lite utanför ramarna::: :D
skulle nog vilja ha lite mer effekter på sången o lite lägre... så skulle detvar klappat o klart tror jag..
ynot
att leva är att dö


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Snygg produktion!
Roligt oväntat byte vid 1:48.  B)
Gillar din experimentslusta. Man blir aldrig utråkad, arret är bra. Tidvis är ditt uttal lite väl svengelskt men i övrigt är det riktigt nice. :D
Mvh / djonas

Edit: slutet är riktigt nice. :)
« Senast ändrad: 26.02.2007, 03:39:49 by djonas »
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad tsmalmbe

Edit: slutet är riktigt nice. :)

Jag antar att "edit" betyder att det tog en hel del tid att komma till slutet :) Så vill det bli, långt och invecklat.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Edit: slutet är riktigt nice. :)

Jag antar att "edit" betyder att det tog en hel del tid att komma till slutet :) Så vill det bli, långt och invecklat.

Haha yes exakt. :D
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Som redan konstaterats så är detta en bra låt ;). Alltså jävligt bra. MEN något jag är väldigt känslig för är detta:
Du har en bra sångröst, men det svengelska uttalet på sina ställen. Varför inte sjunga på svenska? :)
De dödas bok, låter lika coolt på svenska som på engelska....

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Det får bära eller brista, men på svenska sjunger jag inte. Jag försöker utveckla uttal. Vill nån specifiera exakt var (eller överallt?) det är väldigt tokigt?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Lite för mycket 80-tals reverb och virvel för min smak men vad fan det kan man väl överleva. Sången kanske inte är fantastisk men så illa är det inte, släpp loss lite mer bara. Och partiet efter 1:48 är riktigt bra...och så är det kul med det oförutsägbara arret!
Helt Ok, skall bli kul att se vad du mer har att erbjuda oss framgent!


Utloggad tsmalmbe

Om jag skulle ha lite extra tid från allt detta kontrollrumsmeckande skulla jag slutföra (=mastra) min fyrdelade trilogi inspirerad av bl.a rysk litteratur :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jappjapp!

Hälsningar från arkivet igen, flera pärlor fyndat. Härligt luftig mix, nice strings o körerna på plats. Trummsoundet kunde dock lite modifieras till mjukare typ. Mycket personlig fin touch över det hela.

Å sången då..hmmm antingen laikit or hateit. För mig funkar Ts sångröst grymt bra, lite diffust men starkt! :)

En fin låt som behövde en avdamning! :D

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Härligt!
Bra arrat, bra låt, texten lämnar jag därhän i bedömningen.
Första breaket (andra delen?) ger mig vibbar av gamla Rush. :wub:
Slutdelen startar skitsnyggt, även om nåt eko virveln är lite väl ur takt. Skulle kanske må bra av att nå ett klimax innan fade, men inte nödvändigt.

Trummorna, framförallt bastrumman, har nåt "klickigt" över sig. Kanske för mycket höga frekvenser i reverbet?

Låten har lite epos-känsla över sig (kanske därför jag associerar till gamla Rush?).

Överlag jäkligt bra idé och sjysst genomförande.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
En låt som lyser mest pga ett arr och mix av högsta klass. Musiken också bra. Fina penselstråk och många nyanser i paletten.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Först tycker jag det känns lite väl enkelt. Lyssnar en gång till och då tycker jag inte det i sig är något problem längre. Antar att låtens känsla bet mig mer än den gjorde omedelbart. så jag har nog rätt lätt att snabbt avfärda.

Nåväl även om det inte direkt tilltalar mig - Stilen är inte min grej och har aldrig varit det - så finns det ändå element som gör det.

+ Även om sången inte är lysande (men långt långt ifrån dålig) så tycker jag du förmedlar med en berättande känsla.

+ Enkelheten i grundkompet blir vinnande till slut.

+ Bra ljud och ljudbild (även om det är väl mycket rymd på en del håll - fast det är ju din grej)

+ Bra låtdelar och väldigt snygga övergångar.

+ Variation.

- Stråkarna/körerna eller vad det är skulle jag vilja ha närmre och mer distinkta. Mer riktigt stråkljud/körljud. I början låter det som att arret är rätt spännande men det är där långt borta och känns inte så mycket.

- partiet vid 1:48 tycker jag är rätt tråkigt. Känns banalt i jämförelse med det övriga. Visst det blir ett avbrott och så sätt är det ju bra men jag tycker innehållet är rätt stelt och intetsägande. Jag hade nog gillat det bättre med riktiga cellos och några violiner samt lite mer utvecklat.


Summa summarum; jag lyssnar med större välbehag än jag brukar när det gäller "genren".


Utloggad Dark Of Light

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 153
  • Med lem
    • Visa profil
När allt är sagt och det mesta tyckt så räcker jag fram en kall pils och säger BRA JOBBAT! Läste alla de andras inlägg och kan hålla med det mesta. Låten som idé är great, luftigt med känsla men ändå pondus. -80 vibbarna är det inget fel på heller :rolleyes:.
  Vadå för tidigt för en öl??? Jag är ju faen vaken! 


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Bra låt!

O snyggt proddat men sången drar ner helheten, jag gillar heller inte trumljudet, virvlen och hihaten låter typ D4 och bastrumman är nog för fet, trummorna är oxå lite för stelt prggade enligt mig.
Men helheten är så pass bra att dessa saker kanske passerar bland "vanliga" lyssnare (alla är ju inte ljudbögar som oss som hänger här ;)).
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad tsmalmbe

Hej, tackar för att ni lyssnat och kommenterat. Trummorna är monotona, vilket är tanken. Låter det stelt är det ju förstås inte bra. Men mera "liv" skall det inte vara. Soundena låter lite gamla, det kan jag nog vara överens om.

Ni som nämner genre... vad tycker ni det här är för genre då? :)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Problemet är väl att jag inte kan sjunga.
Håller helt med. Du låter som jag ungefär. :D Fast sämre engelska.
Men det gör inte så mycket på demostadiet, eller hur? Huvuddragen av idén går fram, o med en duktig sångare som får fila på detta o bygga lite stämmor så kan det lyfta riktigt rejält.
Lite oväntad musik från dig faktiskt, vet inte varför egentligen :)
Det som kommer vid 4:40 ungefär, hade gärna fått komma tidigare och/eller utvecklas mer. Likaså det vid 1:50.
Det här känns som ett utkast, o här borde någon samarbetspartner ta vid, inspireras o bygga vidare. Då kan det bli riktigt bra!

Som någon sa, trummorna låter lite 80-tal med den där diisssssccchhhh-svansen. Den akustiska gitarren ligger lite högt. Men det är ändå en snygg ljudbild.

Överlag skulle låten må bra av lite mer ... progressivt? Lite mer symfonirock? Det känns som du är o nosar i de trakterna men inte låter det blomma ut helt? Elgitarren som bara kommer in o sen försvinner t ex.
Men, det beror ju på vad du vill ;)


freddy

  • Gäst
Denna hade jag helt missat. Det som imponerade mest på mig är faktiskt din sångröst. Du vet att jag förut har klagat på din finlandssvenska. Men detta gillar jag. Visst är du inte 100% framme riktigt ännu, det är lite svajigt. Men vilken underbar klang du har i rösten och när du sjunger på engelska faller bitarna på plats. Jag vill höra mer på engelska från dig, du har ett bra instrument att jobba med helt klart!


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Trevligt att du bumpade denna freddy ^_^


Skön låt Thomas!
Kul att höra något annat än Bjällerklang o Stilla natt från dig! (även fast de var superba!)

Vad är det du pratar om...du sjunger ju prima!
Kanske lite mer kraft i rösten skulle sitta fint!
Lite stela trummor, men det kanske hör till genren ?

Allt som allt en bra låt och et mysigt ljudlandskap

//david :)

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Ja, schysst bump :) Många låtar man inte hört här än..

Tycker det låter proffsigt och sången funkar helt klart tycker jag. Som någon sa tidigare hade det varit härligt med lite stämmor, men det är ju en smaksak!
Gitarrerna låter gött. Bra outro!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Luktar metall ICA. fast det säger jag alltid om 80-90talsdoftande metall.

ja reverb kör som du gillar för sjutton!



Utloggad tsmalmbe

Denna har funnit nya lyssnare. Man tackar för lyssningarna. ICA-grejen blev lite oklar?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Denna har funnit nya lyssnare. Man tackar för lyssningarna. ICA-grejen blev lite oklar?


Metallica :) eller stavar de möjligen metalica?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Stor öppning
Gott ljud
Mäktiga trummor
hr-gitarrer bryter av - bar dynamik
Snyggt uppbyggd march-avslutning
dock kanske något stela trummor i det
Toppen produktion
Svaga punkten är nog sången
Kul att upptäcka denna låt!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten