Kontrollrummet

Mp3-spelare vs Mediaspelare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Jahaja. Behöver er hjälp med mitt huvudbry. Så här är det:
- Äger en bärbar dvd-spelare med divx, 7 tums skärm som jag brukar kånka med mig när sonen o jag är ute o reser.
- Äger ingen mp3-spelare
- Min mobil är dags att skrota snart

Fyller år snart. Kikar på lite olika grejor att önska:

Ska jag klämma i med en MP3-spelare iPod Nano 8 GB. Kommer jag att fylla den? Håller den så många år det tar att fylla den med musik? (kommer INTE att sitta o konvertera hela min skivsamling till mp3). Gillar grejor med kvalitet och det här ska väl ändå vara en av de bästa spelarna på marknaden. Gillar storleken också, allt behöver inte vara pyttesmått. Ligger i prisläge mellan 2200 och 2900 beroende på var man köper.

Så frågade syrran: Har den radio. Ehummm. Nej. Det vore kanske trevligt.

Kikade sedan vidare på Creative Zen Visions mediaspelare med 30 GB minne. 2,5 tunn skärm, verkar vara bra bild. Radio med inspelningsfunktion osv. Här kan jag tanka in både låtar, filmer och bilder. Ligger ungefär i samma prisklass som iPoden ovan. Kommer jag och sonen att kika på filmer på så liten skärm (en i taget givetvis)? Någon som har erfarenhet av en sådan här spelare? Den här är ju lite tyngre och klumpigare än iPoden eftersom den har större hårddisk.

Apples mediaspelare verkar inte vara ett alternativ om man läser recensionerna på Creative-spelaren (pricerunner).

Och så en sista fundering. Jag gillar ju telefoner som är stora nog och som har tydliga knappar osv. I höst kommer ju iPhone. Ska jag vänta tills dess? Den har ju mp3-spelare och stor fin skärm. Kruxet är att man inte kan använda den på flyget t ex eftersom det är en telefon också.

Jaaa, ni, hur skulle ni göra? Någon som har erfarenhet av något av ovanstående?
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad tsmalmbe

- Viktigt när man är ute och reser kan ju vara att du har liv i din telefon efter en lång dag i bussen. Om mediaspelaren eller mp3-spelaren dör, so what, men att inte ha liv i telefonen kan vara katastrofalt.

- En icke-apple spelare begränsar dig inte till deras format/affär etc.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Lite snabbsvar bara:

iPod nano 8GB har väl troligen ingen hårddisk utan flashminne, vilket jag föredrar då den inte väger så mycket och inte surrar o håller på. batteriet håller väl längre också kan jag tänka mig.

Nya telefoner som även är mediaspelare brukar gå att köra i "flight mode" vilket betyder att telefonfunktionen är avslagen (även trevligt när man vill lyssna på mp3 utan att bli uppringd). iPhone verkar onekligen vara en rätt ball gizmo.

Creative-spelaren får någn annan ha synpunkter på
The power of the Riff compels me!


Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
- Viktigt när man är ute och reser kan ju vara att du har liv i din telefon efter en lång dag i bussen. Om mediaspelaren eller mp3-spelaren dör, so what, men att inte ha liv i telefonen kan vara katastrofalt.

Alternativ tolkning:
En telefon går ju alltid att få tag i/låna om man behöver. Att genomlida en hel flygtur utan att kunna hänga på sig sina lurar däremot, då blir Jack en dull boy.
The power of the Riff compels me!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Vet inte hur många mp3-spelare döttrarna och jag avverkat vid det här laget.  :o Batteriet till en ny iPOD höll
i ett par månader tror jag. Har även en Ericson mobiltelefon med mp3 men ljudkvaliten här är inget vidare och det
är väl så, ju mer funktioner man ska klämma in i begränsat utrymme desto mer kristiskt för varje enskild del.
Men den spelare jag varit mest nöjd med genom åren är iRiver (haft två modeller). Bäst ljudkvalitet, riktigt bra fm-radio med timer så att det går att spela in program med automatik. Den nuvarande heter T10, robust byggd och verkar bli den riktiga slitvargen. Den har 2 GB minne och det räcket mer än väl för mina behov (lyssnar mest på egna låtar  :P, P1 och P2). En bra grej är också diktafonfunktionen med acceptabelt ljud (hellkasst i Ericsonen). Man kan snabbt spela in en låtidé utan att behöva dra igång hela datoreländet. Kan rekommendera T10:an.
Glömde: En nackdel med iPod är att du är hänsvisad till deras program för att flytta över filer. iRiver t ex betraktar datorn som en ny enhet och det är bara att dra och släppa vilka filer som helst.
« Senast ändrad: 06.03.2007, 13:40:39 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Hmm. Kliar mig i huvudet. Nu har jag snurrat runt o kollat på grejor från Apple, Creative, iRiver och så fick jag ett mail om en ny mediaspelare från Sony. Får nog vila lite och fundera. I-landsproblem indeed.  ;)

Fortsätt gärna att komma med förslag på käcka apparater.
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
iRiver Clix, kanske? iRiver är känt för sitt ljud som ska vara överlägset bättre än Apples - sägs det. I höst (tror jag) kommer iRiver Clix 2 med plats för minneskort också.

Meizus spelare är också välkända (på pricerunners forum) för bra ljud.

Men jag har en iPod Nano 8gb som du har tittat på och jag är nöjd med den, hade en iPod Nano 1gb (generation ett) innan och den var jag också nöjd med. Den köptes 10 april 2006 och batteriet fungerar fortfarande bra på den (brorsan har den nu). Innan dess hade jag en Jens of Sweden - med radio. Radion använde jag aldrig, förutom en gång då jag skulle lyssna på någon fotbolsslandskamp. Men det bara brusade :P

Så mitt förslag är iRiver Clix om du vill ha video - annars är mitt förslag iRiver Clix! ;)
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jag har också en iriver T10 2GB som jag är väldigt nöjd med! En annan fördel med den, förutom det som redan nämnts, är batteritiden. Den ska gå typ 50 timmar på ett vanligt AA-batteri! -Jag har inte mätt själv, men den går iallafall sjukt länge på ett batteri! :)
Och just det att den käkar vanliga batterier gör ju att man inte behöver bli utan musik om man t.ex. är ute och reser och inte har tillgång till laddare. Jag har alltid ett extrabatteri i jackfickan, så att jag bara kan byta direkt när det gamla tar slut...

 :wub:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja just, batteritiden är imponerande. Har inte heller mätt men tycker ibland att den käkar batterier, förmodligen pga att jag glömt stänga av den eller kommit åt av/på knappen av misstag. Knapparna är inte helt lyckade på denna med en ring som man skall passa in och trycka på precis korrekt ställe. Men överlag är jag helnöjd och man vänjer snabbt vid knapparna. Snygg bild förresten Android.
Dagens I-landsproblem som sagt ungefär som valet mellan Sonar eller Cubase och mycket annat...  :P :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Finns det ingen bra som hanterar olika standarder?

------
------

Kan inte du och sonen sjunga istället. Tänk så trevligt det blir på tåget. Alla blir glada och någon gång sitter rätt skivbolagssnubbe där och du får ett spännande kontrakt och din son får va med i IDOL. Pengarna börjar strömma in och du blir en odräglig kändis.

(Jag skulle aldrig låsa in mig i med Apple etc.)


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Finns det ingen bra som hanterar olika standarder?

------
------

Kan inte du och sonen sjunga istället. Tänk så trevligt det blir på tåget. Alla blir glada och någon gång sitter rätt skivbolagssnubbe där och du får ett spännande kontrakt och din son får va med i IDOL. Pengarna börjar strömma in och du blir en odräglig kändis.

(Jag skulle aldrig låsa in mig i med Apple etc.)

Haha. Såg på nyheterna att Jamiroquai hade världens första livespelning på ett flygplan. Även om min son sjunger bra redan (han är bara tre år) så tvivlar jag dock på att våra grannar på planet skulle uppskatta två timmars "bjällerklang", "jag heter mumin" och alla andra hits han/vi gnolar på här. Det är iallafall roligt att han delar musikintresset redan ;) Igår stod jag o filmade honom när han dansade och sjöng till en av låtarna som jag lyssnade på här från Forum *fniss*. Han håller ett vanligt mickstativ i handen (a la Freddie Mercury) och har en plastmikrofon till den. Så himla söt.

Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Finns det ingen bra som hanterar olika standarder?

Om man håller sig undan från iPod och Sony, som verkar hålla hårt på sina respektive standarder så klarar de flesta spelare som jag tittade på många olika format. iriver fixar t.ex. mp3, wma, ogg och säkert nån till som jag glömt bort...


Utloggad Umemagnus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
  • Jodåsåattäää.. de, de, de....
    • Visa profil
    • Min Hemsida
jag är då skitnöjd med min iPod 60 gb... använder varje dag sedan två år tillbaka, prenumererar på podcasts, har den som flyttbar lagring... synkat kalender och adressbok med macen... jahujja, den funkar även som barnvakt, brukar komma före i köer också, bara visa upp den i kassan... sen... ja..vamer??...  :lol: Nädå... men över det stora hela så rekomenderar då jag iPod


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hmm. Kliar mig i huvudet. Nu har jag snurrat runt o kollat på grejor från Apple, Creative, iRiver och så fick jag ett mail om en ny mediaspelare från Sony. Får nog vila lite och fundera. I-landsproblem indeed.  ;)

Fortsätt gärna att komma med förslag på käcka apparater.
En grej att tänka på är att många, om inte alla, Sonyspelare tydligen måste ha Sonys programvara för att föra över ljud från datorn till spelaren - det duger alltså inte med att bara plugga in den i datorn o dra över filerna i OS. Låtarna lagras, men spelaren hittar dem inte. Vet inte om det finns nån väg runt detta.


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Efter mycket huvudbry har jag till sist till 90%-s säkerhet bestämt mig för en iRiver E10. Ljudkvaliteten är allra viktigast för mig. Har ju även kikat på olika mediaspelare från flera olika tillverkare men inser att sannolikheten är ytterst liten att jag sitter o kollar på film på en 2-tums skärm. Så, fokus på musiken. Tjohooo - det ska bli KUL med en mp3-spelare. Min allra första  :D :D :D

Tack allihop för engagemang och svar!
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Det är kanske är för sent nu men här är mina ynkliga åsikter:

Har funderat på en MP3-spelare länge, kanske 4 år eller så. Inte köpt någon dock... lyssnade på en iRiver förra sommaren och blev besviken på vilket dåligt tryck det var i ljudet. Sedan fick tjejen en ganska enkel 512 Mb Creative MP3-spelare i julklapp och där var det ett jäkla tryck. Sedan... bytte jag jobb och blev av med jobbmobilen och köpte en SE Walkman mobil. Ungefär samma ljudkvalité som en iRivern men med telefon och lite andra kul funktioner. I min värld är den mer prisvärd utan större diskussion.