Kontrollrummet

Angelina feat TEMU: Get out

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
LÅTNAMN:            Get out
ARTIST/GRUPP:     Angelina och TEMU
GENRE:                Electronica
LÅTLÄNGD:           5:10 ca
KOMPOSITÖR:       Emu/ynot/angelina
PRODUCENT:         Emu
INSPELNINGSÅR:    2007
FORMAT:              mp3

Ett sammelsurium av olika influenser här. Angelinas orginallåt som jag gjort ny musik till, "rappat/pratat" ihop lite, och ynot har lagt gitarrer och sång.

tror att mixen suger rätt rejält. Trötta öron här.

Så vänner, hugg! Önskar synpunkter på mix och låt som sådan.

www.perfectbounce.se/bitchdev11.mp3
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Uj! Hur sammanfatta snack om låten över msn i forumform?  :o

Jo så här:

Bäst: Rapen

Det finns en utforskande intention från låtskaparna, och låten ger en känsla av osäkerhet hos mig som lyssnare. Man har inte fast mark under fötterna. Det finns mörker. Det finns miljöbyten och man är inte helt med i handlingen. Man är inte on top of the action at hand.

Det finns mycket jobb i detaljerna. Frågan är om det märks i helheten? Det är kanske mest vid rapen som helheten kommer? Varför inte pumpa på med kul drivande element på de icke rap-drivande parterna? I åsyfte att komplettera den rytmiska strukturen?

Sänk gärna volym på: who-who-who. tågliknande grejen.

ynot får speciell cred för den läckra raden: "i regret myself"!

angelina, du får cred för skönt konstnärliga vokalutsvävningar. :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tackar 1up. inte minst för oväntat positiva ordalag som mitt babblande :D

ja, jag har lite problem att knyta ihop säcken. kanske är alla vokala grejjor för höga i volym?


Skall tänka över det du säger om drivande element också!


tack för bra feed, här och över msn :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
.roligt o höra 
lite skum mix ..guran lite låg sång lite hög kanske lite lågt komp...
men om jag känner dig rätt kommer det en ny om ett par timmar... :D

skumt på riktigt i alla fall...

tony
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jo.  fokuserade på att höra rösterna, sen när jag bounceade så blev det skit. ny verre i morrn typ ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjohej!
HAr ju inte ett hum om hur man gör electronica men kan uppfatta att här har jobbats ett antal timmar på detta. Snygg kombinationa av djupa synthsound o rösterna, tre solister, kontrastar varann snyggt. Och snyggt delay dessutom på sounden. I mina små trollöron låter detta skitsnyggt, tillome pratavdelningen som jag annars brukar såga.

Detta låter som ett soundtrack från nån bättre actionfilm, det händer hela tiden nåt på olika ställen i ljudbilden, krävs ju fler lyssningar för att hitta alla små finesser :)

Jaha och så har vi en värre verre att invänta i morron, ska bli intressant detta!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hello,

Fan denna hade jag missat att kommentera... shysst låt!

Alla era röster gifter sig så fint!


Snyggt bakgrund(eller vad kallar man det som inte är sång ? :blink:)


Det jag överlag tycker är så grymt med dina låtar är att man upptäcker nya små saker vid varje genomlyssning :wub:

Ja, det blev nånslags ryggdunk...hehe

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjohej!
HAr ju inte ett hum om hur man gör electronica men kan uppfatta att här har jobbats ett antal timmar på detta. Snygg kombinationa av djupa synthsound o rösterna, tre solister, kontrastar varann snyggt. Och snyggt delay dessutom på sounden. I mina små trollöron låter detta skitsnyggt, tillome pratavdelningen som jag annars brukar såga.

Detta låter som ett soundtrack från nån bättre actionfilm, det händer hela tiden nåt på olika ställen i ljudbilden, krävs ju fler lyssningar för att hitta alla små finesser :)

Jaha och så har vi en värre verre att invänta i morron, ska bli intressant detta!


h.  johan

 :blink:

Öhm. ber om ursäkt att jag missat att säga något till tack här :)  Tackatr för vänliga ord och intygar att det ligger några timmar bakom som du säger :D

Nå, en ny version finns faktiskt, fast Ange har lixom inte tid med samarbeten, så jag mecklar väl ihop ngt annat av det kanske...vi får se.

tack o bock och ber om ursäkt att det dröjde så länge mahan!



Hello,

Fan denna hade jag missat att kommentera... shysst låt!

Alla era röster gifter sig så fint!


Snyggt bakgrund(eller vad kallar man det som inte är sång ? :blink:)


Det jag överlag tycker är så grymt med dina låtar är att man upptäcker nya små saker vid varje genomlyssning :wub:

Ja, det blev nånslags ryggdunk...hehe




hehe, tja, tack för dunken då, och kul att man hittar nya grejjor varje gång....lixom meningen :)

kul :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Ljudbild: (jo jag tar i nu, men försöker understryka en upplevelse)
Endimensionellt trots djupa basar, fräsande djud, tillvrängda röster m.m. Ungefär som jag kan uppleva mycket metal; en rätt platt yta som blir en slags kraftlös energi. Små figurer kämpar instängda i artificiella flaskor. Förmår inte beröra, inte förarga, inte mycket kropp, inte mycket rörelse, inte mycket blod. Jag kan registrera det men återvänder inte gärna. Känner inte att jag kommer att hitta så mycket mer. Ljudet känns som helhet ointressant och tröttar mina öron istället för att locka till att lyssna på insatserna.

Idé och utförande:
Många bra idéer. T.ex. redan i introt med det snedstämda pianot. Variation med rörelse och stillhet. Flödet mellan rösterna, instrument och "andra ljud" är snyggt. Balans och lyssnande utmärker utförandet samt hanterandet av stycket. Är klart positiv till kompositionen och hur den form- och innehållsmässigt tas till vara.


Jag förstår inte varför eller kanske skall säga har svårt för att varje ljud skall vrängas till med effekter och reverbiseras till oangelägenhetens gräns. Några få går iland med det med ett lyckat resultat. Får effekter att vara en del av spelet, ljudskapandet. Lyckas skapa djup - avstånd och närhet, kraft och lätthet, skönt och fult. Olika aspekter om än inte alltid i samma stycke. Men många, de flesta, tycker jag snarare förminskar uttrycken genom ett ej särskilt lyckat användade av effekter - inte minst reverb. Reverb - finns det något som kan ta udden ur instrument mer än det? Ja det skulle vara flanger på sången.

Jag tror helt enkelt att den här skulle låta klart mycket bättre om du var mer restrektiv med effektläggning. Låta rösterna få chans att utrycka något utan att vrida till dem alla och i den omfattningen. Låta ett och annat instrument och/eller röst vara mer dramatiskt effektlagt  men inte ett grått täcke över alltihopa.


Ps. Du kanske vill ha det så. Dist och/eller andra effekter på i stort sätt allt. Då är det så. Men jag tycker det är långt ifrån den ljudbild som t.ex. Recoil erbjuder.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
oj, fanken va kul med en lång och utförlig analys.

Angående sången: angelinas sångljud är jag tämligen oskyldig till.

Resten av det hela är väl mitt fel...


Sedan håller jag inte alls med dig angående din beskrivning i första stycket. jag berörs djupt av detta med ljuden i början och tycker jag hittat djup och gillar hur reverb används som en förvanskare av saker och tings natur. jag tycker man bjuds in på nån slags knarktripp av pianot och i min värld funkar de fräsande ljuden som kommer in lite som något som skall låta tandläkarborr i huvvet...följt av basiga smällar (fem lager med olika effekter; dist tar udden av "uhmpet") som för mig känns oerhört kraftfulla.  Första "virveln" är tänkt som någon slags återhållen energi...en early reflection som är lite söndertrasad; det smäller till som något skall iväg, men klibbas fast och dras tillbaka för att frysa fast.

Uppenbarligen är ju at det lyckas lite sådär ;)


Personligen tycker jag inte att reverbet som använts här tar udden ur något. pianot ville jag skulel vara helt overkligt..spelas i en värld och tona ut i en annan, lösningen i min skalle va att sampla reverbet och pitcha det...och variera pitchen har jag alltid tycket låtit skruvat.


Känns alltid lika jobbigt att få sanmningen in tha face på det här sättet, men lärorikt! man blir kanske starkare även om "genom ett ej särskilt lyckat användande av effekter - inte minst reverb" verkligen tog död på det jag tyckt jag är hyfsad på :D

jag kan skicka en fil utan effekter till dig, det låter inte alls bättre, det lovar jag.


Tar åt mig positiva kritiken angående ide och utförande :)

som av en händelse kan jag gilla flanger på sång ;)

visst det är långt ifrån den ljudbild som recoil erbjuder, men så är jag rätt kass i jämförelse med herr wilder också :)



Tack för att du tog dig tid för så ingående kritik, inte alla som orkar det. Försöker ha allt detta i bakhuvudet vid projekt framgent.


PS: Det är inte alls menat som ett försvarstal eller att du skulle ha fel! Ville bara delge dig tankarna jag har när jag gör något :)


Nu skall jag ha kaffe :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
roligt o höra lite temu longtime no no :)

guran kan nog åka upp lite o agelina blir lite i bakomgrund.

men detta är väll inget nymixat kan jag tro mest roligt o höra ...lite ojämt i mixen .
roligat att man hör fröt till dina nya prylar här..

ynot
att leva är att dö


DåligtGehör

  • Gäst
Du vet att jag kan i princip inget om ljudteknik och kan troligtvis inte heller avgöra vilken komponent som är avgörande för det eller detta. Se det mer som en slags upplevelse som måhända även är påverkad av hörselskada, ålder och vattenskalle.

Visst kan reverb skapa djup. Men även bidra till ett energilöst ofokuserat ljud. Men jag vet att jag tillhör minoriteten när det gäller detta område. By the way, t.o.m dårarna som gör trumpluggar är stolta över dess hemska room ambience från helvetet :mellow:


Skicka gärna på epost, har inget annat installerat. Men skicka ingen version som är sämre nu to prove your point  ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ynot :D det finns faktiskt en nyare mix ;)


Nå DG, rensade effekterna på instrumentspåret. kanske lite installationsmusik kvar? :)



http://www.perfectbounce.se/polskt.mp3


sen e de ju lugnt ! alla får tycka vad de vill :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skitsnyggt hantverk..
coolt användande av rösterna,lite NIN känsla på låten i sig..
bra jobbat helt enkelt!

/Larsson
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
ynot :D det finns faktiskt en nyare mix ;)


Nå DG, rensade effekterna på instrumentspåret. kanske lite installationsmusik kvar? :)



http://www.perfectbounce.se/polskt.mp3


sen e de ju lugnt ! alla får tycka vad de vill :D

Men Emu då, detta var ju vackert  :)
Gillar det skarpt !
Denna borde jobbas vidare med som separat låt :P

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack larsson :) tur att man inte själv allena lever i det söndertrasande landet av effektburkar :)

Angelina har inte riktigt tid med samarbetet så jag kan ta detta och göra något annat av...vilket jag tror kommer bli fallet :)

DR :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
tjoho... Intressant ljudbild, rap, och den ångestfyllda rösten a la tony.

Måste fasen lyssna mer på denna. Återkommer framåt version 8  :rolleyes:

Bra! Väcker mitt intresse!
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Den här gillade jag, väldigt mycket!  :)
Nordisk Industrial, mumselimums. De kontrasterande manliga - kvinnliga rösterna, skitsnyggt. Samtidigt pågår det disktinkt bröt i bakgrunden, snoffsigt. Börjar bli svag för distade röster.  :wub:

Möjligen kan du kanske lägga på någon mer ljudstämning här och var men det är högst "optional".


DåligtGehör

  • Gäst
Det först man behöver göra om man skall jämföra den torra (sånglösa) versionen med den effektlagda är ju att försöka lyssna på samma nivå. Annars låter den torra rätt torr  :)

Sedan kan man ju fundera över vissa saker. Måste det vara antingen eller, fullt på eller helt av? Hur skapar man djup (om man nu eftersträvar det), mycket reverb på allt? Klarar de effekter jag har tillgång till att uppnå en bra "ljudkvalitet" vid ett massivt användade? Tycker man verkligen att den samlade ljudbilden låter bra eller är det mest en föreställning eller kanske en vana vid att det skall vara så? Hur är det ställt med grundljuden? Håller grundljuden för dramatisk effektläggning, där kanske inte heller effekterna är av toppklass?

Föredrar klart den torra mixen även om man inledningsvis mer kanske kan imponeras av den effektlagda. Inte så att den torra känns färdig alls, men en bit in när låten mättas av insatser så vinner den ändå utan tvekan. Där kan man fortfarande höra saker, där finns det en poäng med alla insatser som går förlorad i den första. Samt inte minst, den gör mig inte lyssningstrött. Sen, när man väl hör vad som sker så kan man även fundera lite på vissa insatser. Jag kan tycka att pianot inte bara känns lite vekt utan även bitvis är lite tveksamt spelat, särskilt en bit efter två minuter. Men det hör man inte i den första mixen.

Går det inte att göra/testa att använda eq, effekter inkl. naturligtvis reverb i mer måttfulla mängder. Där mer utrymme ges till röst och instrument att vara effektfulla.

Jag hade bl.a. testat att låta den kvinnliga rösten vara åt det hållet den är nu om än mindre effekt, men skurit ner mer på effekterna avsende tonys insatser.

---

En vän till mig kom hem och skulle på skoj spela in lite med mina dåverande saker; Atari och Ensoniq VFX. Jag hade en del  i mitt tycke hyfsade performance där jag hade dragit ner på effekterna pga av jag upplevde att både grundljuden (inte minst de akustiska) i VFX:en samt dess effekter (särskilt reverb) inte lät så kul. Det brukade mest bli en halvtrist sås att ha relativt många intrument och mer än rätt lite effekt på det mesta. Det första han gör är att kraftigt dra upp reverbet och jag biter mig i tungan över ljudbilden som framträder. Grötig, bad-reflections-spejsig och halvlångt-bort-platt. Hm... man tycker nog väldigt olika.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
så, för att uttrycka sig lite kortare då?

Förmodligen  är det dåliga grundljud.
Rätt kassa effekter till det.
Förutom att pianot är vekt, är det tveksamt spelat.


tack för att du tog dig tiden iallafall :)  jag vill inte skriva så mycket mer här, det blir bara något slags  patetiskt försvarstal :)

bara två grejjor som inte har med bara denna låt att göra: för mig är ljudet kombinationen av grundljud och effekt. som en enhet. ett fläöskigt ljud som tar upp massa frekvenser är stört omöjligt att effekta till det surrealistiska jag strävar efter.

Ett mål när jag gör musik är att man efter massa lyssningar skall hitta något nytt. det gör man inte om du har fyra instrument. så jobbar jag.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ja, men DG.

Jag tror att du(alla) ska tänka på emus musik som en adaptiv synth!
han har ett, mer eller mindre, skittråkigt grundljud som han kör genom diverse effekter och annat jox.... på andra sidan kommer de häfigaste klanger ut  :P
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
det är ju det han gör, men under devisen skit in skit ut ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Ok, jag hör er. Borde nog vara försiktigare med tankar och tyckanden.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
äsch ;)  bara vi ärtprincessor du vet.  Men jag tror faktiskt inte att jag alls kan förklara hur jag ser på saken.....tror fan det är omöjligt. så jag låter bli, det blir bara patetiskt, typ som "hjo det är visst bra men du fattar inte" och sånt avskyr jag :)

Kanske skriver någon monolog nån gång :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fantasirikt och kreativt stycke
Gillar den rytmiska pulserande grunden
som kryddas med dessa röster, ljud , effekter
till ett ljudlandskap man gärna åker in i
Roligt att lyssna på, tycker det ligger humor i mycket av detta
i alla fall drog jag på munnen flera gånger
En slags electrorap med drag av Zappa
.. mucho mongo ..it pleases me
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
:) tack för målande beskrivning :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Svårt att kommentera efter den långa diskussionen. Känns konstigt att höra de två olika versionerna eftersom det är två helt olika anslag. Jag tror det är viktigt att du jobbar på med din musikaliska idé, annars spricker det. Svårt med att hitta balansen mellan hårt och mjukt. Du skulle kunna feta till rytmsektionen och trummorna, men då tappar du skörheten i det hela. Hmmm vet inte riktigt var jag vill komma. Kanske ändå att det blir lite för grötigt ibland. Det finns mycket i det här som är intressant och som man verkligen vill höra mer av, men ibland blir det bara lite för mycket. Hoppas du förstår vad jag menar.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med föregående talare. :)

Lyssnar man för mycket på andra, blir man handikappad i sitt skapande. Åtm. låter musiken handikappad och inte levande.
Sen får det finnas hur mycket skumma prylar som helst som nån individ inte gillar (sådana kommer alltid att finnas ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Svårt att kommentera efter den långa diskussionen. Känns konstigt att höra de två olika versionerna eftersom det är två helt olika anslag. Jag tror det är viktigt att du jobbar på med din musikaliska idé, annars spricker det. Svårt med att hitta balansen mellan hårt och mjukt. Du skulle kunna feta till rytmsektionen och trummorna, men då tappar du skörheten i det hela. Hmmm vet inte riktigt var jag vill komma. Kanske ändå att det blir lite för grötigt ibland. Det finns mycket i det här som är intressant och som man verkligen vill höra mer av, men ibland blir det bara lite för mycket. Hoppas du förstår vad jag menar.  :)

Ja alltså, denna är oslipad till max. vår diskussion tidigare har väl lite granna med hur man jobbar att göra....varför jag postade hur platt det lät i mitt tycke innan effekterna las på. :)

Denna skall skrotas har jag nu beslutat mig för ialla fall, och göras om helt :) Angelinahar inte tid, men jag vill återanvända de i mina öron rätt roliga ljuden.

jag har all förståelse för att det låter för mycket rätt ofta ;)

tack frö lyssning, feed och kloka ord, och återkommer i en ny version :)


Divi: jo jag håller med :)  Jag tycker också faktiskt att det är bra med bister sanning ibland tar ner en lixom  :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Divi: jo jag håller med   Jag tycker också faktiskt att det är bra med bister sanning ibland tar ner en lixom 

Jäpp, det är ju en avvägning ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar på versionen 7/2. Känner igen detta och jag gillar det skarpt och håller med Larosson om NiN-vibbarna. Jag skulle vara urstolt om jag fick till något sånt här. Saknar Angelinas röst. OK, lyssnar på versionen högst upp också då. Oj vilket skruvat piano och nu känner jag också igen mig i Twin Peaksstämningen. Tonys magnifika röst lyfter som alltid. Bra rapp. Summa summarum: en LSD-snedtripp, ett kontrollerat vansinne med de kalla kårar som bara du kan framkalla Emulator. Reznor skulle bli impad.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Siata tre orden känns riktigt fint ;) jag tycker också att det är ett kontrollerat vansinne, men omixat och rufft.

Gör om denna och återkommer i ämnet.
tack för lyssning :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol